Pyhäjärven tulvaa Tampereen Ratinassa vuonna 1899.
Tulva nostatti vettä myös Kalatorilla eli Laukontorilla Tampereella vuonna 1899.
Ortodoksikirkko valmistui Tampereelle vuonna 1899.
Seuraava pieni tuokiokuva kiinnittyy läheisesti vuoteen 1899, jolloin Tampereella tapahtui paljon mielenkiintoisia asioita; liikemies ja merkittävä mesenaatti Alfred Kordelin (s. 6.11.1868 Rauma ja k. 7.11.1917 Hausjärvi) saapui mullistamaan kaupungin talouselämää - tästä olen kirjoittanut mm. blogissani oman tarinan -, Pyhäjärvi tulvi pahasti aiheuttaen monenlaista haittaa ja ortodoksikirkko valmistui kaupunkiimme. Kelpo lukija saa ihmeteltäväkseen tarinassa Suomalaisen Klubin uskomattoman roolin työväenaatteen lipunkantajana ja valistuksen vaalijana kotikaupungissamme.
Kuopiolainen
huonekalutehtailija Viktor Julius von Wright (s. 5.8.1856 Kuopiossa ja k.
16.5.1934 Helsingissä) oli vuosien 1882-1904 säätypäivillä aateliston
edustajana ja samalla hänet tunnettiin myös viipyilevänä sosiaaliliberaalina,
joka oli muiden edesottamustensa ohessa perustamassa vuonna 1883 mm. Helsingin
työväenyhdistystä. Tämän työväenyhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksikin
hänet valittiin vuoteen 1896 asti. Victor von Wright halusi työväelle parempia
olosuhteita, jotta näin vältyttäisiin - tai jopa estettäisiin - työväen
radikalisoituminen sosialistisiin yhdistyksiin. Victor kannatti
markkinataloutta sekä yksilönvapautta, mutta ajatteli tarvittavan ilmeisesti -
markkinaliberaaleista eroten ja vaatien - verovaroin tuettua sosiaaliturvaa
markkinahäiriöiden tai negatiivisten korjausmekanismien turvaksi
kuluttajansuojaa, kilpailulainsäädäntöä ja työsuojelua lainsäädännön apua
hyväksikäyttäen.
Valtiopäiväedustaja ja huonekalutehtailija Victor Julius von Wright.
Puheenjohtajavuosinaan
hän päätyi toimittamaan Uuden Suomettaren kyljessä julkaistua Arbetaren (Työmies)-lehteä vuosina 1886-1889. Victor
Julius von Wright toimi myös antaumuksella Helsingin Käsityö- ja
Teollisuusyhdistyksen pitkäaikaisena puheenjohtajana, minkä innoittamana
ammatillista osaamista edistävä Mestarikiltaneuvosto ry on perustanut Victor
Julius von Wrightin nimeä kantavan ritariston tunnustukseksi merkittävästä
työstä korkean osaamisen, kädentaitoalan ja/tai käsi- ja pienteollisuuden
hyväksi. Huomaavasti lukijani saattaa von Wrightien nimen paremmin liittää
esim. Victorin setiin, taidemaalareina ja kuvittajina ehkä paremmin
tunnettuihin Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wrighteihin, joiden sukutilana
toimi vuosina 1759-1910 Haminanlahden hovi Kuopiossa. Suvun omistuksessa
olevaan Pirttisaareen Victor von Wright rakennutti vuonna 1910 huvilansa.
Victor von Wright
ehdotti vuoden 1891 valtiopäivillä valtionapua annettavaksi työväelle
pidettäviä luentoja ja kursseja varten ja tämä ehdotus piti sisällään
ensikerran Suomessa mainitun sanan "työväenopisto". Johan Vilhelm
Snellman vaati voimallisesti jo 1800-luvun puolivälissä suomalaisen valtion ja
kansansivistyksen välttämättömyyttä ja oikeutta. Tampere kaupunkina tunnettiin
jo tuolloin teollisuudestaan, varsinkin puuvilla- ja verkatehtaistaan.
Sinnikkäiden tehtaalaisten ja liberaalien tehtaanomistajien edut kohtasivat ja
alkoi syntyä aluksi kokeiluja sivistysharrasteiden järjestämiseen. Ensimmäisiä
koitoksia oli tehtaalaisvoimin aikaansaatu lainakirjasto, jonka yhteyteen
perustettiin vuonna 1861 sivistysseura
eli lukuyhtiö. 1870-luku toi mukanaan eri tehtaisiin perustetut lainakirjastot
ja lukusalit, joissa asiakkaat pääsivät lukemaan mm. suomenkielisiä
sanomalehtiä. Luentoja järjestettiin työväestölle jo vuonna 1869, mutta
nälkävuodet verottivat käyttäjiä ja uudelleen luennot jatkuivat vuodesta 1872
keskiviikko- ja sunnuntai-iltaisin. Aiheet käsittelivät kasvatusoppia,
historiaa, kasvioppia, ihmisruumista jne. Oppineiden paikallisten opettajien
lisäksi luentoja pitivät myös itseoppineet tamperelaiset tehtaalaiset.
Luentojen ylimpänä suojelijana toimi vuoteen 1890 asti pormestari.
Työväenyhdistys edusti
täysi ajalle tyypillistä wrightiläistä yhdistystä, johon kuuluivat mm.
kaupungin sivistyneistöä, pikkuporvareita sekä käsityöläisiä. Suomalainen Klubi
otti yhdistyksen isälliseen holhoukseensa. Vuonna 1895 työväenyhdistys aloitti
alkeiskurssit ja luennot, jotka Helsingin malliin perustuen nimettiin
muistuttivat enemmänkin kansanopistokursseja. Kaupungin anniskeluvoittovaroista
saatiin näiden kurssien rahoitus. Aivan aluksi kurssit saivat hyvän
vastaanoton, mutta työväestön politisoitumisen myötä alkoi tulla vaatimuksia
tehokkaammasta ja selvemmin tieteelliselle pohjalle ankkuroidusta opetuksesta.
Kaivattiin tietoa varsinkin yhteiskunnallisista ja taloudellisista kysymyksistä
sekä työläisten omista elinehdoista ja näiden parantamismahdollisuuksista.
Vuonna 1892 työväenyhdistyksen
sihteeri, maisteri Kaarlo Renström esitteli yhdistyksen opintokomiteassa
Tukholman laitoksen mallia ja puolsi voimallisesti sellaisen saantia myös
Tampereelle, varsinaiseen työväenkaupunkiin sivistystä antamaan. Wrightiläinen
Renström katsoi hankkeen toteutuksen tulevan valistuneen sivistyneistön
harteille ja hanketta varten perustettiinkin keskustelun jälkeen työväenopistovaliokunta.
Valiokunta jatkoi projektia tiedustelemalla kaupunginvaltuusmiesten kantaa
asiaansa ja hanke saikin tylyn lopun, kun valtuusmiesten vastaus oli
kielteinen. Wrightiläiset alkoivat hiljalleen poistua paikallisesta
työväenyhdistyksestä, mutta lopulta paikallinen sivistyneistö Suomalaisen
Klubin toimesta ryhtyi ajamaan työväenopiston asiaa ja hankkeen johtavaksi
henkilöksi nousi senaattori, vapaaherra, poliitikko, historioitsija ja professori Yrjö Sakari Yrjö-Koskisen (s. 10.12.1830 Vaasa ja k. 13.11.1903 Helsinki) nuorempi poika,
vapaaherra ja lehtori Eino Sakari Yrjö-Koskinen (s. 3.10.1858 Hämeenkyrö ja k. 10.1.1916 Helsinki) vuonna 1898. Hän oli hyvin
vihkiytynyt asiaan ja teki sen vuoksi jopa opintomatkoja Eurooppaan
tutustuakseen kansanvalistustyöhön.
Eino Sakari Yrjö-Koskinen.
Suomalainen Klubi teki
1.3.1898 Tampereen kaupunginvaltuustolle esityksen työväenopiston
perustamisesta. Ehdotusta perusteltiin laajasti muistiolla opetuksen
tarpeellisuudesta, opiston johtajakysymystä, työtapoja, taloutta, hallintoa ja
oppiaineita. Suomalainen Klubi vetosi kaupungin antamaan tukeen
työväenyhdistyksen ja raittiusyhdistysten Liiton järjestämiin
kansanopistokursseihin. Päätoimista johtajaa pidettiin myös opistolle aivan
välttämättömänä ja hänen tulisi mieluummin olla vähintään filosofian kandidaatti;
aineyhdistelmänä ainakin Suomen historia, yhteiskuntaoppi ja kansantalous.
Muistio suositti opintoaineiksi edellä mainittujen lisäksi ainakin myös
luonnontieteitä, yleistä sivistyshistoriaa, terveysoppia sekä tärkeimpiä kohtia
kirkkohistoriasta.
7.4.1898
kaupunginvaltuusto käsitteli sille esitetyn muistion ja yksimielisesti päätti
perustaa kaupunkiin Suomen ensimmäisen työväenopiston Suomalaisen Klubin
ehdotuksen mukaisesti. Valtuusto valitsi opiston johtokuntaan
kolmivuotiskaudeksi lehtorit Eino Sakari Yrjö-Koskisen, H. Malisen ja
kansakoulunopettaja R. Kuosmasen sekä työnjohtajat H. Lindroosin ja A.
Ahlgrenin. Työväenyhdistys, raittiusseura ja nuorisoseura saivat kukin
mahdollisuuden nimetä yhden edustajan opiston johtokuntaan. Johtokunta kokoontui
ensimmäiseen järjestäytymiskokoukseensa 18.4.1898 ja puheenjohtajaksi valittiin
Eino S. Yrjö-Koskinen, varapuheenjohtajaksi Malinen, rahastonhoitajaksi J. V.
Hellbergin ja kirjuriksi R. Kuosmasen. Johtokunta ryhtyi kiireen vilkkaa
laatimaan opistolle johtosääntöä, joka sitten pääpiirteittäin noudattelikin
Suomalaisen Klubin esitystä.
Sääntöjen mukaan opiston
tehtävä oli luentosarjoilla, esitelmillä ja keskusteluilla herättää ja pitää
yllä tiedon ja valistuksen halua, isänmaallista ja kansallista mieltä kunnan
jäsenissä yleensä ja erityisesti työväestössä. Työvuosi määriteltiin 30-35
viikkoa kestäväksi ajoittuen syyskuusta huhtikuun loppuun. Luentoja ja
keskusteluja tuli tarjota ainakin neljä kertaa viikossa; oppiaineina Suomen
historia, yhteiskuntaoppi, yleistä ja sivistyshistoriaa, taloustiedettä, maa-
ja kansantiedettä, luonnontieteitä ja terveysoppia. Opiston taloutta pidettiin
yllä anniskeluvoittovaroilla ja kunnan yleisillä varoilla. Opiskelijoiden tuli
suorittaa markka kultakin lukukaudelta ja sääntöihin kirjattiin myös maininta,
että "opetus on vapaa puoluetarkoituksista". Johtokunta valitsi
kolmesta hakijaehdokkaasta Sääksmäen kansalaisopiston johtajan Severi Nymanin
työväenopiston johtajaksi sillä ehdolla, että tämä vuoden mennen suorittaisi
yliopistollisen arvosanan kansantaloustieteessä. Nyman oli oppikoulun opettaja,
idealisti, poliitikko, runoilija ja sanomalehtimies, joka nyt teki opintomatkan
työväenopiston syntysijoille Ruotsiin ja julkaisen matkan tuloksena kirjasen
"Kansanomaisesta opetustavasta".
Johtokunta vuokrasi
opiston käyttöön ensimmäiseksi toimitilaksi Tampereen Raittiusseuran talon
salin 600 markalla kuukaudessa. 15.3.1884 perustettu Tampereen Raittiusseura
sai vuonna 1887 kaupungilta tontin Mustanlahdenkadulta, johon valmistui
seuraavana vuonna oma talo seuralle. Talo toimi osoitteessa Mustanlahdenkatu 18
aina vuoteen 1967 asti ja tässä talossa järjestettiin mm. monenlaisia iltamia,
arpajaisia ja monien teatteriseurueiden vierailuita. Nykyinen Raittiustalo on
osoitteessa Mustanlahdenkatu 22 ja monet tuntevat sen paikalla nykyään olevan Hepokatin
nimellä. Työväenopiston vuosibudjetti oli aluksi 5000 mk. Opiston avajaiset
pidettiin juhlallisesti Tampereen Raittiustalolla 16.1.1899 ja pääpuhujana oli
lehtori Eino Sakari Yrjö-Koskinen, innokas opistohankkeen puuhamies.
Tampereen Raittiusseuran talo Mustanlahdenkadulla.
Opiston
avauspuheessaan Eino Sakari Yrjö-Koskinen käsitteli puheensa aluksi
opintosuunnitelmaa, todeten, että niin pitkään kuin opisto toimii muihin
tarkoituksiin valmistetuissa vuokratiloissa, ei opetusohjelma voi sisältää
muita kuin teoreettisia aineita. Hänelle työväenopisto-nimike tarkoitti ensi
sijassa työnimeä, joka pohjasi siihen olettamaan, että laitoksen opiskelijoista
enin osa muodostuisi työväestöstä. Hän tähdensi myös puheessaan, että opisto oi
tarkoitettu kuitenkin kaikille yleiseksi kansalaisopistoksi. Näin Eino Sakari
Yrjö-Koskinen puheessaan: "Niitä jotka odottavat Työväenopistosta jotakin
tyyssijaa yhteen tai toiseen suuntaan käyville mielipiteille päivän
yhteiskunnallisissa kiistoskysymyksissä, on kehoitettava luopumaan kaikista
toiveista tässä kohdin. Johtokunta ja kaupungin valtuusto on epäilemättä pitävä
huolta siitä, että opetuksen vapaus on tosin saava täyden arvonsa, mutta
samalla, että opettajina tulee esiintymään henkilöitä, joissa on riittävästi
tunnollisuutta, totuudenrakkautta ja älyä osatakseen tällaista vapautta oikein
käyttää esittäen täytenä totuutena ainoastaan sitä minkä tiede on
epäämättömästi siksi todistanut. Kaikki tieten uusimpien tulosten hoilaaminen,
joka aina synnyttää itsekkäisyyttä ja kopeutta rehentelyä yhtä voivasti kuin
todellinen vakava tieto synnyttää ihanteita ja tekee nöyräksi, kaikki
taitamaton kiihoitus epäkypsien todistamattomain väitösten nojalla on
sopimatonta laitoksessa, jonka tarkoituksena, kuten ohjesäännöt selvään
sanovat, on 'herättää ja vireillä pitää tiedon ja valistuksen halua sekä
isänmaallista ja kansallista mieltä'."
Eino Sakari
Yrjö-Koskinen korosti opiston avauspuheessaan kompromissia Anton Nyströmin positiivis-henkisen
Tukholman työväenopiston ja grundivigilaisiin ihanteisiin pohjautuvan
kansanopistokurssien sivistystyön periaatteiden välillä. Vaikka Yrjö-Koskisen
puheesta puuttuikin kansaopistoaatteelle tunnusomainen kristillisyys,
ohjelmapuhe samaten kuin työväenopiston alkuaikojen toimintaperiaatteet
tähdensivät kansallishenkeä ja isänmaallisuutta. Juhlapuheensa lopussa
Yrjö-Koskinen vielä hyökkäsi ylikorostettua nyströmiläistä tieteellisyyttä
vastaan.
Eino Sakari
Yrjö-Koskinen selvästi antoi vastuun työväenopiston valvonnasta kaupungille,
joka sitten tarvittaessa kajoaisi opiston toimintaperiaatteisiin. Yhtä aikaa
hän samalla kuitenkin tähdensi opiston tulevan johtajan hyvin itsenäistä asemaa
ja ilmoitti, että opiston suunta ja tulevaisuus riippuu johtajan asenteesta
enemmän kuin kenenkään toisen.
Sangen reippaasti käynnistyi
Suomen ensimmäisen työväenopiston toiminta Tampereella; jo tammikuussa 1899
ilmoittautui opistoon 511 opiskelijaa. Enin osa heistä oli työväkeä, käsityöläisiä
ja palvelusväkeä. Opiskelijoista enemmistö ei ollut suorittanut edes
kansakoulun oppimäärää ja he ahersivat ennen opistoon tuloa ensin 12-tuntisen
työpäivän. Opiston opetukseen he osallistuivat illalla yleensä klo 20 jälkeen.
Sunnuntaisin luentoja järjestettiin päiväaikaan. Opetus tapahtui luentoina ja
keskustelutilaisuuksina. Tuntiopetusta ei vielä tässä yhteydessä käytetty
opetuksessa. Ensimmäinen aine, jossa tuntiopetusta käytettiin Tampereen
työväenopistossa oli yksiäänisen laulun opetus, josta sitten muodostuikin hyvin
suosittu opiston piirissä. Yleensä kaikk opiston tilaisuudet alkoivat ja
päättyivät yhteislaululla. Lauluharjoitukset järjestettiin keskiviikkoisin ja
perjantaisin, mutta yleisopetuspäivät olivat maanantaisin, tiistaisin,
torstaisin ja perjantaisin.
Tampereen kaupungista
kehittyi vuosisatojen vaihteessa merkittävä koulukaupunki, joten opiston
opettajien saannissa ei ollut suuriakaan vaikeuksia. Tarjolla oli sekä
oppikoulujen opettajia että mm. teknillisen ja kaupallisen opiston opettajia.
Opistoa ei hyljeksitty myöskään poliittisin perustein, sillä opettajia tuli eri
yhteiskuntaelämän aloilta sekä eri poliittisista ryhmittymistä. Rehtori Severi
Nyman luennoi etupäässä historiasta ja kansantaloudesta. Filosofian maisteri A.
Salmela avusti myös historiassa. Opiston luottamusmiehet olivat mukana myös
opetustoiminnassa; Eino Sakari Yrjö-Koskinen alusti usein keskustelutilaisuuksia,
valtiopäivämies ja uskonnonlehtori J. A. Maunu sekä kaupunginvaltuutettu ja
sähkömies Juho Holmsten (Heiniö) luennoivat ajankohtaisista aiheista. Laulun-
ja soitonopettajana toimi A. Liljeström, joka ei alkuun olisi tohtinut ottaa
edes pientä rahallista korvausta iltatunneistaan.
Alkuaikojen luennot pidettiin
Raittiustalon kylmässä ja kalseassa salissa ja pulaa oli esim. kirjallisuudesta
ja havaintovälineistä. Havaintovälineitä ei suuremmin kyllä olut muissakaan
kouluissa tuohon aikaan, mutta erityiseksi puutteeksi tämä havaittiin
aikuisopiskelijoiden keskuudessa työväenopistossa. Työväenopisto alkoi hankkia
kuitenkin välineitä iltamatuloilla. Saksan Düsseldorfista saatiin ostettua
skioptikonikone, jonka mukana tuli 103 lasikuvaa. Terveysopin luentoja varten
ostettiin Friedlerin anatomiset seinätaulut.
Tampereella
Hämeenpuiston ja Hallituskadun kulmauksessa sijaitsee tänäänkin työväentalo,
jonka tontin Tampereen työväenyhdistys osti jo vuonna 1889. Silloin tontilla
sijaitsi vanha puurakenteinen kansakoulu, joka remontoitiin työväentaloksi.
Uudistuksen tuolloin suunnitteli arkkitehti Georg Wilhelm Ismael Schreck (s.
25.2.1859 Hämeenlinna ja k. 15.3.1925 Tampere) ja työväentalo vihittiin
käyttöön syyskuussa 1890. Schrekin suunnittelemia luomuksia Tampereella ovat
esim. Tampereen Raatihuone (1890) ja Teiskon Aunessilta (1899). Talo osoittautui
pian ahtaaksi ja tontille valmistui vuonna 1900 uusi kivirakenteinen työväentalo
rakennusmestari Heikki Tiitolan (s. 3.8.1874 Kangasala ja k. 18.9.1952)
suunnittelemana. Tämän talon suojiin pääsi myös heti Tampereen työväenopisto. Tämä
kivitalo oli alkujaan kolmikerroksinen, mutta vuonna 1905 taloa laajennettiin
juhlasalilla, joka tuli talossa neljä vuotta aiemmin aloittaneen Tampereen
Työväen Teatterin käyttöön. Tämän juhlasalin suunnitteli arkkitehti Johan
Lambert Pettersson (s. 19.5.1864 Hausjärvi ja k. 17.9.1938), jonka kynänjälki
näkyy Tampereella mm. Ruuskasen talossa, Klingendahlin kehräämössä, Finlaysonin
pääkonttorissa, Aleksanderin palatsissa (Finlaysonin palatsi), Liljeroosin
villankehruu- ja värjäystehtaassa, Viikinsaaren ravintolarakennuksessa,
Katohuopatehtaan tehdasrakennuksessa sekä Marjatan sairaalassa ja Aaltosen
kenkätehtaassa.
Arkkitehti Johan Lambert Pettersson.
Vuonna 1907
järjestettiin arkkitehtikilpailu jälleen työväentalon laajennuksesta ja tällä
kerralla voittajaksi selviytyi rakennusmestari Heikki Kaartisen luomus.
Laajennushanke kärsi vakavasta rahoituspulasta ja laajennus saatiin lopulta
valmiiksi vuonna 1912; nyt talo nousi viisikerroksiseksi ja sen jatkoksi tehtiin
Hämeenpuiston ja Hallituskadun kulmaan edelleen viisikerroksinen uudisrakennus.
Samassa yhteydessä Heikki Tiitolan uusrenessanssityyli vaihtui sujuvasti nykyiseen
jugendtyyliin. Vuoden 1930 muutostöistä työväentalossa vastasi arkkitehti Bertel
Strömmer; kulmarakennus nousi kahdeksankerroksiseksi, johon tuli ravintola ja
konserttisali Konsu. Uudeksi rakennukseksi jälleen vuonna 1985 talon yhteyteen
rakennettiin Tampereen Työväen Teatterin
nykyinen rakennus ja tämän jälkeenkin työväentaloa on saneerattu useassa
otteessa vuoteen 1992 asti. Vuonna 2012 kulmarakennuksen kuudes ja kahdeksas kerros
uusittiin kokouskäyttöön sopiviksi. Joulukuussa 1905 Venäjän
sosiaalidemokraattinen työväenpuolue piti nykyisen Lenin-museon tiloissa
salaisen konferenssin ja tässä konferenssissa tapasivat ensikerran Vladimir Iljitš
Lenin (s. 22.4.1870 ja k. 21.1.1924 Gorki) ja Josef Stalin (oik. Josif
Vissarionovitš Džugašvili, s. 18.12.1878 Gori ja k. 5.3.1953 Moskova).
Stalin ja Lenin.
Ensimmäisten viiden
vuoden aikana eli vuosina 1899 - 1904 Tampereen työväenopiston luennot olivat
pääosin yleissivistäviä. Luennot pyrittiin hoitamaan paikallisin
asiantuntijavoimin. Johtaja J. A. Pärnäsen kaudella luentoaiheet
monipuolistuivat ja opistossa alettiin turvautua myös vieraileviin
luennoitsijoihin. Tämän myötä myös luentojen taso nousi vääjäämättä;
ensimmäinen professori luennoimassa opistossa oli vuonna 1915 Rafael Erich ja
mm. Rafael Engelberg sekä Niilo Liakka esiintyivät luennoitsijoina opistossa.
Myös sosiaalidemokraattisen puolueen kansanedustajat olivat ahkeria
luennoitsijoita työväenopistossa. Kansanedustaja Anton Huotari, tohtori N. R.
af Ursin, toimittaja Santeri Nuorteva, tohtori Hannes Ryömä, maisteri Johan
Helo, kansanedustaja Hilja Pärssinen sekä professori Väinö Voionmaa olivat
työväenopistossa usein nähtyjä luennoitsijoita.
Professori Väinö Voionmaa.
Tampereen työväenopisto © Esa
Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti