Manner-Suomen
vanhin harmaakirkko ja kansallispyhättömme, Turun tuomiokirkko seisoo kummulla,
Unikankareen kummulla, aivan Turun kaupungin sydämessä. Unikankareen kumpu
tunnetaan jo esihistorialliselta ajalta myös hautapaikkana; tällä samalla
kummulla seisoi jo 1100-luvulla Turun ensimmäinen seurakuntakirkko. Tämän
kirkon vanhin runkohuone – nykyinen kirkon läntinen osa – länsitornin ja
saarnastuolin välinen alue rakennettiin harmaasta kivestä noin vuosina 1230–1260.
Tuomiokirkon lattian alla lepää noin 5 000 ihmisen jäännökset; lähes
kaikki 1500 -1700-luvuilla haudatut vainajat on aikoinaan kirjattu ylös; voisi
kuvitella, että paikka kiinnostaa siten ainakin sukututkijoita. Tuomiokirkossa
on n. 90 muurattua hautakammiota ja lukematon määrä multahautapaikkoja.
Hautaaminen tuomiokirkkoon lopetettiin vuonna 1784.
Kirkkosaliin
pystytettiin vuosina 1260–1290 kymmenen nelikulmaista pylvästä ja samalla
kirkon puinen sisäkatto vaihdettiin holvistoon; tuomiokirkko sai myös suuremman
sakaristo, kaksi asehuonetta ja ensimmäisen kuorinsa. Kirkkoon rakennettiin
harmaakivestä länsitorni ja kirkon järeät kiviseinät vuorattiin sisältä ja
ulkoa tiilikatteella. Nyt tämä uusittu kirkko vihittiin käyttöönsä ilmeisesti
17.6.1290 Turussa. Tuomiokirkkona se on tunnettu vuodesta 1300 lähtien. Melko
pian eli vuonna 1318 venäläinen sotajoukko teki Turussa pahaa jälkeä
polttamalla osan kaupungista ja tuomiokirkosta; tuomiokirkon kalleuksia lähti
sotajoukon mukana Novgorodiin.
Ruotsin
Uppsalan hiippakunnasta, Bälingen pitäjästä kotoisin olleen Suomen keskiajan
mahtavimpiin lukeutuneen piispa Hemmingin aikana vuosina 1338–1366 tuomiokirkko
rakennettiin uudelleen. Piispa perusti tuomiorovastin viran Turkuun vuonna
1340, samoin koulun, sairaalan ja omilla kirjalahjoituksillaan tuomiokirkon
kirjaston. Tuolloin kirkon itäpäätyyn lisättiin koko kirkkosalin kattava uusi
pääkuori. Tässä samassa yhteydessä kirkon länsitornia korotettiin ja tornin
uusi osa sai tiilimuurauksen. Vuosina 1370–1420 rakennettiin tuomiokirkkoon
sivukappeleita, jolloin itse kirkkosali kävi sen vuoksi kovin hämäräksi. Tämän
vuoksi kirkon keskilaivaa täytyi korottaa, jotta valoa saatiin korotuksen
aukoista kappelien ylle.
Piispa
Konrad Bitzin aikana 1400-luvun loppupuolella tuomiokirkko näytti basilikalta;
tuolloin olivat valmistuneet kahdeksankulmainen Kaikkien pyhien kappeli ja
nykyinen kirkon kuoriosa (1472). Tuomiorovasti Maunu Särkilahti – toimi Turun
tuomiorovastina vuosina 1465-1489 ja Turun piispana vuosina 1489-1500 - teetti
Kaikkien pyhien kappelin. Piispana hän julkisti hiippakunnalleen uuden säännön
vuonna 1492, jossa mm. määrättiin, että kirkossa piti lukea rukouksia myös
suomen kielellä. Rakennustyötä valvoi muurarimestari Henrik, joka työstään sai
palkkion vuonna 1471. Suomalainen muurari Kemiöstä, Petrus Murator, suoritti tuomiokirkon
keskilaivan korottamisen 44,5 metriin ja muurasi tähtiholvit valmiiksi. Murator
nosti työstään palkkion vuonna 1466.
1640-luvulla
Kaikkein pyhien kappeli yhdistettiin tuomiokirkon keskiaikaiseen kuoriin ja
niistä tuli alttarikuori. Keskiajan lopulla kirkko sai vielä kolme kappelia;
länsitornin sivuille kaksi kappaletta ja pääkuorin eteläsivulle kolmas kappeli.
Keskiajalla näissä yli 40 kappelissa ja sivualttareilla palveltiin alkujaan
pyhimyksiä ja vasta uskonpuhdistuksen myötä niiden merkitys väheni ja näistä
kappeleista tuli lopulta tunnettujen sukujen hautakappeleita. Näitä sukuja
olivat mm. Tottin, Stålhandsken, Munckin (Kilkin), Tavastin ja Gezeliusten
suvut. Vielä 1650-luvulla kirkkoon rakennettiin vielä Kankaisten kappeli, joka
toimi Hornien ja Kurkien sukujen hautakappelina. Tässä kappelissa sijaitsee
Kaarina Maununtyttären sarkofagi. Erik XIV kuoltua vuonna 1577 Kaarina
Maununtytär – alkujaan varaton ruotsinmaalainen nihdintytär – eli 35 vuotta
Liuksialan kartanossa Kangasalla, kunnes haudattiin 21.3.1613 Turun tuomiokirkkoon.
Vuonna 1867 Kaarinan arkku siirrettiin kappelin sarkofagiin, jonka suunnitteli
arkkitehti Theodor Decker. Taiteilija Wladimir Swertschkoff teki kappelin
maalaukset. Kappelin lattian alla lepäävät Turun hovioikeuden presidentin,
valtioneuvos Jöns Kurckin (k. 1652) sekä Evert Kustaanpoika Hornin (k. 1687) maalliset
jäännökset.
Monet
tunnetut keskiajan kirkkomiehet saivat myös hautapaikan tuomiokirkon lattian
alta. Tuomiokirkkoa koeteltiin myös monella tulipalolla, viimeksi Turun palolla
vuonna 1827, ja siksi kirkon kalleudet ovat valtaosin myös tuhoutuneet
tulipaloissa. Kirkko on muuttunut myös palon myötä; nykyinen tornihuippu
kelloista ylöspäin valmistui vuonna 1829 arkkitehti Carl Ludvig Engelin
suunnitelman mukaisesti. Tuomiokirkon nykyiset mitat ovat: pituus 89 metriä,
leveys 38 metriä ja korkeus 44,5 metriä. Sisällä tornihallista oikealla on
ensimmäisenä Pyhän Ursulan eli 11 000 neitsyen kappeli – kappeli rakennettiin
1450-luvulla Olavi Maununpojan ollessa piispana – ja entinen kirjasto sekä
tuomiokapitulin kokoushuone, joka nykyään toimii yleisötilana. Seuraavaksi
tulee Kristukseen uskoneille vainajille omistettu Sielujen kappeli, josta
sittemmin tuli Stålhandsken hautakappeli. Kappelista tuli suomalaisen ratsuväen
päällikön, hakkapeliittakenraali Torsten Stålhandsken (k. 1644) ja hänen
puolisonsa Kristiina Hornin marmorinen, barokkikoristeltu hautamonumentti.
Ruumisarkun pronssiseppeleessä lukee latinankielinen teksti: ”Eihän sitäkään,
joka taistelee, seppelöidä, ellei hän taistele sääntöjen mukaisesti” (suom. 2
Tim. 2: 5). Stettinissä valmistettu tina-arkku oli ensin lattian alla
hautaholvissa, kunnes 1800-luvun lopulla restauroinnin yhteydessä sijoitettiin
tähän kappeliin.
Tätä
seuraa 1200-luvulta peräisin oleva asehuone, ns. Brahen sisäänkäytävä ja
Pormestarinkuori (rakennettu n. 1400), - entinen Pyhän Paavalin ja Pyhän
Pietarin kappeli – jonka toisessa päässä sijaitsee toinen 1200-luvun asehuone.
Tässä kappelissa on piispa Konrad Bitzin hauta ja hautakivi, jossa lukee: ”Kunnioitettavan
isän herra Conradin, Turun piispan hauta, kuoli 1489 maaliskuun 13. päivänä”.
Toisen asehuoneen jälkeen seuraa Tigerstedtien ja Wallensjiernojen kappeli,
joka oli keskiaikaisen kuoritornin pohjaosa. Turun hovioikeuden asessori Olof
Wallenstjerna rakennutti kappelin vuonna 1677 sukunsa hautakammioksi. Esihuoneen
seinällä on monia keskiaikaisia maalauksia ja latinankielinen teksti: ”Sinä,
joka sisään astut, muista, miksi olet syntynyt ihmiseksi.” Järjestyksessä
seuraavaksi tulee Ristikuori, keskiaikainen Pyhän ristin alttari sekä Pyhän
Laurentiuksen kappeli, joka on muutettu uudella ajalla Tottien hautakappeliksi.
Åke Tottin (k 1640) ja hänen puolisonsa hautamonumentin – vuodelta 1678 - tekijä
on Peter Schultz. Ristikuori jakautui alun alkuaan kahteen osaan kirkon
vanhimpaan osaan, piispa Johannes III Westfalin aikana 1370-1385 rakennettuun
Pyhän Katariinan ja piispa Bero II Balkin aikana 1390 rakennettuun Pyhän
Bartolemeuksen kappeleihin. Pyhän Bartolemeuksen kappelin ulkoseinässä on
koristeltu pyöröikkuna ja sen holvit ovat saaneet 1480-luvulla maalauksiksi
evankelistojen vertauskuvia ja neljä naispyhimystä.
Tuomiokirkon
pääkuori eli Kaikkien pyhien kappeli on saanut vasta vuosina 1850-1854 saanut
maalauksensa, jotka maalasi turkulainen Robert Wilhelm Ekman (s. 13.8.1808
Uusikaupunki ja k. 19.2.1873 Turku), huomattava suomalaisen romanttisen
muotokuvamaalauksen ja varhaisen kansallisromantiikan taidemaalari ja Turun
piirustuskoulun johtajaopettaja vuosina 1846-1873. Ekmanin ensimmäinen opettaja
oli Gustaf Wilhelm Finnberg. Vuodesta 1824 Ekman opiskeli Tukholman
kuninkaallisessa taideakatemiassa valmistuen sieltä vuonna 1836. Hänen
tuomiokirkon maalauksissa piispa Henrik kastaa suomalaisia kristinuskoon ja
Mikael Agricola luovuttaa raamatunkäännöstään kuningas Kustaa Vaasalle. Vapahtajan
elämää kuvaava kuvasarja kaunistaa kuorin kuutta kaarisyvennystä; näiden edessä
olivat aikoinaan eri pyhimyksille omistetut alttarit. Alttaritaulun maalasi
hovi-intendentti Fredrik Westin vuosina 1829-1833, taulun kehykset suunnitteli
arkkitehti C. Blom ja valmisti – kuten tuomiokirkon saarnastuolinkin –
kuvanveistäjä C. Wennerström.
Varhaisimmasta,
nykyisen kirkkosalin alla sijaitsevassa kuorissa lepäävät piispat Maunu I (k.
1308), Ragvald II (k. 1321) ja Pentti (k. 1338). 1338-1366 rakennetusta
uudemmasta kuorista ja sen kahdeksankulmaisten pilarien katveesta löytyy
piispojen Hemming (k. 1366), Henrik II Hartmanninpoika (k. 1337), Johannes II
Pietarinpoika (k. 1379), Bero II Balk (k. 1412), Eerik Sorolaisen (k. 1625),
Isac Rothoviuksen (k. 1652) ja Eskil Petraeuksen (k. 1657) haudat.
Alttarikuorin teettäjän piispa Särkilahden (k. 1500) ja linnapäällikkö Knut
Possen (k. 1500) haudat sijaitsevat myös täällä.
Toisen
keskiaikaisen kuoritornin pohjaosassa sijaitsee Pyhän Yrjänän eli Gezeliuksen
kappeli. Tämän holvin suojissa lepäävät piispa Johannes Gezelius vanhempi (k.
1690) ja tämän poika, piispa Johannes Gezelius nuorempi (k. 1718) sekä hänen
poikansa, Porvoon piispa Johannes Gezelius (k. 1733). Gezeliuksen kappelissa on
myös piispa Hemmingin vuonna 1514 valmistunut koristeellinen pyhimysarkku,
jonka sisältämässä kullatussa lippaassa säilytettiin saattueissa kannettua osaa
pyhimyksen luustoa. Arkkua pidetään tuomiokirkon arvokkaimpana keskiaikaisena
muistoesineenä.
Tuomiokirkon
sakaristo on kolmen eri laajennuksen tulosta. Sakariston lattiasta löytyy
merkinnät vanhempien perusmuurien sekä vanhan keskuspilarin paikoista.
Sakariston vanhin osa sijaitsee liki ovea. Vanhin osa sakaristoa on 1200-luvun
alusta peräisin olevasta Neitsyt Marialle pyhitetystä puisesta
seurakuntakirkosta, sen kivistä sakaristoa. Sakariston länsiseinällä on
seitsemän keskiaikaista komeroa; vasemmanpuoleinen komero on vesiallas
(piscina), ja kirkkosalin puolella, oven suussa on Pyhän Henrikin ja Pyhän
Eerikin alttarikomero.
Sakariston
kupeessa sijaitsee Pyhän Ruumiin eli Tavastien kappeli, jonka piispa Maunu II
Tavast (k. 1452) rakennutti vuonna 1425 kiitokseksi tekemästään
pyhiinvaellusmatkasta Palestiinaan. Kappeliin on haudattu myös piispat Olavi
Maununpoika (1460), Martti Skytte (1550) ja Herman Witte (1728) sekä ritari
Olavi Niilonpoika Tavast (1460-luvulla). Hautamonumentit sinne on pystytetty
sotamarsalkka Evert Hornille (k. 1615) ja hänen puolisolleen Margareta
Finckelle (k. 1647) sekä skotlantilaiselle soturille, Samuel Cockburnille (k.
1621). Tavastin kappelia reunustaa rautainen aitaus koristeineen ja teksteineen
ja se on yksi kirkon aarteista.
Tuomiokirkon
pohjoissivulla on vielä kaksi muuta kappelia; sisäänkäyntikappelin toisella
puolella on alkujaan 1420-luvulla kastekappelina toiminut Pyhän Johanneksen eli
Kijkin kappeli ja länsitornin pohjoissivulla sijaitseva Tarkka-ampujakappeli,
joka on toiminut myös sotilaskirkkona. Pyhän Johanneksen kappelissa on
arvokkaita seinä- ja holvimaalauksia sekä keskiaikaisia veistoksia. Kappelin
sukuhaudan perusti 1700-luvulla vuorineuvos Jakob Johan Kijk.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti