Markku Johansson (28. osa)
Vuonna 1999 ilmestyneessä Blue Dreams -levyn Markku Johanssonin sävellysten aiheissa on joitakin Markun kotikaupunkiin, Heinolaan, liittyviä kappaleita. Tällä levyllä niitä löytyy kolmen kappaleen verran: Konnevesi-valssi, Tähtisilta-marssi ja Tanssit Casinolla. Konnevesi on Heinolan ja Iitin kuntien alueilla Heinolan kaupunkiin rajautuva vesistö. Heinolan kaupungista löytyy myös Tähti-vinoköysisilta, joka on Suomen toiseksi pisin silta. Heinolan Casino taas viittaa satamarannan tunnettuun ravintolaan.
Markku Johansson toimi yhtäjaksoisesti Vantaan Viihdeorkesterin kapellimestarina ja taiteellisena johtajana kahdenkymmenenyhden vuoden ajan. Orkesterin sanelemin ehdoin toimiminen oli tietysti hyvin sitovaa; jos kapellimestari ei olisi joutanut johtamaan konserttia, olisi koko orkesterin työtilaisuus jouduttu perumaan. Markku Johansson sovitti kapellimestarikaudellaan suurimman osan viihdeorkesterin käyttäistä orkesterisovituksista. Hän uhrasi paljon omaa aikaansa myös viihdeorkesterin tulevan toiminnan suunnitteluun. Markku Johanssonista alkoi lopulta tuntua siltä, että orkesterin asiat pyörivät hänen ajatuksissaan melkein kaiken aikaa. Uupumuksen kuormaa lisäsivät monet suuren orkesterin johtamiseen nivoutuvat käytännön asiat sekä jatkuva suuri työmäärä.
Aivan toimikautensa lopussa Markku Johanssonista alkoi tuntua, että orkesterin kapellimestarin vaihdos olisi ajankohtaista ja se edistäisi viihdeorkesterin kehitystä eteenpäin. Hän jopa toivoi, että Vantaan Viihdeorkesterille löytyisi uusi kapellimestari, joka uudistaisi omalla tuoreella työpanoksellaan sekä uusitulla ohjelmistollaan viihdeorkesterin toimintaa; hän voisi hankkia viihdeorkesterin konsertteihin uusia solisteja sekä musiikintekijöitä. Markku Johansson jätti Vantaan Viihdeorkesterin kapellimestarin työsaran vuonna 2009 muiden hoitoon. Walesilainen Nick Davies aloitti Vantaan Viihdeorkesterin kapellimestarin työt tammikuun alussa vuonna 2011. Nick Davies aloitti kapellimestariuransa vuonna 1986 musiikkiteatterissa West Endissä, Lontoossa. Seuraavaksi musiikki vei hänet Saksaan, Suomeen ja Belgiaan. Hän on johtanut oopperaesityksiä Surreyssa Grange Park Operassa Lontoon lähellä sekä sekä Prince Edward -teatterissa Lontoossa ja Evitan johtajana Adelphi -teatterissa Lontoossa.
Nick Davies on säännöllinen vieraileva kapellimestari Norjan radion orkesterissa ja hän on työskennellyt heidän kanssaan useilla kiertueilla sekä useilla palkituilla levytyksillä. Norjan radion orkesterin kanssa hänellä on ollut kunnia johtaa Nobelin rauhanpalkinnon konserttia Oslossa vuosittain aina vuodesta 2007 lähtien. Vierailevana kapellimestarina Nick Davies on työskennellyt mm. Göteborgin sinfoniaorkesterin, The Hallén, Royal Scottish National Orchestran, City of London Sinfonian, Royal Philharmonic Concert Orchestran, Northern Sinfonian, Teneriffan sinfoniaorkesterin, Royal Liverpool Philharmonic Orchestran, Kungliga Filharmonikernan, Stavangerin sinfoniaorkesterin, Trondheimin sinfoniaorkesterin, Kristiansandin sinfoniaorkesterin, Bergenin sinfoniaorkesterin, Orchestra della Toscanan ja Orchestra di Toscaninin, BBC:n orkesterin, Birminghamin sinfoniaorkesterin, Sinfonia Lahden, Helsingin kaupunginorkesterin, Tampere Filharmonian, Turku filharmonian, Oulun kaupunginorkesterin ja Kuopion kaupunginorkesterin kanssa.
Kapellimestari Nick Davien on myös työskennellyt Pekingin Central Opera Companyn orkesterin, Hongkongin filharmonian ka Hongkongin Sinfoniettan kanssa. Vuonna 2009 Nick Davien debytoi Australiassa Melbournen sinfoniaorkesterin johtajana ja on myöhemminkin palannut johtamaan Sydneyn sinfoniaorkesteria Sydneyn oopperatalossa, Adelaiden sinfoniaorkesteria ja Länsi-Australian sinfoniaorkesteria Perthissä. Nick Davien toimi musiikillisena johtajana New York City Operan vieraillessa Japanissa ja hän johti Garbo -musikaalin maailman ensi-illan Oscars -teatterissa Tukholmassa. Helsingin Kaupunginteatterin musiikkijohtajana hän on toiminut Miss Saigonin, Evitan, Kolmen pennin oopperan, Kaunottaren ja hirviön sekä Tuottajat -musikaaleissa.
Markku Johansson on itse pitänyt Vantaan Viihdeorkesterin johtamista varsinaisena elämäntyönään, koska hänellä oli yli kahden vuosikymmenen ajan mahdollisuus kehittää tätä orkesteria sangen pitkäjänteisesti kohti uusia ja mielenkiintoisia haasteita. Vantaan Viihdeorkesteri nimesi Markku Johanssonin kunniakapellimestarikseen vuonna 2010. Oman toimikautensa päättymisen jälkeenkin kapellimestari Markku Johansson on monesti vieraillut johtamassa Vantaan Viihdeorkesteria konserteissa.
Jo omina teinivuosinaan Markku Johansson innostui pysyvästi elokuvamusiikista. Häntä kiinnosti suunnattomasti varsinkin suurille orkestereille perinteiseen tyyliin kirjoitettu elokuvamusiikki, joka piti sisällään paljon mieleenpainuvia ja hyvin tunnistettavia melodioita. Häntä viehätti vallan paljon Hollywood -elokuvien musiikin mahtipontinen kieli ja usein hän onkin leikkimielisesti sanaillut pudonneensa jo nuorena poikana ”Hollywood-pataan”. Jo nuoruusvuosinaan Markku Johansson kävi elokuvateattereissa katsomassa ajan hengen mukaisesti tehtyjä ja usein jopa neljän tunnin pituisia historiallisia elokuvia; hän eli hyvin vahvasti elokuvan tarinoissa mukana. Hän piti kyllä paljon myös koomikko Jerry Lewisin ja ohjaaja (oik. Joseph Levitch, s. 16.3.1926 Newark, New Jersey, Yhdysvallat ja k. 20.8.2017 Las Vegas, Nevada) elokuvista. Jerry Lewisin komediat sisälsivät välillä jazzmusiikkia ja joissain hänen elokuvissaan oli mukana esiintymässä Count Basien orkesteri. Markku Johanssonia kiehtoivat toisaalta myös 1950-1960-lukujen romanttiset elokuvatkin. Erityisesti hän niissä kiinnitti huomionsa nuoruudessaan elokuvissa käytettyyn musiikkiin. Innokkaana elokuvissa kävijänä Markku oppi pian kuulonvaraisesti elokuvamusiikissa tavallisesti käytettävät musiikilliset konventiot. Erityisesti Markkua kiinnosti, kuinka musiikin avulla filmeissä kuvattiin esimerkiksi romantiikkaa, jännitystä tai surua.
Markku Johanssonin nuoruuden suurimpia elokuvakokemuksia oli Jerome Robbinsin (oik Jerome Wilson Rabinowitz, s. 11.10.1918 ja k. 29.7.1998) suunnittelema, Stephen Joshua Sondheimin (s. 22.3.1930 ja k. 26.11.2021) sanoittama ja Arthur Laurentsin (s. 14.7.1917 ja k. 5.5.2011) käsikirjoittama West Side Story, jonka musiikin sävelsi Leonard Bernstein (oik. Louis Bernstein, s. 25.8.1918 ja k. 14.10.1990). Ensimmäinen elokuvan versio julkaistiin vuonna 1961. West Side story -elokuva piti Markku Johanssonin otteessaan heti alkukohtauksista lähtien. Leonaed Bernsteinin säveltämä musiikki ei ollut jazzmusiikkia, mutta useissa musiikkiteemoissa oli jazzillisia piirteitä. Muutenkin West Side Storyn musiikki oli hyvin ennakkoluulotonta ja useista elokuvan sävellyksistä tuli menestyneitä kappaleita heti ilmestymisajankohtansa jälkeen. Elokuvan musiikkia alettiin hyvin pian soittaa myös Suomessa taidemusiikkikonserteissa muun musiikin mukana. Markku Johansson johti musiikkiuransa aikana elokuvan musiikkia useita kertoja. Tasajakoinen musiikki elokuvassa, kuten kappaleissa America ja Tonight, Tonight pystyttiin taidemusiikin soittajien toimesta vielä hyvin tulkitsemaan, mutta jazzrytmiikkaa hyödyntävää Cool -kappaleesta katosi soittajilta täysin kappaleen rytmi, koska muusikot soittivat kolmimuunteisen sävelmän kulmikkaasti tasaisessa rytmissä. Markun kuunnellessa elokuvan musiikkia taidemusiikin soittajien soittamana hän ensimmäisen kerran oivalsi, että sovittajan täytyy kirjoittaa taidemusiikin koulutuksen saaneille muusikoille sellaisia sovituksia, jotka he voivat toteuttaa oikeaoppisesti.
Myöhemmin vielä Markku Johansson alkoi opiskella elokuvamusiikkia myös sovitusten avulla. Markku tilasi Yhdysvalloista mm. John Towner Williamsin (s. 8.2.1932 Long Island, New York, Yhdysvallat) ja Henry Mancinin (oik. Enrico Nicola Mancini, s. 16.4.1924 ja k. 14.6.1994) tekemiä viihdemusiikkisovituksia ja hän myös kuunteli sovituksia levyjen kanssa. Markku Johansson oli jo nuorukaisena pitänyt erityisesti John Williamsin tekemästä musiikista Tähtien sota -elokuvaan. Jo 1980-luvulla Markku Johansson koetti ehdottaa, että Lahden kaupunginorkesteri ottaisi järjestääkseen John Williamsin musiikkiin perustuvan elokuvamusiikkikonsertin. Tuolloin vielä hänen ehdotuksensa ei saanut tarvittavaa kannatusta, varmaankin siksi, että John Williamsin tekemää musiikkia ei tunnettu vielä Suomessa tarpeeksi paljon. Nykyään kyllä lukemattomiin elokuviin musiikin säveltäneen John Williamsin musiikkia soitetaan melko runsaasti ja hänen sävellyksistään jopa kootaan omia konsertteja.
Markku Johansson on vuosien saatossa toteuttanut useita elokuvamusiikkiaiheisia sinfoniaorkesterikonsertteja. Kolmena kesänä hän johti 1980- ja 1990-lukujen taitteessa Lahden kaupunginorkesterin konsertteja; tuolloin Lahdessa järjestettiin useiden vuosien ajan kapellimestari Jaakko Elias Salon (s. 22.2.1930 Viipuri ja k. 13.6.2002 Helsinki) ideoimia Midnight Sun Festival -nimellä kansainvälisiä uusien kappaleiden sävellyskilpailuja, joissa ulkomaisten kilpailijoiden esityksiä säestivät mm. studioyhtyeet ja Finlanders-yhtye. Midnight Sun Festivaalin oheisohjelmana järjestetyt Lahden kaupunginorkesterin konsertiti olivat suuria tapahtumia, jotka televisioitiin ja näytettiin suorina lähetyksinä jopa TV1:ssä. Erään tällaisen Markku Johanssonin johtaman konsertin teema oli suomalainen elokuvamusiikki. Tässä konsertissa solisteina esiintyivät mm. Pirkko Martta Irmeli Mannola (s. 27.12.1938 Sääksmäki) ja Taneli Mäkelä (s. 10.3.1959 Espoo).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti