EU-tuomioistuimelta
on nyt saatu Suomen korkeimman hallinto-oikeuden nimenomaisesta
pyynnöstä hyvin mielenkiintoinen ennakkoratkaisu asiassa, joka
käsitteli vammaisen henkilön tilapäistä opiskelua toisessa
EU-maassa ja vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista avun
saantia tämän tilapäisen ulkomailla oleskelun aikana. Suomessa
pysyvästi asuva vaikeavammainen halusi tuekseen henkilökohtaisen
avustajan opiskellakseen Viron pääkaupungissa, Tallinnassa.
Vakituinen kotikunta em. vaikeavammaisella henkilöllä oli siis
Suomessa ja opiskelun vuoksi hänen oli tarkoitus oleskella kolme tai
neljä päivää viikossa Tallinnassa. Vaikeavammaisen henkilön
tekemä hakemus henkilökohtaisesta avusta opiskelunsa vuoksi
kotikuntansa vammaispalvelussa kuitenkin evättiin; samoin hylkäsi
asiasta tehdyn valituksen myös hallinto-oikeus. Seuraavaksi em.
asian sai käsiteltäväkseen korkein hallinto-oikeus; tässä
vaiheessa korkein hallinto-oikeus siirsi vastuunsa omilta hartioiltaa
ja päätti hakea viran puolesta asiassa EU-tuomioistuimelta
ennakkoratkaisun.
EU-tuomioistuin
päätyi ennakkoratkaisussaan lopputulemaan, ettei kunnan
vammaispalvelu saa evätä ulkomailla opiskelun vuoksi
henkilökohtaista apua tilapäisesti opiskelun vuoksi toisessa
EU-maassa. EU-tuomioistuimen päätös perustuu suoraan
EU-kansalaisen täysin vapaaseen liikkuvuuteen EU-maiden
sisämarkkinoilla. Käsittelyssään EU-tuomioistuin otti huomioon
erityisesti mm. erilaiset EU-säännökset, jotka määrittävät
sosiaalihuoltoa, sosiaaliturvaa, EU-kansalaisten oikeutta liikkua
unionin alueella vapaasti sekä kansalaisten oleskelua toisessa
jäsenvaltiossa. EU-tuomioistuin teki myös tarkastelun Suomen
kansallisen vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolainsäädännön
suhteesta sosiaaliturvaan sekä vammaisten oikeuksia käsittelevään
YK:n yleissopimukseen ja varsinkin tämän yleissopimuksen 19
artiklaan.
EU-tuomioistuimen
päätöksessä nostettiin erityisesti esille em. tapauksen
erityisosatekijät, tavoitteet sekä myötämisedellytykset. Asian
kannalta kovin merkityksellistä näytti olevan, että
henkilökohtaisen avun myöntäminen riippuu täysin yksilöllisestä
tarveharkinnasta, eikä henkilökohtaisen avun voida katsoa
parantavan avustettavan henkilön terveydentilaa. Henkilökohtaisen
avustajan myöntämisellä siis edistetään vaikeavammaisen henkilön
kykyjä toimia ja elää toisten joukossa mahdollisimman normaalisti
yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä sekä poistaa ja ennalta
ehkäistä vammaisuudesta johtuvia vaivoja, esteitä ja haittoja.
Henkilökohtaisen avustajan myöntämisellä on juuri tarkoitus
auttaa vaikeavammaisen henkilön omia henkilökohtaisia valintoja
päivittäisissä toiminnoissaan, kuten esim. työssä, opiskelussa,
harrastuksissa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä
yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. EU-tuomioistuin tähdensi vielä
erityisesti, että henkilökohtaisen avun ulkopuolelle jää lain
mukaan sellaiset avun tarpeet, jotka edellyttävät varsinaista
hoivaa, hoitoa ja valvontaa.
EU-tuomioistuimen
päätöksessä henkilökohtainen apu rinnastettiin etuuteen, joka
korvaa vaikeavammaiselle henkilölle päivittäisestä toiminnasta
aiheutuvia kustannuksia. Vaikeavammainen avun hakijan ei katsottu
olleen taloudellisesti aktiivinen toimija, ja toisaalta
korkeakouluopintojen suoritus edellytti henkilökohtaisen avun
saantia. Asia ei EU-tuomioistuimen mukaan siis kuulu sairausetuuden
käsitteen alle, vaan se jää kyseisen asetuksen soveltamisalan
ulottumattomiin. EU-tuomioistui katsoi näin oikeudelliseksi
peruslähtökohdaksi jokaisella Euroopan unionin kansalaisella olevan
jäsenvaltioiden alueella oleskelua ja liikkumista koskeva täysi
vapaus ilman rajoituksia. EU-tuomioistuin tulkitsi SEUT 20 ja SEUT 21
artiklat esteeksi sille, että vaikeavammaisen henkilön kotikunta ei
voisi kieltää henkilökohtaisen avun myöntämistä
vaikeavammaiselle henkilölle tämän suorittaessaan
korkeakouluopintojaan EU-alueen toisessa jäsenvaltiossa
tilapäisesti.
EU-tuomioistuin
palautti asian uudelleen Suomeen korkeimman hallinto-oikeuden
käsittelyyn ja lopulliseen käsittelyyn siellä. Tärkeää on
huomioida, että EU-tuomioistuimen ennakkopäätös sitoo Suomen
korkeimman hallinto-oikeuden noudattamaan em. EU-tuomioistuimen
ennakkoratkaisua. Sosiaali- ja terveysministeriön tehtävä on
arvoida tämän ennakkotapauksen mahdolliset vaikutukset
henkilökohtaisen avun myöntämiseen vastaavissa tapauksissa
tulevaisuudessa.
Edellä
kuvattu on hyvä esimerkki meidän yhteiskuntamme päätöksentekijöiden
suhtautumisesta vammaisiin henkilöihin. Suomi on ollut EU:n
jäsenvaltio vuodesta 1995 lähtien – siis yli kaksikymmentä
vuotta. Vasta nyt on saatu vammaisille ”tasapuolisesti”
yhdenvertainen oikeus opiskella vapaasti liikkuen jäsenmaiden
alueella. Vastaavanlainen viive oli havaittavissa mm. yleisen ja
yhtäläisen äänioikeuden saamisen kanssa vammaisille aikanaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti