Ainut säilynyt valokuva Rosalia Mäkisestä o.s. Gurovitch.
Seuraava
tarina liittää löyhästi vuonna 1879 perustetun Kotkan kaupungin ja kuningas Kustaa
III:n (s. 24.1.1746 Tukholma ja k. 29.3.1792 Tukholma) vuonna 1779 perustaman Tampereen kaupungin toisiinsa. Lähden aluksi
kuitenkin liikkeelle Viipurista, jossa 13.11.1902 syntyi varakkaaseen
juutalaiseen perheeseen ainoa tytär, Rosalia (Rosa Ruiza Leah) Mäkinen os.
Gurovitch. Perheen isä oli venäjänjuutalainen Benjamin Gurovitch (s. 1.12.1862 Viipuri ja k. 20.3.1928), joka tuli
sotilaana Suomeen ja äiti, Bertha Gurovitch (s. 25.6.1878 ja k. 8.12.1920), oli kotoisin Turusta. Varakas kauppiasperhe vietti seurapiirielämää Viipurin keskustan kodissaan ja palvelijat huolehtivat perheen elämän sujumisesta.
Bertha Gurovitch ja Benjamin Gurovitch.
Rosa
Gurovitch rakastui 17-vuotiaana intohimoisesti viipurilaisen poliisiin, Lauri
Mäkiseen ja pari sai vielä yhdessä aviottoman lapsen, Noran. Täysi-ikäiseksi
tultuaan Rosa avioitui poliisi Lauri Melker Mäkisen (s. 15.3.1899 Metsämaa, Korpi, Loimaa) kanssa, mutta menetti oman tyttärensä
tämän ollessa 3-vuotias Eero Hirvimaan vanhemmille kasvatettavaksi. Koska
poliisi Lauri Mäkinen ei ollut juutalaisia, oli avioliitto hänen ja Rosan
välillä niin iso häpeä Rosan vanhemmille, että Rosan äiti Bertha meni ja hirtti
itsensä viikkoa ennen Rosan tyttären syntymistä. Gurovitchin perhe hylkäsi myös Rosan tämän mennessä naimisiin Lauri
Mäkisen kanssa. Kun Eleanora-tytär (s. 11.12.1920 Viipuri ja k. 28.2.1984 Helsinki) otettiin Rosalta huostaan, hän erosi myös
miehestään yli 20-vuotiaana ja ajautui alkoholin kanssa ongelmiin. Eero Hirvimaa oli myöhemmin Rosan miesystävä. Eleanora-tytär meni avioliittoon poliisimestari Karl Erik Gabrielssonin (s. 13.10.1903 ja k. 18.7.1965) kanssa, mutta erottuaan poliisimestarista avioitui vielä Veikko Kalmari Marttisen (s. 1.12.1917 Helsinki ja k. 23.3.2003 Helsinki) kanssa.
Näyttelijä Eleanor Marttinen.
Marjaana Martin on Eleanor Marttisen tytär eli Rosa oli hänen isoäitinsä.
Alkuun Rosa teki ompelutöitä kankaista, joita sai veljensä, Mikael Gurovitchin (s. 5.2.1911 Viipuri ja k. 18.12.1996) kaupasta sekä opetti kieliä. Mikael-veli oli ainoa perheenjäsen, joka piti Rosaan edes jonkinlaista yhteyttä, muut perheenjäsenet hylkäsivät Rosan täysin. Rosan kotikielenä oli venäjä ja suomen ja ruotsin lisäksi hän puhui myös englantia ja saksaa.
Tukkukauppiaantalo Kotkassa valmistui vuonna 1912.
Vuonna 1940
Rosa Mäkinen tuli Kotkaan ja perusti Kantasataman kupeeseen osoitteessa
Satamakatu 9 sijaitsevaan Tukkukauppiaantaloon parturiliikkeen.
Tukkukauppiaantalon suunnitteli arkkitehti Vilho Penttilä (s. 6.10.1868
Suursaari ja k. 12.2.1918 Kauniainen) ja jugendtalo valmistui vuonna 1912. Perimätiedon
mukaan parturiliikkeensä takahuoneessa Rosa harjoitti myös kurtisaanin
ammattia. Seireenin tavoin kutsuen merimiehiä Rosa päivysti aikalaisten mukaan
Tukkukauppiaantalon porttikäytävässä. Rosa Mäkinen oli Kotkassa hyvin värikäs
persoona ja hänet tunnettiin kaupungissa hyvin. Viimeiset elinvuotensa Rosa eli kotkalaisessa vanhainkodissa. Rosa Mäkinen kuoli Kotkassa
3.1.1966 ja hänet on haudattu Helsinkiin juutalaiselle hautausmaalle.
Rosalia Mäkisen hautapaikka on Helsingin juutalaisella hautausmaalla.
Pirkko ja Juha Vainio.
Vuonna 1980
Juha Vainio (10.5.1938 Kotka ja k. 29.10.1990 ) levytti oman sävellyksensä Siitä
on jo aikaa sovittaja ja kapellimestari Jaakko Salon sovittamana äänilevylle
Albatrossi ja sorsa. Tähän tiukasti Kotkan satamaan liittyvään lauluun sanat
tekivät yhdessä Juha Harri Vainio (s. 10.5.1938 Kotka ja k. 29.10.1990 Gryon, Sveitsi) ja Toivo Veikko Lavi (s. 23.4.1912 Kotka ja k. 22.5.1996 Hamina). Juha Vainio oli itse kesällä 1960
Kotkan satamassa kesätöissä. Tämän laulun toisessa säkeistössä kerrotaan Rosa Mäkisestä
näin:
"Siitä
on jo aikaa, kun mentiin parturiin
me
päivän päälle joskus luokseen Roosan.
Takahuoneeseen
jos sattui pääsemäänkin niin,
vain
hetkeks' haihtui tuoksu selluloosan."
Pianisti ja kapellimestari Helvi Mäkinen.
Tampereella
syntyi 24.10.1902 hieman ennen Rosan syntymistä Helvi Aallotar Mäkinen, joka
kunnostautui elinaikanaan työelämässä pianistina ja teatterikapellimestarina.
Helvi Mäkinen suoritti vuonna 1922 Helsingin yliopistossa medikofiilintutkinnon
ja jatkoi vuonna 1924 musiikkiopinnoilla Helsingin konservatoriossa Eino
Lindholmin johdolla. Pianonsoitto pääaineenaan hän valmistui vuonna 1927. Helvin
opinnot jatkuivat vielä Ilmari Hannikaisen ja Ernst Lingon ohjauksessa. Ensikonserttinsa
pianolla Helvi antoi Helsingissä vuonna 1936. Kotimaassa hän on soittanut
orkesterikonserttien solistina sekä toiminut konserttisäestäjänä.
Pianonsoitonopettajana Helvi Mäkinen toimi Tampereen musiikkiopistossa vuodesta
1927 lähtien. Hän kirjoitti myös musiikkiarvosteluja sekä Aamulehteen että
Kansan Lehteen. Vuodet 1927-29 Helvi Mäkinen oli Tampereen Teatterin
kapellimestarina ja sitten jälleen vuosina 1936-58 Tampereen Työväen Teatterin
kapellimestarina. Mäkinen on johtanut myös Tampereen kaupunginorkesterin
konsertteja sekä Tampereen Oopperan esityksiä. Helvi Mäkinen ennätti tehdä koko
joukon sävellyksiä ja musiikkia lukuisiin näytelmiin sekä kolme kokoillan
revyytä.
Jatkosodan
aikana vuonna 1942 Edvin Laineen (vuoteen 1906 asti Bovellán, s. 13.7.1905
Iisalmi ja k. 18.11.1989 Helsinki) toimiessa johtajana TTT:ssa näyttelijä Yrjö
Hämäläinen kirjoitti revyyn "Eläköön Tampere", joka sai valtaisan suosion Tampereella myös
paikalliseksi versioksi muutettuna myös Turussa. Tämän revyyn musiikin sävelsi
kapellimestari Helvi Mäkinen. Samat tekijät - siis Yrjö Hämäläinen ja Helvi Mäkinen
- tekivät tämän revyyn jatkoksi seuraavaksi revyyn "Rengasmatka". Revyystä
innostuivat myös kotkalaiset ja suunnittelivat omaa revyytä, jonka nimeksi
käsikirjoitusvaiheessa tuli "Kotkan laulu". Helvi Mäkiseltä
pyydettiin tähän kotkalaisten revyyseen musiikkia. Ensin Helvi Mäkinen sanoi:
"Ei tule mitään, minähän repeän töihini jo muutenkin!" Hankkeen
puuhaajat saivat Helvin pään kuitenkin kääntymään ja Mäkinen sävelsi
täysimittaisen revyyn musiikin, yli 20 laulua. Tämän revyyn laulujen joukossa
on laulu, Kotkan ruusu, joka liittyy Rosa Mäkiseen.
Itseään
kapellimestari Helvi Mäkinen ei pitänyt säveltäjänä. Näin hän kuvailee:
"Olen kirjoittanut nuotteja paperille kun on pyydetty, ja kun se on
kuulunut yhtenä osana siihen työhön, mistä palkkakin maksettiin. Mutta en minä
mikään säveltäjä ole. Opiskeluaikana tietty sain perusopetuksen niissä
taidoissa, joista säveliä syntyy, mutta säveltäjän ja minun välillä on vielä eroa.
Kun menin Työväenteatteriin, niin jo ensimmäisenä vuonna oli yhdeksän
ensi-iltaa, pelkkiä operetteja ja laulunäytelmiä. Siinä sai hosua jo pelkän
harjoittamisen ja soittamisen kansa ihan tarpeeksi."
Kirjailija Selma Anttila.
Kymenlaaksolainen
Kotkan kauppakamarin palveluksessa toiminut varatuomari, mutta Tampereella 20.4.1903
syntynyt innostunut teatteri-ihminen, Leo Otto Anttila sanoitti Kotkan lauluun
yhden kappaleen, Kotkan ruusu-tangon. Leo Anttilan puoliso Maija Anttila toimi
Kotkan lyseon saksan ja englannin opettajana ja Anttilan pariskunnalle syntyi
kolme lasta. Laulusta on sittemmin muodostunut Kotkan kaupungille ja varsinkin
sen satamalle varsinainen mainoslaulu. Kotkan laulu-revyytä esitettiin
ahkerasti sodan aikana Kotkassa, mutta sittemmin se on tyystin unohtunut.
Ainoastaan tango Kotkan ruusu on jäänyt tästä revyystä elämään omaa elämäänsä. Leo
Anttila kunnostautui myös tutkimalla Kymenlaakson historiaa ja oli mukana
kirjoittamassa Kotkan historiaa. Samoin hän koetti kirjailijan siipiään ainakin
salapoliisiromaanilla Vieraana kuolema (Otava 1960). Leo Anttila teki työtä
myös kääntäjänä. Leo Anttilan äiti oli kirjailija Selma Maria Anttila (s.
16.12.1867 Orimattila ja k. 15.5.1942 Helsinki) ja isä suomentaja Erland Werner
Anttila (ent. Andelin, s. 14.6.1869 Hausjärvi ja k. 13.3.1954 Helsinki). Taidemaalari ja tekstiilitaiteilija Eva Anttila (s. 30.3.1894 Tampere ja
k. 1.8.1993 Espoo) oli Leo Anttilan sisar. Varatuomari
Anttila istui usein kotinsa naapurissa sijainneessa Kotkan Klubissa -
perustettu jo vuonna 1875 - viskillä teatteriväen seurassa.
Tekstiilitaiteilija Eva Anttila.
Säveltämäänsä
laulua, Kotkan ruusu, Helvi Mäkinen muisteli haastattelussa vuonna 1972 näin:
"Kumma kun se nyt tuolla lailla putkahti. Johan minä olin sen
unohtanutkin. Ei sitä silloin yhtä rallia kauan muisteltu, kun päivästä päivään
ja vuodesta vuoteen teki työkseen musiikkia teatterin tarpeisiin. Toisaalta menestyksen
ymmärränkin. Jaakko Salon sovitus on hyvä, paljon parempi siitä on tehty kuin
se minun alkuperäiseni. Ja Räsäsen Pauli laulaa sen hyvin." Laulun
tiedettiin olevan presidentti Urho Kaleva Kekkosen (s. 3.9.1900 Pielavesi ja k. 31.8.1986 Helsinki) lempilauluja, ja sitä
laulettiin hartaudella monasti Tamminiemen saunailloissa.
Laulaja Pauli Räsänen.
Viipurissa
syntynyt sovittaja, tuottaja ja kapellimestari Jaakko Elias Salo (s. 22.2.1930 Viipuri ja k. 13.6.2002 Helsinki) sovitti vuonna 1969
äänilevylle tangon Kotkan ruusu, jonka lauloi Pispalan poika ja siilitukka, Pauli Räsänen (s.
23.2.1928 Tampere ja k. 22.3.2000 Tampere). Räsänen aloitti musiikkiuransa
laulajana, kitaristina ja viulistina sodan jälkeen 12-miehisessä Vivossa,
Pirkanmaan suosituimmassa tanssiorkesterissa, joka 40-luvun lopulla supistui
sekstetiksi. Varsinaisena päätyönään 70-luvulle saakka Pauli Räsänen toimi
tekstiiliteknikkona trikootehtaalla. Ensimmäiset levytyksensä Pauli Räsänen
teki Yrjö Armas Saarnion (s. 22.11.1906 Turku ja k. 11.5.1985 Helsinki) orkesterin kanssa vuonna 1950. Ensimmäinen levytys oli säveltäjä
ja toimittaja Sten Carl Dukanderin (s. 2.3.1923 ja k. 4.10.1986) eli Ensio
Kostan sävellys Reino "Palle" Palmrothin (käytti nimimerkkiä Reino Hirviseppä,
s. 2.4.1906 Ruovesi ja k. 2.5.1992 Helsinki) sanoin, Mimmi, eli uintiretki
aamutuimaan.
Tampereen Teatterissa esitettiin kesällä 1955 Helvi Mäkisen säveltämää revyytä, Pariisia Tampereella. Orkesterissa soittivat Helvin lisäksi Simo Sarri (harmonikka), Matti Alenius (kitara) ja Juhani Riekkola (basso). Kapellimestari Jorma Panula oli tarjonnut itseään revyynäytöksen orkesteriin bassonsoittajaksi, mutta Helvi Mäkinen ilmoitti: "Kyllä minä tämän Juhani Riekkolan otan, kun minä tunnen hänet."
Kotkan
ruususta tuli sittemmin Pauli Räsäsen tunnuslaulu ja Räsästä luultiin monta
kertaa laulun vuoksi kotkalaiseksi. Vasta laulun aiheuttaman suosion myötä
Pauli Räsänen uskaltautui heittäytyä täysin musiikin vietäväksi ja päätoimiseksi
laulajaksi 1970-luvun alussa. Joten: Tänä yönä onni suosii rohkeaa, siis; tule
myötä, poika, Kotkan satamaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti