sunnuntai 2. lokakuuta 2016



Monellako on kaksikymppisenä oma kirkko, jossa on Steinwayn flyygeli?
Hirson on pieni paikka aivan Pohjois-Ranskassa (Aisne) Belgian rajan tutumassa, josta tänään lähden liikkeelle tarinallani. Paikkakunta sijaitsee yli kaksi ja puolisataa metriä merenpinnan yläpuolella ja väestöä siellä lienee hieman alle kymmenentuhatta henkeä. 3.10.1929 insinööri ja varakas paikallinen hyväntekijä Aimé Bonna (1855-1930) alkoi rakennuttaa paikkakunnalle täysin omalla kustannuksellaan kaksilaivaista, katolista basilikaa, Saitre-Thérèse-de-l'Enfant-Jésus. Kirkon valmistuminen jäi rakennuttajalta näkemättä, sillä hän ennätti kuolla kuusi kuukautta ennen kirkon valmistumista. Kirkko on 23 metriä korkea ja siihen kuului 45 metriä korkea kellotorni, joka kuitenkin tuhoutui 23.11.2008. Kirkon suunnitteli art deco-tyyliin Jacques Martin.


Los Angelesin kaupungissa englantilaiselle isälle ja taiwanilaiselle äidille – vanhemmat eivät harrasta musiikkia mitenkään - 5.3.1992 syntynyt lapsinero, kuuluisa pianisti ja säveltäjä, Kit Armstrong, vieraili helmikuussa 2012 tässä basilikassa tutustuen sen loistavaan akustiikkaan ja sen historiaan. Armstrong osta basilikan omistukseensa 150 000 eurolla helmikuussa 2013. Armstrong käytti lisäksi omia varojaan paikan kunnostukseen ja 3.6.2014 kirkko avattiin konserttisalina, jonka avauskonsertti keräsi 600 henkilöä paikalle yleisöksi. Viisivuotiaan musiikkiopintonsa aloittanut pianistinero Armstrong myös asuu ja harjoittelee nykyään kirkossa. Matemaattisesti hyvin lahjakas Kit Armstrong on opiskellut mm. Philadelphian Curtis Institute of Musicissa ja Lontoon Royal Academy of Musicissa. Yhdeksänvuotiaana Armstrong aloitti luonnontieteiden yliopisto-opinnot Utahin yliopistossa ja on myöhemmin suorittanut maisterin tutkinnon matematiikassa.

Kapellimestari Mario Venzagon vierailu Tampere Filharmoniaa johtamassa Pohjoismaiden suurimmassa kongressi- ja konserttisalissa, Tampere-talossa 30.9.2016 peruuntui hänen selkäleikkauksensa vuoksi, joten häntä paikkaamaan saatiin orkesterimme oma ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali. Konsertin aloitusnumerona oli Modest Musorgskin Näyttelykuvia, jonka säveltäjä sävelsi kesällä 1874. Konsertti päättyi Antonin Dvořákin Sinfonia nro 8 G-duuri op. 88 ”Englantilainen” 1880-luvun lopusta. Perjantai-illan konsertin pianosolistiksi oli kiinnitetty Kit Armstrong soittamaan Wolgang Amadeus Mozartin Pianokonsertto nro 23 A-duurin KV 488. Konserton hän soitti juuri hiljakkoin Tampere-taloon saapuneella Bösendorfer 280 VC-flyygelillä, jolla on painoa 507 kg ja pituutta 280 cm. Armstrong helli vielä paikalla ollutta yleisöä soittamalla ylimääräisenä mestari Johann Sebastian Bachin musiikkia tyylikkäästi. 

Pianisti ja säveltäjä Kit Armstrong.
Kit Armstrongin soitto oli kaikkinensa aivan käsittämättömän upeaa kuunneltavaa, pienen pieniä yksityiskohtia myöten kyyti oli varmaa ja loppuun asti hiotun tuntuista. Varsinkin konserton hitaassa osassa Armstrong näytti temponkäsittelytaitonsa sekä varhaiskypsän, hienostuneen musikaalisuuden jaloimmillaan. Ei voi kuin ällistellä, miten peruuntumisen takia pienellä vara-ajalla saatiin näin tasapainoinen ja positiivinen konserttikokonaisuus punottua esityskuntoon! Jälleen kerran osoitti Tampere Filharmonia kovan ammattitaitonsa, vaikka yhdet harjoitukset ohjelmasta peruuntuivat.
 
Vasemman puoleisessa kuvassa on Ignaz Bösendorfer.

Tämä soitinmalli julkistettiin viime vuoden lokakuussa markkinoille ja sen valmistuksessa on hyödynnetty mm. tietokoneavusteista 3D-suunnittelua. Kaikki valmistajat tekevät soitinten kaikupohjat kuusipuusta, mutta tässä kyseisessä soittimessa kuusipuuta on käytetty kaikupohjan lisäksi muuallakin. Tämän soittimen kaikupohja on keskemmältä paksumpaa puuta ja ohenee kohti reunoja. Tampere Filharmonian konsertissa 11.11.2016 on pianotaiteilija Stephen Hough päättänyt soittaa Ludwig van Beethovenin kolmannen pianokonserton tällä samalla Bösendorferin flyygelillä Tampere-talon suuressa salissa. Bösendorfer sai pianotehtaana alkunsa Wienissä 25.7.1828, kun puuseppä Jakob Bösendorferin poika, Ignaz perusti omalla nimellään kaupunkiin soitintehtaan. Tehtaan lippulaivana asiaan tarkemmin vihkiytyneet muistanevat Imperial 290-mallin, jonka pituus on 290 cm:ä ja painoa flyygelille kertyy 552 kg. Tässä mallissa on 97 kosketinta, joka käytännössä tarkoittaa soittimen äänialaksi kahdeksan oktaavia.
Bösendorfer 280 VC.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti