Boris
Osipovitš Sirpo – alkuperäinen nimi oli Boris Wolfson, mutta hän
käytti nimeä Boris Sirob vuosiin 1934-1935 asti – syntyi 3.4.1893
Kaukasiassa (nyk. Ossetiassa) Vladikavkazissa, Venäjällä ja kuoli
25.1.1967 Portlandissa (Oregon), Yhdysvalloissa. Boris huomattiin
hyvin lahjakkaaksi ja hän opiskelikin viulunsoittoa ensin Moskovan
konservatoriossa ja Pietarin keisarillisessa konservatoriossa sekä
Berliinissä ja Wienissä, lisäksi vielä Prahassa kuuluisan Otakar
Ševčikin
ohjauksessa. Vielä myöhemmin Boris sai opetusta
kapellimestaritehtäviin Sveitsissä ja Saksassa. 19 vuoden iässä
Boris Sirpo tuli Viipurin kautta Helsinkiin opiskelukaverinsa Mitja
Itkinsin kanssa ja pääsi Helsingissä kapellimestari Robert
Kajanuksen (s. 2.12.1856 Helsinki ja k. 6.7.1933 Helsinki) johtaman
Helsingin Filharmonisen orkesterin soittajaksi.
Vuonna
1915 Boris Sirpo siirtyi Viipuriin ja sai samana vuonna sieltä
paikan Leevi Madetojan johtaman Viipurin Musiikin Ystävien
orkesterin ensimmäisenä viulistina. Viipurin Musiikin Ystävät ry
oli perustettu vuonna 1894 ja yhdistyksen ylläpitämän orkesterin
ensimmäiseksi kapellimestariksi tuli vuonna 1898 Armas Järnefelt.
Keväällä 1900 tämä orkesteri teki ensimmäisen konserttimatkansa
Lappeenrantaan, Kouvolaan, Mikkeliin, Kuopioon, Kotkaan, Haminaan.
Imatralle, Sortavalaan ja Joensuuhun. Kapellimestari ja säveltäjä
Armas Järnefelt järjesti myös konsertteja, joissa soitettiin vain
suomalaista musiikkia. Tällainen oli esim. huhtikuussa 1900
Viipurissa järjestetty Jean Sibeliuksen johtama konsertti, jossa
soitettiin vain säveltäjän omaa musiikkia. Armas Järnefeltin
jälkeen Viipurin Musiikin Ystävien orkesteria ovat johtaneet
ainakin Erkki Melartin, Leo Funtek, Ilmari Weneskoski, Leevi
Madetoja, Toivo Kuula ja Boris Sirpo. Erkki Melartinin
kapellimestarikaudella orkesteri soitti ensimmäisenä orkesterina
Pohjoismaissa Gustav Mahlerin musiikkia.
Samanaikaisesti
orkesterissa toimiessaan Boris opetti myös viulunsoittoa
yksityisesti ja hänen oppilaitaan olivat mm. Onni Suhonen ja Sulo
Aro, joka oli Toivo Aron poika. Vuonna 1918 hän perusti Viipurin
musiikkikoulun; Boris siis tunnettiin Viipurissa taitavana pedagogina
ja orkesterinjohtajana, joka elvytti Viipurin Musiikin Ystävien
orkesterin toiminnan aivan uuteen ”lentoon”. Viipurin lyseon
poikalapsilla oli mahdollisuus Keskuskansakoulun juhlasalissa seurata
Boris Sirpon johtaman Viipurin Musiiki Ystävien orkesterin
kenraaliharjoituksia ja monia konsertteja. Sotavuosiin asti voidaan
katsoa Boris Sirpon olleen Viipurin musiikkielämän primus inter
pares. Sotien jälkeenkin hänen musiikkikasvatustyönsä jatkui
vilkkaana, mutta hyödynsi väestöä laajemmin Suomessa.
Boris
Sirpo perusti Viipurin Musiikin Ystävien yhteyteen orkesterikoulun,
jotta orkesteri saisi riveihinsä uusia soittajia. Tämän
orkesterikoulun toiminta käynnistyi tammikuussa 1917 ja kun
syyskausi alkoi 9.10.1917 hakeutui orkesterikoulun oppilaiksi
kaikkiaan 60 oppilasta, joista 44 oli viulisteja. Sellonsoittajia
tuosta määrästä oli kuusi, klarinetin- ja huilunsoittajia kaksi
sekä yksi oboensoittaja ja yksi lyömäsoittaja. Musiikinteorian
opiskelijoita ilmoittautui neljä. Sodan jälkeen keväällä 1918
tämän orkesterikoulun toiinta lakkasi täysin.
Pitkään
Sirpo oli haaveillut omasta musiikkikoulusta ja nyt hänelle avautui
mahdollisuus sen toteuttamiseen Viipurissa. Karjala- ja Viborgs
Nyheter -lehdissä ilmoitettiin10.9.1918 Viipurin Musiikkikoulun
aloittaneen toimintansa. Koulun johtajana toimi Boris Sirpo ja
opettajakunnassa olivat Armi Niklander (viulu), Anna Forstén ja
Jenny Ikonen (laulu), Lauri Ikonen (musiikin teoria ja historia),
Eleonora Frisk ja Nora Mielck (piano), A. Nikitin (sello) sekä
ruotsalais-saksalaisen kirkon urkuri Theodor Björklund
(säveltapailu). Seuraavana lukuvuonna opettajakuntaan saatiin
vahvistuksina Sally Westerdahl (piano) ja Tatjana von Rippas (viulu),
kuuluisan Leopold Auerin oppilas Pietarista.
Ensimmäisellä
opetuskaudella syksyllä 1918 oppilaaksi Sirpon musiikkikouluun
ilmoittautui 45 opiskelijaa ja kevätkaidella aloitti lisäksi 10
opiskelijaa opintonsa koulussa. Lukuvuonna 1921-1922 oppilasmäärä
oli jo kaksisataa opiskelijaa ja siksi koulun tilat Abbetets Vännerin
huoneistossa alkoivat ahdistaa. Seuraavat neljä vuotta musiikkikoulu
toimi Maununkadun ja Pohjolankadun kulmatalossa, jonka jälkeen
musiikkikoululle saatiin tilat – kahdeksan huonetta - Viipurin
Osuusliikkeen talosta osoitteessa Kannaksenkatu 1. Helsingin
yliopiston professori Ilmari Krohn vieraili Viipurin musiikkikoulussa
pitämässä yleissivistäviä luentoja mm. hengellisistä
kansansävelmistä ja soittimien synnystä syksyllä 1920.
Joulukuussa 1920 Viipurin musiikkikoulu piti ensimmäisen
konserttinsa Ludwig van Beethovenin syntymän 150-vuotisen muiston
vuoksi ja kevätkaudella 1921 alkoi koulun kamarikonserttien sarja,
jossa soittivat etupäässä musiikkikoulun omat opettajat.
Ensimmäisen maakuntamatkansa Viipurin musiikkikoulu teki huhtikuussa
1921 Sortavalaan suuntautuneella konsertillaan. Näin päästiin
esittelemään musiikkikoulun toimintaan myös maakuntaan.
Boris
Sirpo teki vuonna 1920 opintomatkan Berliiniin ja Sveitsiin;
Berliinissä hän seurasi kaksi viikkoa kapellimestari Arturo
Toscaninin johtamista. Näiden viikkojen jälkeen hän siirtyi
Sveitsiin Felix Weingartnerin kapellimestarikurssille. Tämän
kurssin aikana opiskeltiin 21 sinfoniaa ja lopputyönään Boris sai
johtaa 64-henkistä sinfoniaorkesteria Baselissa. Tämän kurssin
onnistunut suorittaminen poiki Sirpolle kutsu tulla Luzerniin
johtamaan Leevi Madetojan oopperan Pohjalaisia.
Pian
Viipurin musiikkikoulun taloudellinen tilanne alkoi myös kiristyä,
kun soittimien vuokrat, huoneistovuokra ja opettajien palkat söivät
enemmän varoista kuin mitä opiskelijoiden lukukausimaksuista
saatiin kerättyä. Päätettiin hakea musiikkikoululle avustuksia
sekä valtiolta että kaupungilta. Valtioneuvoston saama hakemus
musiikkikoululta lähetettiin valtion säveltaidelautakuntaan, joka
halusi hakemuksesta lausunnon Helsingin konservatorion rehtorilta,
Erkki Melartinilta. Melartin vieraili Viipurissa marraskuussa 1921
tarkastamassa Viipurin musiikkikoulun toimintaa. Erkki Melartin
kirjoitti musiikkikoulun toiminnasta varsin hyvän lausunnon, mutta
valtion apu jäi saamatta, koska Viipurin musiikkikoulu oli
yksityinen oppilaitos. Erkki Melartin ehdottikin tämän vuoksi, että
Viipurin musiikkikoulu muutettaisiin osakeyhtiöksi tai sen tueksi
perustettaisiin kannatusyhdistys. Helmikuun 3. päivä vuonna 1923
pidettiin Viipurin Musiikkiopisto Oy:n perustava kokous ja
osakeyhtiön pääomaksi merkittiin 120 000 markkaa. Musiikkiopiston
johtajaksi tuli sen luoja, Boris Sirpo ja opiston johtokunnan
ensimäiseksi puheenjohtajaksi tuli asessori N. J. H. Jack.
Viipurin
musiikkiopston opinto-ohjelma yhdenmukaistettiin Helsingin
Musiikkiopiston ja ulkomaisten konservatorioiden kanssa. Vuonna 1923
Viipurin musiikkiopistossa opetettiin 18 eri oppiainetta ja
vakinaisia opettajia oppilaitoksessa oli 30. Ensimmäisinä Viipurin
Musiikkiopiston loppututkinnon suoritti 15-vuotiaana 3.5.1922
pianonsoiton oppilas Orest Bodalew, ja hänen opettajanaan opistossa
toimi Wilma Patomäki. Orest soitti loppututkinnossa Czernyn etydejä,
Bachin 3-äänisiä inventioita ja preludin Englantilaisesta
sarjasta, Mozartin Es-duuri-pianokonserton ensimmäisen osan, Weberin
Perpetuum mobileen ja Lisztin rapsodian nro 13. Tutkinnon
säestysnäyte tuli Griegin c-molli-viulukonsertosta. Orest Badalewin
jälkeen seuraavat loppututkinnot suorittivat piano-oppilaista Mikko
von Deringer (s. 20.8.1904 Helsinki ja k. 12.3.1981 Helsinki), Helena
Nelly ja Martha Seseman sekä viuluoppilas Onni Suhonen (s. 5.2.1903
Hamina ja k. 14.3.1987 Helsinki).
Mikko
von Deringer oli kuoronjohtaja ja kapellimestari, jonka oli tullut
Baltian kautta Pieteriin ja Viipuriin. Pianodiplomin suoritettuaan
Viipurissa vuonna 1924 Mikko jatkoi musiikkiopintojaan Wienin
musiikkiakatemiassa Friedrich Wührerin ohjauksessa vuosina
1926-1929. Vuosina 1929-1934 Mikko von Deringer toimi Viipurin
Työväen Teatterin kapellimestarina sekä vuosina 1934-1940 Viipurin
Kaupunginteatterin kapellimestarina. Myöhemmin hän toimi samoissa
tehtävissä vielä Helsingin Ruotsalaisessa Teatterissa. Pianistina
toimiminen kuului myös hänen musiikkiuraansa. Sotien jälkeen Mikko
von Deringer aloitti Suomen Yleisradiossa kapellimestarina,
pianistina sekä musiikkiohjelmien järjestäjänä. Vuonna 1952 hän
perusti Yleisradioon sekakuoron, Peipposet, johon kuului
kolmekymmentä laulajaa.
Onni
Suhonen oli viulisti ja viulunsoiton opettaja, joka Viipurin
opintojensa loppututkinnon suoritettuaan vuonna 1924 suuntasi
Budapestin musiikkikorkeakouluun vuosina 1924-1926 Jenö Hubayn
mestariluokalle. Pariisissa Onni Suhonen opiskeli vuosia 1928-1929
Léon Nauwinckin ja Lucien Capet’n oppilaana. Jo vuonna 1926
Suhonen konsertoi Budapestissa, mutta vuonna 1927 hän piti
ensikonserttinsa Helsingissä sekä esiintyi vuonna 1928 Pariisissa.
Suomessa Onni Suhonen piti omia konsertteja sekä esiintyi
orkesterikonserttien solistina. Viipurin Musiikkiopiston viulunsoiton
opettajana Onni Suhonen toimi vuodet 1929-1939 ja Sibelius-Akatemian
viulunsoiton opettajana vuodet 1943-1950 sekä Sibelius-Akatemian
lehtorina vuosina 1950-1972. Ensiviulun soittajana Suhonen toimi myös
Helsingin kaupunginorkesterissa vuosina 1943-1966. Jenni ja Antti
Wihurin säätiön tunnustuspalkinto ojennettiin Onni Suhoselle
vuonna 1971 sekä professorin arvonimi vuonna 1972. Säveltaiteilijain
valtionpalkinnon Suhonen sai vuonna 1984. Onni Suhonen koulutti
maahamme huomattavan määrän erinomaisia solisteja ja
kamarimuusikoita. Olli Suhosella oli myös merkittävä rooli Harry
Wahlin arvokkaan soitinkokoelman pelastamisessa helmikuun lopussa
vuonna 1940, kun Viipurin menetys ja tuho näyttivät jo hyvin
ilmeisiltä. Koska Harry Wahl oli Porvoossa sairaalassa, pelasti
Suhonen 33 arvosoitinta kaikkiaan 80 soittimen kokoelmasta loppujen
jäädessä miehittäjien käsiin Viipuriin.
Boris
Sirpo perusti Viipurin Musiikkiopiston yhteyteen myös
oppilasorkesterin, joka jo vuonna 1921 teki ensimmäisen
konserttimatkan Sortavalaan esittäen siellä kaksi konserttia.
Vuonna 1922 alussa Boris Sirpo vei 25-henkisen oppilasorkesterinsa
konserttimatkalle Lounais-Karjalaan. Tämän konserttimatkan
solisteina toimivat Mikko von Deringer ja Orest Bodalew sekä
viulisti Onni Suhonen. Tuolloin orkesterin ohjelmassa oli mm.
Mozartin sinfonia nro 40 g-molli, Sibeliuksen Kevätlaulu ja
Musorgskin Yö autiolla saarella.
Kokemuksistaan
rohkaistuneena Boris Sirpo suunnitteli musiikkiopistoonsa suuren
orkesterin, joka koostui musiikkiopiston opettajista sekä opiston
edistyneimmistä oppilaista. Lokakuussa 1922 43-henkinen orkesteri
piti jo ensimmäisen konserttinsa Boris Sirpon johdolla. Samana
syksynä järjestettiin vielä kaksi sävellyskonserttia; Väinö
Haapalan sävellyskonsertti marraskuussa ja joulukuussa Erkki
Melartinin sävellyskonsertti, jossa säveltäjä itse johti
kolmannen sinfoniansa. Useat kapellimestarit vierailivat Viipurissa
johtamassa omia sävellyksiään; mainittakoon näistä esim. Heino
Kaski, Leevi Madetoja, Väinö Haapalainen, Lauri Ikonen ja Robert
Kajanus. Huhtikuussa 1923 Jean Sibelius saatiin vieraaksi Viipuriin.
Hän johti kahdessa konsertissa Musiikkiopiston orkesteria
Keskuskansakoulun juhlasalissa. Konserttien ohjelmissa olivat 2.
sinfonia D-duuri, Belsazarin pidot -sarja ja Kevätlaulu. 1.12.1923
Viipuriin saapui Robert Kajanus johtamaan myös konserttia, jossa
esitettiin mm. Beethovenin 4. sinfonia. Molemmat johtajat ja
säveltäjät, Sibelius ja Kajanus, antoivat mairittelevia lausuntoja
orkesterin soitosta sekä musiikkiopiston toiminnasta. Viipurin
kaupungin antama 300 000 markan avustuksenkaan turvin ei orkesterin
toimintaa pystytty jatkamaan pitempään; viimeiseksi konsertiksi jäi
Sirpon ja Väinö Haapalan yhdessä johtama konsertti 26.12.1923.
Orkesterihankkeen
jälkeen Boris Sirpo alkoi koota jousikvartettia, jossa soittivat
Boris Sirpon lisäksi Eero Selin, Onni Suhonen ja Väinö Raitamaa.
Pianokvintettinä tarvittaessa avustajana toimi Andrej Rudnev. Aluksi
toiminta kattoi vain Viipurin, mutta syksyllä 1925 kokoonpano
esiintyi menestyksellisesti Lappeenrannassa ja Sortavalassa.
Joulukuussa kvartetti soitti musiikkiopiston Sibeliuksen
60-vuotispäivän kunniaksi järjestämässä juhlakonsertissa
Sibeliuksen Voces intimaen.
Boris
Sirpolle tärkeintä oli aina yhteissoiton korostaminen; vain hyvin
harvat ylsivät solisteiksi, mutta sangen monet olivat kelpo
yhteissoittajia. Tammikuussa 1928 hän piti Suomen Musiikkipedagogien
Liiton vuosikokouksessa esitelmän yhteissoiton merkityksestä
musiikissa ja sai tällä esityksellään suurta huomiota kuulijoiden
keskuudessa. Samana vuonna hän perusti vielä oppilaidensa kanssa
kamariorkesterin. Tässä orkesterissa soittivat tuolloin Olavi
Tilli, Toivo Salovuori, Reino Salmela, Ilse Heiseler, Marianne Wahl,
Irma Salmela, Pippa Haikala, Ida Wikman, Elsa Ristola, Olavi
Laitinen, Kaarlo Kajander, Mikko Brjanski, Israel Katz, Eugen
Barkoff, Jorma Väänänen, Aarne Hinkkanen, Edla Karhunen, Tauno
Lötjönen, Arvi Niemi ja Lauri Laitinen. Ensin tämä
kamariorkesteri konsertoi Lahdessa ja sitten Helsingissä suurella
suosiolla. Ohjelmana konserteissa oli mm. Vivaldin consertto grosso
ja Corellin La Folia, jonka solistina toimi Irma Salmela.
Kesäkuussa
1929 Boris Sirpo teki opintomatkan Keski-Eurooppaan, koska hän
halusi tutustua uusiin opetusmenetelmiin eri musiikkiopistoissa.
Aluksi hän seurasi Berliinissä kuukauden ajan musiikkikorkeakoulun
johtajan, professori Scheinemannin opetuksia eri luokilla.
Opintomatkansa aikana hän seurasi myös kapellimestari Wilhelm
Furtwänglerin harjoituksia sekä orketerijohtaja Bruno Walterin
ohjausta.Lopulla matkaansa hän poikkesi vielä Tšekkoslovakiassa,
jossa tapasi professori Otakar Ševčikin.
Professori
Bronislaw Hubermanin kutsumana Viipurin kamariorkesteri piti
26.4.1932 Amsterdamissa vierailukonsertin erittäin hyvin
arvosteluin. Orkesteri esiintyi vielä mm. Haagissa ja Rotterdamissa
sekä Antwerpenissä ja Brysselissä. Kamariorkesterin matkan
viimeinen konsertti oli 10.5.1932 Pariisissa. Vuoden 1935 vaiheessa
kamariorkesterin toiminta alkoi hiipua ja Boris Sirpo jättäytyi
orkesterin johtamisesta pois. Eero Selin tuli kamariorkesterin
johtoon Sirpon keskittyessä lapsiorkesterin ja lapsioopperan
toimintaan. Sirpo toi lapsioopperaan Paul Hindemithin säveltämän
lastenoopperan Me rakennamme kaupungin toukokuussa 1934 Viipurin
kaapunginteatterissa. Kaksi vuotta myöhemmin tuli Viipurin
Musiikkiopistoon esitykseen J. Popelkan säveltämä Matka maailman
ympäri. Kun Sirpon perustama lapsiorkesteri esiintyi mm. Helsingissä
Viipurin taideviikon yhteydessä helmikuussa 1934, oli orkesterin
mukana 10-vuotias ihmelapsi Heimo Haitto.
1930-luvulla
toimi Viipurissa jo lähes 40 kuoroa, mutta vielä 2.12.1938
perustettiin musiikkiopistoon Viipurin Sinfoniakuoro. Siinä oli 50
laulajaa ja sitä johti Boris Sirpo. Viipurin valtuusto oli vuodelle
1929 antanut varat, 200 000 markkaa, ja mahdollistanut Viipurin
Musiikin Ystävien orkesterin toiminnan. Aluksi orkesteria johti Eino
Raitio ja vuoden kuluttua orkesterin kapellimestariksi ryhtyi Boris
Sirpo. Konserttimestarina toimi Eero Selin. Ensimmäinen orkesterin
konsertti oli jo 6.1.1929 ja vielä tammikuussa järjestettiin Erkki
Melartinin johtama konsertti, jossa pääteoksena oli Melartinin 4.
sinfonia. Sirpon aloittaessa orkesterin johtajana oli orkesterissa 43
soittajaa, joista 10 opetti Viipurin musiikkiopistossa. 16 soittajaa
oli opiston opiskelijoita ja seitsemän vanhaa opiskelijaa, 10
soittajaa olivat opiston ulkopuolelta tulleita. Orkesterin jousistoa
pidettiin tasokkaana, mutta varsinkin puupuhaltimiin tarvittiin usein
tuuraajia jopa Virosta asti.
Vuonna
1933 esim. Turun kaupunginorkesteria tuettiin 300 000 markalla, mutta
Viipurin orkesteri sai vain 170 000 markkaa avustusta. Viipurissa
konserttitoiminta oli kuitenkin sangen runsasta; noin 30 konserttia
vuodessa, näistä seitsemän oli sinfoniakonsertteja ja loput
konsertit olivat kansankonsertteja. Konserttien teemoittaminen oli
yleistä myös Viipurissa ja kaupungissa järjestettiin myös
modernin musiikin konsertteja.
1930-luvulla
Viipurin Musiikin Ystävien orkesteria kävivät johtamassa ainakin
Armas Jär
n
efelt,
Sulho Ranta, Erkki Melartin, Väinö Haapalainen, Robert Kajanus,
Väinö Pesola, Felix Krohn, Leevi Madetoja, Lauri Saikkola, Ernst
Pingoud,
Selim
Palmgren, Kalervo Tuukkanen, Nils-Eric Foufstedt, Erik Cronvall,
George de Godzinsky, Erkki Linko, Toivo Haapanen, Jussi Jalas, Tauno
Hannikainen, Eino Roiha, Martti Similä, Georg Schnéevoigt, Helmut
Thierfelder ja Nikolai van der Pals. Orkesterin solisteista voisi
nostaa esim. seuraavat: viulusolisteina vierailivat mm. Colette
Frantz, Alice Takács, Thomas Magyar,
Arvo
Hannikainen, Anja Ignatius-Lagus, Kai Kajanus, Sulo Hurstinen
ja Emil Telmányi. Sellosolisteina seurattiin mm. näitä: Edmund
Kurtz ja Tibor de Machula. Pianoa solisteina soittivat mm. Nicolai
Orloff, Egon Petri, Shura Cherkassky, Fréderik Lamond, Annie
Fischer,
Ilmari
Hannikainen, Ernst Linko, Timo Mikkilä, Margaret Kilpinen, Rolf
Bergroth, Kurt Walldén
ja
Elly Ney.
Laulusolisteina
kävivät orkesterin edessä ainakin Irja Aholainen,
Ture
Ara, Aune Antti, Einer Colliander, Teddy Björkman, Yrjö Ikonen,
Hanna Granfelt, Lahja Linko, Aulikki Rautavaara, Elbe Nissinen, Oiva
Soini, Pia Ravanna, Mauno Tamminen, Arnold Tilgman ja Minna
Talvik-Palmgren sekä monet kaupungin omat musiikkiopiston oppilaat
ja opettajat.
Viipurin
musiikkiopiston johto ja opettajat ajautuivat vaikeuksiin vuonna
1938, kun tyytymättömyys Boris Sirpon johtamistapaan nousi esille.
8.11.1937
opettajakunta oli lähestynyt oppilaitoksen johtoa kirjelmällä,
jossa ehdotettiin opettajien edustajan läsnäoloa oppilaitoksen
johtokunnan kokouksissa. Kirjeen olivat allekirjoittaneet 20
oppilaitoksen opettajaa. Pyyntöön ei kuitenkaan suostuttu, vaikka
vastaava käytäntö oli kuitenkin käytössä mm. Helsingin
konservatoriossa ja Suomalaisessa Oopperassa. Seuraavaksi
opettajayhdistys ehdotti kokousta johtokunnan kanssa, joka
toteutuikin 28.3.1938. Kokouksessa opettajat pyysivät
palkantarkistusta, sillä palkat eivät olleet nousseet valtion ja
kaupungin avustusten
kasvusta
huolimatta. Puheenjohtaja tiedusteli kokouksessa, nauttiko Boris
Sirpo opettajakunnan luottamusta ja 27 opettajasta ainoastaa
seitsemän vastasi myöntävästi. Seurauksena oli, että 27.4.1938
peräti 23 opettajaa irtisanottiin oppilaitoksesta.
Tapauksesta
nousi kohu, kun lapset saivat nyt opetusta tuntemattomilta
opettajilta. Lasten vanhemmilta tuli paljon valituksia. Erotetut
opettajat ilmoittivat antavansa yksityistä opetusta. Joukko musiikin
ystäviä tuli avuksi ja asettautuen erotettujen opettajien puolelle
aloittivat sitkeät neuvottelut oppilaitoksen johtokunnan kanssa.
23.5.1938 kerrottiin huojentavia uutisia; neuvotteluissa löytyi
ratkaisu ja irtisanotut opettajat palasivat entisiin toimiinsa.
Uudestaan
erimielisyydet nousivat esille syksyllä 1939, mutta ne saivat jäädä
syrjään talvisodan alkamisen vuoksi.
Boris
Sirpon historiallinen vaikutus Viipurin musiikkielämään päättyi
talvisodan alkuun, sillä hän matkusti Yhdysvaltoihin. Hän jatkoi
musiikkityötään Oregonin osavaltiossa Portlandissa
kapellimestarina ja musiikinopettajana loppuelämänsä. Vielä
vuonna 1964 Sirpoa yritettiin houkutella Lahden musiikkiopistoon –
entiseen Viipurin musiikkiopistoon – rehtoriksi. Boris Sirpo
kuitenkin kieltäytyi tarjouksesta heikentyneen terveytensä vuoksi.
Boris
Sirpo kuoli Portlandissa 25.1.1967.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti