Veli Kujala ja UMO Tampereen Pakkahuoneella.
Tampere
Biennalea vietettiin 11.-15.4.2018 teemalla Vapaat radikaalit. Teema
viittaa taiteen välttämättömyyteen henkisenä voimavarana sekä
siihen autonomisuuteen, joka taiteen tekemisessä pitää olla.
Tampere Biennalen taiteellisena johtajana toimii Sami Klemola.
Tampere Filharmonian konsertissa perjantaina 13.4.2018
kantaesitettiin Kimmo Kuokkalan uusi teos Industrialis, joka
säveltäjän mukaan tutkii liikettä ja herkkyyttä hempeällä
tavalla. Festivaalin omia tilauksia ovat Max Savikankaan
ääni-installaatio Lintukoto sekä Veli Kujalan virtuoositeos, jonka
kantaesitti ÄÄNI-kollektiivin.
Heikki
Sarmannon ja Esko Linnavallin johdolla vuonna 1975 perustettu Uuden
Musiikin Orkesteri (UMO) saapui Helsingistä konsertoimaan Tampereen
Pakkahuoneelle lauantaina 14.4.2018 klo 16. UMO toi Tampere
Biennaleen solisteineen kolme viime vuonna kantaesittämäänsä
konserttoa, joissa kaikissa pääsi pääosaan harvemmin big bandissä
kuultu soolosoitin. Kapellimestarina Pakkahuoneen konsertissa toimi
pianisti ja säveltäjä Kirmo Lintinen.
Jarmo Julkunen ja UMO taituroivat Sami Klemolan tilaussävellyksessä.
Ensimmäisenä
konsertissa esiteltiin säveltäjä ja harmonikkataiteilija Veli
Kujalan (s. 10.5.1976 Alahärmä) teos Thum Bop, jonka hän on
säveltänyt harmonikalle ja big bandille. Kahdeksanvuotiaana
harmonikansoiton aloittanut Kujala opiskeli alkuun Alahärmän
musiikkikoulussa, Lapuan musiikkiopistossa sekä Oulun
konservatoriossa, ennen kuin siirtyi opiskelemaan Sibelius-Akatemiaan
vuonna 1996 Matti Rantasen ja Marjut Tynkkysen ohjauksessa.
Sävellystä hän opiskellut Harri Wessmanin ja Tapio Nevanlinnan
johdolla. Kujalan tohtorinväitös valmistui syksyllä 2010. Kujala
itse kertoo teoksensa saaneen inspiraation Douglas Adamsin
scifi-parodiasta Linnunradan käsikirja liftareille. Teos sisältää
esikuvaansa myötäellen kaikenlaista mitä kuvitella saattaa ja
paljon myös sellaista, jota ei kannata edes ajatella.
Seuraavana
UMO esitti Pakkahuoneen konsertissaan Sami Klemolan (s. 7.12.1973)
tilaustyön Crazy Legs Saloon, jossa Jarmo Julkusen banjo pääsi
statistin roolista konsertin keskipisteeseen. Yleisön iloksi
banjorytmejä ryyditettiin elektronisilla efekteillä ja absurdi
rytmiikka kohtasi täysin omassa maailmassaan elävän äänimaailman.
Sami Klemola opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa vuosina
1999-2007 Erkki Jokisen ohjauksessa ja valmistui musiikin
maisteriksi. Klemolan instrumentti on kitara. Vuosina 2002-2003
Klemola opiskeli myös Amsterdamin konservatoriossa Daan Manneke
opettajanaan. Pariisin IRCAMissa hän kesällä 2005 tutustui
elektroniseen musiikkiin.
Kari Ikonen ja UMO esittävät Antti Auvisen tilausteosta Pakkahuoneella.
Viimeisenä
UMOn konsertissa kuultiin säveltäjä ja Suomen Säveltäjät ry:n
puheenjohtaja Antti Auvisen teos Twelve Fn Kies, joka on sävelletty
big bandille ja Moog-syntetisaattorille. Teoksen solistina soitti
Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinnon vuonna 2013 saanut pianisti ja
säveltäjä Kari Ikonen (s. 1973) analogista syntetisaattoria.
Sävelteos operoi tilan merkityksellä paitsi esityspaikkojensa
kautta, myös jättämällä tilaa solistille ja orkesterille eli
teos muotoutuu aina esitystilanteessa paikan päällä lopullisesti.
Tampere Biennale järjestetään seuraavan kerran keväällä 2020
Tampereella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti