
Maija Leino ja kapellimestari Tung-Chieh Chuang.
Tampere
Filharmonian perjantain 8.4.2016 kausisarjan konserttia Tampere-talon
suuressa salissa klo 19 saapui johdattelemaan hieman päälle 30-vuotias
taiwanilainen kapellimestari Tung-Chieh Chuang. Musiikkimaailma olisi saattanut hänet myös menettää, sillä hetken aikaa hän opiskeli tilastotieteitä ennen uravalintaansa. Tämä lahjakas
aiemmin pianonsoittoa ja käyrätorvensoittoa opiskellut
kapellimestari tuli laajemmin tietoisuuteen tultuaan vuonna 2013
toiseksi Gustav Mahlerin nimeä kantavassa kapellimestarikisassa
(Gustav Mahler Conducting Competition) ja sen jälkeen varsinkin
voittamalla keväällä 2015 kansainvälisen
Malko-kapellimestarikilpailun, jonka tuomaristoa vetää
kapellimestari Sakari Oramo. Tung-Chieh Chuang on jatkanut
musiikkiopintojaan Curtis-instituutissa Philadelpiassa ja Weimarin
musiikkikorkeakoulussa. Palkintona Malko-kapellimestarikilpailusta
Tung-Chieh Chuang sai 20 000 € ja kapellimestari Sakari Oramon
mentorikseen kolmen vuoden ajaksi. Palkintoon liittyi myös oiva
mahdollisuus päästä johtamaan 27 kuuluisaa orkesteria. Näiden
orkestereiden joukossa ovat mm. Wienin Filharmonikot, Tukholman
Filharmonikot, Oslon Filharmonikot, Münchenin Filharmonikot, Bamberg
Symphony, MDR Symphony Orchestra Leipzigissa ja Deutsche
Kammerphilharmonie-orkesteri Bremenissä.
Kansainvälisen Malko-kapellimestarikilpailun keväällä 2015 voittanut Tung-Chien Chuang.
Alkuperäinen
konserttiohjelma Tampere Filharmonian konsertissa muuttui hieman,
koska orkesterin nimikkosäveltäjä Jouni Kaipaisen Marimbakonsertto
jäi säveltäjältään kesken ja tämän tilalle jouduttiin
vaihtamaan Kaipaisen Pianokonsertto nro 1 op. 55. Pianokonserton
tilasi Yle ja se kantaesitettiin RSO konsertissa maaliskuussa 1997
Sakari Oramon johdolla. Pianosolistina toimi tuolloin – kuten myös
perjantai-illan Tampere Filharmonian konsertissa – Sibelius
Akatemian pianomusiikin professorina toimiva Juhani Lagerspetz. Tämä
esitys oli Lagerspetzille tästä kyseisestä pianokonsertosta jo
kuudes esitys. Tämän teoksen kohdalla nuori kapellimestarimme ei
ennättänyt saada kaikilta osin orkesterin balansseja kuntoon, sillä
orkesteri jyräsi kunnolla pianosolistin yli varsinkin parissa
kohdassa ensimmäisessä osassa (Allegro con spirito [ma
un poco nervoso]) ja toisessa
osassa (Larghetto). Kurkistakaamme säveltäjä Jouni Kaipaisen
kuvausta omasta pianokonsertostaan 20.2.1998 Tampereen
kaupunginorkesterin konsertin käsiohjelmasta:
Jouni Ilari Kaipainen (s. 24.11.1956 Helsinki ja k. 23.11.2015 Tampere).
”Pianokonserttoni
syntyi Yleisradion tilauksesta ja sai kantaesityksensä Helsinki
Biennalen konsertissa viime vuoden [1997] maaliskuun 12. päivänä;
solistina oli [...] Juhani Lagerspetz ja RSO:ta johti Sakari Oramo.
Sävellystyö tapahtui kahdessa vaiheessa, kuten kaikkien
konserttomuotoisten teosteni: kirjoitin soolostemman ensin,
loka–marraskuussa 1996, ja orkesteriosuuden tammi–helmikuussa
1997. Tilanne oli todella sähköinen, sillä samaan aikaan tein myös
alttoviulukonserttoni. Räjähtävän nopeassa työskentelyssä on
hyvät ja huonot puolensa. Monomaaninen omistautuminen tekee työn
jäljestä ehyempää, mutta tekijälle se on ilmeinen terveysriski.
Asetelma on sama kuin sairastaessa: kun flunssaviruskanta voi
paremmin, minä voin huonommin. Tässä tapauksessa tosin osat täytyy
kääntää ja ottaa tavoitteekseen kamppailun vähittäinen
häviäminen. Suloisen tappion päivämäärä oli 24. helmikuuta,
jolloin työpöydälläni oli kaksi uutuuttaan hohtavaa
konserttopartituuria ja itse olin epätietoinen siitä, millä
planeetalla ollaan.
Toinen probleema on pianon ja orkesterin välinen suhde. Kysymyksessä ei ole tavanomainen solistikonsertto, koska piano yksinään vastaa suunnilleen toista orkesteria, varsinkin jos sitä käyttää suurieleisellä tavalla, kuten minä teen. En halunnut luoda modernin muodikasta ’epäkonserttoa’ vaan Oikean Solistisen Konserton, mutta en liioin halunnut pitäytyä romanttiseen ’yksilö vastaan yhteisö’ -sosiodraamaan; kirkasotsaiset sankaritarinat ovat nykyään vähemmän uskottavia kuin sata vuotta sitten. Tämän vuoksi pianokonsertto sisältää lukuisia erilaisia asetelmia: vastakohtaisia rintamalinjoja, yhteistoimintaa, polaarisia tilanteita, pianon eriasteista sulauttamista orkesteriin jne.
Juhani Lagerspetz.
Auvoisan
konserttiehtoon taitava pianosolisti, Juhani Henrik Lagerspetz on
syntynyt 12.7.1959 Turussa, missä paikallisessa konservatoriossa
opiskeli pianonsoittoa vuosina 1965 – 1975 ja jatkoi sitten
opintojaan Sibelius-Akatemiassa vuosina 1975 – 1977. Opinnot
jatkuivat vielä vuosina 1977 – 1979 Leningradin konservatoriossa,
kunnes valmistui Sibelius-Akatemiasta vuonna 1980. Siitä lähtien hän
on toiminut Sibelius-Akatemiassa opetustehtävissä ensin
pianonsoiton opettajana (vuodet 1980-1983), sitten lehtorina (vuodet
1983-1993), jatkaen va. apulaisprofessorina (1993-1994) sekä (vuodet
1995-1999) vt. apulaisprofessorina ja lopulta pianomusiikin
professorina elokuusta 2009 lähtien. Kasteensa orkesterisolistina
hän sai RSO:n solistina 13-vuotiaana soittaessaan Šostakovitšin
pianokonserton. Kotimaassaan Lagerspetz on voittanut mm. Ilmari
Hannikaisen pianokilpailun vuonna 1975 ja saanut jaetun ensipalkinnon
sekä Yleisradion tunnustuspalkinnon Maj Lind-pianokilpailussa vuonna
1976.
Ludwig van Beethoven (s. 17.12.1770 ja k. 26.3.1827).
Konsertin
alkunumerona soi Ludwig van Beethovenin Coriolanus-alkusoitto op. 62,
joka kestoltaan on noin kahdeksan minuuttia. Beethoven teki
sävellyksensä itävaltalaisen kirjailijan Heinrich Joseph von
Collinin näytelmään, joka taas perustui William Shakespearen
1600-luvun alussa kirjoittamaan tragediaan sotapäälliköstä
nimeltä Caius Marcus.
Dmitri Šostakovitš.
Konsertin
päätösnumerona soi Dmitri Šostakovitšin
(s. 25.9.1906 Pietari ja k. 9.8.1975 Moskova) Sinfonia nro 5 d-molli op. 47. Tämän lähes 50 min. kestävän
teoksen kapellimestari johti ilman partituuria. Sinfoniassa on neljä
osaa: I Moderato, II Allegretto, III Largo ja IV Allegro non troppo.
Teoksen kantaesitys oli Leningradissa 21.11.1937. Teoksen finaalia
kapellimestari Tung-Chieh Chuang kuvailee: ”Se ei ole todellista
iloa, se ei ole todellinen voitto. Sadat tuhannet saivat surmansa,
ihmiset kärsivät todella paljon. Šostakovitškin
kärsi. Häneltä vietiin vapaus, joku kertoi, miten piti säveltää.
Ja hän tavallaan totteli, mutta teos on aivan täynnä sarkasmia. Se
on täynnä piiloviestejä, jotka yritämme orkesterin kanssa saada
mahdollisimman läpinäkyvästi esille.
Šostakovitš
kirjoitti musiikiksi sen, mitä
kuuli ympärillään. Siellä on itkua, on aseita, on korkeita
huudahduksia, viulut soittavat sellaista hullua huutoa, joka pyrkii
pakoon hulluutta. Oikeastaan tätä teosta on turha kuvailla
monisanaisesti, kaikki salissa olevat ymmärtävät kyllä. Tämä
teos ei ole vain nuotteja. Šostakovitš
ei kirjoittanut vain nuotteja,
vaan soundin, kaiken sen, miltä hänen maailmansa kuulosti.”
Tampere Filharmonian perjantain konserttia edelsi Teokset tutuksi-esittelytilaisuus Tampere-talon Sonaatti-salissa (alakerta) klo 18. Tässä tilaisuudessa orkesterin tiedottaja Maija Leino haastatteli ensin vierailevaa kapellimestaria Tung-Chieh Chuangia ja sen jälkeen vuoron haastateltavana sai illan pianosolisti Juhani Lagerspetz. Tilaisuus päättyi lopulta hieman sekavassa tilanteessa osan yleisöä jo poistuessa paikalta, kun säveltäjä Fridrich Bruk (s. 18.9.1937 Harkova, Ukraina) piti tilaisuuden lopussa oman monologinsa varastaen täysin tilaisuuden hallinnan. Bruk oli ilmeisesti oivaltanut tilaisuutensa tulleen oman musiikkinsa markkinointiin. Vähän varttuneempi väki ei voi olla muistamatta takavuosilta paikallisen Aamulehden yleisönosastossa käytyä tulikivenkatkuista kirjeenvaihtoa säveltäjien Jouni Kaipainen ja Fridrich Bruk välillä. Tuolloin käyty ajatustenvaihto ei pienimmässäkään määrin muistuttanut keskinäisen kehumisenkerhoa, vaan kummatkin säveltäjät eivät tohtineet jättää suuren yleisön tietämättömiin oman taiteensa erinomaisuutta, siinä sivussa sivaltaen aina toistensa taitoja arvioden. Käyty kirjeenvaihto ehkä kärjistyi kysymykseen orkesterimme nimikkosäveltäjyydestä; Bruk koki oman musiikkinsa jääneen syrjään, sillä sitä on viimeksi soitettu Tampere-talossa Eri Klasin ylikapellimestaruuskauden alkuaikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti