Kuvassa vasemmalla Cabonline Groupin toimitusjohtaja Ole Oftedal.
Ole Oftedal,
Pohjoismaiden isoimman taksialan yrityksen, Cabonline Groupin,
toimitusjohtaja uumoilee Suomesta
kiinnostavaa markkina-aluetta, kunhan lainsäädäntöä saadaan ensin päivitettyä
nykyaikaiseksi. Paitsi taksikyytejä yhtiö välittää myös alalla tarvittavaa
teknologiaa. Mukana toiminnassa on Ruotsissa ja Norjassa n. 6800 taksiautoa ja
n. 12 000 kuljettajaa 200 eri paikkakunnalla ja tavoitteena on edelleen
kasvaa varsinkin Pohjoismaissa ja niiden isoimmissa kaupungeissa. Taxisystemsin nimen alla yhtiöllä on toimintaa myös Hollannissa ja
Britanniassa. Yhtiön
omistaa H. I. G. Capital ja yrityksen liikevaihto oli n. 567 miljoonaa euroa
vuonna 2015. Yrityksen oma järjestelmä välittää vuositasolla n. 20 miljoonaa
kyytiä ja yritys omistaa 11 tunnettua brändiä, kuten esim. Taxi Kurir,
Norgetaxi, Taxi 020, TOPCAB ja Taxi Skåne. Cabonline Groupin mobiiliapplikaatio löytyy
jo yli 700 000 käyttäjältä ja noin puolet yrityksen välittämistä
taksikyydeistä tulee julkiselta sektorilta, 30 prosenttia kyydeistä on
yritysten tilaamia sekä loput kyydit ovat yksityisten ihmisten tilauksia.
Yrityksen kuljetuskalustosta 89 prosenttia on vähäpäästöisiä automalleja, jotka
ovat korkeintaan 4 vuotta vanhoja.
Toimitusjohtaja
Oftedalin mukaan vuoteen 2025 mennessä koko heidän taksikalusto on
vähäpäästöistä ja n. 70 prosenttia kalustosta on sähkökäyttöisiä.
Taxisystemsin nimellä Cabonline Groupilla on toimintaa myös Hollannissa ja Britanniassa.
Ruotsissa
taksiliikenne vapautettiin säännöstelystä 26 vuotta sitten ja monet ihmiset
ovat sen jälkeen pitäneet varsinkin Tukholman taksiliikennettä varsinaisena ”villinä
läntenä”. Toimitusjohtaja Ole Oftedal kertoo taksimatkan Arlandan lentokentältä
keskustaan maksavan kuitenkin nykyään vähemmän kuin 20 vuotta sitten. Asiakas
saa jo tilatessaan tietää taksikyytinsä hinnan puhelinsovelluksessa. Oftedalin
mielestä heidän taksiensa hintataso on vähintään 10-20 prosenttia matalampi
kuin Helsingin taksien. Kaikissa heidän takseissa on tunti- ja kilometrihinnat
tai vastaavat yhdistelyhinnat selkeästi nähtävissä jo ikkunoissa ja hinnat
vaihtuvat eri vuorokauden aikojen ja tilanteiden mukaan. Yritystään
toimitusjohtaja Oftedal kutsuu markkinointiyhtiöksi; kuljetusalalle tuleville
ihmisille yritys tarjoaa koulutusta, vakuutuksia ja autoja sekä taksikyytien
välityksessä ja taksimatkojen laskutuksessa tarvittavaa teknologiaa. Tämäkään
ei ole pyyteetöntä työtä, vaan taksit maksavat näistä Cabonline Groupille 700-1 000
kruunua kuukaudessa sekä kolmesta neljään prosenttia kyytien hinnasta. Lisäksi
Cabonline Group vaatii taksinkuljettajilta tietyn koulutuksen, työssä
käytettävän virka-asun, ruotsinkielen taidon sekä vähäpäästöiset ja riittävät
uudet autot taksiliikenteeseen.
Cabonline
Group kertoo tarjoavansa pelkästään Ruotsissa vielä tänä ja ensi vuonna n. 2 000
uutta työpaikkaa taksikuljettajille. Suomen taksiliikenne on Oftedalin mukaan
vielä hyvin säännösteltyä Ruotsiin verrattuna ja se ei ole toimivaa
nykyaikaisessa yhteiskunnassa. Nykyaikaiset taksisovellukset ja
kuluttajaystävälliset mobiiliratkaisut mahdollistavat Cabonline Groupille
taksimatkojen hintojen alennuksen sekä toisaalta lyhentää taksikuljettajien
ajotyöpäiviä. Toimitusjohtaja Oftedal ounastelee taksimarkkinoiden välttämätöntä
muutosta myös Suomessa väestön ikääntyessä, keskiluokan kasvaessa, kroonisten
sairauksien lisääntyessä, taksikeskusten siirtyessä pilvipalveluiksi ja koska taksit
saavat jatkossa tilauksia useammalta alan toimijalta. Hänen mukaansa
säätelytalouksissa taksien täyttöasteet ovat 25-30 prosentin luokkaa, kun taas
heidän taksien täyttöasteet ovat 50-55 prosentin luokkaa. Tämän vuoksi myös
taksikuljettajien työpäiviä on pystytty lyhentämään esim. kymmenestä tunnista
kahdeksaan tuntiin. Markkinoiden vapauttaminen on ainoa keino, jotta edellä
kuvattuja muutoksia saadaan aikaiseksi. Markkinoita on aiemmin jo vapautettu
lentoliikenteelle ja linja-autoille säännöstely meillä Suomessa purkautuu
vuoteen 2019 mennessä
Vaikka Uber
osaakin hyödyntää teknologiaa taksimarkkinoilla, toimitusjohtaja Oftedal ei näe
yritystä esim. Ruotsissa heidän kovimpana kilpailijanaan. Kaikki kestävä
yritystoiminta pohjautuu siihen, että verot maksetaan. Oftedalin mukaan Uberin
toiminta ei kestä markkinoilla pitkään, jos veroja ei makseta. Cabonline
Groupin välittämistä kyydeistä suurin osa on julkisen hallinnon tilaamia
taksikyytejä, kuten koulukyytejä, vanhusten- ja vammaistenkyydityksiä.
Yritysten tilaamat kyydit työllistävät heitä eniten aamuvarhaisella ja sitten
taas myöhemmin iltapäivällä uudestaan. Cabonline voitti juuri hiljakkoin esim.
nelivuotisen sopimuksen Tukholman maakäräjiltä, jonka arvo on 700 miljoonaa
kruunua vuodessa. Sopimus kattaa 4,1 miljoonaa kyyditystä, joista kolme
miljoonaa kyytiä on tarkoitus tehdä perinteisillä takseilla ja loput ovat
pyörätuoli- ja paarikyydityksiä. Näitä kyytejä hoitaa päivittäin n. 2 500 taksiautoa
ja kyytejä kertyy päivittäin n. 10 000.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti