Wilhelm
Karl Friedrich Fitzenhagen (s. 15.9.1848 ja k. 14.2.1890 Moskova) tunnettiin
saksalaisena sellistinä, säveltäjänä ja opettajana. Oman lähtemättömän
kädenjälkensä Fitzenhagen jätti jälkipolville peukaloidessaan säveltäjä Pjotr Tšaikovskin
Rokokoo muunnelmia.
Wilhelm
Fitzenhagen syntyi Seesenissä, Ala-Saksissa, Brunswickin herttuakunnassa, jossa
hänen oma isänsä toimi musiikillisena johtajana. Jo varhain viiden vuoden
ikäisenä Wilhelm Fitzenhagen sai opetusta pianonsoitossa, sellonsoitossa sekä
viulunsoitossa. Hänen opettajanaan ja johdattelijana musiikkimaailmaan toimi
Theodore Müller. Myöhemmin Brunswickin herttua vapautti Wilhelm Fitzenhagenin
kaikesta asepalveluksesta. Vuodesta 1867 lähtien hänen suojelijansa tekivät
mahdolliseksi Wilhelmille musiikkiopintojen jatkamisen Dresdenissä Friedrich
Grützmacherin oppilaana. Vuotta myöhemmin Wilhelm Fitzenhagen aloitti
muusikonuransa Dresdenin Hofkapellessa sellistinä.
Wilhelm
Fitzenhagen herätti Weimarissa vuonna 1870 järjestetyillä
Beethoven-festivaaleilla Franz Lisztin huomion ja Liszt houkutteli Wilhelm
Fitzenhagenia toiseen orkesteriin liittymään. Tässä vaiheessa Wilhelm
Fitzenhagen oli kuitenkin jo ennättänyt hyväksyä tarjouksen ryhtyä Moskovan
konservatorion professoriksi. Moskovan konservatorion on perustettu vuonna
1866. Wilhelm Fitzenhagen nousi nopeasti Venäjällä merkittäväksi
sellotaiteilijaksi ja opettajaksi, joka toimi ahkerasti solistina sekä antoi
kamarimusiikkikonsertteja. Monet hänen konserttinsa tulivat Venäjän
musikaaliyhdistyksen kautta, jonka soolosellistiksi Wilhelm Fitzenhagen
nimettiin. Wilhelm Fitzenhagen toimi myös Moskovan musiikki- ja orkesteriliiton
johtajana. Wilhelm Fitzenhagen ystävystyi säveltäjä Pjotr Tšaikovskin kanssa ja
hän sai kantaesittää kaikki kolme säveltäjän jousikvartettoa sekä pianotrion
Venäjän musiikkiseuran kvartetin jäsenenä. Wilhelm Fitzenhagen koulutti
Moskovassa mittavan joukon erinomaisia sellistejä, yksi nimekkäimmistä oli
Joseph Adamowski, joka vuonna 1889 muutti Amerikkaan ja ryhtyi soittamaan
Bostonin juuri perustetussa Bostonin sinfoniaorkesterissa.
Säveltäjä
Tšaikovski omisti Rokokoo muunnelmansa sellisti Wilhelm Fitzenhagenille, joka
esitti ensikertaa teoksen 30.11.1877. Oliko virhearvio antaa solistille niin
mittavat vapaudet soolo-osan modifiontiin? Solisti muutti variaatiosekvenssiä,
mahdollisesti solistisen loiston vuoksi. Säveltäjän kolmas muunnelma vaihtui
seitsemänteen ja kahdeksas muunnelma jäi kokonaan pois teoksesta. Tänään
kuitenkin tiedämme, että juuri tämä Wilhelm Fitzenhagenin versio Tšaikovskin
Rokokoo muunnelmista on se kaikkein soitetuin versio.
Vuonna 1878 säveltäjä Tšaikovskin tiedetään
valittaneen omalle kustajalleen – kustantamo on perustettu vuonna 1861 -, Pjotr Ivanovich Jurgensonille
Wilhelm Fitzenhagenin muokkauksia. Myös sellisti Anatoliy Brandukov löysi
teoksen säveltäjän vuonna 1889 järkyttyneenä tarkastelemassa pian julkaistavaa
Wilhelm Fitzenhagenin versiota. Sellisti kysyi huolestuneena, mitä pitäisi
asian suhteen tehdä; säveltäjä lannistuneena tokaisi: ”Anna sen olla sellaisena
kuin se on!”
Säveltäjänä Wilhelm Fitzenhagen ennätti kirjoittaa yli 60 teosta sellolle, niiden joukossa on mm. neljä konserttoa, sarja sellolle ja orkesterille, jousikvartetto ja lukuisia salonkikappaleita. Jousikvartetillaan Wilhelm Fitzenhagen voitti Pietarin kamarimusiikkiliiton palkinnon. Lopulta vain harvat Wilhelm Fitzenhagenin sävellykset ovat säilyneet jälkipolvien tarkasteltaviksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti