Siinä
kohdassa kotimaatamme, mihin Tampereen kaupunki ammoin perustettiin, on
maisemaa ja seutukuntaa luonnollisena halkojana jakanut pitkä ja yhtenäinen
harjurypäs. Harjujono lähtee kaakosta Kangasalan harjuina, jatkaa matkaansa
luodetta kohden Kalevankankaan, Pyynikin ja Pispalan harjuina, siirtyen
Pinsiön, Vatulanharjun ja lopulta Hämeen- ja Pohjankankaan harjuiksi.
Harjujakso pidättää ylisen Satakunnan monihaaraisten reittien Längelmäveteen,
Näsijärven ja Kyröselkään kerääntyneet vesimassat ja muutamissa paikoissa
aukaisee niille pääsyn alisen Satakunnan yhteiseen elämänsuoneen. Ikivanhaa
viljelyslaaksoa halkoo Kokemäenjoki, joka välistä järvenselän tapaisena
suvantona tai syvän uurtuneena virtana soljuu aina mereen asti. Harjujonon luontaisiin
yhtymä- ja solmukohtiin on syntynyt maakunnan kulttuuripaikkoja, portteja,
joiden kautta etelästä asutus ja korkeampi kulttuuri on siirtynyt ja levittäytynyt
ylämaiden aavoille saloseuduille.
Näistä
em. porteista ehdottomasti tärkein on ollut Tammerkoski, koski, jonka länsirannalle Tampereen kaupunki
alunperin perustettiin. Täällä vesi on jo muinoin vähän kerrallaan kuluttanut
harjukannakseen leveän uoman katkaisten Kalevankankaan ja Pyynikin harjumuodostelmat,
ja syövyttänyt laakson kalliopohjaan koskiuurteen, jota pitkin Näsijärven vedet
pääsevät laskeutumaan Pyhäjärveen. Tämä yhtymäkohta on ollut maantieteellisesti
hyvin tärkeä ja merkittävä paikka, koska ylisen Satakunnan laajat latvavedet laskevat
täällä ahtaampiin päävesiin ja jo ammoisista ajoista lähtien täällä on ollut
ihmisasutusta ja taloudellista toimintaa löydettävissä.
Paikallisten
tarinoiden mukaan näillä Tammerkosken seuduilla jo ennen suomalaista väestöä
olisi asuttanut lappalaiset, jotka jo muinoin elivät Suomessa varsin paljon etelämpänä,
kuin nykyään tiedetään. Lukuisat kiviaselöydöt puhuvat ainakin sen puolesta,
että ihmiset jotka muinoin paikkakuntaa asustivat, ovat varmasti olleet ainakin
metsästäjä- ja kalastajakansaa. Tarinat näistä asukeista ovat myös hämmästyttävän
yksityiskohtaisia ja elämän makuisia, vaikka todellinen ajantieto puuttuukin.
Satakuntalaiset tarinat osoittavat meille paikkoja, joissa suomalaiset ja
lappalaiset olisivat taistelleet ja mainitsevat nimiltä lappalaisten muinaisia päämiehiä
sekä kuvailevat lappalaisten pakoa suomalaisten asukkaiden tieltä.
Ylä-Satakunnasta tuskin löytyy yhtään paikkakuntaa, jossa lappalaistarinat
eivät olisi eläneet. Otetaanpa malliksi pari esimerkkiä:
Lempäälän
pitäjän vanhassa kertomuksessa vuodelta 1791 kerrotaan lappalaisten olleen
tämän seudun ensimmäisiä asuttajia ja heidän harjoittaneen kalastusta ja
metsästystä varsinkin Rikalan, Tolvilan, Taipaleen ja Perälän puolella, joita
kyliä tämän vuoksi kutsuttiin yhteisellä nimellä Lapinloukoksi. Myöhemminkin
Liponselän molemmin puolin sijaitsevaa aluetta on kutsuttu Lapinkulmaksi.
Lempäälässä on toiminut Lapinkulman kansakoulu ja Lempäälässä on myös ollut
Lapin äänestysalue. Teiskossa erään tarinan mukaan paikkakunta olisi saanut
nimensä lappalaisten päämieheltä, Teiskalta, ja nimi olisi sitten muuttunut
Teiskoksi. Teiskossa kerrotaan Koljonsaaren "lappalaisten kirkosta"
ja kuinka viimeisetkin lappalaiset karkotettiin seudulta laittamalla heidät
hiihtämään yksitellen alas jyrkkää vuorta kahden hongan väliin ripustetun viikatteen
alta. Ylöjärvellä ja Teiskossa elää tarinoita 1700-luvun lopulta, joissa
kerrotaan löydetyn lappalaisten muinaisia muistomerkkejä heidän asutuksistaan näillä
seuduilla. Tampere ei myöskään ole jäänyt osattomaksi lappalaistarinoista;
lähellä Rauhanniemeä on Näsijärveen pistävä Lapinniemi. Reinholmin kokoelmista
löytyy merkintä, että vanhoissa messukyläläisten tarinoissa mainitaan
lappalaisten asuneen Näsijärven rantoja, ei kovinkaan monta sukupolvea sitten.
Aitoniemen ja Lapinniemen seudut olivat aivan viimeiset lappalaisten
asutuspaikat, josta väki siirtyi muualle kun peurat hävisivät alueelta.
Messukyläläiset muistivat tuolloin vielä hyvin, kuinka - 1800-luvun
puolivälissä - lappalaisia vielä kulki kulkuvälineenään ruuhi tai kaukalon
tapainen, ja paikalliset kutsuivat lappalaiseksi mm. soikeaa nelikärkistä
nahkasykkyä, joka pistettiin hevosen länkien välin kurehihnan alitse.
Yhtenä
kiistattomana todistuksena tämän seutukunnan muinaissuomalaisesta
metsästyselämästä voitaneen pitää sitä tosiasiaa, että Ylä-Satakunnan asukkaat
ovat vanhimmalla keskiajalla pääosin veronsa suorittaneet maalliselle
esivallalle ja kirkolliselle turkiksina. Vanhin piispanvero täällä on maksettu
"valkonahoissa" eli kärpännahoissa. Verot oli maksettava "jousien"
mukaan ja yläsatakuntalaiset aivan itse hankkivat veroturkiksensa. Vielä uuden
ajan alussa veron maksajia kutsuttiin "kirkon oraviksi". Papeillekin
oli Ylä-Satakunnassa maksettava alkujaan veroa valkonahkoina joka talolta. Hämeenlinnaan
ja Kokemäenkartanoon tehtävät päivätyöt määriteltiin nekin jousittain ja vanhin
varsinainen kruununverokin on Hämeessä ja Ylä-Satakunnassa maksettu
turkiksissa.
Vesistöjen
vitkasti muuttaessa Tammerkosken seudun luontoa on myös sen luontoperäisissä
kasvusto-olosuhteissa tapahtunut muutoksia. Vuodelta 1466 löytyy maininta
Tammerkosken rannalle kasvaneista vaahteroista, kun ensikerran mainitaan
"Vahteren mylly". Tuossa vaiheessa paikkakunnalta lienevät jo
pähkinäpuukasvustot hävinneet tyystin. Ennen niitä oli yritetty säilyttää.
Vuonna 1558 Pirkkalan talonpoikajoukkoa sakotettiin, kun he olivat kaataneet
Taipaleessa sijainneen pähkinäpuumetsän. Isonjaon aikaisissa kartoissa löytyy
Partolan ja Nuolialan vainiolla nimi Pähkinäkuru, joka viittaisi sielläkin
olleen pähkinäpuukasvustoa. Tämän paikan kasvusto on mahdollisesti saanut
alkunsa Hatanpään kylästä uuden ajan alussa sijainneen talon mailta. Talon ja
talollisen nimi lienee ollut Pehkiö, Pehkeinen (Päckiö, Päckiä, Lasse
Pechkeen).
Vielä
silloin , kun Tammerkosken liepeillä on ollut suuria salomaita, on niissä myös
ollut monenkarvaista metsäneläjää, sekä pieniä että suuria. Tammerkosken
jakokunnan isonjaonkartoista löytyy sellaisia nimiä, kuin esim. Saukkolamminoja
ja Kärpänmäki. Villipeuroista ja hirvistä ovat peräisin sellaiset nimet, kuten
mm. Peuransaaret ja Hirviniemi Aitolahdella ja Hirvisaaret Pyhäjärvessä. Karhut
ja sudet ovat olleet myös hyvin edustettuina seutukunnassa. Vielä 1700-luvulla
sudet tekivät tällä alueella paljon tihutöitä; vuonna 1736 sudet tappoivat
kartanosta hevosen, talvella 1738 sudet veivät kartanon navetan luukun kautta
kolmekymmentä lammasta ja söivät ne. Vuonna 1939 sudet söivät kartanosta neljä
lehmää. Blåfield tähdentää, että vuoden 1840 paikkeilla liikkui Erkkilän
mailla, aivan keskustan liepeillä, emokarhu kahden poikasensa kanssa ja vuonna
1863 söi susi koiran keskellä kaupunkia. Kirjailija Hermann Kauffmann kuvailee
näin: "Tampereen yhteiskunta 1860- ja 1870-luvuilla joutui heti järvien
jäädyttyä susien jatkuvan piirittämisen alaiseksi, joiden hyvinpoljetut
patrullitiet kiertelivät kaupungin ulkoaidalla. Pedot olivat niin pelottomia ja
tunkeilevia, että ne kirkkaina ja pakkasina talviöinä saivat talonkoirat
pitämään yhtämittaista haukkukonsertia." Vanhemmilla ajoilla harrastettiin
kyläkunnittain tarpeellisia, yhteisiä karhun- ja sudenajoja. Vuosilta 1558-1559
mainitaan Keijärvellä, Pispalassa ja Tammerkoskella olleen sudenkuoppia, joihin
saatiinkin jäämään kettuja ja susia. Vielä vuonna 1868 kertoo Blåfield saadun
aivan lähellä kaupunkia kaksi sutta sudenkuoppaan.
Lukemattomat
tarinat ja muistelot todistavat, että metsästyksellä kalastuksen ohella on
ollut merkittävä tyyssija Tammerkosken alkukantaisen väestön keskuudessa. Vielä
1800-luvun puolivälissä taisi Messukylän Junkkarin vanhus tarinoida esi-isiensä
peuranpyynnistä jäkälää kasvavalla Peuransaarella. Tuolloin esi-isät käyttivät
pauloja pyytäessään peuroja ja valittivat peurojen potkineen paulojansa rikki.
Apuun saapui kerjäläisukko Savosta, joka neuvoi avun tilanteeseen. Aitolahden
Hirviniemestä on peräisin seuraava kuvaus hirvistä: "Vanhoina aikoina
paikkakunnalla oli hirviä runsaasti. Ne ahdistettiin nykyisen Junkkarin maalla
olevaan niemeen, Nupinnenään. Siitä ne hädissään uivat kapean Nupinlahden yli
Vohlisaareen, jossa ne tavallisesti saatiin hengiltä, kun eivät enää jaksaneet
uusia uintimatkoja tehdä. Siitä nimi Hirviniemi." Vielä 1800-luvun alussa
käytiin alueella vinha hirvijahtia, josta Blåfield on muistiin kirjannut, että
vuonna 1821 tapahtui Tampereen molemmin puolin suuri hirventappo; tapaus kuvaa
kuuluisan karhunampujan Martti Kitusen päästäneen vuonna 1832 viimeiset tuon
ajan hirvistä hengiltä Teiskolan Koljonsaaressa.
Peuroja
ja hirviä pyydettiin rakennuttamalla myös alueella "aitoja" ja
"hankaita" kuoppineen. Näistä pyyntipaikoista tulee herkästi mieleen
sellaiset paikannimet, kuin Hankaniemi Teiskon Sääksniemen mailla, Aitomäki Takahuhdissa,
Aitovuori, Aitoniemi, Aitosalo ja Aitolahti Aitolahdella. Naistenmatkan
Aittokorpi saattaa myös olla perua metsäaitoista, jotka muinoin rakennettiin
saaliin säilytyksen vuoksi. Pispalan Ansiokalliokin viittaa kantasanaan
"ansio", joka oli muinoin ansainpitopaikka tai ansasarja. Putikko Nuolialan
maalla on slaavilaisperäinen lainasana, joka tarkoitti matkaa, metsästäjän
päivämatkaa pyydyksillensä.
Pyhäjärven
eteläinen rannikko Tammerkosken länsipuolella näyttäisi pitempään uinuneen
alkuperäisessä erämaan tilassa; alueelle tyypillisiä maja-liitteisiä
paikannimiä tavataan mm. paikoissa, kuten Eerolan maja, Haikan majala, Majalan
moisia ja Majala, kaikki kuitenkin Partolan ja Nuolialan alueella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti