Sir Thomas More.
”More
is a man of an angel’s wit and singular learning. I know not his
fellow. For where is the man of that gentleness, lowliness and
affability? And, as time requireth, a man of marvelous mirth and
pastimes, and sometime of as sad gravity. A man for all seasons.”
Näin
kirjoitti agnostikko ja näytelmäkirjailija Robert Oxton Bolt (s.
15.8.1924 ja k. 21.2.1995) 1960-luvulla näytelmässään, A man for
all seasons, joka vuonna 1966 sai samalla nimellä Fred Zinnemannin
ohjauksen elokuvassa, jossa näyttelijä Paul Scofield esitti Sir
Thomas Morea. Muita Boltin kirjoittamia käsikirjoituksia ovat mm.
Lawrence of Arabia ja Tohtori Zhivago.
Aaron
Zelman taas kirjoitti kirjassaan The State Versus the People
vertaillen Thomas Moren Utopiaa ja Platonin Tasavaltaa. Aaron Zelman
ei ollut täysin vakuuttunut oliko More ironinen vai kannattiko hän
poliisivaltiota kirjoituksissaan. Zelman päätyi kuitenkin
toteamaan, että Thomas More on ainut kristillinen pyhimys, joka on
saanut Kremlissä oman patsaansa.
Mikä
sitten oli miehiään tämä Sir Thomas More (s. 7.2.1478 ja k.
6.7.1535)? Hän oli englantilainen asianajaja, filosofi, kirjailija,
humanisti ja valtiomies sekä liittokansleri kuningas Henrik VIII
valtakaudella. Thomas Moren tunnetuin ja samalla kiistellyin teos on
kirja Utopiasta, jonka hän kirjoitti latinaksi. Teologi, tutkija,
katolinen pappi ja filosofi Erasmus Roterdamilainen (s. 28.10.1466 ja
k. 12.7.1536) julkaisi tämän teoksen Leuvenissä vuonna 1516, mutta
englanniksi käännettynä teos julkaistiin vasta vuonna 1551, 16
vuotta tekijänsä kuoleman jälkeen. Vuoden 1684 käännöksenä
kirjasta tuli vasta kaikkein tunnetuin versio. Kirjan kertojahahmo on
fiktiivinen matkamies, Raphael Hythlodaeus – sukunimi tarkoittaa
kreikan kielessä hölynpölyn puhujaa. Kirjassa kuvataan Utopiaa
(kreikkalainen puno ’ou-topos’ [ei paikkaa] ja ’eu-topos’
[hyvä paikka]), kuvitteellista saarivaltiota ja vertaillaan sen
poliittisia järjestelyjä Euroopan kristillisten valtioiden elämään.
Kuvitteellisessa Utopiassa ei ollut lakimiehiä, koska lait olivat
niin yksinkertaisia, että niitä ei tarvinnut tulkita. Ihmisiä
rohkaistiin osallistumaan julkisiin yhteiskunnallisiin kokoontumisiin
ja käyttäytymään niissä hyvin. Yhteisöllinen omistaminen
syrjäytti yksityisen omistuksen ja miehet ja naiset olivat
koulutettuja sekä saarella vallitsi uskonnollinen savaitsevaisuus.
Vaikka
Thomas More oli harras katolilainen, hän valitsi Utopia-teoksessaan
lähestymistavaksi kuvitteellisen valtion saarella, jotta voisi
kirjoittaa myös kielletyistä asioista vapaasti. Ei ole täysin
selvää, mitä Thomas Moren poliittisen ajattelun suhde oli
kuvitteelliseen Utopiaansa. Arvailtu kyllä on, että Utopian
taustalla olisi ollut näkemys varhaiskristillisestä
yhteisöelämästä, sellaisena, kun se välittyi Apostolien tekojen
kautta.
Thomas
More syntyi 7.2.1478 Milk Streetin varrella Lontoossa maineikkaan
lakimiehen, King’s Benchin oikeusistuimen tuomarin, Sir John Moren,
poikana. Thomas More opiskeli St. Anthonyn koulussa ja toimi
sittemmin hovipoikana Englannin anglikaanisen kirkon tärkeimmän
johtajan, Canterburyn arkkipiispa John Mortonin (s. 1420 ja k.
15.9.1500) apulaisena. Latinaa ja logiikkaa Thomas More opiskeli
kahden vuoden ajan Oxfordin yliopiston Canterbury Hallin jäsenenä.
Lincoln’s Inn-lakikouluun Thomas More hyväksyttiin vuonna 1496 ja
hän valmistui asianajajaksi vuonna 1501.
Isänsä
suureksi pettymykseksi Thomas More uumoili lakimiehen säällisen
uran jättämistä ja aikoi ryhtyä munkiksi. Neljän vuoden verran
Thomas More asusti Lontoossa Bruno Kölniläisen perustaman
kartusaanien sääntökunnan rakennuksessa munkkien ja nunnien kanssa
ja harkitsi samalla liittymistä fransiskaanien sääntökuntaan.
Hänelle selvisi kuitenkin, ettei hän pysty elämään selibaatissa,
joten hän päätti mennä naimisiin vuonna 1505 Jane Coltin kanssa.
Avioparilla oli neljä lasta, mutta Jene-vaimo kuoli vuonna 1511.
Melko pian tämän kuoleman jälkeen Thomas More avioitui uusiin
naimisiin rikkaan lesken, Alice Middletonin kanssa; leski oli useita
vuosia Thomasia vanhempia. Yhteisiä lapsia tästä uudesta liitosta
ei enää syntynyt, mutta leskirouvan edellisestä liitosta syntyneen
tyttären Thomas More kasvatti kuin oman lapsensa. Thomas More
järjesti kaikille tyttärilleen klassisen koulutuksen, vaikka
sellainen oli tuohon aikaan varattu vain miehille. Itse Thomas More
eli harjoittaen monia askeettisia käytäntöjä, kuten
itsekuritusta, läpi elämänsä. Hän piti esim. epämukavaa
karvapaitaa joka päivä ja ruoski myös toisinaan itseään.
Vuosina
1510-1518 Thomas More toimi toisena Lontoon apulaisnimismiehenä.
Vastuullisessa tehtävässään hän ansioitui tehokkaana ja
rehellisenä virkamiehenä. Kuningas Henrik VIII:n palvelukseen
Thomas More tuli vuonna 1517 valtuutettuna ja ”henkilökohtaisena
palvelijana”. More teki diplomaattisen matkan Pyhän
saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisarin Kaarle V:n luokse ja
tästä kiitoksena hänet aateloitiin ja tehtiin kuninkaan
alivarainhoitajaksi vuonna 1521.
Kuningas Henrik VIII.
Kuningas
Henrik VIII (s. 28.6.1491 ja k. 28.1.1547) hallitsi Englantia ja
Irlantia vuosina 1509-1547. Henrik VIII oli Tudor-suvun toinen
monarkki, joka seurasi valtaistuimelle isäänsä Henrik VII:tä.
Yorkin suvun viimeinen hallitsija, kuningas Richard III sai
vastustajan nuoresta walesilaisesta aatelismiehestä, Henrik
Tudorista, joka oli elänyt maanpaossa Ranskassa. Henrik Tudor tajusi
anoa Ranskan hallitukselta avustusta Englantiin tehtävää
sotaretkeä varten; sotaretki alkoi elokuussa 1485. Henrik Tudor
nousi maihin Walesin rannikolle, sai koottua armeijan itselleen ja
marssi Englannin sisämaahan. Bosworthin kylän vaiheilla Richard III
kohtasi Henrik Tudorin joukot eräänä syyskesän päivänä 1485.
Richard III hävisi taistelun ja kaatui tuossa samassa taistelussa
itsekin.
Henrik
VIII muistetaan kuudesta avioliitostaan sekä siitä, että oli
luultavasti enemmän valtaa kuin kenelläkään muulla Englannin
monarkilla. Hänen pyrkimyksensä saada avioero ensimmäisestä
vaimostaan johti Englannin ja katolisen kirkon välirikkoon,
itsenäisen Englannin kirkon perustamiseen ja luostareiden
lakkauttamiseen, joka oli ensimmäinen vaihe Englannin
uskonpuhdistusta. Henrik VIII:n valtakaudella myös Wales liitettiin
pysyväksi osaksi Englannin valtakuntaa. Henrik VIII:n
hallintokaudella Englanti kävi monia tarpeettoman kalliita ja
tappiollisiakin sotia Manner-Euroopassa. Henrik VIII tunnettiin
intohimoisena uhkapelurina ja varsinkin viime vuosinaan hän söi
valtavasti ja lihoi erittäin ylipainoiseksi terveyden
kustannuksella. Nuorena miehenä hän urheili menestyksellisesti,
etenkin keskiaikaisessa tenniksessä. Hänet tiedettiin myös
taitavaksi muusikoksi, runoilijaksi ja kirjailijaksi. Hän edistu
myös monien tunnettujen rakennusten rakentamista ja laajentamista,
kuten esim. Westminster Abbeyn.
Westminster Abbey.
Henkilökohtaisena
neuvonantajana ja kuningas Henrik VIII:n sihteerinä Thomas More
osallistui hallintoon ahkerasti; hän otti vastaan ulkomaisia
diplomaatteja, luonnosteli virallisia dokumentteja sekä palveli
välittäjänä kuningas Henrik VIII:n ja lordikansleri, Yorkin
herttua, Thomas Wolseyn (s. n. 1475 ja k. 29.11.1530) välillä.
Parlamentin alahuoneen puhemieheksi Thomas More valittiin vuonna
1523. Myöhemmin More palveli vielä Oxfordin ja Cambridgen
yliopistoissa. Lancasterin herttuakunnan kansleriksi More tuli vuonna
1525; virkaan kuului pohjoisen Englannin hallinnollinen ja
oikeudellinen johtaminen.
Hampton Court.
Kuningas
Henrik VIII oli avioliitossa Katariina Aragonialaisen, veljensä,
Arthurin lesken kanssa. Kun Henrik VIII ei kuitenkaan onnistunut
saada Katariinan kanssa miespuolista perillistä kruununprinssiksi,
kuningas Henrik VIII yritti saada avioliittonsa mitätöidyksi,
väittäen avioliitoa laittomaksi. Lordikansleri Thomas Wolsey
lahjoitti kuningas Henrik VIII:lle Hampton Courtin palatsin, joka
sijaitsee noin 20 km Lontoosta lounaaseen Thames-joen partaalla.
Vuodesta 1236 lähtien paltsin on toiminut Johanniittain ritarikunta.
Kuningas Henrik VIII vaati kardinaali Wolseytä vetoamaan Rooman
paaviin avioliiton mitätöimiseksi, mutta paavi ei Roomassa
kuitenkaan suostunut hänen vaatimuksiinsa. Kuningas Henrik VIII
pakotti kardinaali Wolseyn jättämään lordikanslerin virkansa ja
nimitti Thomas Moren hänen paikalleen vuonna 1529. Pian kuningas
Henrik VIII alkoi suosia protestanttista painotusta, jonka mukaan
paavi oli vain Rooman piispa eikä hänellä ollut valtaa koko muuhun
kristilliseen kirkkoon.
Thomas
More – aina uskollisena ja omistautuneena kuninkaalle ja
kuninkaallisten valtaoikeuksien asialle – hyväksyi myös aluksi
kuningas Henrik VIII:n uuden politiikan. Wolsey irtisanottiin myös
parlamentista ja Oxfordin ja Cambridgen teologien mielipiteitä
suosittiin; näiden mukaan kuninkaan aiempi avioliitto oli ollut
laiton. Mutta kun kuningas Henrik VIII kielsi paavin auktoriteetin,
Thomas More alkoi epäillä toimintaa. Hän pelkäsi, että
protestanttisuuden kasvu aiheutti ison uhan kristillisen Euroopan
yhteiskunnalle ja sen poliittiselle järjestykselle. Lordikanslerina
More kirjoitti monia teoksia, joissa hän puolusti katolisuutta ja
tuki voimakkaasti vallitsevia harhaoppisuuden vastaisia lakeja.
Suurin huolenaihe Morella oli kitkeä maanpakoon karkotetun
luterilaisen William Tyndalen (s. n. 1494 ja k. 6.10.1536) sitkeät
kannattajat. Tyndale telotettiin ja poltettiin roviolla
kerettiläisenä. Kuningas Jaakon raamatussa on osia William Tyndalen
käännöksestä.
Thomas
Moren uskotaan olleen kuningas Henrik VIII:n julkaiseman Defence of
the Seven Sacraments-kirjan taustahahmo vuonna 1521. Paavi Leo X
palkitsi kuningas Henrik VIII:lle tästä kirjasta nimityksen Fidei
defensor (Uskon puolustaja) vuonna 1521. Valtaosa Thomas Moren
varhaisemmasta uskonnollisesta tuotannosta on kirjoitettu tiettävästi
kuningas Henrik VIII:n ja hänen uskollisimpien tukijoidensa
toimeksiannosta, osana Henrik VIII:n luterilaisuuden vastaista
kampanjaa. Lordikansleri Thomas More kieltäytyi allekirjoittamasta
kirjettä, jossa kirkonmiehet ja aristokraatit anoivat paavia
mitätöimään kuningas Henrik VIII:n avioliiton Katariina
Aragonialaisen kanssa. More yriyyi erota virastaan vuonna 1531, koska
hänet oli pakotettu vannomaan vala, joka julisti kuninkaan Englannin
kirkon päämieheksi. Vielä vuonna 1532 More uudisti eropyyntönsä
kuninkaalle väittäen olevansa sairas ja kärsivänsä
rintakivuista. Tähän eropyyntöön kuningas jo suostuikin.
Vuonna
1533 Thomas More kieltäytyi osallistumasta Anna Boleynin
kruunajaisiin Englannin kunigattareksi. Hyvin pian kruunajaisten
jälkeen Morea syytettiin lahjusten ottamisesta, mutta nuo selkeästi
tekaistut syytteet kaatuivat todisteiden puutteeseen. Thomas Morea
syytettiin vuonna 1534 salaliitosta kuninkaan avioeroa vastaan
profetoineen nunnan, Elisabeth Bartonin, kanssa. More pystyi
kuitenkin esittämään kirjeen, jossa hän oli neuvonut Bartonia
olemaan sekaantumatta valtion asioihin.
Thomas
More kutsuttiin 13.4.1534 komission eteen vannomaan kuuliaisuutta
perlamentin vallanperimysasetukselle. Hän hyväksyi perlamentin
oikeuden julistaa Anne Englannin lailliseksi kuningattareksi, mutta
samalla hän kieltäytyi vannomasta valaa, koska asetuksessa oli
paavinvastainen johdanto, joka epäsi paavin auktoriteetin ja soi
parlamentille luvan tehdä säädöksiä myös uskonnollisista
kysymyksistä. Neljän päivän kuluttua hänet vangittiin Lontoon
Toweriin; täällä vankilassa ollessaan hän kirjoitti hartaan
teoksensa Dialoque of Comfort Against Tribulation.
Thomas
More joutui oikeuteen 1.7.1535 ja oikeudenkäynnin tuomareina
toimivat lordikansleri Sir Thomas Audley sekä Anne Boleyn isä, veli
ja eno; häntä syytettiin vallanperimysasetuksen kieltämisestä.
Thomas More luuli, ettei häntä voida tuomita, jos hän ei kiellä
kuninkaan asemaa kirkon päänä. Sen vuoksi hän kieltäytyi
vastaamasta mihinkään asiaan liittyvään kysymykseen.Kuninkaan
vaikutusvaltainen neuvonantaja, Thomas Cromwell, toi oikeuden eteen
asianajaja Richard Richin todistamaan, että More oli tämän
läsnäollessa kieltänyt kuninkaan aseman kirkon päänä.
Oikeudenkäynnin lopuksi tuomarit äänestivät Thomas Moren
syylliseksi. Hänet tuomittiin kuolemantuomioon hirttämällä,
vetämällä ja paloittelemalla, joka oli petturille varattu tuomio.
Kuningas vaihtoi tuomio mestaustuomioksi, joka toteutettiin Towerin
linnassa 6.7.1535.
Thomas
Moren ruumis haudattiin Lontoon Toweriin St. Peter ad Vinculan
kappelissa ja hänen päänsä oli näytteillä kuukauden London
Bridgella. Pään korjasi talteen Moren tytär, Margaret Roper, ja
kallon uskotaan lepäävän Roperin hautaholvissa St. Dunstanin
kirkossa Canterburyssä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti