maanantai 30. huhtikuuta 2018

Veli Kujala ja UMO Tampereen Pakkahuoneella.

Tampere Biennalea vietettiin 11.-15.4.2018 teemalla Vapaat radikaalit. Teema viittaa taiteen välttämättömyyteen henkisenä voimavarana sekä siihen autonomisuuteen, joka taiteen tekemisessä pitää olla. Tampere Biennalen taiteellisena johtajana toimii Sami Klemola. Tampere Filharmonian konsertissa perjantaina 13.4.2018 kantaesitettiin Kimmo Kuokkalan uusi teos Industrialis, joka säveltäjän mukaan tutkii liikettä ja herkkyyttä hempeällä tavalla. Festivaalin omia tilauksia ovat Max Savikankaan ääni-installaatio Lintukoto sekä Veli Kujalan virtuoositeos, jonka kantaesitti ÄÄNI-kollektiivin.

Heikki Sarmannon ja Esko Linnavallin johdolla vuonna 1975 perustettu Uuden Musiikin Orkesteri (UMO) saapui Helsingistä konsertoimaan Tampereen Pakkahuoneelle lauantaina 14.4.2018 klo 16. UMO toi Tampere Biennaleen solisteineen kolme viime vuonna kantaesittämäänsä konserttoa, joissa kaikissa pääsi pääosaan harvemmin big bandissä kuultu soolosoitin. Kapellimestarina Pakkahuoneen konsertissa toimi pianisti ja säveltäjä Kirmo Lintinen.

Jarmo Julkunen ja UMO taituroivat Sami Klemolan tilaussävellyksessä.

Ensimmäisenä konsertissa esiteltiin säveltäjä ja harmonikkataiteilija Veli Kujalan (s. 10.5.1976 Alahärmä) teos Thum Bop, jonka hän on säveltänyt harmonikalle ja big bandille. Kahdeksanvuotiaana harmonikansoiton aloittanut Kujala opiskeli alkuun Alahärmän musiikkikoulussa, Lapuan musiikkiopistossa sekä Oulun konservatoriossa, ennen kuin siirtyi opiskelemaan Sibelius-Akatemiaan vuonna 1996 Matti Rantasen ja Marjut Tynkkysen ohjauksessa. Sävellystä hän opiskellut Harri Wessmanin ja Tapio Nevanlinnan johdolla. Kujalan tohtorinväitös valmistui syksyllä 2010. Kujala itse kertoo teoksensa saaneen inspiraation Douglas Adamsin scifi-parodiasta Linnunradan käsikirja liftareille. Teos sisältää esikuvaansa myötäellen kaikenlaista mitä kuvitella saattaa ja paljon myös sellaista, jota ei kannata edes ajatella.

Seuraavana UMO esitti Pakkahuoneen konsertissaan Sami Klemolan (s. 7.12.1973) tilaustyön Crazy Legs Saloon, jossa Jarmo Julkusen banjo pääsi statistin roolista konsertin keskipisteeseen. Yleisön iloksi banjorytmejä ryyditettiin elektronisilla efekteillä ja absurdi rytmiikka kohtasi täysin omassa maailmassaan elävän äänimaailman. Sami Klemola opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa vuosina 1999-2007 Erkki Jokisen ohjauksessa ja valmistui musiikin maisteriksi. Klemolan instrumentti on kitara. Vuosina 2002-2003 Klemola opiskeli myös Amsterdamin konservatoriossa Daan Manneke opettajanaan. Pariisin IRCAMissa hän kesällä 2005 tutustui elektroniseen musiikkiin.

Kari Ikonen ja UMO esittävät Antti Auvisen tilausteosta Pakkahuoneella.

Viimeisenä UMOn konsertissa kuultiin säveltäjä ja Suomen Säveltäjät ry:n puheenjohtaja Antti Auvisen teos Twelve Fn Kies, joka on sävelletty big bandille ja Moog-syntetisaattorille. Teoksen solistina soitti Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinnon vuonna 2013 saanut pianisti ja säveltäjä Kari Ikonen (s. 1973) analogista syntetisaattoria. Sävelteos operoi tilan merkityksellä paitsi esityspaikkojensa kautta, myös jättämällä tilaa solistille ja orkesterille eli teos muotoutuu aina esitystilanteessa paikan päällä lopullisesti. Tampere Biennale järjestetään seuraavan kerran keväällä 2020 Tampereella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti