Richard Wagner vuonna 1861.
Richard
Wagner vuokrasi toukokuussa 1863 talon yläkerran Penzingistä,
läheltä Wieniä, jonka kalustutti kustannuksista piittaamatta kovin
ylellisesti. Ystävät ja tuttavat huomauttivat hänelle tästä yli
varojensa elämisestä, mutta Richard selitti: ”Olen
epätavanomainen organismi: hermoni ovat hypersensitiiviset, minulla
on oltava kauneutta, loistoa ja valoa! Maailma on minulle velkaa sen,
mitä tarvitsen! En voi elää pikkukaupungin kanttorin kurjaa elämää
kuten teidän mestarinne Bach!” Jouluksi Wagner järjesti kodissaan
ystävilleen juhlat, jossa hemmotteli vieraitaan arvokkailla
lahjoilla, joita hän nimesi ”asiaankuuluviksi joutavuuksiksi”.
Velat kasaantuivat vääjäämättä hänelle pian ylivoimaisiksi
suoriutua ja häntä uhkasi jälleen pidätys sen vuoksi. Ratkaisuksi
hän pakeni Wienistä ja sai piilopaikan Eliza Willen luota
Mariafeldistä.
Kruununprinssi Ludwig vanhempiensa ja nuoremman Otto-veljensä kanssa vuonna 1860.
Tieteiden
tukija ja taiteiden ystävä kuningas Maksimilian II (s. 28.11.1811)
menehtyi 10.3.1864 ja vanhempi hänen pojistaan, Ludvig II (Ludwig
Friedrich Wilhelm von Wittelsbach s.
25.8.1845), nousi isänsä jälkeen
täysin kokemattomana hallitsijaksi 18-vuotiaana Baijerissa.
Maksimilianin nuorin
poika Otto oli mieleltään sairas ja Ludvig II osoitti
hallintokaudellaan kasvavia merkkejä myös mielenvikaisuudesta,
minkä vuoksi hänet sitten lopulta syrjäytettiin kesäkuussa 1886
hallitsijana. Jo lapsesta asti
Ludvig oli hyvin yksinäinen ja vetäytyi omaan haavemaailmaansa.
Neljäntoistavuotiaana hän alkoi
nähdä hallusinaatioita. Vaikka hän
oli ujo, antelias, itsetietoinen, uneksija ja jännittäjä hänestä
monien yllätykseksi ainakin alkuun kehkeytyi sangen älykäs ja
tunnollinen hallitsija. Erityisenä kiinnostuksen aiheena hänellä
oli suurien linnojen, varsinaisten satulinnojen rakennuttaminen.
Samoin hän ihaili kovin Wagnerin musiikkia ja hyvin pian
valtaistuimelle päästyään hän kutsui velkaisen säveltäjä
Wagnerin luokseen hoviin. Säveltäjä
sai kunikaalta muotokuvan ja sormuksen sekä 4 000 guldenia
välittömiin velkojenmaksuihin. Ensitapaaminen kesti yli puolitoista
tuntia ja sen aikana Ludvig tarjosi työskentelymahdollisuuden
Wagnerille ilman taloudellisia huolia sekä lupasi rahottaa
säveltäjän tulevia oopperahankkeita.
Kuningas
asusti näihin aikoihin Bergin kuninkaanlinnaa ja hän järjesti
säveltäjä Wagnerille Starnbergin järven toiselta puolelta
asunnoksi Villa Pellet-nimisen huvilan. Näissä
maisemissa he tapasivat lähes päivittäin ihaillen toistensa
aikaansaannoksia. Täällä huvilassa Wagner viritteli heti
naisansojaan ensin alkuun Mathilde Maierille, mutta päätti nopeasti
tämän leikin, kun hän kutsui luokseen Cosima von Bülowin –
kahden tyttärensä ja lastenhoitajan kanssa. Lokakuussa
1864 Ludvig järjesti Wagnerille suurehkon talon Münchenistä
osoitteessa Briennerstrasse 21 ja lisäksi kuningas maksoi Wagnerille
4 000 guldenin stipendin vuosittain. Tämän päälle tuli vielä 16
000 guldenia puhtaasti lahjana ja 4 000 guldenia muuttokorvausta.
Münchenin talo sisustettiin tietysti taas ylellisesti ja apuna
käytettiin wieniläistä muotitaiteilija Bertha Goldwagia. Wagnerin
taiteilijalle lähettämä kirje joutui erään toimittajan käsiin
ja lehdistö sai tästä melkoisen aseen käsiinsä. Vihjailtiin
Wagnerin naisellisuudesta sekä rappiosta ja Wagner joutui jälleen
makujaan puolustelemaan julkisesti.
Neuschwainsteinin linna.
Linderhofin linna.
Tämä
hedonistinen aika esittäytyi jälleen pahassa ristiriidassa Wagnerin
jo aiemmin omaksuneen tahtofilosofi Arttur Schopenhauerin (1788-1860)
opetuksen kanssa kärsimyksestä ja kieltäymyksen hyväksymisestä.
Wagner teki edelleen kirjoituksissaan tämän filosofian ajatuksia
tunnetuksi, mutta hänelle itselleen ne näyttivät olevan lähinnä
teoriaa. Wagner nautti nyt siis suuria tuloja kuninkaan
ystävällisellä avustuksella ja 18.10.1864 kuningas sijoitti 30 000
guldenia Nibelungin sormuksen kustannusoikeuksiin. Kaikkiaan
Wagnerille maksettiin Baijerin kuninkaallisesta valtionkassasta 131
173 guldenia, joka edusti kolmasosaa kuninkaan harkinnanvaraisista
määrärahoista sekä kymmenesosaa hovin kokonaisbudjetista. Wagner
sai Ludvigilta puristettua lupauksen rakennuttaa festivaaliteatterin
Nibelungin sormuksen esittämiseen Müncheniin. Tätä varten
Dresdenistä kutsuttiin teatteria suunnittelemaan Gottfried Semper.
Tämä käynnisti ankaran arvostelun
Wagneria vastaan Münchenissä ja tätä arvostelua oli johtamassa
Wagnerin vanha vastustaja jo 1840-luvun lopulta, Baijerin uunituore
pääministeri Ludwig von der Pfordten. Arvosteluista sai oman osansa
myös kapellimestari Hans von Bülow, jolle Wagner oli hankkinut
paikan kuninkaallisena hovitaiteilijana.
Oli
vain ajan kysymys, koska Ludvug II:n ja Wagnerin erikoislaatuinen
suhde nostettaisiin pilkan kohteeksi julkisuudessa; kuninkaan
taipumukset homoseksuaalisuuteen olivat tiedossa ja Wagner osasi
mielistellä häntä, vaikka hänen suhteensa ei todennäköisesti
perustunutkaan intohimoon. Richard Wagner käytti kuitenkin hyväkseen
kuninkaan lapsellistakin luottamusta kunnianhimoisten ajatustensa
toteuttamiseksi. Alkuvuodesta 1865 Wagner sai osakseen ensi kerran
kaltoin kohtelua kuninkaalta ja hänen virkamiehiltään sekä
paikalliselta lehdistöltä. Kuninkaalle kerrottiin Wagnerista
epäedullisia asioita ja helmikuussa kuningas jopa kieltäytyi
vastaanottamasta Wagneria, kun tämä saapui audienssille. Lehdistö
herkutteli asialla väittäen Wagneria entiseksi
vallankumoukselliseksi ja hekumalliseksi nautiskelijaksi, jota
kuningas tuki lempeästi. Kovaa
arvostelua sai osakseen myös Wagnerin ajatus saksalaisen
musiikkikoulun perustamisesta Müncheniin.
Keväällä
alkoivat Münchenin hoviteatterissa Tristanin harjoitukset, ja
kapellimestari oli valjastettu johtamaan teosta. Nimirooleihin Wagner
halusi tuntemansa pariskunnan, Malvina ja Ludwig Schnorr von
Carolsfeldin. Ensiesitys piti olla 15.5.1865, mutta velkojat
ilmestyivät hakemaan saataviaan Wagnerilta ja tämän oli pyydettävä
kuninkaalta välitöntä taloudellista apua. Tämän lisäksi vielä
Malvina Schnorr menetti äänensä, joten esitys oli pakko siirtää
vastustajien mieliksi hamaan tulevaisuuteen. 10.6.1865
kantaesitys lopulta toteutui ja sen jälkeen esityksiä oli vielä
kolme kertaa. Vihamieliset suhtautujat pitivät teosta
musiikillisesti käsittämättömänä ja irstaana ja toiset taas
oivalsivat jotakin suurta syntyneen teoksen myötä. Kolme viikkoa
esitysten jälkeen tuli suru-uutinen Dresdenistä; Ludwig Schnorr oli
menehtynyt. Tämä oli Richard Wagnerille kova isku. 17.6.1865 Wagner
alkoi kuninkaan nimenomaisesta pyynnöstä sanella elämäkertaansa
Cosimalle ja apuna tässä käytettiin muistiinpanoja, jotka oli
tehty punaiseen muistikirjaan.
Wagnerin talo Tribschenissä.
Wagnerin
suunnittelema musiikkikoulu eikä Ludvigin hänelle lupaama
festivaaliteatteri eivät koskaan Münchenissä toteutuneet ja
Wagneria kohtaan kohdistunut vihamielisyys vain kasvoi. Nyt Wagner
neuvotteli itselleen 8 000 guldenin vuosittaisen stipendin ja tämän
lisäksi hän sai 40 000 guldenia pakottavista velvoitteistaan
suoriutumiseen. Virkamiehen julkistivat tämän sopimuksen ja
maksoivat rahoja noutamaan tulleelle Cosimalle varat kolikkoina.
Wagner katsoi vielä asiakseen neuvoa kuningasta valtion asioiden
hoidossa ja sai näin kuninkaan ministerit painostamaan kuningasta
ajamaan Wagner pois Baijerista. Painostuksen alla kuningas karkotti
Wagnerin joulukuun alussa 1865
Baijerista äärimmäisen vastahakoisesti. Tammikuussa 1866 Wagnerin
vaimo, Minna, kuoli eikä Wagner mennyt hautajaisiin Dresdeniin.
Muutaman päivän päästä Wagnerin Pohlkin-niminen koira kuoli
isännän ollessa poissa kotoa ja
Wagner antoi kaivauttaa koiran maasta ja järjesti sille hautajaiset.
Wagnerin
ollessa Genevessä Cosima ilmestyi hänen seuraansa, Bülowin ollessa
omalla kiertueellaan. Genevestä he matkustivat
Vierwaldstätterjärvelle, jonka rannalta heille löytyi talo,
Tribschen. 12.5.1866 Cosima muutti
tähän taloon Wagnerin luoksen kolmen tyttärensä kanssa. Kuningas
Ludvig II oli stressaantunut valtion asioiden hoitamiseen ja hautoi
mielessään kruunusta luopumista Wagnerin kauhuksi. Kuninkas
vieraili salaa Wagnerin luona Tribschenissä Wagnerin syntymäpäivänä
22.5.1866. Tällöin vielä Cosima esiteltiin kuninkaalle Wagnerin
sihteerinä. Volksbote-lehti kuitenkin pian julkaisi artikkelin
Cosiman ja Richardin suhteesta
ja sai aikaan valtavan skandaalin. Kirjoituksen
vuoksi Bülow haastoi lehden päätoimittajan kaksintaisteluun, mutta
hänen haastettaan ei noteerattu millään tavalla ja Bülow jätti
eroanomuksen kuningas Ludvigille. Richard Wagner kirjoitti kuningas
Ludvigille 6.6.1866 kirjeen, jossa pahoitteli kapellimestarin saamaa
kohtelua, joka heijastui myös Cosimaan. Hän pyysi kuningasta
kirjoittamaan kirjeen Bülowille, jossa hän kertoisi olevansa
tyytyväinen kapellimestariin ja närkästynyt tämän saamasta
kohtelusta Münchenissä. Cosima
lähetti seuraavana päivänä kuninkaalle myös oman kirjeensä,
jossa pyysi samoja asioita lastensa vuoksi. Näin kuningas saatiin
kirjoittamaan kirje Bülowille, jonka tämä julkaisi. Huijauksen
seurauksena oikeus antoi sakot Volksboten päätoimittajalle.
Kapellimestari Hans Richter.
Lokakuun
lopussa kapellimestari Hans Richter liittyi Wagnerien talouteen tämän
sihteeriksi ja kopistiksi Tribschenissa. Vuoden lopussa erotettiin
Wagnerin viholliset Pfordten ja Pfistermeister tehtävistään ja
17.2.1867 syntyi Wagnerille ja Cosimalle tytär, Eva. Hans Richter
sai nimityksen hoviteatterin korrepetiittoriksi ja Bülow taas
nimitettiin Müchenissä musiikkikoulun johtoon ja hovin
kapellimestariksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti