Monellako on kaksikymppisenä oma kirkko, jossa on Steinwayn flyygeli?
Hirson on
pieni paikka aivan Pohjois-Ranskassa (Aisne) Belgian rajan tutumassa, josta
tänään lähden liikkeelle tarinallani. Paikkakunta sijaitsee yli kaksi ja
puolisataa metriä merenpinnan yläpuolella ja väestöä siellä lienee hieman alle
kymmenentuhatta henkeä. 3.10.1929 insinööri ja varakas paikallinen hyväntekijä Aimé
Bonna (1855-1930) alkoi rakennuttaa paikkakunnalle täysin omalla
kustannuksellaan kaksilaivaista, katolista basilikaa,
Saitre-Thérèse-de-l'Enfant-Jésus. Kirkon valmistuminen jäi rakennuttajalta
näkemättä, sillä hän ennätti kuolla kuusi kuukautta ennen kirkon valmistumista.
Kirkko on 23 metriä korkea ja siihen kuului 45 metriä korkea kellotorni, joka
kuitenkin tuhoutui 23.11.2008. Kirkon suunnitteli art deco-tyyliin Jacques
Martin.
Los Angelesin
kaupungissa englantilaiselle isälle ja taiwanilaiselle äidille – vanhemmat eivät
harrasta musiikkia mitenkään - 5.3.1992 syntynyt lapsinero, kuuluisa pianisti
ja säveltäjä, Kit Armstrong, vieraili helmikuussa 2012 tässä basilikassa tutustuen
sen loistavaan akustiikkaan ja sen historiaan. Armstrong osta basilikan
omistukseensa 150 000 eurolla helmikuussa 2013. Armstrong käytti lisäksi omia
varojaan paikan kunnostukseen ja 3.6.2014 kirkko avattiin konserttisalina,
jonka avauskonsertti keräsi 600 henkilöä paikalle yleisöksi. Viisivuotiaan
musiikkiopintonsa aloittanut pianistinero Armstrong myös asuu ja harjoittelee nykyään
kirkossa. Matemaattisesti hyvin lahjakas Kit Armstrong on opiskellut mm.
Philadelphian Curtis Institute of Musicissa ja Lontoon Royal Academy of
Musicissa. Yhdeksänvuotiaana Armstrong aloitti luonnontieteiden yliopisto-opinnot Utahin yliopistossa ja on myöhemmin suorittanut maisterin tutkinnon matematiikassa.
Kapellimestari
Mario Venzagon vierailu Tampere Filharmoniaa johtamassa Pohjoismaiden
suurimmassa kongressi- ja konserttisalissa, Tampere-talossa 30.9.2016 peruuntui
hänen selkäleikkauksensa vuoksi, joten häntä paikkaamaan saatiin orkesterimme
oma ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali. Konsertin aloitusnumerona oli
Modest Musorgskin Näyttelykuvia, jonka säveltäjä sävelsi kesällä 1874. Konsertti
päättyi Antonin Dvořákin Sinfonia nro 8 G-duuri op. 88 ”Englantilainen”
1880-luvun lopusta. Perjantai-illan konsertin pianosolistiksi oli kiinnitetty
Kit Armstrong soittamaan Wolgang Amadeus Mozartin Pianokonsertto nro 23
A-duurin KV 488. Konserton hän soitti juuri hiljakkoin Tampere-taloon
saapuneella Bösendorfer 280 VC-flyygelillä, jolla on painoa 507 kg ja pituutta
280 cm. Armstrong helli vielä paikalla ollutta yleisöä soittamalla ylimääräisenä
mestari Johann Sebastian Bachin musiikkia tyylikkäästi.
Pianisti ja säveltäjä Kit Armstrong.
Kit
Armstrongin soitto oli kaikkinensa aivan käsittämättömän upeaa kuunneltavaa, pienen
pieniä yksityiskohtia myöten kyyti oli varmaa ja loppuun asti hiotun tuntuista.
Varsinkin konserton hitaassa osassa Armstrong näytti temponkäsittelytaitonsa
sekä varhaiskypsän, hienostuneen musikaalisuuden jaloimmillaan. Ei voi kuin ällistellä,
miten peruuntumisen takia pienellä vara-ajalla saatiin näin tasapainoinen ja positiivinen konserttikokonaisuus
punottua esityskuntoon! Jälleen kerran osoitti Tampere Filharmonia kovan
ammattitaitonsa, vaikka yhdet harjoitukset ohjelmasta peruuntuivat.
Vasemman puoleisessa kuvassa on Ignaz Bösendorfer.
Tämä
soitinmalli julkistettiin viime vuoden lokakuussa markkinoille ja sen
valmistuksessa on hyödynnetty mm. tietokoneavusteista 3D-suunnittelua. Kaikki
valmistajat tekevät soitinten kaikupohjat kuusipuusta, mutta tässä kyseisessä
soittimessa kuusipuuta on käytetty kaikupohjan lisäksi muuallakin. Tämän
soittimen kaikupohja on keskemmältä paksumpaa puuta ja ohenee kohti reunoja. Tampere
Filharmonian konsertissa 11.11.2016 on pianotaiteilija Stephen Hough päättänyt
soittaa Ludwig van Beethovenin kolmannen pianokonserton tällä samalla
Bösendorferin flyygelillä Tampere-talon suuressa salissa. Bösendorfer sai
pianotehtaana alkunsa Wienissä 25.7.1828, kun puuseppä Jakob Bösendorferin
poika, Ignaz perusti omalla nimellään kaupunkiin soitintehtaan. Tehtaan
lippulaivana asiaan tarkemmin vihkiytyneet muistanevat Imperial 290-mallin,
jonka pituus on 290 cm:ä ja painoa flyygelille kertyy 552 kg. Tässä mallissa on
97 kosketinta, joka käytännössä tarkoittaa soittimen äänialaksi kahdeksan
oktaavia.
Bösendorfer 280 VC.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti