Aina vakavana esiintynyt Antero Alpola.
Tippavaaran
vanhan isännän seikkailuja seurattiin Kankkulan kaivolla radiohupailuissa sekä
yhdessä kotimaisessa elokuvassa. Kankkulan kaivon radiohupailuja käsikirjoitti
Antero Alpola yhdessä Aune Haarla (Ala-Tuuhonen) kanssa. Sarja oli radiossa
aikoinaan sangen suosittu ja sitä tehtiin vuosina 1958-1970.
Antero Aatos
Väinämö Alpola syntyi Kaavilla 19.2.1917 ja kuoli Keravalla 11.9.2001. Hän teki
Yleisradiossa pitkän ja merkittävän uran ajanvieteohjelmien toimittajana sekä
esimiehenä. Antero Alpola aloitti kirjoittamisen kymmenvuotiaana.
Omaelämäkerran jälkeen olivat vuorossa intiaaniromaani ja muutaman
salapoliisiromaanin oraat sekä iskelmätekstin tapaiset omiin sävellyksiin.
Kouluvuodet vierähtivät Hämeenlinnan lyseossa. Antero Alpola valmistui
ylioppilaaksi vuonna 1938. Hän otti osaa sekä talvi- että jatkosotaan, mutta
ennätti välirauhan aikana vuosina 1940-1941 vuoden verran opiskella Helsingin
yliopistossa. Yleisradiota Alpola oli käsikirjoituksillaan avustanut jo
vuodesta 1937 lähtien. Syyskuussa 1938 radioitiin Alpolan ensimmäinen
radiohuvittelu Sumujen saari eli syksyinen seikkailu, jonka hän oli kaverinsa
kanssa käsikirjoittanut. Vuonna 1943 Antero Alpola voitti sekä puolustusvoimien
että Yleisradion ajanvieteohjelmien kirjoituskilpailut.
Siviiliin
palattuaan Antero Alpola hakeutui ensin sanomalehtitöihin, mutta kirjoitti
edelleen myös Yleisradiolle. Vuonna 1945 Antero Alpola tuli tarjonneeksi
Yleisradiolle parodista jännityskuunnelmaansa Kalman-karman mysteerio, johon
Yleisradion teatteripäällikkö Matti Kurjensaari (s. 4.5.1907 Hämeenlinna ja k.
10.3.1988 Helsinki) mieltyi. Kurjensaari etsi uutta työntekijää Yleisradion
ajanvietetoimittajan virkaan ja ihastui Antero Alpolan älylliseen tyyliin
kirjoittaa. Antero Alpola teki työnäytteeksi virkaa varten kuunnelman Luulot
pois eli Ville Vastamäki, onnettoman ikäluokan mies, jossa hän tarkasteli
satiirisessa valossa sota-aikaa. Kuunnelma valmistettiin välittömästi
Yleisradiossa ja kuunnelmaan ihastui myös Yleisradion pääjohtaja Hella
Wuolijoki. Näin Antero Alpola tuli valituksi Yleisradion teatteriosaston
ajanvietetoimittajaksi vastuualueenaan Yleisradion viihdeohjelmien tuottaminen.
Yleisradion pääjohtaja Hella Wuolijoki.
Vuosikymmenen
ajan – osastolla oli tuolloin vain kolme työntekijää - Antero Alpola oli
Yleisradion ainoa ajanvietteestä vastaava toimittaja, kunnes vuonna 1956
nimitettiin toiseksi toimittajaksi teatteriosastolle Aune Onerva Haarla (s.
12.4.1922 Iitti ja k. 4.2.1976 Helsinki). Alpolan osaston työsarkaa olivat
hupailut eli radiofarssit, jännityskuunnelmat, kuulokuvat, tietokilpailut, radiorevyyt
sekä rapsodiat. Niilo Tarvajärvikin aloitti menestyksellisen radiouransa
hupailujen kirjoittajana. Vuonna 1970 Yleisradion radioteatteri ja ajanviete
erotettiin toisistaan; Yleisradioon perustettiin oma radiopuolen
ajanvieteosasto ja Antero Alpolasta tuli tämän osaston päällikkö. Myöhemmin
Antero Alpola on kertonut mm. Yleisradion eri osastojen tiukasta työnjaosta.
Ajanvieteohjelmissa sai soittaa äänilevyjä, mutta levyjen välillä ei saanut
pakinoida, koska sen laatuiset lähetykset kuuluivat musiikkiosastolle. Myöskään
Helsingissä vierailevia viihdetähtiä ei saanut haastatella, sillä tällöin olisi
astuttu reportaasiosaston varpaille. Alpola jatkoi virassaan Yleisradiolla
eläkkeelle jäämiseen asti eli vuoteen 1977, mutta osallistui vielä myöhemminkin
radiotyön tekemiseen freelancerina lähes kahdenkymmenen vuoden ajan.
Kuvassa vasemmalta Pertti "Spede" Pasanen, Aune Haarla (Ala-Tuuhonen) ja Antero Alpola.
Kankkulan
kaivon lisäksi Antero Alpola toi radioon sellaisia ohjelmia, kuin Toiveiden
tynnyristä, Lyhyttavaraa, Lehdistä leikattua ja ilmasta siepattua,
Piiskausparvekkeella, Mausteita maun mukaan, Siepattua ja saksittua,
Päivänkakkara, Polun varresta sekä monivuotiset Aatonaaton joululahjavalvojaiset,
Viisasten kerho, Herra X, Kalle-Kustaa Korkin seikkailut sekä Laiska-Lassi.
Antero Alpolan ajanvieteosaston välityksellä radiossa esiteltiin kansalle mm. Reino
Helismaa, Pertti Spede Pasanen, Aune Haarla, Niilo Tarvajärvi, Markus Similä,
Jukka Virtanen, Paavo Noponen ja Sauvo Saukki Puhtila. Antero Alpolan omia
parodisia tarinoita olivat mm. Alinan murhe ja Klaus Hanhi sekä Murjun isäntä,
joka ilotteli Elinan surman kustannuksella. Laulu pastellinsinisestä
auringonkukasta puolestaan irvisteli Johannes Linnakosken Laulu tulipunaisesta
kukasta-teosta. 1940-luvulla Alpola aloitti radio-ohjelmien parodioiksi
suunnatut Takapajulan ohjelmaillat.
Hyvät
käytöstavat olivat Antero Alpolalle hyvin tärkeitä; hän oli pedanttinen
muutenkin. Antero Alpola istui tarkkaavaisena takarivissä mittaamassa sekuntikellolla
yleisön taputusten kestoa, kun ajanvieteohjelmia kierrettiin tekemässä eri
kaupunkien yleisötilaisuuksissa. Radio-ohjelmissaan Alpola pyrki noudattamaan
tarkkoja varovaisuussääntöjä: politiikan ulkopuolella oli pysyttävä, maalaisia
ei saanut ivata eikä presidenttiä sopinut mainita ohjelmissa, kiroilu oli
kiellettyä eikä ay-liikkeelle, politiikalle tai uskonnolle saanut nauraa.
Kuitenkin Kankkulan kaivon viinaanmenevä Tippavaaran 105-vuotias vanha isäntä
onnistui aiheuttamaan paheksuntaa; joukko raittius- ja uskonnollisia järjestöjä
sekä Suomen ylioppilaskunnan liiton, Sanomalehtimiesten liiton ja Työväen
urheiluliitto moittivat tästä Kankkulan kaivoa.
Kullervo Linna (kuvassa keskellä) ja hänen orkesterinsa.
Kankkulan
kylä kaivolla tavattiin monenlaista kulkijaa; kulkukauppiaita, tähtireportteria
sekä itseoikeutetusti Tippavaaran pontikkaa keittävä vanha isäntä. Musiikista
ohjelmasarjassa vastasi humppaorkesteri Pumppu-Veikot. Dallapén entinen
pianisti Asser Fagerström kokosi joukon muusikoita ja muodosti heistä sarjan
studio-orkesteri. Orkesterin johtajaksi pian Fagerströmin jälkeen tuli rumpali
Kullervo Linna. Käsikirjoittajina sarjassa toimivat Antero Alpola, Aune Haarla
(Ala-Tuuhonen) sekä Jukka Virtanen. Keskeisissä roolitehtävissä loistivat Aimo
Hiltunen, Kauko Käyhkö, Oke Tuuri, Matti Aulos sekä Kauko Kokkonen. Sarjan tapahtumat
keskittyvät Kankkula-nimisen maalaispaikkakunnan kaivolle ja lähetykset
parodioivat radion suoria lähetyksiä, joita juontaa jäyhä Speaker; eli Hannes
Häyrinen; aloitusjaksossa Häyrisen tilalla kuultiin Aimo Hiltusta. Kankkulan
kaivon huumori rakentui paljolti jäyhän juontajan haastatteluista Kankkulan
asukkaiden kanssa, sillä Speaker parodioi Yleisradion virallista
haastattelutyyliä. Kankkulan kaivolle kokoontuneet monenkirjavat asukkaat taas
loivat karrikatyyrejä mehevistä kansanihmisistä. Tyypillisessä sarjan jaksossa
Kankkulassa vietetään jotakin juhlaa, kuten esim. juhannusta, elonkorjuuta tai
vaikkapa maatalousnäyttelyä, ja Kankkulan väki on kokoontunut kaivolle
juhlimaan. Sarjan sketsit on rakennettu radiohaastattelun muotoon.
Haastattelu menossa Kankkulan kaivolla.
Parhaimmillaan
Kankkulan kaivolla esiintyi parikymmentä eri hahmoa, kuten mm. paikallinen
keksijä ja yleismies Jantunen eli Kauko Kokkonen sekä nuori, vihainen mies (50v.),
Holger Lehmänen eli Matti Aulos, suulas räätälin leski ja kukkakauppias
Neulasen Manta (Eija Inkeri Hukkanen), muotitietoinen liikenainen, joka johti
useaa yritystä, kuten mannekiinikoulua, konditoriaa ja kemikaliota, Synnevi
Pullo (Mai-Britt Heljo), aikamiespoika Kutuharjun Moose (Rauno Ketonen),
paikkakunnan huonomaineinen kaunotar ja Matkustajakoti Sovun emäntä Ronskilan
Hilkka (Hilkka Helinä), siivooja-sihteeri Kyllikki Pyrstölä (Liana Kaarina), sekä
ornitologi Sylfred Huila (Mauno Hyvönen). Kaikkein kuuluisin hahmo Kankkulan
kylässä lienee kuitenkin 105-vuotian, pontikankeittoa harrastanut Tippavaaran
vanha isäntä eli näyttelijä Oke Tuuri. Speaker yritti saada vanhaa isäntää
kertomaan vanhan kansan tavoista, mutta tarina siirtyi aina pontikan keittoon.
Tippavaaran vanhan isännän harrastus närkästytti raittiuspiirejä ja nämä
vaativat hahmon poistoa ohjelmasta. Yleisradion ohjelmaneuvosto ei kuitenkaan
myöntynyt moralistien vetoomuksiin, vaan antoi julkilausuman, jonka mukaan
Tippavaaran isännän osuus Kankkulan kaivolla ohjelmissa on vain 4 prosenttia ja
muun ohjelman osuus siis 96 prosenttia.
Tippavaaran vanha isäntä (oik.) eli Oke Tuuri ja radiotoimittaja Hannes Häyrinen.
Kankkulan
kaivolla-sarjan aloitusjaksossa 14.6.1958 Speaker määritteli Kankkulan sijainnin
seuraavasti: ”Näin sanoo hakuteoksemme ”Missä kukin on” Kankkulan kaivosta:
Kyseinen kaivo sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Pajunköyden ja Luikurin
välisen valtatien varressa, Lööperin notkossa, täsmälleen jossakin Etelä-Hämeen
ja Keski-Pohjanmaan Anno Domini ollen se sekä kuuluisa luonnonnähtävyys, että
suosittu matkailukohde osittain yli paikkakunnan omien rajojen ikään ja
sukupuoleen katsomatta. Katso lähemmin: ”Kankkulan matkailuopas, uudistettu
laitos”. Loppuunmyyty.”
Maisteri Toivo J. Särkkä.
Kaikkiaan
Kankkulan kaivolla –hupailuja tehtiin 53 jaksoa, joista 36 jaksoa valmistui
vuoden 1964 loppuun mennessä. Antero Alpola ei uskonut ohjelman toimivat
teatteriesityksenä, televisionäytelmänä tai elokuvana. Suomen Filmiteollisuuden
toimitusjohtaja, tuottaja ja ohjaaja Toivo Jalmari Särkkä (s. 20.11.1890
Mikkeli ja k. 9.2.1975 Helsinki) päätti vuonna 1960 kuunnelmasarjan suosion
innostamana tehdä kuitenkin samannimisen elokuvan. Filmin ohjasi Aarne Tarkas
(s. 19.12.1923 Porin maalaiskunta ja k. 7.10.1976 Denia, Espanja) ja elokuvan
käsikirjoituksen sommitteli Reino Helismaa (vuoteen 1934 asti Helenius, s. 12.7.1913
Helsinki ja k. 21.1.1965 Helsinki). Elokuvaan musiikin sävelsi Toivo Pietari
Johannes Kärki (s. 3.12.1915 Pirkkala ja k. 30.4.1992 Helsinki). Reino Helismaa
oli nopea ja tuottelias sanoittaja ja radiohupailujen tekijä, mutta missään
vaiheessa hän ei osallistunut Kankkulan kaivolla –kuunnelmien käsikirjoittamiseen.
Kuunnelmasarjan Kankkulan kaivolla viimeinen jakso lähetettiin 4.7.1970.
Sanoittaja ja käsikirjoittaja Reino Helismaa.
Toivo Kärki työhuoneessaan.
Katsotaanpa
vielä auvoisaksi lopuksi, kuinka Hannes Häyrinen radiotoimittajana avasi
Kankkulan kokkojuhlan 19.6.1959: ”’Kun maas’ on hanki ja järvet jäässä ja silmä
sammunut auringon.’ Se on runo, jota ei tässä tilaisuudessa tulla lausumaan.
Sen sijaan toivotetaan kaikki täten tervetulleiksi kokkojuhlaan Kankkulan
kaivolle, jonne seudun asujaimisto on kokoontunut tätä jokavuotista
merkkipäivää viettämään muistaen vanhojen viisaiden sanoja: joulu on melkein
joka vuosi, mutta juhannus vain kerran kesäkuussa, jos ihan aina niinkään
usein.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti