Höyrylaiva Suuriruhtinas Wladimir.
Höyrylaiva
Ilmarinen oli Suomen ensimmäinen höyrylaiva ja alus rakennettiin
Kiteen Puhoksessa Varviniemen telakalla vuonna 1833.
Pohjoiskarjalainen teollisuusmies Nils Ludvig Arppe – Arppe toimi
myöhemmin Värtsilän rautatehtaan perustajana sekä Möhkön
rautaruukin omistajana - rakennutti viipurilaisen Hackman &
Co-kauppahuoneen johtajan Johan Fredrik Hackmanin rahoitustuella
laivan, joka rakennettiin puusta. Laiva oli siipiratashinaaja, jonka
englantilaisen konepajan valmistama höyrykone tuotti 34 hevosvoimaa;
mitoiltaan alus oli 26,2 x 4 m. Laivan hinnaksi tuli 40 000 ruplaa ja
ainakin ensimmäisinä vuosinaan laiva tuotti voittoa. Höyrylaiva
Ilmarinen hinasi etupäässä lotjia mm. Ultran, Varkauden ja
Puhoksen sahoilta Lauritsalaan ja Joutsenoon. Sieltä sahatavaran
matka jatkui maanteitse Viipuriin. Savon ja Karjalan kauppiaille
laiva toi paluukuormassa mm. elintarvikkeita. Höyrylaiva Ilmarinen
poistui liikenteestä vuonna 1844 ja se romutettiin samana vuonna
Puhoksessa.
Kun
höyrylaiva Ilmarinen teki matkan Hämeenlinnaan, suoritti Venäjä
tiedusteluja höyrylaivojen rakentamisesta Päijänteelle ja
Näsijärvelle. Turkulainen W. Crichtonin konepaja sai osakseen
rakentaa höyrylaivan Päijänteelle ja Tampereen konepaja sai
valmistaa laivan Näsijärvelle. Tampereen konepajan rakentaman
aluksen nimeksi tuli Suuriruhtinas Wladimir; rautalevyistä
valmistettu alus oli 90 jalkaa pitkä ja 15 jalkaa leveä. Tyhjänä
laiva ui viiden jalan syvyydessä. Suuriruhtinas Wladimirin hiukan
parrasta ylempänä sijainnut puolikansi alkoi konehuoneen
peräpuolelta ja jokunen porrasaskelma johti tältä kannelta
alemmalle etukannelle, jota kehysti kolmen jalan korkuinen reelinki.
Kannen alla koneiston etupuolella sijaitsi lastiruuma ja tilava
miehistön skanssi sekä höyrylaivan peräosassa puolikannen alla
salonki ja kaksi hyttiä. Kannella höyrykattilan edessä sijaitsi
erillinen keittiö ja kauempana keulassa oli signaalimasto sekä
ankkuripeli.
Höyrylaivaa
liikutti Carsundin kulmakone – keksijänsä mukaan nimetty
höyrykone – joita 1850-1960-luvuilla rakennettiin Motalan
konepajalla useita Ruotsissa. Tämä höyrykone oli työpaineella
toimiva paisuntakone, joka oli lauhduttajalla varustettu sekä
nelisiipisellä potkurilla. Sopimuksissa höyryaluksen vauhdiksi
määriteltiin vähintään kahdeksan solmua. 11.4.1864 maanmittari
Klingstedt ja Tampereen konepajan johtaja Hermann Kauffmann
mittasivat höyrylaivan vauhdiksi hieman yli 15 km tunnissa.
Höyrylaivan keulaan oli sijoitettu pieni rihlattu suusta ladattava
pronssikanuuna, joka kuitenkin tarpeettomana syksyllä telakalla
poistettiin aluksesta.
Luovutus-
ja koematka Suuriruhtinas Wladimirilla sujui onnellisten tuulten
merkeissä 6.6.1864. Laivan tilaaja oli niin tyytyväinen laivan
osoittauduttua tilattua nopeammaksi, että antoi Tampereen
konepajalle 1 000 ruplaa lisähyvitystä tämän vuoksi. Työt laivan
tilauksesta hoiti kapteeniluutnantti Leo Jägerschjöld, joka oli
mukana myös laivan luovutuksessa ja hänestä tuli myös laivan
kapteenin esimies. Höyrylaivan kapteeniksi tuli ensimmäisenä
purjehduskautena laivaston luutnantti Fr. v. Schantz; tämä
iloluonteinen suomalainen mies mielellään kuljetti ystäviään
laivalla. Höyrylaiva Suuriruhtinas Wladimir alkoi hyvin pian ajaa
vähintään kerran viikossa runsaan sadan kilometrin matkan
Tampereen Mustanlahden satamasta samannimiseen satamaan Virroille,
jonne oli valmistunut laituri sekä laivarantaan johtava tie.
Pitkille
ja yksitoikkoisille matkoille kapteeni Schantz otti mielellään
mukaan ystäviään, koska vitti matkojen sujuvan paljon sujuvammin
ja kommelluksitta ystävien seurassa. Varsinkin alkuun kapteeni
sangen kokemattomana oli ihmeissään merikorttien ja karien sekä
rannoille maalattujen merimerkkien opasteista mutkaisella ja
matalalla sekä ahtaalla väylällä; kapteeni ei myöskään
käyttänyt matkoillaan luotsin palveluksia. Höyrylaivan
ensimmäisellä matkalla Tampereelta Muroleen kanavan suulle, sattui
laivan kapteenille varsin kiusallinen tapaus. Tulvavesi painoi laivan
oikeaa kylkeä vaarallisesti rantakiville, ellei laivan vauhti
pysyisi riittävän suurena. Laivan kapteeni arvioi laivan jyrkän
kääntymisen vasemmalle sujuvan paremmin hitaalla vauhdilla. Niinpä
hän komensi: ”Hiljaa eteenpäin!”. Virta sai kuitenkin otteen
laivasta ja paiskautuminen kiville olisi ollut edessä, jos ankkuria
ei olisi ehditty ajoissa laskea pohjaan. Ankkurin lasku sai laivan
pysähtymään ja kapteeni kirmasi laivan perään tarkistamaan,
oliko karikko vältetty. Kapteenin kurkottautuessa istuinpenkin
selkänojan yli univormun nappien väliin pistetty taskukello
lipsahti järveen. Taskukello oli kultainen, joten vahinko oli
melkoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti