Vuodesta
2010 lähtien valtion taiteilijaeläkettä nauttinut Pekka "Pablo" Seppä
syntyi evakkoperheen lapsena pikajunassa Heinolan ja Lahden välissä 19.12.1946,
ilman junalippua. Myöhemmin Pekalle syntyi vielä kaksi veljeä, Juhani (s. 1950)
ja Risto (s. 1961). Karjalan kannakselta Räisälästä kotoisin olleet Lauri ja
Mirjam Sepän perhe asettui asumaan Kokemäen Järilään. Ensimmäiset
musiikkielämyksensä Pekka Seppä koki voimakkaina Fenno-merkkisen
putkiradiovastaanottimen kautta; varhaisimmat radiomuistot liittyivät
Markus-sedän lastentunteihin ja hänen soittamaan musiikkiin, kuten Georg Malmsténin
Mikki-Hiiri merihädässä. Toinen Pekalle läheiseksi muodostunut radio-ohjelma
oli tietysti Metsäradio. Lauantai-iltoihinkin kuului erityisesti Lauantain
toivotut levyt, jota tuolloin kuunneltiin monissa kodeissa.
Pekka
Seppä lumoutui alakouluikäisenä ensimmäisen opettajansa, Hilkka Rauhion,
kaunista lauluäänestä; itse hän oli kuitenkin niin ujo, ettei arvannut laulaa
muiden kuullen, korkeintaan enojensa yllyttämänä joskus ja jouluna. Karjalan
murre saattoi toisinaan koulussa aiheuttaa jopa kiusaamisia, mutta pian Pekka
sopeutui paikallisten lasten käyttämään puhekieleen. Sotakorvaukset
Neuvostoliitolle saatiin suoritetuksi ja olympialaiset Helsingissä pidetyksi
sekä Armi Kuusela maailmankaikkeuden kauneimmaksi valittua vuonna 1952. Armi
kiersi filippiiniläisen puolisonsa Virgilio "Gil" Hilarion keralla
Näyttelyjuna-kiertueella Suomen niemeä pysähtyen 35 asemalla. Manageri Helge
Siimes myi halukkaille lippuja, ja lipun lunastaneet pääsivät junanvaunuun
peräkkäin käytävälle katsomaan kuulua pariskuntaa. Pekkakin näki tuon ihmeen
läheisellä Peipohjan asemalla vuonna 1952.
Ula-aalloilla
radiotekniikan kehittyessä alkoi soida yhä enemmän viihdemusiikkia, kuten esim.
Olavi Virran ja Annikki Tähden laulamia levytyksiä. Musiikinopettaja Pauli
Vaitoja ohjasi lopullisesti Pekan musiikin ihmemaahan tämän ollessa 12-13
vuoden iässä. Lapsena Pekka iso lippalakki päässään seisoi pihalla
ihmettelemässä, kun Yrjö Osvald "Ossi" Runne (vuoteen 1936 Rundberg,
s. 23.4.1927 Viipuri) nouti autollaan Pauli Vaitojaa keikalle Helsinkiin. Pekka
oli pyörtyä, kun Viipurin poika Runne otti esille torvensa, joka oli sentään
hankittu Amerikasta asti. Trumpetista muodostuikin varsinkin 1960-luvun
vaihteen silloinen muotisoitin, ja Pekankin esikuvina olivat mm. Ossi Runne,
Jörgen Petersen (s. 2.12.1931 Randers, Tanska ja k. 13.2.2009 Helsinki) sekä Albert
Edward "Eddie" Calvertin (s. 15.3.1922 Preston, Lancashire, Englanti
ja k. 7.8.1978 Johannesburg, Etelä-Afrikka).
Kokemäen
yhteiskoululta Pekka sai lainaksi kornetin, jolla pääsi harjoittelemaan
soittamisen alkeita. Harjoitteluun saattoi kulua kolme, jopa neljä tuntia
päivässä. Vuonna 1963 Pekka sai ensimmäisen oman trumpettinsa. Isän kanssa
Pekka lähti Ifa-merkkisellä autolla Poriin, josta Pihlajamäen
musiikkiliikkeestä löytyi Norma-merkkinen trumpetti. Isä osti 150 markkaa
maksaneen soittimen kahden vuoden osamaksulla. Musiikinopettaja Pauli Vaitoja
opasti Pekkaa: "Älä lähde maailmalle ennen kuin opit nuotit!" Sitä
neuvoa Pekka kiittelee yhäti tänäänkin. Pekan ensimmäinen tv-esiintyminen
tapahtui 1960-luvun alussa Kokemäen mieskuoron vieraillessa Niilo Tarvajärven
ohjelmassa. Pekka toimi tosin silloin vielä kuoron avustajana.
Pienellä
paikkakunnalla - joka Kokemäkikin oli - ei ollut tarjota puhallinsoittimen
harrastajille juuri muuta harrastusmahdollisuutta, kuin paikallinen
soittokunta. Soittokunnissa touhusivat yleensä iäkkäämmät miessoittajat, joiden
soittotaitokin oli vähintäänkin kirjavaa tasoa. Joskus soittoharrastus saattoi
riistäytyä vielä "vanhan kaartin" kanssa ryypiskelyyn. Sattuipa
joskus niinkin, että Pekka joutui opettamaan vanhempia soittajia. Joku
veteraani saattoi julmistua, kun pojannulikka neuvoi vanhusta. Kitarabändit
tulivat pian muotiin ja puhaltajille jäi joko jazz- tai tanssimusiikki
valittavaksi.
Kauko
Käyhkön Suvisattumia-tv-ohjelmassa edelleen 1960-alussa Pekka pääsi esiintymään
bändin kanssa, ohjelmassa, jonka aiheena oli Kokemäki. Bändiä johti muusikko
Pauli Vaitoja (piano ja harmonikka). Muut soittajat olivat Pekka Seppä
(trumpetti), Pentti Aaltonen (vetopasuuna), Seppo Aaltonen (basso) ja Markku
Rauhio (rummut). Ohjelmassa yhtye aloitti esiintymisensä La Paloma-kappaleella.
Vuonna 1964 Pekka Seppä voitti Satakunnan teinikuntien kulttuurikilpailun
puhaltimien sarjan soittamallaan Kaksi kitaraa-kappaleella. Voitto oli Pekalle
suuri yllätys, koska kilpailussa oli mukana kovia soittajia.
Koulunkäynti
Pekan osalta sai jäädä keskikouluun ja asevelvollisuuden Pekka Seppä suoritti
Säkylässä, ei kuitenkaan musiikkijoukoissa. Armeijaystävien kanssa perustettiin
kuitenkin yhtye, jossa soittivat mm. Hillel Tokazier ja Kari Teräväinen.
Yhtyeellä oli tuolloin jo kovasti keikkoja. Tuohon aikaan oli muotia soittaa
Herb Alpertin tijuanaa, mutta tanssilavoille ei ollut menemistä ilman tangoa. Armeijasta
päästyään Pekka Seppä teki tovin päivätyötä Harjavallan mielisairaalassa
hoitajan apurina eli vipparina, mutta työ osoittautui raskaaksi ja
masentavaksikin.
1960-luvun
puoliväli vierähti Pekka Sepällä YK-joukoissa rauhanturvaajana. Pekan
asemapaikka oli Kypros, jossa kreikkalaiset ja turkkilaiset mittelivät voimiaan.
YK-aikanaan Pekka Seppä osallistui mm. suomalaissotilaille suunnattuun
viihdekiertueeseen Kyproksen tukikohdissa. Kiertueen orkesterissa soittivat
Pekan ohella mm. Seppo Rannikko (saksofoni ja huilu), Erkki Ertama (piano ja
urut), Ossi Kuula (rumpali) ja Bror Collin (basso). Seppo Rannikon
kuolemattomia lohkaisuja tähän väliin: "Harjoittelin ja harjoittelin, että
minusta tulisi hyvä muusikko. Mitä minä näinkään? Höyläämätöntä lautaa ja
avoimia suita."
YK-pestin
jälkeen Pekka Seppä työskenteli vielä toisen puolivuotiskauden Harjavallan
mielisairaalassa kunnes päätyi opiskelemaan Porin kauppaoppilaitokseen syksyllä
1967. Pekka itse kuvaa aikaa: "Hipiksi olisin kyllä mielelläni ruvennut,
mutta kun en uskaltanut. Niinpä seurasin hippihommia vain syrjästä ja yritin
miten kuten opiskella." Into opiskeluun oli jälleen katkolla joulukuussa
1967 ja musiikki vei jälleen miestä vankasti. Tuolloin Pekka Seppä esiintyi
Porin kauppaopiston juhlassa duona lapsuudenystävänsä Vesa Oksasen - Aulikki
Oksasen veljen - kanssa parodianumeron, jossa Pekka esitti baskeri päässä
italialaista tangolaulajaa pianon säestyksellä. Silkkiliina kaulassaan Pekka
esitti Tango Españolin. Samassa juhlassa esiintyi myös Rauman
opettajaseminaarissa vuonna 1966 perustettu Pentti Oskari Kankaan
Show-seitsikko. Pentti Oskari Kangas seurasi mielenkiinnolla Pekan esitystä
juhlassa. Hieman myöhemmin Pentti Oskari rohkaisi Pekkaa lähtemään bändinsä
keikalle jollekin tanssilavalle torvensa kanssa.
Alkuvuodesta
1968 Pekka Seppä liittyi Pentti Oskari Kankaan yhtyeeseen, näin hän itse
muistelee: "Siitä se lähti, varsinkin kun ne "kauppatieteiden"
opinnot eivät kiinnostaneet. Pakkasin vähät tavarani ja muutin serkun asunnosta
Porista Raumalle, jossa Pentti Oskari Kankaan yhtye piti silloin päämajaansa.
Vanhemmat olivat kyllä lievästi sanottuna kauhuissaan." Tässä elämänsä
vaiheessa Pekka Seppä sai kannettavakseen liikanimen, Pablo. Pekka oli
kasvattanut esiintymisiin viikset, jotka värjäsi mustaksi. Yhtyeessä soittanut
ja itsensä myöhemmin opettajaksi kouluttanut Pertti Ilmonen tutki kerran Pekan
ulkoista olemustaan mietteliäänä ja virkkoi: "Sinähän olet ihan sellaisen
Pablon näköinen!" Nimi juontaa juurensa yleiseen miehen nimeen Meksikossa
ja paikallisiin tijuana-soittajiin. Seitsemän Seinähullun ensimmäinen levytys
oli Yrjö/Säkylän Siiri, ja nämä laulut tekivät Irwin Goodman ja Vexi Salmi.
Pablo
Sepällä oli mainio mahdollisuus kurkottautua myös omaksi solistikseen. Tätä
iskelmälaulajan auvoisaa uraa tarjosi useaan otteeseen hänelle tuottaja,
kapellimestari, sanoittaja, sovittaja ja harmaa eminenssi Jaakko Elias Salo (s.
22.2.1930 Viipuri ja k. 13.6.2002 Helsinki). Pabloa eivät kuitenkaan solistien
kimallus ja kiiltävät pikkutakit kiehtoneet, mutta yhden soololevyllisen verran
Pablo Seppä kuitenkin ennätti laulaa levylle nimeltä Tähtitaivas. Levyn
sanoittajana toimi Vexi Salmi. Vuonna 1969 kaikki Seinähullut muuttivat
Tampereelle ja orkesteri siirtyi Tauno "Tappi" Suojasen
Viihdeohjelmien suojiin. Pentti Oskari Kangas myi vielä hetken aikaa ennen
muihin liiketoimiin siirtymistä Seinähulluja Viihdeohjelmien toimistolla.
Seitsemän
Seinähullun Veljeksen keikkatahti oli parhaimmillaan pöyristyttävä; 1970-luvun
alun kiireisimpinä kuukausina saattoi olla 37 keikkaa kuukaudessa, ja
vuositasolla 250 keikkaa. Maineen jatkuvasti kasvaessa kiiri tieto myös Jukka
Virtasen, Jaakko Salon ja Matti Kuuslan korviin ja lupautuivat seuraamaan
Seinähullujen shown Vierumäen tanssipaikalla. Pablo kuvailee itse tapausta
näin: "Me odottelimme likimain pissa housussa näiden herrojen saapumista.
Lopulta selvisi, että he olivat meidän tietämättämme olleet paikalla tunnin ja
seuranneet esiintymistämme." Jukka Virtanen (s. 25.7.1933 Jämsänkoski) ja
Jaakko Salo kirjoittivat Seinähulluille sanoituksia ja sävellyksiä sekä
sovituksia heidän esiintymisiin ja levytyksiin. Viihteemme veteraani Jukka Virtanen tarjosi
nähtyään viiksensä maalanneen Pablon ensi kertaa tälle töitä näin lausuen:
"Sää oot niin kummallisen näköinen, että tuu meille töihin!"
Tanssilavakulttuurin
kukoistuksen viimeisellä kultaisella vuosikymmenellä, 1970-luvulla,
ruotsinlaivat ja tanssilavat täyttyivät vielä huolettomista tanssijoista, joita
tuon ajan humppaorkesterit veivät mennen tullen. Vaikka Seitsemän Seinähullua
Veljestä oli ns. showorkesteri, ei sen koskaan tarvinnut soittaa tyhjille
saleille. Yhtyeen menestystä takasivat myös monet radio- ja televisioesiintymiset
aikana, jolloin televisiossakin oli vain kaksi kanavaa. Lauantaitanssit olivat
tuon ajan suosituinta ajanvietettä. Yhtyeen keikkapussit yleensä hajosivat
kovassa käytössä ja yksi myytiin Juice Leskiselle keikkabussiksi. Vuosina 1968
ja 1986 orkesterin keikkabussit paloivat; ensimmäisen auton palo sai alkunsa
jääkaapista, kun auto roihahti kesken matkan palamaan. Toinen bussi paloi
helmikuun kovilla pakkasilla ravintolan pihaan, kun ylikuumentunut
Webasto-lämmitin sytytti verhot palamaan. Palokunta saapui sammuttamaan bussia,
mutta letkut jäätyivät, ja orkesteri otti soittimensa ja alkoivat soittaa
bussin vieressä. Pablon trumpetista jäi vain suukappale jäljelle.
"Aina
kun tulimme aivan uuteen paikkaan, jätimme takahuoneen seinään oman merkkimme.
Yksi muusikkopiireissä jo tarunomaisen maineen saanut oli 'Pablo on kaunis.
Tintti on paras.' En vieläkään tiedä, mitä se tarkoitti." Kun Jukka
Virtanen oli valjastanut Seinähullut UIT:n käyttöön, oli orkesterilla lähes
kolmenkymmenen vuoden ajan vuotuiset vakiokeikat Linnanmäellä. Seppä kiittelee:
"Seinähullut oli minun korkeakouluni. Se toi leivän loppuelämäksi. Kaikki
ei aina mene niin kuin itse määrää. Parikymmentä vuotta sain myös
näytellä."
Tammikuussa
1978 Lasse Mårtenson törmäsi Aleksilla Linnanmäen toimitusjohtaja Bo Ekelundiin,
joka oli surullinen Peacock-teatterin huonosta tuotosta Lasten Päivän
Säätiölle. Ekelund ehdotti Lasselle, että tämä ryhtyisi tuottamaan Peacockiin
touko-kesäkuussa näyttämö-shown. Lasse pyysi vastausaikaa ja pyysi tuotantoon
mukaan Matti Kuuslan, Jaakko Salon, Jukka Virtasen ja Marjatta Leppäsen. Kaikki
innostuivat aiheesta ja pian sopimus kirjoitettiin alle. Jukka Virtanen keksi
teatterille nimeksi Uusi Iloinen Teatteri ja ensimmäinen produktio sai
ensi-iltansa toukokuussa 1979 nimellä Samassa veneessä. Lasse Mårtenson oli
mukana kolmessa ensimmäisessä tuotannossa, mutta jäi sitten pois keskittyen
omaan uraansa. Alusta lähtien esitysten kapellimestarina ja sovittajana toimi
Jaakko Salo ja orkesterin rungon muodosti Seitsemän Seinähullua Veljestä. Pian
vakituisiin kirjoittajiin liittyi myös pakinoitsija Seppo Ahti.
Toinen
merkittävä ja vuosikausia jatkunut pesti Seinähullujen orkesterille oli
kiinnitys Tampereen Teatterin musikaalin Piukat Paikat, jossa yhtye soitti
pitkään vakio-orkesterina useissa sadoissa esityksissä 1980-luvulla. Myös Jussi
Tuominen sai kirjoittaa Seitsemän Seinähullun Veljeksen omiin esiintymisiin
käsikirjoituksia. Pablo Seppä tutusti kevättalvella 1982 Tampereella tulevaan
Riitta-vaimoonsa, jonka kanssa pian asuivatkin yhdessä ensin Tampereen
Tammelassa ja sieltä muuttivat Hervannan kautta pieneen omakotitaloon Pispalan
Tahmelaan. Vuonna 1988 syntyi esikoispoika, Lauri, ja vuonna 1990 toinen poika,
Eero. Molemmat pojat ovat myös muusikkoja; Lauri valmistui yhteiskuntatieteiden
maisteriksi ja soittaa kitaraa Bob Seppä-nimisenä sekä keikkailee
appivanhempansa, Heikki Salon kanssa duona toisinaan. Eero taas valmistui
Sibelius-Akatemiasta maisteriksi soittimenaan basso Hurja keikkatahti ympäri
Suomea alkoi jo painaa perheellistä Pabloa: "En olisi millään halunnut
lopettaa Seinähullujen hommissa, mutta kun toinen poika rupesi pyrkimään
maailmaan, ilmoitin raskain sydämin muille että lähden."
Aluksi
Pablo opiskeli kokin ammattiin itsensä ja työskenteli jonkun aikaa Sorsapuiston
Grillissä kokkina. Kokin työssä hän jäi kuitenkin kaipaamaan yleisön aplodeja,
joten viihde kutsui pian taas tekijäänsä. 1990-luvun alusta Pablo Seppää
pyydettiin Sally Albatros-yhtiön aluksille risteilyisännäksi juttelemaan
mukavia sekä soittamaan ja laulamaan laivoille. Pablolla olikin jo hieman
risteilykokemusta Pertti Metsärinteen orkesterin Kanarian-risteilyjen ajoilta. Työvuorot
merellä menivät: viikko töitä ja seuraava viikko vapaata. Tuohon aikaan Pablo
Sepällä alkoivat myös tv-työt, esim. TV2:n musiikkiohjelmassa Jalat alta ja
Kokkelivekkulit, jossa Pablo seikkaili Ransu-koiran kanssa. Vuonna 1992 avasi
Rexi Innanen Tampereella jazz-ravintola Paapan kapakan, jossa soittamassa
nähtiin Pablo Seppä myös monasti. Pablo alkoi saada kesäisin jatkuvasti kutsuja
saapua näyttelijäksi eri paikkakuntien kesäteattereihin. Risteilyisäntätöissä
ollessaan Pablo Seppä perusti vuonna 2001 Jukka Virtasen ja Matti Eskon(niemen)
kanssa Furusundin Lossin Seuraamiskerhon, kun tarkkailivat paikallisen lossin
uhkarohkeaa seikkailua ruotsinlaivojen välissä saaristossa. Jo paljon
aikaisemmin Pablo oli perustanut Monacon ruhtinasperheen ihailijakerhon, jonka
tehtävä oli seurata Monacon ruhtinasperheen tekemisiä mahdollisimman tarkasti.
Kerhon toimintaa tuki leikekirjan pitäminen varsinkin Stefanien, Carolinen ja
Albertin sekä Rainierin edesottamuksista.
Nykyään
Pablo Seppä viettää hyvin ansaittuja eläkepäiviä Tampereen Tahmelassa, mutta
jos hyvin pyydetään, hän saattaa myös heittää pikku keikan; tuskin kuitenkaan
enää trumpetin kanssa. Puhaltimen soittokunto kun vaatii niin paljon
päivittäistä harjoitustyötä. Yksi rakas harrastus on muotoutunut, josta hän ei
tohdi kieltäytyä: "Anu Panula vetää Tampereella kehitysvammaisten
teatteria La Stradaa, jossa olen saanut olla mukana avustamassa. Siihen lähdin
syksyllä 2015 uudestaan erittäin mielelläni, sillä se on aivan oma
maailmansa." Omien poikiensa lisäksi Pablon tärkeimmät ihmiset ovat oman
Riitta-vaimon lisäksi lastenlapset, keväällä 2017 syntynyt Minne ja parisen vuotta
vanhempi Lennart.
Lopuksi
vielä Pekka "Pablo" Seppä todistaa itse: "Kun katsoo elämää
taaksepäin, nousee ensimmäisenä mieleen että voitolle olen sittenkin päässyt.
Takana on monenlaista kuoppaa ja ahdinkoa, monenlaista taistelua ennen muuta
oman itsensä kanssa. Mutta jos itse saan sanoa, niin takanani on hieno ura.
Valtava ura. Olen ylpeä siitä. Yhä vieläkin vain ihmettelen, miten minä olen
voinut tehdä kaiken mitä olen tehnyt, ilman mitään muodollista koulutusta.
Suurin kiitos minun tulee tietysti esittää vaimolleni Riitalle, joka on maailmalla
resutessani jaksanut hoitaa kodin ja pojat ja kestänyt kanssani kaikki raskaat
vuodet."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti