Tapio Kullervo Lahtinen.
Kuka
fyysisesti isokokoinen, Pyynikin maisemissa elämänsä ehtoopuolen
asustanut ja TV2:n hallintoasioita viimeksi työelämässään
hoidellut mies lymyili nimimerkkien Juhani Sälö, Ilpo Kallio, Hilma
Järvi, Pirkko Mäki, Pentti Rautio sekä salanimen Kullervo takana?
Hän oli Helsingissä 18.7.1922 syntynyt Tapio Kullervo Lahtinen,
jotka jälkipolvet muistavat hänen kuolemattomista sanoituksista ja
sävellyksistä. Tuleville lauluntekijöille hän jätti perinnöksi
ohjeensa: "Tekstin poljento ei saa riidellä melodian kanssa.
Tavujen on mahduttava säveliin, ja äänteitten tunnelmaa luova teho
on otettava huomioon. Laulun pitää olla ennen kaikkea laulettava",
hän evästi noviiseja.
Aune Helena Eeva.
Kullervo,
hiljainen, vaatimaton ja araksikin luonnehdittu mies ennätti
suomalaisen musiikin tietokannan mukaan tehdä sanat 273 lauluun ja
n. 70 omaa sävellystä, joihin hän sanat kovin mieluusti teetti
toisilla. Esim. Aune Helena Eeva (s. 13.10.1923 Metsäpirtti ja k.
24.3.1960 Helsinki) – säveltäjä Toivo Kärki (s. 3.12.1915
Pirkkala ja k. 30.4.1992 Helsinki) järjesti sanoittaja Helena
Eevalle täysipäiväisen konttorityön Helsingistä - teki sanat
Kullervon sävellyksiin: Suopursu, Laulajan ystävä ja Penkillä
pelimannin. Helena Eeva ennätti lyhyen elämänsä aikana sommitella
yli 150 melko hyvin tunnettua iskelmäsanoitusta, joista valtaosa
päätyi Toivo Kärjen sävellyksiin. Tapio Lahtinen opiskeli ensin
musiikkia Helsingin yliopistossa ja konservatoriossa. Hän oli myös
erittäin valpas oman nimensä suojelija, joka hyvin mielellään
sanoituksensa kätki nimimerkkien taakse. Varsinkin ammattipiireissä
mies toki tunnettiin, mutta hänen toivettaan myös kunnioitettiin
varjelemalla varsinaisen nimen käyttöä yleisölle.
Kauppaneuvos Roger Lindberg.
Pasunisti ja orkesterinjohtaja Klaus Salmi.
Sotavuosina
Tapio Lahtinen soitti muusikkona pasunisti Klaus Salmen
jazzorkesterissa ja ajautui vuonna 1946 Roger Lindbergin (s.
20.9.1915 Helsinki ja k. 14.11.2003 Helsinki) Musiikki Fazerille
työhön. Musiikki Fazerilla hän toimitti Musiikkiviestiä aina
vuoteen 1961 ja vuosina 1950-61 hän toimitti erittäin suosittuja
Toivelauluja-vihkoja samassa talossa. Toivelauluja-vihkot perustuivat
Kullervon vuonna 1949 keksimään Iskelmälukemistoon sekä pieniin
tuotantokustannuksiin, jotka koostaan huolimatta toivat Fazerille
merkitsevästi rahaa. Tuotantokustannuksia aiheutui ainoastaan
korrehtuurin lukemisesta, lehden taitosta sekä painatuksesta.
Toivelauluvihkot ilmestyivät vain tarvittaessa, eivät mitenkään
säännöllisesti, joten siitäkään ei aiheutunut kustantajalle
ylimääräistä vaivaa. Toivelauluvihkot painettiit Sanduddin
tapettitehtaalla ja hyvinä aikoina vihkojen painos oli 25 000 – 28
000 kappaletta, melkoisesti siis. Parhaimpina aikoina uskaltauduttiin
toivelauluvihkoista painaa vielä 5 000 kappaleen lisäpainos. Musiikki
Fazerilla työskenteli vuosien saatossa merkittäviä sanoittajia
myös muitakin; Reino Helismaa, Tuula Valkama, Helena Eeva, Juha
Vainio ja Vexi Salmi. Vuonna 1966 Tapio Lahtinen siirtyi Yleisradion
palvelukseen Tampereelle TV2:lle hallintoasioita hoitamaan. Samoihin
aikoihin Tapio Lahtinen lopetti sanoitustyön. Tapio Lahtinen
menehtyi Tampereella 24.7.1996.
Niilo Sauvo Pellervo Puhtila.
Tapio
Lahtinen oli taitava kielimies, jonka johdosta hänelle ohjautui
merkittävästi juuri käännöstöiden tekoa aktiiviaikanaan. Tässä
suhteessa hän muistuttaa Suomen tuotteliainta käännöstekstien
työstäjää, Niilo Sauvo Pellervo Puhtilaa (s. 27.4.1928 ja k.
2.11.2014). Sauvo Puhtila teki pitkän päivätyön Yleisradion
palveluksessa ja illat ja yöt olivat sävelten ja sanojen aikaa.
Parhaimpana yönä häneltä kerrotaan syntyneen sanat kuuteen
lauluun. Itse hän joskus kertoi laskeskelleensa sanoitustensa määrää
ja kun pääsi 6 000:n kohdalle, lopetti laskemisen kesken. Puhtila
työskenteli Harry Orvomaan Scandia-yhtiölle ja Orvomaa - tiukkana
talousmiehenä - sai Puhtilan lopulta työskentelemään
kuukausipalkkaa vastaa, koska laski näin säästävänsä kuluissa.
Puhtilan käyttämiä nimimerkkejä olivat: Solja Tuuli, Veikko
Vallas, Jim, Santeri, Merja, S. Puustinen, Pekka Saarto, Salla S.,
Tikka, Timjami, Jukka Terä, P. L. Saarinen ja Saukki. Puhtila jäi
sairaseläkkeelle Yleisradion palveluksesta vuonna 1978 pahan
nivelreuman vuoksi.
”On
siis mitä pimein keskiaika, etenkin näin iltayöstä, sillä täällä
Hispanitalian pääkaupungin Tiritomban kaduilla ei ole edes
kaasuvalaistusta sähköstä puhumattakaan. Ei, nyt poikkeamme
hetkeksi señora Monopolon
’Tulikärpänen’-nimiseen kapakkaan, jonka ovi häämöttää
aivan käteni ulottuvilla. (Ovi auki, kapakkahälinää) – Kas
niin, nyt olemme Tulikärpäsessä, Tiritomban parhaassa kapakassa,
jossa on täydelliset anniskeluoikeudet ja josta saa tiskin alta mitä
tahansa. Täällä sisällä on lämmintä ja valoisaa. Valkoiseksi
kalkittu ravintolahuone on tupaten täynnä pöytien ääressä
istuvia miehiä...”
Antero Alpola.
Edellä
oleva tekstinäyte on suora lainaus Reino Helismaan Yleisradion
ajanvietetoimitukselle – toimitusta johti tuolloin jo Antero Alpola
(s. 19.2.1917 Kaavi ja k. 11.9.2001 Kerava) – kirjoittamasta
radiohupailusta. Reino Helismaa (s. 12.7.1913 ja k. 21.1.1965) oli
armoitettu sanojentekijä, jonka varhaisen poismenon vuoksi
jälkeenjäänyt tuotanto kattaa kuitenkin n. 5 000 laulusanoitusta,
104 radiohupailua, 32 elokuvakäsikirjoitusta, 10 revyytä ja
kahdeksan näytelmää. Reino oli tavattoman nopea ja tekniikaltaan
kyltymätön sanojen hioja, joka saattoi vastauksensakin
keskustelukumppanille muotoilla riimein. Helismaan viimeiseksi
sanoitusideaksi jäi hyvin keskeneräinen Minne tuuli kuljettaa.
Helismaan kuoltua idea päätyi Juha Vainion tehtäväksi ja laulun
säveltäjä Toivo Kärki laittoi laulun Katri Helenan laulettavaksi.
Aivan
Helsingin keskustan Aleksanterinkatu 11:ssä, Mikon- ja Kluuvikadun
välissä sijaitsi Fazerin musiikkiliike, jonka alakerrassa oli
levymyymälä ja talon ylimmässä kerroksessa yrityksen konttoreita.
Reino Helismaalle järjestettiin talon kolmannesta kerroksesta varsin
pieni, kolmionmuotoinen työkoppi työskentelyään varten.
Työtilasta oli yksi ikkuna, josta näkyi talon takapihalle.
Työtilaan mahtui tuolin lisäksi työpöytä ja tärkein työväline,
kirjoituskone. Helismaa oli erittäin nopea tekstintuottaja.
Sanoitukset syntyivät jopa viidessätoista minuutissa, ja koskaan
niihin ei häneen mukaansa saanut mennä tuntia enempää.
Tyypillinen työpäivä Fazerilla alkoi jo kello kuusi; hän saapui
yleensä linja-autolla kotoaan Puistolasta. Päivärytmi oli peräisin
kirjapainoajoilta, sillä Reinohan oli latoja ammatiltaan. Jo
seitsemään mennessä oli vähintään yksi sanoitus tehtynä. Kello
seitsemän aukaisi viereinen Columbia-kahvila ovensa, jossa Reinon
ystävät kokoontuivat aamukahville ja kisaamaan tietokilpailua. Pian
puolenpäivän jälkeen Reino palasikin kotiin Puistolaan
päivälevolle.
Reino
Helismaa kirjoitti seuraavat sanat ”Lazzarella”-käännösiskelmän
sävelmään vitamiineista tilaustekstinä vuonna 1958:
"On
vitamiini tärkeä, kun kevät yllättää,
ja
silloin saapuu väsymys, kun lähtee järven jää.
Noh
– päätin olla pirteä kun pakkastiainen
ja
turvasinkin siksi tehoon vitamiinien -
joopa
joo!
Siis
A:ta sekä B:tä söin
ja
pirteyttä kihelmöin.
Söin
C:tä, jotta turpos pää
ja
muita alkoi hirvittää.
Kun
D:hen minä pääsin, niin
jo
jalkaraudat tarvittiin,
kun
nukkunut en öisinkään,
vaan
läksin luontoon hyppimään."
Säveltäjä
Toivo Kärjen ja sanoittaja Reino Helismaan yhteistyö käytännössä
alkoi heidän tavattuaan toisensa juuri Yleisradion
ajanvieteosastolla; Kärjen orkesteri säesti Helismaan
kirjoittamissa radiohupailuissa. Tällöin Toivo Kärki myös muisti
vuonna 1943 rintamilla lukeneensa juuri ilmestyneestä
runokokoelmasta Reino Helismaan kirjoittamat kaksi runoa, jotka
olivat valmiutensa perusteella kiinnittäneet jo tuolloin Kärjen
huomiota. Helismaa toimitti Kärjelle Äänekosken Hirvi Hotellissa
kirjoittamansa sanoituksen ”Lukkarin tyttären pihalla”. Kärki
kommentoi sanoitusta, ettei radio soita koskaan sellaista sanoitusta,
jossa pilkataan kirkkoa. Helismaa muutti sanoituksen heti muotoon
”Suutarin tyttären pihalla”, jonka Toivo Kärki sävelsi. Tämä
jenkkasävelmä oli työpari Kärki-Helismaan yhteistyön ensimmäinen
tuoton ja levynä se ilmestyi marraskuussa 1948. Kohtalon ivaa vain
oli, että levy – vaikka myikin hyvin – joutui lopulta
Yleisradion kielletylle soittolistalle luokkatunnuksella C. Suutarin
tyttären arveltiin viittaavan presidentin puolisoon Alli
Paasikiveen. Lopulta arvostelu siirtyi vielä Helismaan omaan
lauluääneen; Helismaa – uskollisena omalle tyylilleen – vastasi
riimein näin:
"Kirveellä
kai veistettiin tää naamataulu mun,
höylään,
santapaperiin en luule kajotun.
Tulos
on kuin metsähiis,
karu
mies mä olen siis,
tytöt
minun tunteistani veisaa viis.
Naamalleni
nauraa hän, se rakas oma heili.
Syyn
mä kyllä ymmärrän, kas onhan mulla peili.
Kirveel’
olen tehty vaan,
tyyliin
huolimattomaan,
siks’
ei kuki mulle romantiikkakaan.
Mielelläni
laulaisin, kun saapuu yö ja kuu.
Kuulla
saan mä kuitenkin, äh kiinni pidä suu.
Niin
ne väittää, sanotaan,
ääntä
mahtuu maailmaan,
tuntuu
kuin mun ääntäni ei mahtuiskaan.
Laulustani
kuulemma ei harakatkaan nauti,
tää
ei ole laulua, vaan tää on kurkkutauti.
Kirveel’
olen tehty vaan,
tyyliin
huolimattomaan,
siks’
ei kuki romantiikkakaan."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti