keskiviikko 20. huhtikuuta 2016


Kuvassa vasemmalla Cabonline Groupin toimitusjohtaja Ole Oftedal.

Ole Oftedal, Pohjoismaiden isoimman taksialan yrityksen, Cabonline Groupin, toimitusjohtaja  uumoilee Suomesta kiinnostavaa markkina-aluetta, kunhan lainsäädäntöä saadaan ensin päivitettyä nykyaikaiseksi. Paitsi taksikyytejä yhtiö välittää myös alalla tarvittavaa teknologiaa. Mukana toiminnassa on Ruotsissa ja Norjassa n. 6800 taksiautoa ja n. 12 000 kuljettajaa 200 eri paikkakunnalla ja tavoitteena on edelleen kasvaa varsinkin Pohjoismaissa ja niiden isoimmissa kaupungeissa. Taxisystemsin nimen alla yhtiöllä on toimintaa myös Hollannissa ja Britanniassa. Yhtiön omistaa H. I. G. Capital ja yrityksen liikevaihto oli n. 567 miljoonaa euroa vuonna 2015. Yrityksen oma järjestelmä välittää vuositasolla n. 20 miljoonaa kyytiä ja yritys omistaa 11 tunnettua brändiä, kuten esim. Taxi Kurir, Norgetaxi, Taxi 020, TOPCAB ja Taxi Skåne. Cabonline Groupin mobiiliapplikaatio löytyy jo yli 700 000 käyttäjältä ja noin puolet yrityksen välittämistä taksikyydeistä tulee julkiselta sektorilta, 30 prosenttia kyydeistä on yritysten tilaamia sekä loput kyydit ovat yksityisten ihmisten tilauksia. Yrityksen kuljetuskalustosta 89 prosenttia on vähäpäästöisiä automalleja, jotka ovat korkeintaan 4 vuotta vanhoja. Toimitusjohtaja Oftedalin mukaan vuoteen 2025 mennessä koko heidän taksikalusto on vähäpäästöistä ja n. 70 prosenttia kalustosta on sähkökäyttöisiä.


Taxisystemsin nimellä Cabonline Groupilla on toimintaa myös Hollannissa ja Britanniassa.

Ruotsissa taksiliikenne vapautettiin säännöstelystä 26 vuotta sitten ja monet ihmiset ovat sen jälkeen pitäneet varsinkin Tukholman taksiliikennettä varsinaisena ”villinä läntenä”. Toimitusjohtaja Ole Oftedal kertoo taksimatkan Arlandan lentokentältä keskustaan maksavan kuitenkin nykyään vähemmän kuin 20 vuotta sitten. Asiakas saa jo tilatessaan tietää taksikyytinsä hinnan puhelinsovelluksessa. Oftedalin mielestä heidän taksiensa hintataso on vähintään 10-20 prosenttia matalampi kuin Helsingin taksien. Kaikissa heidän takseissa on tunti- ja kilometrihinnat tai vastaavat yhdistelyhinnat selkeästi nähtävissä jo ikkunoissa ja hinnat vaihtuvat eri vuorokauden aikojen ja tilanteiden mukaan. Yritystään toimitusjohtaja Oftedal kutsuu markkinointiyhtiöksi; kuljetusalalle tuleville ihmisille yritys tarjoaa koulutusta, vakuutuksia ja autoja sekä taksikyytien välityksessä ja taksimatkojen laskutuksessa tarvittavaa teknologiaa. Tämäkään ei ole pyyteetöntä työtä, vaan taksit maksavat näistä Cabonline Groupille 700-1 000 kruunua kuukaudessa sekä kolmesta neljään prosenttia kyytien hinnasta. Lisäksi Cabonline Group vaatii taksinkuljettajilta tietyn koulutuksen, työssä käytettävän virka-asun, ruotsinkielen taidon sekä vähäpäästöiset ja riittävät uudet autot taksiliikenteeseen.

Cabonline Group kertoo tarjoavansa pelkästään Ruotsissa vielä tänä ja ensi vuonna n. 2 000 uutta työpaikkaa taksikuljettajille. Suomen taksiliikenne on Oftedalin mukaan vielä hyvin säännösteltyä Ruotsiin verrattuna ja se ei ole toimivaa nykyaikaisessa yhteiskunnassa. Nykyaikaiset taksisovellukset ja kuluttajaystävälliset mobiiliratkaisut mahdollistavat Cabonline Groupille taksimatkojen hintojen alennuksen sekä toisaalta lyhentää taksikuljettajien ajotyöpäiviä. Toimitusjohtaja Oftedal ounastelee taksimarkkinoiden välttämätöntä muutosta myös Suomessa väestön ikääntyessä, keskiluokan kasvaessa, kroonisten sairauksien lisääntyessä, taksikeskusten siirtyessä pilvipalveluiksi ja koska taksit saavat jatkossa tilauksia useammalta alan toimijalta. Hänen mukaansa säätelytalouksissa taksien täyttöasteet ovat 25-30 prosentin luokkaa, kun taas heidän taksien täyttöasteet ovat 50-55 prosentin luokkaa. Tämän vuoksi myös taksikuljettajien työpäiviä on pystytty lyhentämään esim. kymmenestä tunnista kahdeksaan tuntiin. Markkinoiden vapauttaminen on ainoa keino, jotta edellä kuvattuja muutoksia saadaan aikaiseksi. Markkinoita on aiemmin jo vapautettu lentoliikenteelle ja linja-autoille säännöstely meillä Suomessa purkautuu vuoteen 2019 mennessä


Vaikka Uber osaakin hyödyntää teknologiaa taksimarkkinoilla, toimitusjohtaja Oftedal ei näe yritystä esim. Ruotsissa heidän kovimpana kilpailijanaan. Kaikki kestävä yritystoiminta pohjautuu siihen, että verot maksetaan. Oftedalin mukaan Uberin toiminta ei kestä markkinoilla pitkään, jos veroja ei makseta. Cabonline Groupin välittämistä kyydeistä suurin osa on julkisen hallinnon tilaamia taksikyytejä, kuten koulukyytejä, vanhusten- ja vammaistenkyydityksiä. Yritysten tilaamat kyydit työllistävät heitä eniten aamuvarhaisella ja sitten taas myöhemmin iltapäivällä uudestaan. Cabonline voitti juuri hiljakkoin esim. nelivuotisen sopimuksen Tukholman maakäräjiltä, jonka arvo on 700 miljoonaa kruunua vuodessa. Sopimus kattaa 4,1 miljoonaa kyyditystä, joista kolme miljoonaa kyytiä on tarkoitus tehdä perinteisillä takseilla ja loput ovat pyörätuoli- ja paarikyydityksiä. Näitä kyytejä hoitaa päivittäin n. 2 500 taksiautoa ja kyytejä kertyy päivittäin n. 10 000.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti