Ehkä
kaikkein legendaarisin kieltolainaikaisista pirtun salakuljettajista
oli Viipurissa syntynyt merikapteeni ja Viipurin merenkulkukoulun
rehtori Ivar Alfred Niskan ja muusikko Hilda Niskan (o.s. Schlüter)
nuorin poika, jalkapalloilija, perämies ja salakuljettaja Algoth
Johannes Niska (s. 5.12.1888 Viipuri ja k. 28.5.1954 Helsinki). Kun
perheen isä, merikapteeni Niska, kuoli 18.8.1903 vain 56-vuotiaana
sydänhalvaukseen, muutti perhe seuraavana vuonna Viipurista
Helsinkiin. Algoth Niska kävi koulunsa Nya svenska läroverketissä,
mutta nuoruus oli Algothille hyvin levotonta aikaa; hän jäi usein
kiinni varkauksista ja joutui välillä sukulaistensa luokse Raaheen
käytöksensä vuoksi. Algoth Niskan tytär, Magda, on iskelmälaulaja
Dannyn eli Ilkka Lipsasen äiti. Algoth Niskan sisaruksista tuli
vahvoja taiteilijoita; Adolf Niska oli oopperabaritoni, Ester Niska
sopraanolaulaja, Bror Niska operettilaulaja sekä Aina Niska päätyi
tanssitaiteilijaksi.
Rautaisen
fyysisen kuntonsa Algoth Niska hankki jo nuorena erityisesti
harrastamalla jalkapalloa. Algoth Niska pelasi vuonna 1912 Tukholman
olympialaisissa Suomen maajoukkueessa, joka tuolloin saavutti
neljännen sijan kisoissa. Algoth Niska pelasi Suomen maajoukkueessa
vasempana laitahyökkääjänä ja Suomi voitti jatkoajalla Italian
29.6.1912 pelissä, joka päättyi lukemin 3-2. Suoritus lienee yhäti
kaikkien aikojen meikäläisten miesten paras maajoukkuesaavutus,
sillä Suomen taakse jäivät tuolloin mm. Italia ja Venäjä. Algoth
Niskan kansainvälinen jalkapalloura päättyi Tukholman kisojen
pronssiotteluun, mutta kotimaassa hän oli vielä vuonna 1916
voittamassa Klifferin joukkueelle toista mestaruutta. Ensimmäisen
avioliittonsa Algoth Niska solmi 11.9.1917 Helsingissä Magda
Aufrichtigin kanssa, mutta avioliitto päättyi avioeroon vuonna
1924. Seuraavakin avioliitto – joka sekin päättyi eroon –
kursittiin kokoon 21.7.1927 Maarianhaminassa parikymppisen Celia
Anderssonin kanssa; tästä toisesta avioliitosta todistuksena on
poika, Jack.
Isänsä
viitoittamalla esimerkillä myös Algoth Niska opiskeli merenkulkua
ja suoritti perämiehen tutkinnon. Vankan kokemuksen merenkäynnistä
Algoth Niska hankki laajasti niin eurooppalaisilla merillä kuin
Etelä-Amerikassakin; varsinkin kielien opiskelu oli hänelle
helppoa. Suomessa kieltolain astuessa voimaan 1.6.1919 alkoivat
Algoth Niskan liiketoimet salakuljetuksen parissa kukoistaa. Yli
kaksi prosenttia alkoholia sisältävien aineiden valmistus,
maahantuonti, myynti, kuljetus sekä varastointi oli laitonta ja
alkoholin käyttö sallittiin ainoastaan lääkinnällisiin,
teknillisiin ja tieteellisiin tarkoituksiin. Kieltolain aikana
Suomessa alkoholin kulutus ei kasvanut ja absoluuttiseksi alkoholiksi
muutettu keskikulutus oli tuolloin kaksi litraa henkilöä kohdet,
kun se nykyään on n. kymmenen litraa henkilöä hohden. Algoth
Niska salakuljetti pirtua Suomen rannikkoalueelle ankkuroiduista
saksalaisista ja virolaisista laivoista ja myi sen edelleen Helsingin
hienostopiireille.
Vielä
myöhemmin Algoth Niska hankki viinaa salakuljettamalla Ruotsista,
jossa ei säädetty kieltolakia. Pirtukauppa saattoi olla hyvin
hohdotonta ja arkista kauppaa, jota usein harrasti köyhät työläiset
vaikeina aikoina ja jopa naiset olivat myyjinä. Toisinaan Algoth
Niska jäi toimistaan myös kiinni 1930-luvulla ja sai
rangaistukseksi lyhyitä vankilatuomioita, mutta oman kertomansa
mukaan Niska ei koskaan ampunut poliisia kohden eikä vastustanut
poliisia. Salakuljettajien kuningas Algot Niska ennätti kirjoittaa
elämäkertansa, Seikkailuni (Mina äventyr), vankilassa ollessaan.
Vapauduttuaan vankilasta Algoth Niska palasi aina kieltolain aikana
liiketoimiaan jatkamaan ja hänet lopulta etsintäkuulutettiin sekä
Suomessa että Ruotsissa. Ruotsista Algoth Niska karkotettiin vihdoin
vuonna 1932 ja tämän jälkeen Algoth Niska asuikin Riiassa,
Tallinnassa ja Danzigissa, nykyisessä Puolan satamakaupungissa,
Gdanskissa, josta myös tuotiin paljon viinaa Suomeen.
Smuglareiden
nerokkain innovaatio oli aikanaan pirtutorpedo; kulmaraudoista
valmistettuja kartiomaisia kehikkoja, joita trokarit vetivät
nopeilla, lentokoneen moottoreilla varustetuilla pirtuveneillään
köydellä tai vaijerilla sidottuna muutaman metrin syvyydessä
veneen perässä. Yhteen torpedokehikkoon mahtui yleensä 92 kymmenen
litraa vetävää pirtukanisteria eli 920 litraa pirtua ja kuivalla
maalla tällainen lasti painoi tonnin, mutta meressä veneen perässä
keveni lasti reiluun 50 kiloon. Torpedokehikon kylkeen sidottiin
pitkällä narulla varustettu kangaspussi, joka täytettiin joko
sokerilla tai suolalla.
Vaikka
virkavalta toisinaa pääsi yllättämään smuglarin kesken
toimiensa, pääsi kuljetusyrittäjä helposti lastistaan eroon
katkaisemalla köydet tai vaijerin veneestään. Vain muutaman päivän
jälkeen alkoi suola tai sokeri kangaspussissa sulaa ja pussi nousi
meren pinnalle osoittamaan torpedon sijainnin pohjassa. Tässä
vaiheessa smuglari yleensä kävi lastinsa taas sitomassa veneeseensä
ja jatkoi matkaansa.
Isojen
kanistereiden rinnalla nämä viina-alan todelliset ammattilaiset
käyttivät myös muita astiakokoja, kuten esim. kekkua; astian nimi
tuli ilmeisesti iloista humalatilaa kuvaavasta kekkulista. Suosittu
oli myös noin puolilitraa vetävä pirtuastia, lahna, pläkkipellistä
valmistettu litteä ja käyrähkö astia. Pläkkipellistä
valmistettiin myös varttilitran vetoisia varpusia ja se sai nimensä
aikansa suositusta Raittiuden ystävien laulukirjasta, sillä
tiedettiinhän viinan kirvoittavan käyttäjänsä helposti vaikka
laulusuorituksiin.
Toisinaan
myös ammattismuglareilta kirposi pirtupulloja karkuun esim.
pirtuverkon revettyä karille ja silloin todella nopeat rantojemme
saalistajat vaikkapa puoshaalla tai uittokeksillä korjasivat
ajelehtivia pirtupulloja parempiin turviin ja moni onnennoukkija teki
kohtuullisia tilejä näillä saalispulloilla.
Suomen
itsenäistyttyä Venäjästä varsinkin Seiskari saari itäisella
Suomenlahdella nousi merkittäväksi pirtun salakuljettajien
tyyssijaksi ja valkamaksi. Kalastus ja rannikkopurjehdus saivat
väistyä Seiskarissakin pirtun salakuljetuksen jaloista. Saari oli
kuin luotu salakuljettajien poukamaksi ja saarelaiset olivat
vanhastaan oivallisia merenkävijöitä, joilla oli erinomaiset
yhteydet esim. Viron suuntaan. Seiskari perheet ja suvut omistivat
yhteisesti salakuljetuksessa käytössä olleet nopeat veneet, laivat
ja verkot. Ensimmäisten nopeiden veneiden esikuvat saatiin
Yhdysvalloista. Salakuljettajien varusteisiin lisättiin pian myös
sukellusvarusteet lastien varastoimiseksi syviin vesiin. Mitä
huonompi keli oli Suomenlahdella, sitä suurempia salakuljetusmääriä
tuotiin kerralla. Kirkkaina ja valoisina öinä oli tulli hanakampi
valvomaan salakuljetusta, ja silloin kuljetettavat lastit olivat
pienempiä. Tulli oli kovin hampaaton salakuljettajien perässä
pysymään ja vasta vuonna 1930 perustettu merivartiolaitos sai
uudempaa kalustoa ja pääsi pureutumaan tarkemmin alaan.
Kieltolain
idea perustui alkujaan 1800-luvun lopulla nousseeseen
raittiusaatteeseen, ja odotukset ainakin olivat kieltolaista kovat;
sen uskottiin täysin lopettavan alkoholin käytön Suomessa. Kun
näin ei käynytkään, oli pettymys kieltolakiin suuri ja samalla
sen arvostus suli jopa yhteiskunnan eliitin silmissä. Alkoholista
oli tullut niin vahvasti osa tapakulttuuria kaikkialla. Kieltolaki
julmensi juomatapoja ja siirsi kulutusta miedoista alkoholeista
väkevämpiin viinoihin. Yleinen lainkuuliaisuus heikkeni kieltolain
voimassa ollessa ja laki synnytti nyt ensimmäistä kertaa todellista
järjestäytynyttä rikollisuutta Suomen maaperälle.
Kieltolain
loppuaikoina Suomeenkin iski lamavuodet ja valtio olisi tarvinnut
tarpeellisia verotuloja. Kaikkien puolueiden ohjelmissa laki
kuitenkin mainittiin ja esuskunnan enemmistö seisoi kieltolain
takana, joten lakia ei välttämättä ollut kovin helppo muuttaa.
Joukko pääkaupunkiseudun aktiivisia naisia alkoi kerätä
kansalaisadressia kieltolain kumoamisesta ja kansanäänestys asiasta
järjestettiin joulukuussa 1931. Yli 70 prosenttia äänestäneistä
kannatti kaikkien alkoholijuomien sallimisen ja näin selvällä
enemmistöllä myös asian päätös eduskunnassa oli helppoa. No,
mistä tulee kansakunnan muistiin tatuoitu numerosarja 5-4-3-2-1-0?
Suomen eduskunta sääti uuden väkijuomalain helmikuussa 1932, jonka
mukaan Oy Alkoholiliike Ab sai yksinoikeuden tuoda, valmistaa, viedä
ja myydä alkoholijuomia. Ensimmäinen Alko aukaisi ovensa 5.4.1932
klo 10.
Entä
miten kävi Algoth Niskan liiketoimille? Niska tutustui vielä vuonna
1938 natseja Suomeen paenneeseen Itävallan juutalaiseen liikemieheen
Albert Amtmaniin. Tästä innostuneena Niska keksi liikeideakseen
salakuljettaa juutalaisia Saksan hallitsemilta alueilta. Varsinainen
liikeidea oli väärentää Suomen passeja ja myydä niitä uhreille.
Tällä toiminnalla Algot Niskan arvellaan tienanneen n. 2,5
miljoonaa markkaa eli nykyisiä euroja n. 800 000 euroa. Algoth
Niskalla todettiin aivokasvain, jonka vuoksi hän kuoli 28.5.1954
Helsingissä ja hänet on haudattu Hietaniemen hautausmaalle. Lars
Huldén ja Bengt Ahlfors kirjoittivat vuonna 1977 Algoth Niskasta
kertovan musikaalin, jonka sävelsi Lasse Mårtenson. Suomeksi sitä
esitettiin nimellä Pirtukuningas ja Vilgot Seikkailija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti