Scandic hotellien esteettömyydestä
Scandic on allekirjoittanut pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Exilionin kanssa Holiday Inn City Centre -hotellista ja sen uudelleenbrändäyksestä Helsingin keskustassa. Scandic on operoinut hotellia IHG franchise -sopimuksella vuoden 2017 Restel-yrityskaupasta lähtien. Uudistuksen jälkeen hotelli tulee toimimaan Scandic-tuotemerkin alla.
Tässä remontoidussa ja uudistetussa hotellissa on 174 huonetta, ja se sijaitsee aivan kaupungin keskeisellä paikalla, Elielinaukiolla, juuri Helsingin päärautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Osana sopimusta Exilion uudistaa laajasti hotellia. Hotellin uudistustyöt alkoivat syyskuussa 2024. Ne käsittivät julkisivuun, sisustukseen ja kestävään kehitykseen liittyvät parannukset, jotka vähentävät hotellirakennuksen energiankulutusta ja toimintakustannuksia sekä parantavat vieraskokemusta.
"Ydinkeskustan uusi hotelli Scandic-lipun alla on osa Scandicin strategiaa keskittää toimintaansa suurempiin kaupunkeihin ja liikenteen solmukohtiin. Meillä Scandicilla on vahva usko Helsingin keskustan elinvoimaan ja kiinnostavuuteen kotimaisten ja kansainvälisten matkustajien keskuudessa", kertoo Scandic Suomen maajohtaja, tuotantotalouden diplomi-insinööri Laura Elina Tarkka (o.s. Lane, s. 1970 Varkaus). Ennen toimintansa aloitusta Scandicissa Laura Tarkka toimi mm. kodinelektroniikkaketju Gigantin ja Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtajana. Maajohtaja Laura Tarkka istuu samoin Fazerin, Carunan ja Ukko.fi:n hallituksissa. Laura Tarkka on valmistunut Yalen yksityisestä yliopistosta – perustettu vuonna 1701 - New Havenissa, Conecticutissa Yhdysvalloissa, vuonna 2020. Laura Tarkka aloitti Scandic Suomen maajohtajan uudet tehtävät elokuun puolivälissä vuonna 2023. Scandic Hotels Oy on Scandic Hotels Groupin kolmanneksi suurin markkina 61 hotellillaan ja lähes 13 000 hotellihuoneellaan. Maajohtaja Laura Tarkka seuraa työtehtävässään Aki Käyhköä, joka jätti yhtiön yhdentoista vuoden palvelun jälkeen. Aki Käyhkön johtajakaudella Scandicin Suomen liiketoiminta kasvoi merkittävästi; Scandicin brändistä tuli alan johtava markkina-asemaltaan. Restael -hotelliketjun osto kaksinkertaisti Scandicin lipun alla olevien hotellien määrää koko Suomessa.
Hotellin sijainti lähellä muita Scandic-hotelleja Helsingin keskustassa vastaa kasvavaan vapaa-ajan segmentin kysyntään. Tämä huomioidaan myös hotellin yleisten tilojen ja ravintola-alueen uudistuksessa. Poikkesin tämän uudistetun hotellin vastaanotossa tiistaiaamuna 28.10.2025 ja pyysin saada invalidi-wc:n ovea aukia virkailijalta. Aina aikaisemmin olen vastaavasti toimien saanut käyttää hotellin lukittua wc-tilaa, koska omistan myös Vessapassin sekä EU Disability Cardin, jolla pystyn invalidi-wc:n käytön perustelemaan. Nyt minulle kuitenkin vastattiin hotellin vastaanotosta, että hotellin nykyisen ohjeistuksen mukaan wc-tilan ovea ei aukaista muille kuin hotellin omille asiakkaille.
Hotellihuoneet sisustetaan Scandicin huonekonseptin, Room Collection, mukaisesti. Huoneissa on kantavana ajatuksena kiertotalous, ja niissä on huomioitu ympäristösertifioinnit sekä kierrätysmateriaalien mahdollisimman monipuolinen hyödyntäminen.
"On hienoa päästä jälleen uudistamaan Helsingin ydinkeskustan hotellitarjontaa yhdessä Scandicin kanssa. Hotellin sijainti on loistava pääkaupunkiin suuntaavien matkailijoiden kannalta. Toteutamme rakennukseen mittavan remontin, jossa uudistamme kaikki pinnat, kylpyhuoneet sekä talotekniikan. Kiinnitämme uudistuksessa huomiota ympäristöarvoihin, sillä tavoitteenamme on saavuttaa kiinteistölle entistä korkeampi ympäristöluokitus", kiinteistön omistavan Exilionin toimitusjohtaja Ari Talja sanoo.
Kiinteistön omistajan suunnitelmissa on sertifioida kiinteistö LEED-sertifikaatilla. Holiday Inn -hotellilla on jo nykyisin Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkintä Joutsenmerkki, jonka Scandic tulee hakemaan myös uudistetulle Helsingin hotellille. Scandic on selkeä markkinajohtaja Helsingissä; marraskuussa 2023 Scandic operoi kahtakymmentä hotellia jopa 5 116 huoneella.
Scandic itse mainostaa olevansa Pohjoismaiden suurin hotelliyhtiö, jolla on noin 280 hotellin verkosto ja 58 000 toiminnassa olevaa sekä kehitteillä olevaa hotellihuonetta yli 130 kohteessa. Yhtiö kehuu olevansa johtava kestävän kehityksen integroinnissa kaikkeen toimintaan ja yhtiö ilmoittaa, että Desing for All -konsepti varmistaa Scandicin hotellien olevan kaikkien saavutettavissa. Yhtiön mielestä sekä asiakkaiden että työntekijöiden rakastama Scandic Frieds -kanta-asiakasohjelma on Pohjoismaiden suurin hotellialalla sekä yhtiö näkee itsensä yhdeksi alueensa houkuttelevimmista työnantajista. Scandic on myös listattu Nasdaqiin Tukholmassa.
Cumulus oli aikoinaan Restelin omistama suomalainen hotelliketju, joka vuonna 2017 sulautettiin Scandic -hotelliketjuun ruotsalaisyhtiön ostettua Restelin kaikki hotellitoiminnot. Suomalainen monialakonserni, Tradeka, omisti Restelin ja sen edeltäjänä toimineen Eka -yhtymän avaten ensimmäisen Cumulus -hotellinsa vuonna 1974 Poriin. Cumulus -hotellin sijoitettiin kaupungin keskustoihin ja niiden yhteydessä oli yleensä aina Huviretki-, Night Life tai Hemingway’s -ravintolat. Vuonna 1973 valmistui toinen Cumulus -hotelli Hämeenlinnaan (Tavastia). Seuraavat ketjun hotellit valmistuivat Poriin ja Kuopioon (1975), Jyväskylään sekä Seinäjoelle (1976), Kouvolaan (1978), vuonna 1979 Forssaan, Tampereelle, Raumalle, vuonna 1982 Ouluun, Kemiin, Lappeenrantaan ja Mikkeliin.
Scandic -hotellit ilmoittavat omilla sivuillaan näin: ”Olemme konsultoineet järjestöjä, hotellivieraitamme sekä henkilökuntaamme ja laatineet tämän pohjalta 159 kohdan tarkistuslistan, jota kutsumme Scandicin esteettömyysstandardiksi. Se kattaa kaiken tarjontamme ja sen tulee toimia kaikkien hotellin tuotteiden ja palvelujen olennaisena lähtökohtana. Scandic-hotellien henkilökunta tarjoaa mielellään kattavampaa palvelua tehdäkseen kaikkien vieraiden elämän helpommaksi. Esteettömyys on tärkeää sekä uusissa että uudistetuissa hotelleissamme. Parannamme jatkuvasti palveluitamme, keskittyen niin teknisiin ratkaisuihin kuin toisten huomioimiseenkin.’Design for all’ -konsepti täyttää kaikkien käyttäjien tarpeet ja on olennainen esteettömyystyössämme. Esteettömän huoneen tulee olla yhtä hyvin suunniteltu kuin minkä tahansa muun huoneen ja sisältää fiksuja ratkaisuja, jotka ovat lähes huomaamattomia muille kuin niitä tarvitseville.” Katsotaanpa hieman, kuinka esteettömyys esimerkiksi Tampereen Koskipuiston Scandic -hotellissa toteutuu.
Scandic -hotellin pääovi sijaitsee Kyttälänkadun puolella ja oven edessä sijaitsevat portaat sekä apuvälineitä varten tehty luiska, joka nousee pääovelle Pellavatehtaankadun suunnasta. Pääovet eivät ole ovienavausautomatiikalla varustettuja, joten apuvälineen käyttäjän on ovissa kulkiessaan saatava apua esimerkiksi henkilökohtaiselta avustajaltaan. Ulommaisen oven jälkeen saavutaan tuulikaappiin, jossa täytyy vielä toinen ovi avata päästäkseen sisäpuolelle. Pyörätuolissa istuva on tuulikaapissa itse estämässä seuraavan oven aukeamista. Useissa muissa Scandicin hotelleissa ulko-ovet ovat liukuovia, jotka avautuvat sivusuunnassa ja vieläpä liiketunnistimen kanssa.
Tampereen Koskipuiston Scandicin kokoustilat - Koski ja Virta – ovat peräkkäisinä tiloina helposti yhdisteltävissä suureksi, 250 henkilöä vetäväksi kokoustilaksi. Ongelma apuvälineen käyttäjän kannalta on vain käynti kokoustilaan; oviaukot ovat kokoustilaan todella kapeat ja vaikeakulkuiset. Tämäkin asia on kohtuullisen pienellä vaivalla korjattavissa eli oviaukkoja leventämällä.
Kolmas ongelma Tampereen Koskipuiston Scandicissa on invalidi-wc, joka on sijoitettu hotellin alakertaan. Hissillä kyllä pyörätuolissakin istuva pääsee alakertaan, mutta yrittäessään mennä sisälle invalidi-wc:n tiloihin, hän huomaa sangen pian epäonnistuvansa aikeessaan. Tämä wc-tila on onnettoman pieni ja sen mallinen, ettei pyörätuolilla mahdu tilaan asioitaan hoitamaan.
Otan tähän vielä yhden esimerkin Scandicin hotelleista. Olin asiakkaana Scandic Pasilan hotellissa 23.-24.10.2025 ja havaitsin siellä seuraavaa: Kirjautuessani hotelliin tarkistin vielä, että minulle oli varattuna esteetön hotellihuone. Yllätys oli melkoinen, kun hotellihuoneen wc-tilassa huomasin, että apuvälineen käyttäjä ei pääse käyttämään suihkua oviaukon pienuuden vuoksi.
Olen näistä Scandic hotelliketjun esteettömyysasioista lähettänyt sähköpostia ketjun maajohtaja Laura Tarkalle. Kolmen viikon odottelun jälkeen en ole saanut maajohtaja Tarkalta mitää vastausta. Mikäli hän kuitenkin katsoo artikkelin ilmestymisen jälkeen aiheelliseksi palata tähän asiaan, olen valmis julkaisemaan myös hänen vastineensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti