Albert
Schweitzerin mukaan kulttuuri on hengentuote, joka ei alistu
biologisten lakien alaisuuteen. Kulttuurin häviö on seurausta
ihmisen kieltämisestä ja Schweitzer osoitti, että kaikki maailman
kansat ovat hajoamisprosessin alaisia. Hän piti Spenglerin
olemattamusta erheenä siitä, että kulttuurimme kuoltua voisi
jossakin toisaalla jälleen puhjeta uusi kulttuuri kukoistukseen.
”Kaikki ovat sairaita meidän kanssamme ja voivat parantua vain
meidän kanssamme. Ihmisten tahdosta, jokaisen meidän tahtomme
voimalla, on kulttuurin uudistuttava. Kun historia osoittaa, että
samat kansat eivät ole koskaan kokeneet kulttuurin häviötä ja
uudelleenkukoistusta, niin tiedämme myös, että mitä ennen ei ole
ollut, sen täytyy tapahtua meidän kohdallamme.”
Schweitzer
esitti kulttuurifilosofiansa kahdessa ensimmäisessä osassa
vastauksia Spenglerin väitteisiin ja lopulta kumosi hänen
esittämänsä väitteet. Albert Schweitzer tunnisti kyllä rappion,
mutta ei pitänyt sitä lopullisena ja ehdottomana häviönä, joka
olisi otettava vastaan vääjäämättömänä kohtalona. Teoksensa
Schweitzer oli aloittanut kiihkon vallassa uskoen löytävänsä
ongelmaan pelastuksen. Teoksensa ensimmäiselle osalle hän antoi
Spenglerin kirjan synkkään nimeen viittaavan otsikon ”Kulttuurin
rappio ja jälleenrakentaminen”.
Albert
Schweitzer tähysti ajassa taaksepäin 18. vuosisadalle, jolloin
vielä kukoisti. Hänen mielestään tuon ajan suuri nousu johtui
ihmisten erikoisedellytyksistä ja arvoista, joiden eteen ihmiset
jatkuvasti työskentelivät sekä järjen toteuttamasta optimismista.
Kun filosofinen järjestelmä osoittautui kestämättömäksi, alkoi
kulttuurin häviö, jota joudutti yksityisissa ihmisissa tapahtuneet
muutokset heidän kulttuurivalmiudessaan. Ihmiset kadottivat
jatkuvasti enemmän aineellista riippumattomuuttaan ja vaaransivat
sisäisen itsenäisyytensä. Työn vuoksi heillä ei ollut aikaa
ajattelemiseen ja itsensä tiedostamiseen. Ihmisten huvittelu johti
vain eheytymisen sijasta rikkinäisyyteen. Nykyaikainen elämänmeno
edellytti joka alalla spesialistija, ja spesialisteina ihmiset
yksipuolistuivat ja tulivat epätäydellisiksi. Ihmiset, jotka oli
sullottu suurkaupunkeihin, kadottivat helposti yhteyden
lähimmäisiinsä. Aineellisesti turvaton, työn rasittama,
rikkinäinen, yksipuolinen, ajatukseton ja kosketuksia vailla oleva
ihminen kadotti yhä enemmän puolustuskykyään valtiota, puolueiden
ja eturyhmien holhousta kohtaan. Instituutiot hallitsevat yksilöitä
ja kieltävät heidän inhimillisyytensä, kun 18. vuosisadalla vielä
ihmiset vaikuttivat instituutteihin ja saivat ne inhimillisiksi.
Schweitzer tuumasi: jos aiomme uudistaa kulttuurin, ei tule aloittaa
olosuhteiden parantamisella vaan täytyy uudistaa ihminen. Ihmisten
täytyy saada aatteita ajatustensa käyttövoimaksi, ja näiden
aatteiden tulee muokata ulkoista todellisuutta. ”Tähän
maailmankokeiluun kannattaa uskaltautua.”
Jälleen
tarkastellessaan menneitä aikoja Albert Schweitzer kysyy itseltään,
mistä olivat peräisin aatteet, jotka saivat aikaan kulttuurin
ainutlaatuisen nousun. Kenestä ne olivat lähtöisin? Hänen vastaus
kuului; valistuksen suurista ajattelijoista. Tämän vuoksi hän
päätyi johtopäätökseen, ettemme löydä pääsyä ulos
nykytilasta, ellemme yritä luoda yleispätevää maailmankatsomusta.
Mitä edellytyksiä sitten uuden maailmankatsomuksen tulisi täyttää?
Järkemme tulee hyväksyä katsomus todeksi, muuten olisi vaikea
saada ihmiset vakuuttuneiksi asiasta. Sen voisi siis luoda vain
järkevät ja totuudelliset aivot. Maailmankatsomuksen tulisi olla
optimistinen; katsomuksen tulisi vakuuttaa yksityinen ihminen
elämänsä tarkoituksesta. Vasta kun tähän luottamukseen päästään,
tuntee ihminen itsensä kykeneväksi ”toimimaan korkeampana ja
puhtaampana voimana ihmisten parissa ja maailmassa ja siten omalta
osaltaan edistämään yleisen kehitysihanteen toteutumista.”
Albert
Schweitzerin kulttuurifilosofian ensimmäinen nide päättyy
kysymykseen; Pystyykö ajattelu, jos toimii rehellisesti, tähän
tulokseen? Toinen nide ”Kulttuuri ja etiikka” taas vastaa
esitettyihin kysymyksiin. Todellisella optimismilla hän käsitti
asennoitumista, joka ei hyväksy maailmaa sellaisena kuin se on, vaan
jolla on sen suhteen ihanteellisia vaatimuksia. Turmeltunut optimismi
kokee asiat ”optimistisesti” sopeuttaessaan ihanteensa käsillä
olevaan todellisuuteen. Henkisiä ja eettisiä ihanteita omaava
todellinen optimismi päätyy todellisuutta tutkiessaan
pessimistiseen tulokseen, vaikka se ei lakkaa uskomasta hyvään
lopputulokseen. Ainoastaa tahdon erilaisuus erottaa optimismin
pessimismin mielipiteistä. Em. ismit erovat toisistaan siten, kuinka
ne odottavat kulloinkin tulevaisuudelta ja mitä muutoksia ne
haluavat tulevaisuudelta. Pinnallinen optimismi tyytyväisenä
asioiden nykytilaan ei halua välttämättä parannuksia. Näin se on
heikentynyttä elämäntahtoa eli pessimismiä. Aito optimismi
tyytymättömänä vallitseviin olosuhteisiin kannustaa ihmisiä
viemään kehitystä eteenpäin voimiensa varassa; se on
voimistunutta elämäntahtoa.
Mitä
sitten on etiikka? Se ei ole kirjaviisautta, vaan luovaa voimaa.
Etiikka nostaa tietoisuuteen ja muokkaa ihmisissä olevia eettisiä
voimavaroja. ”Sitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa ja niistä
ratkaisuista, joista saamme voimaa tekemään toista ja välttämään
toista, ei kukaan voi puhua oppineen ominaisuudessa. Ihminen pystyy
sanomaan niistä aina vain sen, minkä löytää omasta itsestään.”
Etiikka etsii vastausta kysymykseen: ”Mikä on yhteistä hyvää
siinä kaikessa, minkä itse koemme hyväksi? Onko olemassa hyvän
yleiskäsitettä? Jos sellainen on, niin mitä se sisältää ja
missä määrin se on minulle todellinen ja välttämätön? Miten
paljon se määrää ajatuksiani ja toimintojani? Mitä se merkitsee
suhtautumiselleni maailmaan?”
Edellä
esitettyihin kysymyksiin on ihmiskunta historiansa aikana hakenut
vastauksia ajattelusta ja uskonnollisen intuition avulla. Kaikki
suuret eetikot ovat ajatelleet ja etsineet vastausta intuitiivisesti.
Intuitio on lähempänä alkulähdettä. ”Syvälle käyvissä
eetillisissä ilmauksissa, kuten Jeesuksen vuorisaarnassa, loistaa
etiikan pääperiaate.” Ainoastaan ajattelemalla luotu etiikka jää
jälkeen intuitiivisesta etiikasta. ”Missä uskonnolliset
julistajat pääsevät yhdellä voiakkaalla sanalla virtaavan
vedenkin syvyyteen, yltää filosofinen etiikka usein vain matalaan
kuoppaan, johon on muodostunut lätäkkö.” Pystyisikö tästä
huolimatta ajattelu pääsemään tuloksiin? Albert Schweitzerille se
merkitsi myös; pitikö olettamus, että hän suoriutuisi
tehtävästään? Hän kuitenkin uskoi voivansa vastata kysymykseen
myönteisesti, ”jos ajattelu vain on kyllin syvää ja
perusteellista”. Hänen mukaansa se tarkoittaa: jos ajattelija
pitäytyy siihen, mitä löytää omasta iysestään.
Schweitzer
selventää itseään: ”Vuosisatoja ovat merenkävijät suunnanneet
kulkunsa tähtikuvioiden mukaan. Sittemmin he ovat luopuneet tästä
puutteellisesta tavasta keksittyään kompassin, josta näkevät
pohjoisen ilmansuunnan siinä vaikuttavan magneettisen voiman
periaatteen mukaan. Tämänlaatuiseen kehitykseen meidän on
pyrittävä myös etiikassa. Niin kauan kuin etiikka on vain
eetillisiä sanontoja, suuntaamme kulkumme tähtien mukaan, jotka,
niin kirkkaina kuin loistavatkin, ovat vain enemmän tai vähemmän
varmoja johtotähtiä. Myrsky-yönä, jollaista nyt elämme, ne
johtavat ihmiskunnan harhaan. Mutta jos pidämme etiikkaa meille
välttämättömänä, selvyyteen johtavana periaatteena, silloin
alkaa yksilöiden jatkuva eetillinen syventyminen ja ihmiskunnan
eetillinen kehitys.”
Hahmotettuaan
tehtävänsä itselleen selväksi, alkoi Schweitzer työhön. Hän
tutki minkälaisia eetillisen maailmankatsomuksen luomisen yrityksiä
ihmiskunta oli saanut aikaan. Tutkittavaksi joutuivat Kiinan, Intian
ja Persian uskonnot, juutalaisuus, islam ja kristinusko, tutki
roomalaisten ja Sokrateen kysymyksistä lähteneet kreikkalaiset
vanhanajan filosofiset koulukunnat ja laati lopulta yleiskatsauksen
länsimaisesta filosofiasta omaan aikaansa asti. Albert Schweitzer
levitti eteemme maailmankartan historiallisten tapahtumien sisimmältä
alueelta. Kartassa oli myös valkeita kohtia. Kun maantieteelliset
kartat jättävät valkeiksi vain tutkimattomat alueet, jätti
Schweitzer huomioimatta kokonaisen tutkimuksen valottaman maanosan.
Hän sivuutti kirkkoisät, kristillisen keskiajan ja mm. Fransiskus
Assisilaisen, Thomas Akvinolaisen ja Ignatius Loyolan.
Historiallisessa katsauksessa hän toteaa, että parhaimmillaan
eetilliset yritykset pyrkivät löytämään kaikille eetillisyyden
vaatimuksille yhteisen nimittäjän. ”Mutta se ei ole onnistunut.
Vain osia saatiin päivänvaloon ja esitettiin ne kokonaisuutena,
kunnes asiassa ilmenneet vaikeudet saivat harhakuvan särkymään.”
Historiallinen
katsaus tähdensi, että eetillisyys ja maailmankatsomus ovat lähes
aina yhteydessä toisiinsa: aina on yritetty selittää inhimillisen
olemassaolon ja maailmankaikkeuden tarkoitusta ja päämäärää.
Kuitenkin kaikki em. selitykset ovat osoittautuneet riittämättömiksi.
Siksi ajattelun on luovuttava halustaan löytää
maailmankaikkeudessa tarkoitusta. ”Tarkoitusta tarkoituksettomassa,
tarkoituksetonta tarkoituksenmukaisessa, siinä on maailmankaikkeuden
olemus.” Schweitzer teki tästä seuraavan johtopäätöksen;
maailmankatsomus ja elämänkatsomus on erotettava toisistaan: ”on
katkaistava köysi ja yritettävä jättää elämänkatsomus
jatkamaan matkaansa omin voimin.”
Albert
Schweitzer on tähdentänyt, ettei eetillinen julistaja voi olla
oppinut, joka kirjoituspöytänsä äärestä sanelee, mitä muiden
on tehtävä ja mitä ei ole tehtävä. Taiteilijan ja eetillisen
julistajan välillä on yhtäläisyyttä; kumpainenkin on luova
persoona. Taidetta voi luoda vain taiteilija eikä oppinut. Samoin
siveelliset persoonat voivat ainoastaan – eivät filosofian
professorit – luoda eetillistä oppia. Ajattelu on tarkoitettu
käytettäväksi metodina, mutta se tarvitsee tiennäyttäjäksi
intuitiota, joka perustuu eetilliseen tahtoon. Ajattelemalla luotu
etiikka on niin suurta ja elävää kuin ajattelijan siveellinen
tahto on suuri ja elävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti