Charles (Carlo) Francesco Bassi
Entisen
Toijalan ja nykyisen Akaan kaupungin keskustassa sijaitsee puukirkko,
joka valmistui vuonna 1818 paikalleen. Akaan ensimmäinen kirkko sijaitsi nykyisen kivisakastin tontilla ja sekin oli puusta tehty. Keskiajalla ennen uskonpuhdistusta Akaan ensimmäisenä kirkkoherrana toimi Lauri Perko. Kirkon rakentaminen
aloitettiin jo vuonna 1816 ja sen suunnitteli arkkitehti Charles
(Carlo) Francesco Bassi (s. 12.10.1772 Torino, Italia ja k. 11.1.1840
Turku), joka oli oppinsa saanut Tukholman taideakatemiassa ja
myöhemmin opiskellut myös Roomassa. Ruotsiin Carlo Bassi saapui
vuonna 1780 äitinsä ja sisarensa kanssa – sisar sai tanssijana
kiinnityksen Tukholman oopperaan – ja muutti lopulta Turkuun vuonna
1802 ensin valvomaan Turun Akatemiatalon rakennustöitä.
Akatemiatalon valmistuminen viivästyi pahoin Suomen sodan ja Venäjän
valtakuntaan liittämisen vuoksi, ja valmistui vasta vuonna 1815.
Akaan kirkko vuodelta 1818.
Vihdin kirkko vuodelta 1822.
Yleisten
rakennusten intendentinkonttori aloitti toimintansa Turussa vuonna
1810 ja Carlo Bassi nimitettiin tämän konttorin ensimmäiseksi
johtajaksi intendentin virkaan. Vuonna 1821 konttori muutti
Helsinkiin. Bassi meni avioliittoon 9.4.1816 Helena Kristiina
Wetterbrunin kanssa ja avioliitosta syntyi kuusi lasta.
Valitettavasti Helena kuoli lapsivuoteeseen 20.1.1821 ja Bassi meni
uudelleen avioon 12.2.1825 Johanna Lovisa Lundgrenin kanssa. Bassin
omaa elämää varjosti vakava sairaus, jonka kanssa hän eli
vuodesta 1819 lähtien. Bassi ei oikein koskaan viihtynyt
Helsingissä, varsinkin kun hän koki jäävänsä siellä pahasti
Carl Ludvig Engelin varjoon. Niinpä hän erosikin vuonna 1824
virastaan Helsingissä ja muutti takaisin Turkuun, jossa eli vuoteen
1840 asti.
Saarnastuoli on vuodelta 1829 ja sen valmisti puuseppä Eenok Lindholm. Kirkon sisämaalauksen suoritti kirkkomaalari H. R. Grönlund vuonna 1842.
Akaan
kirkon lisäksi Bassi jätti jälkensä moneen paikkaan Suomessa, mm.
Korppoon kartanoon (1802-1805), Wiurilan kartanoon (1804-1811), Turun
Seurahuoneeseen eli nykyiseen kaupungintaloon (1812), Parikkalan
kirkkoon (1813-1917), Halikon kirkkoon (1813-1815), Mikkelin
maaseurakunnan kirkkoon (1816-1817), Fiskarsin ruukin päärakennukseen
(1816-1818), Muonion kirkkoon (1817), Mäntyharjun kirkkoon (1822),
Sulkavan kirkkoon (1822), Vihdin kirkkoon (1822), Suodenniemen
kirkkoon (1823), Maaningan kirkkoon (1823, valmistui 1845), Raudun
kirkkoon (1822-1823, joka tuhoutui 1918), Tampereen Vanhaan kirkkoon
(1825), Rautavaaran kirkkoon (1827), Eckerön posti- ja tullitaloon
(1828), Maalahden kirkkoon (1828), Puumalan kirkkoon (1823, valmistui
1832), Kanta-Loimaan kirkkoon, Tammisaaren kirkkoon (1839-1842) ja
Åbo Akademin päärakennukseen.
Yksityiskohta kirkon katosta, jonka maalausten suunnittelusta vastasi taiteilija Kalle Carlstedt.
Akaan
kirkon alttarimaalaus on vuodelta 1817 ja istumaan kirkkoon mahtuu
noin 750 henkeä. Tämä tyyliltään uusklassinen kirkko on
muodoltaan länsitornillinen ristikirkko, jonka tornin suippo kärki
ja useat ulkoasun runsaammat muodot ovat vuosien 1888 ja 1895
kunnostus- ja muutostöiden perua. Nykyiset kirkkourut ovat
27-äänikertaiset, mekaaniset urut, ja ne valmisti Kangasalan
Urkutehdas vuonna 1982. Disposition suunnittelivat urkuihin
diplomiurkuri ja -laulaja Matti Hannula ja Pentti Pelto Kangasalan
Urkutehtaalta. Äänityksestä vastasivat Pekka Vuori, Seppo Heikkilä
ja Taisto Leskinen. Urut vihki käyttöönsä 28.11.1982
pitkäaikainen Tampereen tuomiokirkon urkuri Matti Hannula.
Ensimmäiset urut tähän kirkkoon saatiin 1880-luvun lopussa ja jouluna 1913 kirkko sai sähkövalaistuksen. Viimeisimmän päivityksen
urkuihin on tehnyt vuonna 1989 Urkurakentamo Hans Heinrich ja uruissa
on yli 2 000 urkupilliä. Nykyisin kirkon musiikkitoiminnasta vastaa
ansiokkaasti kirkkomuusikko Juha Salmesvuori.

Kirkon urkuparvi.

Juha Salmesvuori kiittää konsertoijia.
Tiistaina
15.3.2016 klo 18 soi Akaan kauniissa kirkossa Johann Sebastian Bachin
hämmästyttävä musiikki ja musisoinnista vastasivat bassolaulaja
Kristjan Mõisnik ja urkuri Ilpo Laspas. Konsertissa kuultiin mm.
aarioita ja resitatiiveja Bachin Matteus-passiosta BWV 244, Kantaatti
nro 82 BWV 82 ”Ich habe genug” ja uskomattoman upea Fantasia ja
fuuga g-molli BWV 542.
Bassolaulaja Kristjan Mõisnik.
Urkutaiteilija Ilpo Laspas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti