Professori Tauno Äikää.
Kurkijärven
Ihojärvellä syntyi 9.12.1917 Tauno Äikää, jonka muistamme ansioituneena
pianistina ja urkurina sekä professorina. Taunon isä toimi pojalleen
ensimmäisenä opettajana, kun Tauno ohjattiin musiikin kuvioihin jo 4-vuotiaana
poikasena urkuharmonilla. Urkuja Tauno Äikää pääsi soittamaan Kurkijoen
kanttorin Heikki Miettisen ohjauksessa. Tauno läpäisi 15-vuotiaana Viipurin
Kirkkomusiikkiopiston pääsykokeen, vaikka opistoon normaalisti vaadittiin 17
vuoden ikä. Viipurin Kirkkomusiikkiopistossa Tauno Äikäätä opetti Venni Kuosma;
Kuosman johdolla Tauno Äikää suoritti kanttori-urkurin tutkinnon vuonna 1937 ja
lisäksi vielä jatko-osaston vuonna 1939. Viipurista valmistuttuaan Tauno Äikää
valmisteli vielä urkuensikonserttinsa Venni Kuosman avustuksella vuonna 1939
Viipurissa.
Urkutaiteilija Venni Kuosma Viipurin tuomiokirkon urkujen ääressä.
Venni
Kuosma (1895-1953) oli Viipurin tuomiokirkon urkuri, arvostettu urkutaiteilija
ja –pedagogi sekä armoitettu Bach-tulkitsija, joka aloitti musiikkiopintonsa
Johan Emil Sivorin (s. 26.6.1864 Nurmijärvi ja k. 9.4.1929 Viipuri) perustamassa
lukkari-urkurikoulussa Viipurissa 15-vuotiaana vuonna 1910. Tutkinnon
suoritettuaan Kuosma jatkoi opintojaan Helsingissä vuonna 1912 Ilmari
Hannikaisen ja Oskar Merikannon ohjauksessa. Urkudiplomin hän suoritti vuonna
1917 ja piti oman ensikonserttinsa Helsingin Johanneksenkirkossa 20.1.1918.
Vielä 1920-luvulla lopulla Venni Kuosma haki oppia urkujensoittoon Pariisista
Marcel Duprén ohjauksessa. Emil Sivorin kuoltua Venni Kuosmasta tuli Viipurin
kaupunkiseurakunnan eli Viipurin tuomiokirkon urkuri vuonna 1929.
Kuvassa oikealla Emil Sivori, urkuri ja kuoronjohtaja.
Sotavuosina
tapaamme Tauno Äikään ehkä vähän yllättäen Iskevissä Kiiloissa; Kiila oli 11.
Divisioonan peitenimi. Divisioonalla oli oma orkesteri, Iskevät Kiilat, jossa
vaikuttivat mm. säveltäjä Toivo Kärki, urkuri Tauno Äikää, näyttelijä Heimo Lepistö
ja myöhemmin teologian tohtorina tunnettu Helge Ukkola sekä toisinaan viulisti
Pauli Granfelt. Iskevät Kiilat-orkesteri esiintyi alkuvuodesta 1943
Äänislinnassa Aunuksen radiossa asemasodan jatkuessa. Syksyllä 1943 sama
orkesteri teki Kanta-Suomessa Toivo Kärjen johdolla pari kiertuetta. 28.8.
alkaneella kiertueella käytiin esiintymässä ainakin Suolahdella, Äänekoskella,
Sumiaisissa, Konginkankaalla, Viitasaarella, Kyyjärvellä ja Pylkönmäellä.
Keskisuomalainen maakuntalehti kirjoitti seuraavasti: ”Iskevät Kiilat ovat
saapuneet suoraan rintamalta johtajanaan luutnantti Toivo Kärki, joka on etevä
haitaritaituri. Samoin ovat kaikki hänen komentoonsa kuuluneet miehet oikeita
tekijämiehiä, mainitaksemme vain sellaisen kuuluisuuden kuin pianotaiteilija kersantti
Äikää. Ohjelma on ollut reipasta ja vauhdikasta suosittujen asemiesiltojen
tyyliin, sisältäen mm. kiertueen orkesterin soittoa, kvartettilaulua,
hanuriduettoja, sotamies Junkkarisen mainioita humoristisia esityksiä,
alikersantti Hilanderin yksinlaulua, kersantti Äikään pianosooloja,
yhteislauluja, rintamatervehdyksiä ym.”
Iskevät Kiilat. Kuvassa toinen oikealta on Tauno Äikää ja edessä hänen vasemmalla puolella on Toivo Kärki. Kuvassa toinen henkilö vasemmalta on Pekka Tiilikainen.
Toisella
kiertueella em. orkesteri esittäytyi ainakin Suolahdessa Asemiesilta 81:ssä,
Kokkolassa, Toholammilla, Haapajärvellä ja Kokkola-lehti kuvaili numerossaan
16.11.1943 esiintymistä näin: ”Rintamakiertue Iskevät Kiilat vieraili viime
sunnuntaina Kokkolassa rikassisältöisellä ohjelmalla. Kiertueen sielu oli
kuuluttaja, luutn. G. von Hertzén ja monipuolisen musiikkiohjelman johtaja,
säveltäjä luutn. Toivo Kärki. Lisäksi kuului kiertueeseen etevä pianisti kers.
Tauno Äikää, lausujamestari vänr. Ukkola sekä 8 muuta laulu- ja musiikkimiestä.
Tilaisuuden aloitti 10-miehisen orkesterin alkusoitto. Vänr. Ukkola esitti
vaikuttavan melodraaman kers. Äikään säestämänä. Kiertueen kvartetti esitti
komeasti ”Käy eespäin sä vaan” la luutn. Kärjen ja kers. Äikään kahdella
flyygelillä esittämän preludin jälkeen ”Kulkeissani vainiolla” ja
”Heipparalla”. Kun oli laulettu yhteisesti ”Tellervo”, esiintyi orkesteri
useaan otteeseen, luutn. Kärki ja korp. Oksa esittivät kahdella haitarilla
Leharin Czardaksen. Kvartetti esitti ”Joen laulun” ja vänr. Ukkola taidolla
pari Viljo Kojon humoreskia. ”Väliaikaisen” jälkeen seurasi kers. Äikään
esittämä Chopinin valssi sekä sitten orkesteri ja laulaja, alikers. Hilanderin
esittämänä luutn. Kärjen säveltämät ”Kirje korsusta” ja ”Olit Karjala kaunein
maa”. Vielä kuultiin luutn. Kärjen taitavia haitariesityksiä sekä orkesterin
soittamana ”Iloiset kuparisepät”. Antoisa ja hauska ilta päättyi yhteisesti
laulettuun ”Oolannin sotaan”.
Sota-aikana
monet taitavat muusikot hankkivat opiskelurahoja esim. soittamalla
viihdemusiikkia ravintoloissa. Sotareissut jätettyään Tauno Äikää haki
opiskelemaan Helsinkiin pianonsoittoa ja urkujensoittoa Sibelius-Akatemiaan.
Oskar Merikannon oppilaan ja monien kuulujen musiikkimiestemme kouluttajan
professori Elis Hjalmar Mårtensonin (s. 8.6.1890 Inkoo ja k. 4.6.1957 Helsinki)
ohjauksessa Tauno Äikää suoritti urkujensoiton diplomin vuonna 1950 sekä vuonna
1951 myös pianonsoiton diplomin ohjaajinaan Sigrid Holst-Kuosma ja Ernst Linko.
Helsingin urkuensikonserttinsa sekä pianoensikonserttinsa Tauno Äikää oli
pitänyt jo vuonna 1947. Diplomitöidensä jälkeenkin Tauno Äikää opiskeli vielä
myöhemmin ulkomaisilla mestarikursseilla soittotaitoa ja näissä hänen
opettajinaan toimivat mm. Anton Heiller, Günter Ramini, Herman Keller ja
Marie-Claire Alain.
Charles-Marie Widor.
Tanskalaisen
urkuri Finn Viderøn (s. 15.8.1906 ja k. 13.3.1987) kehittämän soittotyylin
ansiosta pitkälti Suomessakin käytiin sotien jälkeen kiivasta keskustelua
urkumusiikin tulkinnasta. Viderøn edustama soittotyyli oli tämän koulukunnan
mukaan lähempänä säveltäjien alkuperäistä ajatusta urkujensoitosta ja
opetusmetodeina hyödynnettiin jopa retoriikkaa soittamisessa. Suomessa tämän
koulukunnan voimakkaana edustajana toimi Sibelius-Akatemian urkujensoiton
professori Gustaf Edvard Enzio Forsblom (s. 14.3.1920 Lohja ja k. 10.2.1996
Vantaa). Tauno Äikää toimi pitkään – vuodet 1958-1984 - Sibelius-Akatemiassa
urkujensoiton lehtorina ja hän edusti soittotyyliltään enemmän sokean
saksalaisen Helmuth Walchan (s. 27.10.1907 Leipzig ja k. 11.8.1991 Frankfurt)
ja Günter Raminin ns. elävää soittotyyliä, jossa korostettiin enemmän
agogiikkaa ja dynamiikkaa.
Ensimmäisessä
seurakuntavirassaan Tauno Äikää toimi Koivistolla vuosina 1939-1942. Sittemmin
hän toimi Kuopion maaseurakunnassa vuosina 1942-1951, Lahdessa vuodet
1951-1958, kunnes hän tuli valituksi Helsingin Johanneksenkirkon urkuriksi
Armas Maasalon jälkeen vuosiksi 1958-1982. Ennen Sibelius-Akatemian opetustyötä
Tauno Äikää toimi Lahdessa sinne siirtyneen Viipurin Musiikkiopiston pianon- ja
urkujensoiton opettajana. Tauno Äikään osaamista ja ammattitaitoa käytettiin
monien urkujen suunnittelussa hyväksi.
Viipurin Musiikkiopisto toimi tässä talossa Lahdessa.
Kansainvälisestikin
Tauno Äikää tunnettiin ahkeraksi konsertoijaksi; Pohjoismaiden lisäksi Äikää
konsertoi paljon Keski-Euroopassa, Englannissa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa
sekä Neuvostoliitossa. Tauno Äikää vei konserteissaan mukanaan mielellään
maailmalle suomalaistakin musiikkia. Kaikkein rakkainta musiikkia Tauno
Äikäälle olivat Johann Sebastian Bachin, César Franckin ja Max Regerin
urkuteokset. Urkulehtori ja musiikkikriitikko Janne Rautio kirjoitti vuonna
1949 Tauno Äikään urkuensikonsertista Helsingissä mm. seuraavasti: ”Äikään
tulkinnat olivat teknisesti korkeinta mahdollista luokkaa, mutta myös
taiteellisesti aistikkaita ja henkeviä!”
Tauno Äikään hauta löytyy Hietaniemen hautausmaalta Helsingistä.
Tauno
Äikää sai director musices-arvonimen vuonna 1952 sekä professorin arvonimen
vuonna 1974. Hänelle myönnettiin Karjalan Liiton kultainen ansiomerkki vuonna
1978 ja vuodesta 2007 hän oli Kurkijoki-Seuran kunniajäsen. Tauno Äikää kuoli
90-vuotiaana Espoossa 24.6.2008.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti