Hermann
Karl Heinrich Kauffmann syntyi Ruotsin Göteborgissa 18.8.1840 ja on kuollut
Viipurin lähellä Nurmissa 12.6.1908. Göteborgiin Kauffmannin perhe tuli isän
työn perässä; isä oli Göteborgin kaupunginarkkitehti Heinrich Hieronymos
Kauffmann, joka syntyi Saksan Eutinissa 1.6.1800 ja kuoli Ruotsin Göteborgissa
4.5.1860. Hermann Kauffmannin äiti, Juliana Charlotte Steure syntyi myös Saksan
Eutinissa ja menehtyi 20.7.1874 Göteborgissa. Hermann Kauffmann aloitti
opintonsa göteborgilaisessa Peterin yksityiskoulussa ja vuonna 1849 Hermann
Kauffmann siirrettiin yksityiseen Ulman ja Bergin kouluun oppilaaksi.
Täältä
Kauffmann pääsi lopulta kymnaasiin opiskelemaan ja päästötodistuksen hän sai
vuonna 1855. Kesän 1855 Hermann Kauffmann vietti Holsteinissa, Saksassa, mutta
syksyksi Kauffmann palasi Göteborgiin aloittelemaan teknillisiä opintoja
Chalmersin (Chalmers tekniska högskola, CTH) opistossa. Yksityisen opiston
perusti 5.11.1829 William Chalmers lahjoituksensa turvin. Yliopisto siirtyi
Ruotsin valtiolle vuonna 1937, mutta jälleen vuodesta 194 lähtien yliopistoa on
ylläpitänyt yksityinen säätiö. Hermann Kauffmann sai opistosta
päästötodistuksen käteensä kahta vuotta myöhemmin ja hänet arvioitiin hyvin
arvosanoin; kuudessa oppiaineessa hänet palkittiin erikoistunnustuksella,
hopeamitalilla.
Isänsä,
kaupunginarkkitehti Heinrich Kauffmannin, suhteilla nuori Hermann Kauffmann
päätyi Nyköpingin konepajaan töihin; työt hän aloitti konepajalla piirtäjänä
kesällä 1957. Parin vuoden päästä Hermann Kauffmann itse pyysi ja pääsi
konepajan asennusosastolle saadakseen käytännön kokemuksia paremmin. Vuonna
1860 Hermann Kauffmannille tarjottiin isoa tehtävää; täytyi rakentaa suuri
höyrysaha Waldemarsvikiin ja tämän vuoksi hän irtisanoutui tehtävistään
Nyköpingin konepajalla. Konepajalle Hermann Kauffmann palasi kuitenkin
elokuussa 1860 vielä saadakseen lisäoppia konepajan laivanveistämöllä.
Hermann
Kauffmannilla oli tarkoitus toukokuussa 1862 matkustaa Englantiin seuraamaan
höyrylaivojen rakennustekniikan kehitystä, mutta tämä suunniteltu matka ei
koskaan toteutunut. Matkasuunnitelman sotki Kauffmannin ystävä, A. J. Lundahl,
joka jo tuolloin toimi Tampereella konepajan johtajana. Lundahl sai
houkutelluksi Hermann Kauffmannin Suomeen ja lopulta tarjosi vielä oman
työnsäkin - Lundahl itse poistui takaisin Ruotsiin - vuonna 1866 Tampereella
Hermann Kauffmannin hoitoon.
Tampereen
Pellava- ja Rauta-Teollisuus Osake-Yhtiö oli vuoden 1867 alussa ostanut
Helsingin laivatelakan ja Hermann Kauffmann nimitettiin tämän konepajan
johtajaksi vuoteen 1870 asti. Koska Kauffmann joutui samanaikaisesti johtamaan
ja valvomaan myös pellavatehtaan kehräämön ja kutomon rakentamishankkeita,
hänen oli pakko luopua Helsingin laivatelakan vetämisestä; jo pelkästään
Helsingin matkoihin tärveltyi tuon ajan kulkupeleillä kohtuuttomasti aikaa.
Vuosina
1862-1863 Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n konepaja valmisti Hermann
Kauffmannin piirustusten mukaisesti Näsijärvelle ensimmäisen rautaisen
höyryaluksen, Ilmarisen, joka samalla oli myös ensimmäinen potkurialus Hämeen
vesistöissä. Hermann Kauffmannin seuraava tilaus tuli sitten Venäjän
hallitukselta; tilaus koski kanuunavenettä Suurruhtinas Wladimiria, joka
valmistettiin samalla konepajalla vuosina 1863-1864. Vuosina 1864-1866 konepaja
Tampereella valmisti siipirataslaiva Elias Lönnrotin sekä Tampereen ja
Hämeenlinnan väliä kulkeneen Vanajan. Edellä mainitut höyryalukset hoitivat
varsinkin tavaraliikennettä, kunnes vuonna 1876 raideliikenne Tampereelta
Hämeenlinnaan oli mahdollista rautatien valmistuttua. Molemmissa laivoissa oli
sekä matala- että korkeapaineiset sylinterit. Kanavien ahtaus rajoitti laivojen
koon 100 jalkaan eli 30 metriin ja niiden höyrykoneet lämmitettiin haloilla;
niiden koneista saatiin n. 120, korkeintaan 150 hevosvoimaa ulos. Hermann Kauffmannin
ollessa konepajan johtajana konepajalla valmistui 33 höyrylaivaa. Tampereen
konepaja valmisti laivojen ohella myös esim. höyrykoneita, erilaisia pumppuja,
saharaameja, ventilaattoreita, puunjalostuskoneita.
Tampereelle
oli Ruotsista siirtynyt Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n palvelukseen
vuonna 1843 tehtaanpatruuna Johan Fredrik Gefwert (s. 4.11.1821 ja k. 11.1.1881)
perheineen. Suku on vanhaa vallonilaista perua, ja suvun ensimmäiset jäsenet
saapuivat jo Kaarle IX:n aikoihin asesepiksi Ruotsiin. Tampereen konepajan
johtaja Hermann Kauffmann avioitui patruuna Johan Fredrik Gefwertin tyttären,
Hilda Maria Gefwertin (s. 29.3.1848 Messukylä ja k. 1906 Viipuri) kanssa vuonna
1969. Vuonna 1862 alkanutta työtään Tampereen konepajalla Hermann Kauffmann
hoiti yrityksen johtokunnan täydellä tuella aina vuoteen 1880 asti, jolloin
Kauffmannille tarjosi työtä Pietarin paikallisen konepajan johtajana Ludvig
Nobel. Hermann Kauffmann otti työtarjouksen vastaan ja erosi Tampereella
konepajan johtajan paikalta.
Omissa
muistiinpanoissaan Hermann Kauffmann kuvailee Pietarin konepajan aikojaan;
Hermann Kauffmann toimi vuodet 1880-1900 Pietarin konepajan johtajana. Heti
alusta asti hän laajensi konepajan tiloja aina niin paljon, kun konepajan
tonttia oli käytössä. Onneksi alueita konepajallekin saatiin lisää laajennuksia
varten. Konepajan työntekijämäärä kasvoi Hermann Kauffmannin kaudella
runsaasti; hänen saapuessaan konepajalla oli 400 työmiestä ja kun hän jätti
konepajan, siellä työskenteli jo 2 000 henkilöä. Suurimman osan ammattilaisista
Hermann Kauffmann palkkasi Ruotsista ja Suomesta ja venäläiset kelpasivat
ainoastaan aputöihin. Pietarin konepajan johtaja Hermann Kauffmannin oli
todella vaikea hyväksyä venäläistä lahjusjärjestelmää, joka nosti lopputuotteen
hintaa vääjäämättä. Hän ei tietysti voinut itse järjestelmälle mitään ja pakko
oli hänenkin toimia järjestelmän ehdoilla. Hän ratkaisi tilanteen palkkaamalla
sveitsiläisen, hyvin venäjää taitaneet insinöörin hoitamaan puolestaan
lahjusasioita. Venäjän kieltä Hermann Kauffmann ei koskaan oppinut, ja
Pietarissa työasiat aina hoidettiin tulkin välityksellä. Suomen hän oppi melko
hyvin ja tuli puheissaan ymmärretyksi asioissaan.
Pietarin
konepajan johtajan toimen Hermann Kauffmann jätti vuonna 1900, mutta toimi
vielä hetken aikaa neuvottelevana johtajana. Lopulta hän palasi Suomeen
viettämään eläkepäiviään ja kirjoittamaan erämaan rauhaan. Kalliola-nimisessä
huvilassaan Viipurin lähellä hän viihtyi hyvin ja sai julkaistuksi vuonna 1902
tamperelaismuistojaan ruotsiksi kirjana, Muntra minnen från mellersta
Tavastland. Kirjan ensimmäinen suomenkielinen painos ilmestyi vuonna 1939
nimellä Mieluisia muistoja Keski-Hämeestä sarjassa Tampereen Historiallisen
seuran julkaisuja IV. Kirjan toinen painos julkaistiin vuonna 1967 nimellä
Hauskoja muistoja Tampereen tienoilta. Kirjan kolmas painos oli näköispainos
vuoden 1939 kirjasta ja se julkaistiin vuonna 1998 Tampereella.
Hermann
Kauffman oli kovin mieltynyt jostakin syystä juuri Tampereen seutuun
ympäristöineen, joten vaimonsa kuoltuakin vuonna 1906 Kauffmann hankki heille
hautapaikan Tampereelta. 12.6.1908 päättyi myös Hermann Kauffmannin elämä ja
hänet laskettiin samaan hautapaikkaan vaimonsa viereen lepäämään Tampereelle.
Hermann Kauffmannia kuvailtiin ystävällisenä ja vilkkaana ihmisenä, joka
ymmärsi myös huumoria ja sai luontevasti ystävyksiä kumppaneikseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti