Höyrylaiva Kurun pienoismalli on Kurun kirjastossa.
Sisävesiemme
höyrylaiva Kurun hukkumisesta Näsijärvellä tulee 7.9.1929
kuluneeksi 90 vuotta. Kurun onnettomuus oli Suomen pahin sisävesillä
tapahtunut vesiliikenneonnettomuus. Höyrylaiva Kurun onnettomuudessa
hukkui melkein 140 henkilöä.
Höyrylaiva
Kuru valmistui vuonna 1915 Tampereella Sommers, af Hällström &
Waldensin konepajalla ja se rakennettiin nimenomaan liikennöintiin
Näsijärvelle. Kuru-laivalla oli pituutta 30,48 metriä ja leveyttä
5,58 metriä. Höyrylaivalla oli tilat 214 matkustajalle ja siinä
355-hevosvoimainen höyrykone. Höyrylaiva Kuru pakko-otettiin
Venäjän merivoimille joukko-osastoon, Satakunnan laivastoon,
ensimmäisen maailmansodan aikana.
Kuru-laiva
liikennöin vuosittain noin seitsemän kuukautta, toukokuun alusta
joulukuun alkuun asti. Vielä 1920-luvulla linja-autoliikenne oli
vaatimatonta Länsi-Teiskon ja Kurun alueilla ja siksi laivalla kulki
paljon matkustajia ja rahtia. Laivan välikannella sijaitsivat
matkustajien tilat ja kapteenin hytti, komentosilta sekä ohjaushytti
sijaitsivat yläkannen etuosassa. Laivan savupiipun takana oleva tila
oli rauhoitettu pelastusveneille.
Kuru-laivan yksi ankkuri on muistona Nygårdin tilan - tunnetaan ehkä paremmin Palhoniemen nimellä - pihassa, Kurussa.
Höyrylaiva
Kurun matkareitti alkoi Kurun kirkonkylän rapakolta jo aamuisin klo
6. Pysäkkeinä toimivat Nygård, Tokonen, Kapee, Toikko, Räyniö ja
Rantala. Tampereen Mustanlahden satamaan höyrylaiva saapui illalla
klo 21:n aikoihin. Maanantaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin
höyrylaiva Kuru pysähtyi edellisten lisäksi Toltaan, tiistaina
Ikoseen, torstaina Parkkuun ja perjantaina vielä Leppälahdelle.
Paluumatka Tampereelta Kuruun kesti noin 10 tuntia ja paluumatka
alkoi Mustanlahden satamasta klo 15.15.
Höyrylaiva Kuru uudistuksen jälkeen.
Höyrylaiva
Kurun kapteenina toimi vuodesta 1920 lähtien merimies- ja
kalastajasukuun Vironlahdella syntynyt Onni Saarinen (1881-1950),
joka jo 20-vuotiaana oli lähtenyt maailman merille töihin ja hän oli
myös hyvin kokenut kapteeni ja merenkävijä. Perimätiedon mukaan
häntä kuvailtiin kovin suoraksi, rehelliseksi sekä täysin
raittiiksi ja hartaaksi kristityksi. Sitkeästi laivayhtiön
palveluksessa ollessaan hän onnettomuuden jälkeenkin asui
perheineen Kurussa.
Höyrylaiva
Kurun omistaja Höyrylaivaosuuskunta Kuru teki kokouksessaan
26.11.1922 päätöksen Kuru-laivan jatkuvasti kasvaneiden
matkustajamäärien ja ahtaiden laivan tilojen vuoksi uudistaa laivan
yläkannen matkustajatiloja ja sisustaa samalla laiva uusiksi. Koska
osakkaiden joukossa esiintyi myös vastustusta korjaushankkeelle,
päätettiin korjaukset suorittaa vasta vuonna 1927. Höyrylaiva
Kurun korjausremontti suoritettiin Naistenlahden satamassa
Tampereella ja työn suorittivat A. Ahlström Oy:n Varkauden
konepajan työntekijät. Tammikuussa 1927 purettiin laivan vanhat
kansirakennelmat pois ja uusi aivan uusi välikansi valmistui
5-millisestä rihlapellistä ja yläkansi puusta. Laivan välikannen
sivuseiniä kasvatettiin edestä ja takaa kahdella metrillä. Laivan
uudelle yläkannelle savupiipun taakse tuli neljä ensimmäisen
luokan matkustajahyttiä. Koko laivan yläkansi katettiin peltisellä
aurinkokatoksella, jonka päälle sijoitettiin pelastusveneet.
Kuru-laivan suuri höyrykattila uusittiin täysin ja samoin uusittiin
muukin laivan sisustus, kaiteet sekä putkistot.
Uudistuksen
jälkeen kaksikerroksinen Kuru-laiva oli muuttunut
kolmikerroksiseksi. Pohjakannella eli ruumassa sijaitsivat laivan
konehuone ja lastiruumat sekä kolmannen luokan matkustajien hytit.
Toisen kerroksen välikannella laivassa oli kookas kolmannen luokan
matkustajille tarkoitettu tila, jossa sijaitsi myös laivan
ravintola. Kannen peräosassa sijaitsi kolme toisen luokan
matkustajahyttiä. Laivan yläkantta kiersi kävelysilta, ja sen
varrelle oli sijoitettu runsaasti penkkejä istujille. Laivan ohjaamo
sijaitsi myös yläkannella. Uppoamattomaksi mainostettuun
Kuru-laivaan mahtui nyt 218 henkilöä ja höyrylaiva Kuru palasi
takaisin omalle vakireitilleen toukokuussa 1929. Laivan
korottamisesta korjauksen yhteydessä varoitti myös laivan
alkuperäinen laivan rakentanut konepaja.
Onnettomuuspäivänä,
lauantaina 7.9.1929, höyrylaiva Kuru lähti säätä uhmaten matkaan
Tampereen Mustanlahden satamasta aikataulun mukaisesti klo 15.15.
Silloin kävi kova myrskytuuli, jonka nopeudeksi mitattiin 8
beufortia eli noin 17-20 m/s. Kuru-laivan kapteeni, Onni Saarinen,
arvioi perämiehen kanssa neuvoteltuaan, että laiva kyllä kestäisi
myrskyn koettelemukset. Laivassa oli 150 matkustajaa ja 12 hengen
miehistö. Laivalla oli huomattavasti nuoria tehtaan tyttöjä ja
oppikoululaisia menossa viikonlopun viettoon omien vanhempiensa
luokse. Matkustajissa oli myös useita maatilojen isäntiä, jotka
olivat noutaneet maitotilin meijeristä kaupunkimatkoillaan.
Surusaattajia Mustanlahden satamassa Tampereella onnettomuuden jälkeen.
Pelastajat tositoimissa Näsijärvellä Veikko Kannisen kuvaamana.
Pian
lähtönsä jälkeen Kuru-laiva alkoi keikkua pituussuunnassa
aallokossa, mutta kun tultiin lähelle Siilinkaria, laiva joutui
ristiaallokkoon; laivaa lähestyi kolme hyökyaaltoa, joista
ensimmäinen syöksi laivan keulaan vettä painaen sitä syvemmälle.
Tässä vaiheessa kapteeni Onni Saarinen sammutti laivan koneet,
jotta laivan keula nousisi taas aaltojen päälle. Toinen hyökyaalto
löi laivaan murtaen kaikki matkustajatilojen ovet ja vesimassat
vyöryivät laivan sisätiloihin. Suunnitteluvirheen vuoksi kaikki
laivan luukut aukesivat sisäänpäin. Samalla laiva kääntyi
vasemmalle pahasti kallistaen, jolloin vedet valtasivat vasemmalta
laidalta myös laivan. Keulakansi täyttyi helposti vedestä, koska
siellä ei ollut tulvaluukkuja. Kolmas hyökyaalto sitten käänsi
lopulta laivan sivutuuleen ja kaatoi laivan nopeasti kyljelleen.
Laivan upotessa Näsijärveen kello oli 15.26. Vain viisi minuuttia
Kuru-laivan lähdön jälkeen matkustajalaiva Tarjanteen kapteeni,
Niilo Karimaa, havaitsee kiikareillaan Siilikarin suunnassa
Kuru-laivan joutuneen poikittain aallokossa. Matkustajalaiva Tarjanne
sai pelastettua Kuru-laivan onnettomuudessa 13 henkilöä;
Kuru-laivan kapteeni Onni Saarinen pelastui myös myrskystä
hengissä matkustajalaiva Tarjanteeseen. Tarjanne saapui Kurun uppoamispaikalle perä edellä, ja
laivan potkuri silppoi muutamia veden varaan joutuneita ihmisiä.
Haaksirikon uhrien arkkuja Kalevankankaan kappelin kupeessa.
Kuru-laivaan
jäivät loukkuun välikannen ja alasalonkien matkustajat, sillä
heillä ei ollut juuri mitään mahdollisuuksia pelastautua laivasta.
Paniikin vuoksi salonkien ikkunoista on turha edes yrittää
ulospääsyä. Yläkannen matkustajat saattoivat sentään nousta
laivan kyljelle odottamaan pelastusta, mutta vain osan onnistui saada
itselleen pelastusrenkaan. Laivan omista pelastusveneistä yksi jäi
kaatuneen Kuru-laivan alle. Kaksi muuta pelastusvenettä saatiin
veteen – toinen laivan kapteeni Saarisen avulla – mutta
hyökyaallot paiskaavat nekin nurin.
Hinaaja
Näsijärvi oli myös mukana Kuru-laivan onnettomuuden
pelastustöissä. Hinaajan mastoon oli kiinnitettynä Aamulehden
valokuvaaja Veikko Kanninen, joka korkeammalta sai kuvattua
onnettomuuden tapahtumia paremmin, kuin keikkuvalta kannelta. Hinaaja
Näsijärvi pelasti kolme myrskyn varaan joutunutta ja moottorivene
Suunto sai pelastustehtävissä korjattua kaksi ihmistä
Näsijärvestä. Näsinkalliolle kerääntyi paljon väkeä
seuraamaan, kuinka Kuru-laiva upposi vain noin kilometrin päässä
rannasta. Laivan mukana menehtyi 136 ihmistä, kurulaisia,
tamperelaisia ja länsiteiskolaisia. Myrsky vaimeni Näsijärvellä
aamun tullessa ja sukeltajat alkoivat heti nostaa järvestä
vainajia, jotka koottiin pääasiassa paikalle hinattuun suureen
lotjaan. Tampereen ruumishuoneelle eivät kaikki onnettomuuden
vainajien ruumiit mahtuneet, vaan osa ruumiista kerättiin Frenckelin
tehtaan varastoihin.
Onnettomuuden
uhrit siunattiin haudan lepoon yhteishautajaisissa Tampereella,
Kurussa ja Länsi-Teiskossa. Tampereen siunaustilaisuuteen
Kalevankankaan hautausmaalla osallistui lähes 10 000 ihmistä.
Tampereella oli tarkoitus viettää kaupungin 150-vuotisjuhlia
18.9.1929, mutta nyt juhlat korvautuivat Kalevankankaan
muistotilaisuudella. Myös hotelli Tammerin avajaisia siirrettiin
höyrylaiva Kurun onnettomuuden vuoksi. Laivaonnettomuuden uhrien
perheille kerättiin toista miljoonaa markkaa keräyksellä, jonka
varat riittivät lähes kolmenkymmenen vuoden ajaksi avustuksiin.
Kuru-laivan kapteeni Onni Saarista vastaan nostettiin syyte, joka kuitenkin kaatui ensin Tampereen raastuvanoikeudessa ja vielä myöhemmin hovioikeudessa joulukuussa 1931. Oikeuden mukaan kapteeni Saarisella ei ollut kokemukseen perustuvaa tietoa Kuru-laivan epävakaudesta. Laivan remontissa aluksen painopiste oli kansirakenteen korotuksen vuoksi noussut liian ylös. Koska laivan yläkannen kaide remontissa ilman tulvaluukkuja, vesimassat valtasivat aluksen. Katsastuksessa Kuru-laiva todettiin kuitenkin kaikin puolin merikelpoiseksi. Oikeudessa kerrottiin, että Kuru-laivan alkuperäinen rakentaja Sommers, af Hällström & Waldens oli varoittanut laivan rakenteen muuttamisesta. Siksi tilille vaadittiin myös Kuru-laivan omistajia, mutta varoituksesta ei saatu näyttöä. Kovaa myrskyä ja laivan ominaisuuksia kummempia syyllisiä laivaturmalle ei lopulta voitu osoittaa. Pian oikeuden vapauttavan päätöksen jälkeen kapteeni Onni Saarinen jätti Kurun ja muutti perheineen Helsinkiin satamakapteeniksi.
Kuru-laiva nostettiin Näsijärvestä melko pian - neljän viikon kuluessa - ja jo kahden kuukauden päästä onnettomuudesta laiva jatkoi liikennöintiään, vaikka osa uhrien omaisista vastusti sitä. Höyrylaiva Kuru lopetti liikennöintinsä vuonna 1938 ja siitä tehtiin proomu. Proomua käytettiin tavarakuljetuksiin parinkymmenen vuoden ajan.Kuru-laivan höyrykone myytiin Turengin sahalle voimanlähteeksi ja 1940-luvulla höyrykone jatkoi matkaansa sieltä Länkipohjan sahalle sekä vielä 1960-luvulla puunjalostustehtaalle Alavudelle. Vuonna 1992 Kurun vanha höyrykone lahjoitettiin Alavudelta Tampereen museolle. Tampereella höyrykone kunnostettiin ja sijoitettiin Mustanlahden satamaan näytteille vuonna 2013.
Kapteeni Onni Saarinen.
Kuru-laivan kapteeni Onni Saarista vastaan nostettiin syyte, joka kuitenkin kaatui ensin Tampereen raastuvanoikeudessa ja vielä myöhemmin hovioikeudessa joulukuussa 1931. Oikeuden mukaan kapteeni Saarisella ei ollut kokemukseen perustuvaa tietoa Kuru-laivan epävakaudesta. Laivan remontissa aluksen painopiste oli kansirakenteen korotuksen vuoksi noussut liian ylös. Koska laivan yläkannen kaide remontissa ilman tulvaluukkuja, vesimassat valtasivat aluksen. Katsastuksessa Kuru-laiva todettiin kuitenkin kaikin puolin merikelpoiseksi. Oikeudessa kerrottiin, että Kuru-laivan alkuperäinen rakentaja Sommers, af Hällström & Waldens oli varoittanut laivan rakenteen muuttamisesta. Siksi tilille vaadittiin myös Kuru-laivan omistajia, mutta varoituksesta ei saatu näyttöä. Kovaa myrskyä ja laivan ominaisuuksia kummempia syyllisiä laivaturmalle ei lopulta voitu osoittaa. Pian oikeuden vapauttavan päätöksen jälkeen kapteeni Onni Saarinen jätti Kurun ja muutti perheineen Helsinkiin satamakapteeniksi.
Kuru-laiva nostettiin Näsijärvestä melko pian - neljän viikon kuluessa - ja jo kahden kuukauden päästä onnettomuudesta laiva jatkoi liikennöintiään, vaikka osa uhrien omaisista vastusti sitä. Höyrylaiva Kuru lopetti liikennöintinsä vuonna 1938 ja siitä tehtiin proomu. Proomua käytettiin tavarakuljetuksiin parinkymmenen vuoden ajan.Kuru-laivan höyrykone myytiin Turengin sahalle voimanlähteeksi ja 1940-luvulla höyrykone jatkoi matkaansa sieltä Länkipohjan sahalle sekä vielä 1960-luvulla puunjalostustehtaalle Alavudelle. Vuonna 1992 Kurun vanha höyrykone lahjoitettiin Alavudelta Tampereen museolle. Tampereella höyrykone kunnostettiin ja sijoitettiin Mustanlahden satamaan näytteille vuonna 2013.
Höyrylaiva
Kurun ruostunut runko lepää nykyään yksityisrannassa Ruovedellä.
Runko sijoitettiin Visuveden meijerin rantaan vuonna 1968. Sen hinasi
paikalleen Visuvesi Oy:n hinaaja. Laivaonnettomuuden vuoksi haluttiin
pystyttää Näsikalliolle onnettomuuden muistomerkki, jonka vuoksi
aiheesta julistettiin veistoskilpailu. Palkintolautakunta ei ollut
kuitenkaan kilpailun tuloksiin tyytyväinen ja julisti
uusintakilpailun aiheesta neljän parhaan ehdotuksen kesken. Molemmat
kilpailut voitti lopulta kuvanveistäjä Yrjö Liipola (1881-1971)
Patsashanke rahoitettiin Näsijärven onnettomuuden ja sen uhrien
muistoksi perustetun muistorahaston ja Winterin lahjoitusrahaston
varoilla. Muistomerkki paljastettiin Kurun onnettomuuden 11.
vuosipäivänä 7.9.1940 Näsinkalliolla. Pronssinen patsas
sijoitettiin jalustalle, joka on Kurun mustaa graniittia; koko
muistomerkin korkeus on n. 8,5 m.
Kurun haaksirikon muistomerkki Tampereen Näsinkalliolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti