maanantai 20. toukokuuta 2024

 Kapellimestari Dalia Stasevska

Kapellimestari Dalia Stasevska (s. 30.12.1984 Kiova, Ukraina) vietti ensimmäiset viisi vuotta Tallinnassa. Hänellä on kolme nuorempaa sisarusta. Dalian isä on ukrainalainen kuvataiteilija Andrij Stasevkij ja äiti suomalainen kuvataiteilija Maarit Blomqvist. Dalian isä opetti tyttärensä jo pienenä puhumaan ja kirjoittamaan ukrainan kieltä; isä kertoi ukranalaisia tarinoita ja luki runoja sekä opetti lapsilleen ukrainalaisia kansanlauluja. Kotona katsottiin myös ukrainalaisia elokuvia, vaikka oltiinkin Suomessa. Dalian aviopuoliso on basisti, säveltäjä ja Vantaan Viihdeorkesterin intendentti Lauri Porra (s. 13.12.1977 Helsinki). Stasevskan perhe vietti ensimmäisen Suomen vuotensa Helsingissä, mutta sen jälkeen he muuttivat Tampereelle. Viulunsoiton Dalia aloitti jo yhdeksänvuotiaana. Dalia Stacevska opiskeli viulunsoittoa Tampereen konservatoriossa ja innostui orkesterimusiikin soitosta 13-vuotiaana. Samaan aikaan hän kuuli Puccinin oopperan Madame Butterflyn. Murrosikäisenä hän vietti paljon aikaa kirjastossa kuuntelemalla mm. oopperaa.

Kapellimestari Dalia Stasevska.
Lauri Porra.

Dalia Stasevska pääsi Sibelius-Akatemiaan opiskelemaan orkesterimuusikon uraa ensin viululla, joka sittemmin vaihtui alttoviulun opiskeluksi. Dalia näki Jorma Panulan ja Leif Segerstamin oppilaana opiskelleen kapellimestari ja pianisti Eva Sofia Ollikaisen (s. 12.2.1982 Espoo) johtavan kapellimestariluokalla ja hän innostui kapellimestarin urasta. Dalia Stasevska hakeutui kapellimestari Jorma Juhani Panulan (s. 10.8.1930) oppilaaksi Tukholman kuninkaalliseen musiikkikorkeakouluun, joka on perustettu Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian konservatoriona jo vuonna 1771 Tukholmassa. Dalia kertoo Jorma Panulan olleen siitä poikkeuksellinen opettaja, ettei hän käytännössä opettanut paljonkaan johtamisesta. Sitä vastoin hän opetti mielen avoimuutta ja sitä, että pitää olla kiinnostunut eri asioista. Parhaimmat oppitunnit Jorma Panulan kanssa olivat hänen mielestään silloin, kun he kävivät keskusteluja pikkutunneille saakka taiteesta ja teatterista.

Kapellimestari Jorma Panula.

Dalia oli varaton ja kapellimestarikurssit olivat kalliita. Dalia jopa panttasi viulunsa. Hän otti myös pankista lainaa ja senkin päälle lisää lainaa. Hän oli valmis tekemään opiskelunsa eteen mitä vain. Jorma Panulan jäätyä eläkepäiville Dalia Stasevska vaihtoi takaisin Sibelius-Aktemiaan kapellimestari Leif Selim Segerstamin (s. 2.3.1944 Vaasa) oppilaaksi. Syksyllä 2012 Dalia Stasevska suoritti kapellimestaridiplomin parhain mahdollisin arvosanoin. Dalia Stasevska kuvailee omaa ammattiaan sanalla tiedonkerääjä.


Dalia tekee paljon taustatyötä konserttia valmistellessaan. Hän mm. tutustuu säveltäjien elämäkertoihin ja lukee heidän kirjoittamiaan kirjeitä sekä tutustuu laajasti säveltäjän tuotantoon, jotta hän saattaa sijoittaa esitettävän teoksen kokonaisuuteen. Dalia Stasevska lukee historiaa ymmärtääkseen, millaiseen maailmaan teos syntyi, ja filosofiaa oivaltaakseen ajatusmaailmaa, jossa sävellys luotiin. Hän lukee runoutta ja kaunokirjallisuutta sekä tutkii kuvataiteita. Näin hän hän muodostaa taiteesta kokonaiskuvaa. Suuren sinfoniaorkesterin johtaminen vaatii isojen linjojen hallitsemista. Kapellimestarin on siedettävä valtavan koneiston edessä myös keskeneräisyyden tunnetta. Musiikki vie Dalian koskettavimmillaan sellaisiin sfääreihin, missä hän kokee, että siinä on kyse jostain paljon suuremmasta, kuin ihmisestä vain fyysisenä oliona. Häntä kiinnostaa ihmisissä varsinkin se, että meillä on sielu ja henki, joita on vaikea pukea sanoiksi. Kun sanat loppuvat, alkaa musiikki.


Kapellimestari Dalia Stasevska on johtanut monia orkestereita sekä hän on toiminut Kamarikesä-festivaalin taiteellisena johtajana. Syksyllä 2021 Dalia Stasebska aloitti Sinfonia Lahden ylikapellimestarina sekä vuosittain Lahden orkesterin Sibeliustalossa järjestämän Sibelius-festivaalin taiteellisena johtajana. Kapellimestari, pianisti ja sellisti Hannu Petteri Lintu (s. 13.10.1967 Rauma) on nimitetty Sinfonia Lahden taiteelliseksi partneriksi ja tehtävä alkaa hänellä syksyllä 2025. Lahden Mukkulan tapahtumapuistossa Dalia Stasevska johtaa Sinfonia Lahden konsertin 12.6.2024, joka konsertti koostuu Johan Christian Julius Sibeliuksen (s. 8.12.1865 Hämeenlinna ja k. 20.9.1957 Järvenpää) musiikista.


Dalia Stasevska on johtanut mm. BBC:n sinfoniaorkesteria, Oslon filharmonista orkesteria, Ruotsin kuninkaallista filharmonista orkesteria, Ruotsin radion sinfoniaorkesteria, Helsingin kaupunginorkesteria, Radion sinfoniaorkesteria, Orchestre National de Lyonia, Trondheimin sinfoniaorkesteria, Strasbourgin filharmonista orkesteria, Tapiola Sinfoniettaa sekä Sinfonia Lahtea. Suomen Kansallisoopperan ja Kokkolan Oopperan lisäksi Dalia Stasevska on johtanut Savonlinnan Oopperajuhlilla Mozartin Requiemin ja Kuhmon kamarimusiikkijuhlilla lukuisia oopperaproduktioita sekä vieraillut Den Norske Opera & Balletissa. Dalia Stasevska on toiminut kapellimestari Esa-Pekka Salosen, Los Angelesin filharmonikoiden ja Lontoon Philharmonian assistenttina. Hän toimi vuosina 2014-2016 Orchestre de Paris’n ja Paavo Järven assistenttina. Dalia Stasevska toimi vuosina 2010-2015 Kamarikesä-festivaalin taiteellisena johtajana.

Kapellimestari Paavo Järvi.

Kesällä 2019 Dalia Stasevska aloitti BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana ja hän johti orkesteria BBC:n Proms-konserttisarjassa. Vuonna 2022 Dalia Stasevska sai Alfred Kordelinin säätiön myöntämän 50 000 euron tunnustuspalkinnon. Dalia Stasevskan mielestä musiikista ei tarvi hakea täydellisyyttä, vaan uusia erillaisia näkökulmia ja lähestymistapoja asioiden ilmaisemiseen. Dalia sai opettajiltaan hyvät valmiudet ammattimuusikon elämään, jossa erinomainen paineensietokyky on merkittävässä osassa omalla uralla. Kapellimestarin työssä täytyy etsiä jatkuvasti uusia asioita, pitää itsensä innostuneena ja tarjota kuuntelijoille tarinoita. Johtamisessa on tärkeintä pitää yllä lapsenomainen innostus tekemiseensä, halu tietää asioista enemmän ja valmius nähdä vaivaa. Täytyy pystyä pitämään itsensä motivoituneena ja välttää leipääntyminen, eikä saa olettaa mitään asiaa itsestäänselväksi.


Dalia Stasevska on kiinnostunut pidempiaikaisesta yhteistyöstä johtamiensa orkesterien kanssa ja samojenkin teosten esitysten hiomisesta yhä paremmiksi, kun niitä toistetaan seuraavilla konserttikausilla. Hänestä on tärkeää joidenkin kaavamaisten konserttirutiinien uudistaminen ja tietenkin se, mitä haluaa tekemisillään kertoa. Ylipäätään ohjelmiston suunnittelu on Dalia Stasevskasta hyvin kiehtovaa. Voisiko ottaa riskin ja valita solistiksi nuoren ja vielä tuntemattoman soittajan, tai esittää kokonaisen sinfonian sijasta vain yhden osan?



Johtamista voi harjoitella vain orkesterin edessä, joten on tärkeää antaa uraansa aloitteleville kapellimestareille mahdollisuuksia näyttää kyvyjään. Suomessa tämä asia on Dalia Stasevskajan mukaan sisäistetty hyvin, kun opettajat ja kollegat antavat tukea, vinkkejä ja kannustusta. Hänestä kapellimestari on vain delegoija, joka jakaa tehtäviä samanarvoisille muusikoille. Johtajuus on sitä, että kokoaa ryhmäänsä parhaat tyypit, ja saa heidät uskomaan, että he ovat hyviä työssään ja pystyvät jopa ylittämään itsensä. Dalia Stasevska pyrkii erityisesti vaalimaan keskustelevaa ilmapiiriä ja hyvää energiaa muusikoiden kesken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti