torstai 16. kesäkuuta 2016



Pirkkalan vanha kirkko 15.6.2016.
Pirkkalan vanha kirkko valmistui vuonna 1921.
Pirkkalan vanhassa, vuonna 1921 rakennetussa tiilikirkossa – jonka suunnitteli arkkitehti Ilmari Launis – käynnistyi keskiviikkona 15.6.2016 klo 19 kesäkonserttisarja. Kesäkonserttisarjan aloittivat viulutaiteilija Henrik Perelló ja musiikin maisteri ja dir.cant. Liisa Aaltola. Kauniin kesäillan konsertti oli otsikoitu: Suosikkisävelmiä viululle. Konsertin säestysosuudet ja yhden soolonumeron hoiti Pirkkalan seurakunnan kanttori Liisa Aaltola vuonna 1972 uusituilla Kangasalan urkutehtaan 16-äänikertaisilla uruilla.
Pirkkalan vanha hautausmaa otettiin uudelleen käyttöön vuonna 1921.

Kesäkonsertti Pirkkalan vanhassa kirkossa lähti käyntiin viulisti ja säveltäjä Francesco Maria Veracinin (s. 1.2.1690 ja k. 31.10.1768) Largolla, jota välittömästi seurasi Ave Maria (J.S.Bach/C.Gounod). Konsertti jatkui Livornossa syntyneen säveltäjä-viulistin Pietro Nardinin (s. 12.4.1722 ja k. 7.5.1793) Larhettolla. Barokkimusiikki jatkui mestari Johann Sebastian Bachin (s. 31.3.1685 Eisenach ja k. 28.7.1750 Leipzig) musiikilla; Air-osa  orkesterisarjasta nro 3, D-duuri, BWV 1068 ja urkusoolona Johann Sebastian Bachin loistavasti uruille kirjoittama Antonio Vivaldin Konserton a-molli, BWV 593, ensimmäinen osa Allegro, jonka Vivaldi alun perin kirjoitti kahdelle viululle, jousille ja continuolle.
Kirkossa on Kangasalan urkutehtaan 16-äänikertaiset urut vuodelta 1972.

Yhteismusisointi jatkui seuraavaksi säveltäjä ja pianisti Sergei Rachmaninoffin (s. 20.3.1873 ja k. 28.3.1943) teoksella Vocalise, Op. 34, No. 14, joka sävellettiin ja julkaistiin vuonna 1915. Säveltäjä omisti teoksen sopraano Antonina Nezhdanovalle. Kotimaista musiikkia konsertissa edusti kaksi Oskar Merikannon (s. 5.8.1868 Helsinki ja k. 17.2.1924 Oitti) sävellystä; Oi, muistatko vielä sen virren ja Valse lente, Op. 33 vuodelta 1898. Oskar Merikanto toimi yli kolmekymmentä vuotta Helsingin Johanneksenkirkon urkurina, oli perustamassa Kotimaista Oopperaa vuonna 1911 ja toimi myös sen ensimmäisenä kapellimestarina sekä toimi Päivälehden musiikkikriitikkona pitkään. Hiljan menehtynyt laulaja ja pianisti Lasse Mårtensonin isä, Elis Hjalmar Mårtenson (s. 8.6.1890 Inkoo ja k. 4.6.1957 Helsinki) oli Oskar Merikannon oppilas Helsingin musiikkiopistossa vuosina 1911-1915 ja myöhemmin Elis Mårtenson toimi vuosina 1939-1957 Sibelius-Akatemian urkujensoiton professorina. Hänen opetuksestaan pääsivät nauttimaan merkittävät musiikkityöläiset; Enzio Forsblom, Tapani Valsta, Tauno Äikää, Antti Koskinen ja Taneli Kuusisto.  
Pirkkalan vanhan kirkon alttaritaulun maalasi Uuno Alanko vuonna 1937.

Kesäkonsertin loppupuolella tulivat vielä esille tango nuevon taitajan, Astor Pantaleón Piazzolan (s. 11.3.1921 ja k. 4.7.1992) vuonna 1972 säveltämä Oblivion. Säveltäjä itse levytti teoksen albumille orkesterin kanssa Italiassa vuonna 1982 ja tämä musiikki löysi tiensä myös vuonna 1984 Marco Bellocchion ohjaamaan elokuvaan Enrico IV. Vielä ennen päätösnumeroa oli vuorossa Gaetano Pugnani/Fritz Kreislerin Preludion ja Allegron. Konsertin päätösnumeroksi oli valittu sovitus skånelaisesta kansansävelmästä Bred dina vida vingar (Mua siipeis suojaan kätke, virsi 552), jonka sovittamisesta oli vastuussa Leif Johansson.
Henrik Perelló ennen konserttia.

Henrik Perellón isän ja isoisän puolelta on suvussa kulkenut kuvallista ja musiikillista lahjakkuutta. Henrikin isä, Luis Perelló-Farré toimi 1970-luvulla Tampereen kaupunginorkesterin konserttimestarina. Vuonna 1969 syntynyt Henrik aloitti viulunsoiton opinnot oman isän ohjauksessa ja Tampereen musiikkiopistossa Arkady Vinokurovin opissa, josta opinnot jatkuivat R. Cekuoliksen ja A. Glazunovin johdolla. Tämän jälkeen Perelló opiskeli Tampereen konservatoriossa Pentti Salosen luokalla. Sibelius-Akatemiassa Perelló pääsi professori Igor Bezrodnyin ohjaukseen ja suoritti viulunsoiton diplomitutkinnon vuonna 1996 erinomaisin arvosanoin. Myöhemmin hän vielä täydensi opintojaan V. Klimovin, A. Melnikovin ja G. Zhislinin mestarikursseilla. Konserttimestarina Henrik Perelló on toiminut Suomen Kansallisoopperan, Savonlinnan oopperajuhla, Tampere Chamberin ja Tampere Filharmonian orkestereissa sekä määräaikaisesti Porin Sinfoniettan ja Vaasan kaupunginorkesterin konserttimestareina. Monien tunnetuimpien kapellimestareidemme johdolla Perelló on soittanut ja hän toimii myös aktiivisesti solistina ja kamarimuusikkona erilaisissa kokoonpanoissa.
Säveltäjä ja pianisti Sergei Rachmaninoff.
Säveltäjä ja urkuri Oskar Merikanto.


Olemme tottuneet kuulemaan ja näkemään Perellón myös viihteellisen viulun mestarina ja erityisen läheiseksi hän kokee crossover-viulistina varsinkin argentiinalaisen tangon ja tango nuevon. Hän onkin kiertänyt esittämässä Astor Piazzollan musiikkia In Time-kvintettinsä kanssa kotimaan lisäksi ympäri maailmaa. Kvintetti on levyttänyt viisi levyllistä Piazzollan musiikkia ja sarjan ensimmäinen levy Piazzolla In Time valittiin vuoden levyksi vuonna 1995. In Time-kvintetti pokkasi ensimmäisen palkinnon ensimmäisessä kansainvälisessä Astor Piazzolla kilpailussa vuonna 1994. Perelló soittaa myös Cuarteto Perelló-kokoonpanossa. Jazz-musiikkia Perelló musisoi gipsy jazz-tyyliin, jota aikanaan edusti maailmalla Stephane Grappelli. Studiomuusikkona Henrik Perelló on myös hyvin käytetty, koska hänen soittoaan löytyy yli tuhannelta ääniraidalta. Perellólle myönnettiin Pirkanmaan taidetoimikunnan kulttuuritekopalkinto vuonna 2005.


Liisa Aaltola opiskeli urkujen- ja cembalonsoittoa Sibelius-Akatemian nuoriso- ja kirkkomusiikkiosastolla Olli Porthanin, Jaana Ikosen ja Anssi Mattilan ohjauksessa. Opintojen täydentämistä hän on jatkanut Harald Vogelin, Mitzi Meyersonin ja Josh van Immerseen mestarikursseilla. Ensikonsertti tapahtui vuonna 1991 Sibelius-Akatemian konserttisarjassa Helsingin Tuomiokirkossa. Tämän jälkeen hän on toiminut continuosoittajana, kamarimuusikkona ja säestäjänä sekä vieraillut orkesterimuusikkona ja –solistina tehden yhteistyötä monien solistien, kuorojen ja orkestereiden kanssa. Kotimaan konserttien lisäksi hän on vieraillut myös Saksassa. Kanttorintyönsä ohessa Aaltola on opettanut urkujen- ja cembalonsoittoa Lahden, Tampereen ja Helsingin konservatorioissa sekä Pirkanmaan musiikkiopistossa. Aaltola on esittänyt koko Johann Sebastian Bachin urkutuotannon konserteissaan ja hänelle myönnettiin konserttisarjastaan Pirkkalan kulttuuripalkinto vuonna 2010.
Konsertin taiteilijat Henrik Perelló ja Liisa Aaltola.

Pirkkalan vanhan kirkon kesäkonserttisarja jatkuu ensi keskiviikkona 22.6.2016 klo 19 Kulojen perhekonsertilla, jossa laulavat ja musisoivat Satu Kaarisola-Kulo (laulu ja piano), Heikki Kulo (laulu ja sello), Silja Kulo (laulu ja piano), Jaakko Kulo (laulu ja sello) ja Ahti Kulo (laulu ja alttoviulu). Vanha kirkko löytyy Pirkkalasta osoitteesta Anian rantatie 226. Musiikkirikasta konserttikesää toivotan aivan kaikille musiikkinälkäisille!
Ensiviikolla Henrik Perellón musisointi jatkuu Madridissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti