Seuraava
lyhyt tarina on analogia 9.11.1938 natsi-Saksan ns. Kristalliyön – joka johti
”Lasinsirujen viikkoon” - tapahtumien ja Aleksandrian tapahtumien kanssa vuonna
38 Egyptissä. Saksassa nämä korskeat Lappimme kaskeajat tuhosivat yli 1300
synagogaa ja n. 7000 liikettä ja kotia sekä useita hautausmaita.
Loppunäytöksessä yli 30 000 juutalaista vietiin tapahtuman seurauksena
keskitysleireihin, joita natsit pitivät yllä täysin käsittämättömän määrän; 42
500 kpl:ta. Lukiessa saattaa miettiä, että oppiiko ihminen koskaan mitään
historiastaan. Vai päteekö vanha viisaus: Kehuessaan viisaita olevansa, ovat he
tyhmiksi tulleet!?

Kaupunki Välimeren rannalla ja Niilin suistossa,
Aleksandria, on tänään Egyptin toiseksi suurin kaupunki Kairon jälkeen, mutta
aikanaan suuruutensa päivinä se tunnettiin maailman suurimpana kaupunkina.
Rooman valtakunnan alaisuudessa se oli toiseksi suurin kaupunki Rooman jälkeen
ja kaupungin perusti Aleksanteri Suuri tammikuussa 331 ennen ajanlaskumme
alkua. Kaupunki sijaitsee Niili-joen suurimman suuhaaran niemimaalla ja sinne
valmistui aikanaan neljä satamaa. Bibliotheca Alexandrina vetää puoleensa
edelleenkin tähän kaupunkiin suuria määriä ihmisiä vuosittain tutustumaan.
Kaupungissa on hyvin pitkään vaikuttanut merkittävä juutalainen asujaimisto –
rohkeimmat arviot veikkaavat, että 40 % kaupungin väestöstä olisi ollut
juutalaisia - ja Ptolemaioksen hallituskaudella kaupunki jaettiin selkeästi
osiin kreikkalaisten, juutalaisten ja egyptiläisten asuttamiksi alueiksi.
Suuren sataman välittömässä läheisyydessä esim. sijaitsi Rakotis-niminen
juutalainen kaupunginosa.
Ensimmäiset Ptolemaiokset suosivat mieluusti
tieteitä ja taiteita; kaupungissa kohtasivat ja sekoittuivat hellenistiset ja
itämaiset perinteet iloisesti rakennustaiteessa, runoudessa, kuvanveistossa,
tieteellisessä tutkimuksessa ja kuvataiteessa. Kaupungin kirjastoon koottiin
ainutlaatuinen kirjakäärökokoelma eri puolilta maailmaa, joka valitettavasti on
sittemmin tuhoutunut. Täällä tiedemiehet saivat tehtäväkseen Vanhasta
Testamentista kreikankielisen käännöksen, Septuagintan. Nykyisten museoidemme
esikuva, museion perustettiin tänne lähelle hallituspalatsia.
Historioitsijoista Maneton tutki Egyptin historiaa, Eukleides teki geometrian
oppikirjan ja Eratostenes oli tähtitieteilijä.

Vuonna 80 ennen ajanlaskun alkua kaupunki siirtyi
Rooman valtakunnan alaisuuteen virallisesti. Kuitenkaan juutalaisten ja muun
väestön kesken vallinnut levollinen tilanne Rooman kaupungissa ei välttämättä
vallinnut Rooman provinsseissa ja näin väestöryhmien kesken esiintyi
juutalaisvihaa ajoittain väkivallaksi purkautuneena. Vaikka Aleksandrian
juutalaiset eivät olleet Kreikan kansalaisia, heillä oli jo pitkään ollut oma
itsehallinto, politeuma, jonka Rooman hallitsijat myös vahvistivat.
Asuinalueensa juutalaiset saivat kaupugissa valita vapaasti, vaikka valtaosa
heistä asuttikin lähinnä kahta kaupungin viidestä kaupunginosasta. Ennen
roomalaiskautta ei kuitenkaan väestöjen kesken esiintynyt väkivaltaisia
yhteenottoja.
Vuonna 38 tapahtui tässä suhteessa muutos, kun
juutalaisia vastaan alkoi mellakoita Aleksandriassa. Maan johtavan eliitin
muodostivat kreikkalaiset Ptolemaiosten aikoihin, mutta vallan siirryttyä
johtopaikan ottivat roomalaiset kreikkalaisten jäädessä oppositioon. Kun
kreikkalaisia hiersi tapahtunut, täytyi turhautumia välillä purkaa, ja
tulilinjalle joutuivat juutalaiset, kun roomalaisia vastaan kreikkalaiset eivät
tohtineet nousta. Aleksandrian vauraat juutalaiset olisivat halunneet
tasa-arvoiseen asemaan verotuksellisesti kreikkalaisten kanssa ja kreikkalaiset
taas pitivät juutalaisia roomalaisten suosikkeina. Juutalaiset uskaltautuivat
jopa vaatimaan itselleen Kreikan kansallisoikeuksia. Samaan aikaan 30-luvulla kaupunkiin
syntyi äärinationalistinen liike, joka kapinoi Rooman hallintoa vastaan ja
vastusti juutalaisten tasa-arvopyrkimyksiä. Kaupungissa hiersi tilannetta
lisäksi se, että juutalaiset koettiin kilpailijoiksi varsinkin kaupallisissa
ammateissa ja maaseudulla mm. vuokraviljelijöinä. Juutalaisia syrjittiin heidän
varallisuudestaan huolimatta; vauraita kadehdittiin sekä heidän
yhteiskunnallista nousua estettiin ja köyhien taas katsottiin joutuneen osaansa
todisteena kavalasta menneisyydestä.
Kirjallinen propaganda alkoi myös nousta esille
erityisesti kahden historiallisen henkilön toimesta. Egyptin historiikin
kirjoittaja – historiasta on säilynyt jälkipolville vain katkelmia - Khairemon,
jota epäiltiin joko egyptiläiseksi papiksi tai stoalaiseksi filosofiksi.
Khairemon kuvaa historiassaan – aivan kuten historioitsija Manethonkin – että
juutalaiset joutuivat Egyptistä karkotetuiksi saastuneisuutensa vuoksi. Toinen
merkittävä propagandan levittäjä ja antisemiittinen kirjoittaja oli poliitikko,
opettaja ja kirjailija Apion, hänkin Khairemonin aikalainen. Kärkevänä
kirjoittajana Apion joutui juutalaisen historioitsija Josephuksen
vastakirjoittelun kohteeksi kirjoituksineen. Josephus otti tehtäväkseen kumota
Apionin esittämiä väitteitä juutalaisista ja hänen ansiostaan meille on
säilynyt katkelmia Apionin laatimasta Egyptin historiasta, joista
kirjoituksista huokuu katkera viha juutalaisia ja juutalaisuutta kohtaan. Apion
esittää juutalaisten joutuneen saastuneisuutensa takia karkotetuiksi Egyptistä,
aivan kuten Khairemonkin väitti. Apion myös pilkkaa juutalaisten uskonnollisia
tapoja naurettaviksi.
Apion siteeraa Mnaseas Pataralaisen väitettä, että
Jerusalemin temppelistä olisi löydetty kultainen aasin pää. Täysin estoitta
Apion myös levittää väitteitä, että juutalaisten uskonnollisissa menoissa
palvottiin aasia ja uhrattiin ihmisiä sekä jopa harjoitettiin ihmissyöntiä. Hän
väittää juutalaisten vannoneen uhritoimitustensa aikana vihavalan kaikkia
”ulkopuolisia” kohtaan. Vihavalassa huomioitiin erityisesti kreikkalaiset.
Apion nosti kirjoituksissaan myös esiin juutalaisten salaliiton muuta maailmaa
kohtaan. Apion löysi kirjoituksiinsa aihetta juutalaisten omasta historiasta;
hänen mukaansa juutalaisilla oli väärät uskonnolliset seremoniat ja täysin
epäoikeudenmukaiset lait käytössä. Näitä hän perusteli juutalaisten
mitättömällä menneisyydellä. Hänelle juutalaiset olivat ulkopuolisia
kansankiihottajia ja heidän vaatimustaan oikeuksiensa laajentamisesta ei näin
ollen tulisi edes ottaa käsittelyyn.

Herodes Suuren pojanpoika Agrippa joutui
Aleksandriassa innostuneiden juutalaisten juhlinnan kohteeksi, kun hän oli
palaamassa Roomasta Palestiinaan Aleksandrian kautta vuonna 38. Juhlinnasta
ärsyyntyneet kaupungin kreikkalaiset ottivat mielenvikaisen ja pukivat hänet
kuninkaaksi sekä kantoivat häntä kulkueessa pitkin Aleksandriaa. Näin he
pilkkasivat kulkueessaan juutalaisten lisäksi myös keisari Tiberiusta ja
Agrippaa. Rooman paikallinen käskynhaltija Flaccius ei kuitenkaan tehnyt
elettäkään estääkseen tapahtumia tai rangaistakseen tekijöitä ja näin
kansallismieliset kreikkalaiset yltyivät hyökkäämään juutalaisia kohtaan yhä
voimakkaammin. Nyt juutalaisten synagogia poltettiin ja hajotettiin maan tasalle.
Juutalaisten uskontoa ja kansalaisoikeuksia kohtaan hyökättiin.
Mellakoitsijoiden painostuksesta Flaccius otti
pois juutalaisilta heidän erityisoikeutensa asua kaupungissa vieraina ja nyt
lain mukaan juutalaiset olisi ollut mahdollista vaikka karkottaa kaupungista.
Tähän ei kuitenkaan ryhdytty. Juutalaiset eivät jatkossa kuitenkaan saaneet
asua vapaasti kaupungissa, vaan heille osoitettiin yksi kaupunginosa, Delta,
asuttavaksi. Tästä juutalaisten kaupunginosasta vastaavasti kaikki muut
muuttivat pois ja syntyi ensimmäinen juutalaisghetto kaupunkiin. Mellakoivat
kreikkalaiset pahoinpitelivät ja tappoivat juutalaisia julmasti, ryöstivät
heidän asuntoja ja kauppoja sekä ajoivat heidät ghettoonsa. Kreikkalaiset myös
vahtivat, että juutalaiset pysyivät omalla alueellaan ja ulkopuolelle
eksyneiden kävi huonosti. Gheton lisäksi kieleen löysi myös toinen uusi sana
tiensä; pogromi. Vasta 1800-luvun Venäjällä saimme tuta kuinka sana kuvasi
osuvasti vimmaista väkijoukkoa polttamassa, ryöstämässä ja tappamassa.

Syksyn ja uuden käskynhaltijan myötä tilanne
kaupungissa näennäisesti rauhoittui ainakin keisari Caligulan hallituskauden
ajaksi. Lopullisempi rauhoittaminen jäi keisari Claudiuksen tehtäväksi; hän
palautti juutalaisten erioikeudet takaisin. Claudiuksen antama edikti
lähetettiin myös Syyrian Antiokiaan tiedoksi, ja joitakin kuukausia myöhemmin
keisarin uusi julistus asiasta lähetettiin koko valtakuntaan. Tästä voisi
nokkelasti päätellä, että vastaavanlaisia ongelmia on ollut valtakunnassa myös
muuallakin. Julistuksessaan keisari vaati juutalaisilta vastavuoroisesti
kunnioitusta ja suvaitsevuutta. Tätäkin tietysti antisemitistit käyttivät
myöhemmin todisteena juutalaisten suvaitsemattomuudesta. Keisarin puututtua
julistuksillaan tilanteeseen rauhoittui Aleksandrian kaupunki mellakoista.
Jännittynyt tilanne jäi kuitenkin kreikkalaisten ja juutalaisten välille
edelleenkin olemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti