Tampereen tuomiokirkon pääurkujen soittopöytä.
Henri
Hersta oli aluksi Marina Buschin piano-oppilaana vuodesta 1989
lähtien Heinolan musiikkiopistossa. Urkujensoittoa Hersta opiskeli
alkuun yksityisesti Maija Laineen ja Birgitta Forsmanin ohjauksessa.
Urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen suosituksesta Henri Hersta haki
Sibelius-Akatemian nuorisokoulutukseen vuonna 1998, jossa opiskeli
aina vuoteen 2002 asti. Vuodet 2002-2007 Henri Hersta sai opetusta
esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa urkujen- ja
pianonsoittoa opettajinaan Ville Urponen (urut) ja Tarja Penttinen
(piano). Urkijensoiton A-tutkinnon (diplomi) Henri Hersta suoritti
vuonna 2007 ja pianonsoiton B-tutkinnon vuonna 2006. Vuodet 2007-2010
Hersta opiskeli kirkkomusiikin koulutusohjelmassa opettajinaan mm.
Pekka Kähkönen ja Lasse Riutamaa (laulua) sekä Timo Nuoranne
(kuoronjohto) ja valmistui sitten musiikin maisteriksi keväällä
2010. Hersta on kolunnut monet mestarikurssit, joissa hänen
opettajinaan ovat toimineet esim. Michel Bouvard, Jan Willem Jansen,
Francois Espinasse, Theo Jellema, Ludger Lohmann ja Wolfgang Zerer.
Henri
Hersta on konsertoinut Suomessa kamarimuusikkona ja solistina
kattavasti. Taiteellisten ansioidensa perusteella Hersta valittiin
vuonna 2001 Lahden kansainvälisen urkuviikon ja vuonna 2008 Pori
Organ-festivaalin nuoreksi taiteilijaksi. Henri Hersta on myös
toiminut kanttorina Etelä-Suomen eri seurakunnissa, ennen
Tampereelle tuloa viimeksi Vihdin seurakunnassa. Kesäkuusta 2013
maaliskuuhun 2015 Henri Hersta toimi Tampereen tuomikirkon urkurina
Matti Hannulan äkillisen poismenon jälkeen. Nuori Hersta tuli
valituksi tehtäväänsä yksinomaan soittonäytteen ja haastattelun
perusteella 11 hakijan joukosta. Musiikkineuvos Matti Hannula oli
rohkaissut Herstaa hakemaan urkurin pestiä Tampereen tuomiokirkosta.
Koko Tampereen kautensa Henri Hersta oli jatkuvassa hankauksessa
kirkon musiikkilinjasta tuomiorovasti Olli Hallikaisen kanssa.
Lopulta Henri Hersta irtisanoutui virastaan ja siirtyi kanttoriksi
Töölön seurakuntaan Helsinkiin 1.7.2015 lähtien. 14.7.2013 Henri
Hersta soitti Tuomikirkossa Matti Hannulan muistokonsertin ja samalla
ensimmäisen konserttinsa Tampereen tuomiokirkossa. Konsertti alkoi
Johann Sebastian Bachin koraalipartitalla Sei gegrüsset, Jesu gütig.
Päätösteoksena muistokonsertissa soi Max Regerin Toccata ja fuuga.
Lamentation on surumusiikkia Aleksandre Guilmantilta, jonka Hersta
omisti erityisesti Matti Hannulan muistoksi.
Ennen
poistumistaan Tampereelta urkuri Henri Hersta ennätti teetättää
puolueettoman kartoituksen tuomikirkon pääurkujen tilasta ja
kunnosta, jonka sitten itse myös esitteli seurakunnalle.
Tuomiokirkon nykyisen urkurin – tuomiokirkon järjestyksessä
kuudes urkuri -, Esa Toivolan, tehtäväksi jäi vain sysätä
urkuremonttihanke liikkeelle; kirkon pääurkujen remontointi on
budjetoitu ja aikataulutettu keväälle 2021. Urkuremonttia varten
perustettiin vuonna 2017 urkutoimikunta miettimään urkujen sointia
ja modernisointia. Tampereen seurakuntayhtymä on varannut
korjaukseen 250 000 euroa. Poikkeuksellisen hyvässä kunnossa on
pääurkujen soittopöytä, mutta tullessaan urkujen sisälle, huomaa
pian, ettei aivan kaikki ole siellä kunnossa. Sisältä löytyy
kaatuneita ja vaurioituneita urkupillejä; tämä tekee urkujen
sointiin epätasaisuutta ja -vireisyyttä. Kirkkosaliin kuuluu
huminana urkujen palkeiden vuotamisen vuoksi monin paikoin.
Pääuruissa on lähes 6 000 urkupilliä ja yli 5 000 liikkuvaa osaa
– ilman soittopöytää. Urkujen pillistöä on tässä
korjauksessa tarkoitus uusia mahdollisimman niukasti. Kokonaisia
äänikertoja ei uusita, vain vaurioita korjataan ja ehostetaan.
Urkuremontti
tarjouskilpailutettiin ja korjausurakan sai Urkurakentamo Veikko
Virtanen Oy Espoosta. Veikko Virtanen Oy:n toimitusjohtajana sekä
taiteellisena johtajana toimii tamperelainen Heikki Autio.
Vuosina
1900-1909 rakennettiin Suomessa
kaikkiaan
163 uutta urkua. Bror Axel Thulén
(s.
19.9.1847 Kangasala ja k. 13.8.1911 Kangasala) Kangasalan urkutehdas
rakensi
niistä 76, Jurva tai Lahden Urkutehdas 49. Walckerin nimissä on
kymmenen soitinta ja Zachariassenin yksitoista. Juho
Albanus
Jurva (9.6.1865
Turtola ja k. 4.7.1926 Amerikka) oli
vuokrannut rakentamonsa Walckerille 1907 ja jäänyt siihen tuotannon
johtajaksi. Yhteistyötä kesti vain kaksi vuotta, ja Walcker rakensi
tuona aikana myös omalla nimellään. Karl Gustav Wikströmin
omaleimainen ura urkujenrakentajana päättyi, kun hän menehtyi
Nilsiän urkujen äänitystyön ääreen 1909.
Tampereen
tuomiokirkon (alkujaan
Johanneksenkirkon) rakennusajan
työläimpiä hankintoja oli kirkon urkujen saaminen valmiiksi.
Urkuhanke lähti käyntiin 3.11.1902 pastori Karl
Oskar Fontellin
aloitteesta rakennuskomitean kokouksessa. Tällöin komitea asetti
hankkeen ehdoksi, että kirkon urkujen pitää olla kotimaista tekoa.
Tukkukauppias,
valtiopäivämies
ja vuorineuvos
Gösta Oscar
Sumelius
(s.
29.5.1866 Tampere jak. 7.3.1940 Tampere) esitti
komiteassa, että tarjouksia pyydettäisiin myös ulkomailta ja asia
käsiteltäisiin uudestaan tarjousten saavuttua. Professori
Friedrich
Richard
Faltinin (5.1.1835
Danzig ja k. 1.6.1918 Helsinki) suosituksesta
komitea pyysi tarjoukset B. A. Thulén Kangasalan urkutehtaalta,
Lahden urkutehtaalta ja Walcker & Co:n urkutehtaalta Saksasta.
Helsingin Nikolain kirkon urkuri ja professori Richard Faltin puolsi
saapuneista tarjouksista lämpimästi saksalaista Walckerin
tarjousta. Seurakunta oli vahvasti kuitenkin kotimaisten urkujen
kannalla ja rakennuskomitea lopulta tilasi urut Lahdet urkutehtaalta.
Solmitussa sopimuksessa Lahden urkutehdas sitoutui valmistamaan uudet
urut ”urkurakennustaiteen korkeimpien vaatimusten mukaisesti”.
Urkujen julkisivun kaikkiin puuosiin hyväksyttiin käytettäväksi
tammea. Kirkon urkujen piti olla valmiina käyttöön ennen heinäkuun
loppua vuonna 1905.
Helsingin Johanneksen kirkon urkuri Oskar Merikanto.
Mutta
tuomiokirkon urut eivät valmistuneetkaan sovitun aikataulun
mukaisesti ja siitä seurasi tilaajan ja valmistajan välille
erimielisyyksiä ja hankaluuksia. Osittain myöhästyminen johtui
myös kirkon sisustustöiden pitkittymisestä. Monien eri vaiheiden
jälkeen urut vihdoin maaliskuussa 1906 valmistuivat tuomiokirkkoon.
Nämä
urut oli siihen asti suurimmat Suomessa valmistetut kirkkourut;
äänikertoja oli 50 ja uruissa oli kolme sormiota ja jalkio.
Urkutaiteilija Frans
Oskar
Merikanto (vuoteen
1882 asti Mattsson, s. 5.8.1868 Helsinki ja k. 17.2.1924 Oitti) antoi
uruista oman lausuntonsa, jossa hän ylisti urkujen valmistustapaa ja
niiden rakentajan, Albanus Jurvan, useita näppäriä uudistuksia ja
urkujen kaunista sointia. Näin Merikanto kirjasi: ”Lukemattomat ja
kauniit ovat ne värivivahdukset, jotka näistä suurista uruista
voidaan esiinloihtia. Varsinkin kaikki pianissimo-, piano- ja
mezzoforte-väritykset ovat herttaisen kaunissointisia. Forte ja
Fortissimo on kirkas, loistelias ja majesteetillisen juhlallinen.”
Uudenkosteassa
kirkossa on ollut urkujen viritystä ja äänikertojen täydellistä
intoneerausta suorastaan mahdotonta suorittaa, vaikersi Oskar
Merikanto vielä lausunnossaan Tuomiokirkon uusista uruista. Hän
lisäsi vielä, että olisi ehdottomasti ollut edullista vasta vuoden
päästä asennuttaa urut kirkkoon. Rakennustoimikunnan
nimenomaisesta anomuksesta Oskar Merikanto kävi vielä uudet urut
läpi lopputarkastuksessa tarkasti vähän ennen kirkon
vihkimistä.Tarkastuksestaan hän kirjasi seuraavasti: ”Että
intonatsioonityö, joka vaatii ääretöntä tarkkuutta ja
häiritsemätöntä hiljaisuutta, on näissä uruissa voinut
täydellisesti onnistua, vaikka kirkossa on paljon muutakin työtä
tehty, se on minusta aivan ihmeteltävää ja todistaa vaan
työnsuorittajan, hra A. Jurvan erinomaista musikaalisen korvan ja
aistin tarkkuutta ja harvinaista kykyä tällä alalla. - Sellaisia
kotimaassa valmistettuja urkuja, kuin nyt puheena olevat, en ole
ennen koskaan soittanut.” Arvionsa lopuksi Oskar Merikanto vielä
onnitteli Lahden urkutehdasta merkkityöstä ja Tampereen seurakuntaa
harvinaisista uruista.
Tampereen
Vanhan kirkon urkuri ja dir. mus. Aarne Johannes Wegelius (s.
29.4.1891 Tampere ja k. 14.7.1957) innostui kuvailemaan tuomiokirkon
urkuja seuraavin kääntein: ”Näissä uruissa kaikki äänikerrat
olivat itsenäisiä. Urkujen pillit oli urkujen rakentaja Jurva
hankkinut pääasiassa ulkomailta. Osa niistä oli Aug. Lankhuffin
tehtaan valmistetta (mm. erittäin kaunis englannintorvi Cor anglais
8’), osa taas luultavasti Walckerin urkutehtaasta, jonka
asiamiehenä Jurva myöhemmin jonkin aikaa toimi Suomessa. Useat
huuliäänikerrat oli valmistettu kauttaaltaan hyvästä urkutinasta,
suurempiakin pillejä myöten. Niinpä julkisivuun sijoitettu
16-jalkainen prinsipaali oli kokonaisuudessaan tehty ensiluokkaisesta
tinasta, mikä on suuri harvinaisuus meidän maassamme.” Rehtori
Kaarle Albert Wegelius ja Aini Öhmann olivat Aarne Wegeliuksen
vanhempia. Wegelius valmistui ylioppilaaksi vuonna 1911 ja suoritti
Helsingin musiikkiopiston vuonna 1915; Helsingissä häntä opetti
urkujensoitossa Oskar Merikanto. Helsingin lukkari- ja urkukoulun
Wegelius kävi vielä vuonna 1916. Vuodesta 1916 lähtien Aarne
Wegelius toimi Tampereen Vanhan kirkon urkurina pitkän uran,
kaikkiaan yli 40 vuotta. 1920-luvulla Wegelius teki useita
urkututkimusmatkoja moniin Keski-Euroopan maihin perehtyen eri
urkujen rakenteisiin ja rakentamiseen kattavasti. Samoin Wegelius
toimi monien urkujen suunnittelijana ja rakentamisen asiantuntijana.
Hän sai myös valmiiksi laajan teoksen käsikirjoituksen
urkujenrakentamisesta. Wegelius antoi urkukonsertteja ja toimi
vuodesta 1924 lähtien Tampereen lyseon laulunopettajana.
Urkuri Franz Linnavuoren hauta Kalevankankaan hautausmaalla.
Tampereen
Johanneksenkirkon (tuomikirkon) ensimmäinen urkurin virkaan nimetty
muusikko oli Franz Linnavuori (s. 13.10.1880 Ylöjärvi ja k.
12.6.1926 Tampere) vuonna 1908. Franz Linnavuori kävi Turun lukkari-
ja urkurikoulun sekä opiskeli Helsingin musiikkiopistossa. Oltuaan
Ylöjärvellä ja Leppävirralla kanttori-urkurina hän sai
nimityksen Tampereen Johanneksen kirkon urkuriksi. Franz Linnavuoren
kuuluisin sävellys lienee laulu Minä laulan sun iltasi tähtiin V.
A. Koskenniemen runoon. Tampereella toimiessaan hän johti myös
Mieskuoro Laulajia. Hänen seuraajansa vuosina 1926-1955 oli
turkulainen urkuri, Mauno Suomi (s. 30.4.1894 Turku ja k. 17.12.1955
Tampere), joka opiskeli alkuun kotikaupunkinsa, Turun,
lukkari-urkukoulussa. Urkuopintojaan Mauno Suomi täydensi
Helsingissä Oskar Merikannon ja Elis Mårtensonin oppilaana.
Pianonsoittoa Suomi opiskeli Ilmari Hannikaisen johdolla.
Diplomitutkinnon hän suoritti vuonna 1925. Hän oli myös
ensimmäinen Marcel Duprén suomalainen urkuoppilas Pariisissa. Mauno
Suomi oli myös Tampereen musiikkiopiston ensimmäinen rehtori. Mauno
Suomen työtä tuomiokirkon urkurina jatkoi Tampereen
tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Kaarle Heikki Seppälän
(1881-1959) ja musiikinopettaja Anna Karolina Levónin (1888-1981)
poika, diplomiurkuri Heikki Juhani Seppälä (s. 22.8.1922 Tampere ja
k. 4.2.1990 Upsala). Hän valmistui Helsingin kirkkomusiikkiopistosta
vuonna 1942 kanttori-urkuriksi ja Sibelius-Akatemiasta vuonna 1952.
Urkudiplomin hän suoritti vuonna 1953. Tampereella Seppälä toimi
jo kanttori-urkurina vuosina 1942-1957 ja tuomiokirkkoseurakunnan
urkurina vuodet 1957-1975. Vuosina 1944-1975 hän toimi myös
Tampereen musiikkiopiston opettajana sekä Aamulehden
musiikkiarvostelijana vuosina 1952-1974. Director musices-arvonimi
Heikki Seppälälle myönnettiin vuonna 1952. Heikki Seppälän ja
näyttelijä Kielo Tuulikki Seppälän (os. Keihäs, s. 12.3.1926 ja
k. 25.12.1990) vuonna 1944 syntyneestä pojasta, Johannes Seppälästä
varttui ortodoksiseurakunnan jäsen; ensin diakoniksi vuonna 1967 ja
sitten papiksi vuonna 1972. Johannes Seppälä opiskeli teologiaa
Ateenan yliopistossa ja suoritti Pth (Ptyhiouhos Teologias)-tutkinnon
vuonna 1971.
Diplomiurkuri ja -laulaja Matti Hannula soittimensa ääressä.
Tampereen
tuomiokirkon neljäntenä urkurina vuosina 1974-2013 toimi
diplomiurkuri ja -laulaja, musiikkineuvos Matti Hannula (14.6.1943
Elimäki ja k. 4.6.2013 Outokumpu). Tuomiokirkon kanttorina toimi
pitkään myös laulupedagogi, Tampereen ensimmäisen oratoriokuoron
(nyk. Händel-kuoro) perustaja ja musiikkineuvos Matti Alvar Vihtonen
(s. 27.8.1921 Vahviala ja k.14.9.1993 Tampere). Matti Hannula
valmistui ensin kanttoriksi ja urkuriksi Sibelius-Akatemian Kuopion
yksiköstä ja jatkoi sitten opintojaan Sibelius-Akatemian
kirkkomusiikkiosastolla professori Gustaf Edvard Enzio Forsblomin (s.
14.3.1920 Lohja ja k. 10.2.1996 Vantaa) ja yleisellä osastolla
professori, bassobaritoni Matti Jalo Veikko Tuloiselan (s. 5.5.1931
Jyväskylä) ohjauksessa. Matti Hannula valmistui urkuriksi vuonna
1966 ja toimi ensimmäisen vuoden kanttorina Kuopiossa. Tampereen
Pyynikin seurakunnan urkurina Aleksanterin kirkossa Hannula toimi
vuosina 1967-1974. Matti Hannula oli perustamassa Pirkanmaan
musiikkiopistoa vuonna 1970 ja hän toimi myös tämän opiston
rehtorina. Matti Hannula oli ahkera konsertoija sekä Suomessa että
ulkomailla. Hannula käynnisti Tampereella legendaarisen Kesäillan
Urkumusiikkia-sarjan, johon hän sai houkuteltua vierailijoiksi monet
maailmankuulut urkurit.
Musiikkineuvos
Matti Hannula suunnitteli Tampereen tuomiokirkon pohjoislehterille
vuonna 1983 valmistuneen uuden ns. kuoriurkujen disposition. Nämä
barokkiurut käsittävät 23 äänikertaa jakautuen kahdelle
sormiolle ja jalkiolle. Koneisto ja sen hallintalaitteet ovat täysin
mekaaniset. Pillejä näissä kirkon pikku-uruissa on 1516. Matti
Hannula myös tarkasti nämä urut. Erikoisuutena uruissa on
historiallinen viritysjärjestelmä, ns. Kimberger III, hieman
muunnettuna. Kangasalan urkutehdas ennätti ennen konkurssiin menoaan
rakentaa näistä uruista noin 65 prosenttia ja Hämeen urkutehdas
pystytti ja viimeisteli urut kirkkoon. Barokkiurkujen äänitystyön
tekivät Pekka Vuori ja Antti Alajoki. Urkujen julkisivun suunnitteli
Kangasalan urkutehtaan viimeinen tekninenjohtaja, kirkkomuusikko,
professori, urkujen rakentaja ja tutkija Pentti Juhani Pelto (s.
26.8.1938 Kauhajoki ja k. 22.4.2018 Kangasala). Nyt pian alkavan
Tampereen tuomiokirkon pääurkujen korjauksen aikana pohjoislehterin
barokkiurut ovat seurakunnan musiikkikäytössä.
Urkuri Matti Hannulan hauta Kalevankankaalla.
Tuomiokirkon kanttori Matti Vihtosen hauta Tampereen Kalevankankaalla.
Kangasalan
Urkutehdas oli aikoinaan Suomen suurin urkujen rakentaja; Anders
Thulé perusti rakentamon muutettuaan Ruotsista Suomeen vuonna 1843.
Thulé valmisti täällä ensimmäisen urkunsa Tammisaaren kirkkoon
ja saatuaan toisen tilauksen Kangasalta Thulé perusti verstaansa
myös sinne. Viime vuosinaan tehdas työllisti noin seitsemänkymmentä
ihmistä ja Thulén suku johti tehdasta neljässä polvessa. Tehdas
on valmistanut urkuja mm. Tampereen Aleksanterin kirkkoon, Ouluun,
Finlandia-taloon ja Lapuan kirkkoon, jossa ovat Suomen isoimmat
kirkkourut, 86-äänikertaiset. Urkujen lisäksi tehdas valmisti
aikoinaan noin 10 000 harmonia. Tehtaan vakituisena
urkujentarkastajan toimi pitkään Oskar Merikanto.
Tampereen
tuomiokirkon urkujen muutostyön vuosina 1928-1929 suunnittelivat
yhdessä urkurit Mauno Suomi ja Aarne Wegelius. Varsinaisen työn
urkujen kanssa suoritti tuolloin Kangasalan urkutehdas. Nyt kirkon
urut laajennettiin 68-äänikertaisiksi. Laajennustyötä urkuihin
kuvaili Aarne Wegelius näin: ”Urkuihin tehtiin uudet ilmalaatikot
ja suuri soittopöytä, ja urkujen sisään asetettiin kaksi uutta
puhalluskonetta. Useimmat vanhat äänikerrat säilytettiin, mutta
niiden äänitystä muutettiin osaksi, ja lisäksi urkuihin tuli
uusia äänikertoja, niistä osa eri maista. Uusien paisutuskaappien
sulkuovet sijoitettiin nyt yksinomaan etusivuille ja ne ulottuvat
ylhäältä alas saakka, joten paisutuskoneet ovat tehokkaita, mihin
vaikuttaa etupäässä myös se, että kaappeihin sijoitettiin paljon
äänikertoja.”
Urkutaiteilija ja professori Enzio Forsblom.
Tampereen
tuomiokirkon urkuri Heikki Seppälä on jälkipolville jättänyt
tiedoksi, että tässä muutostyössä vuosina 1928-1929 siirrettiin
myös urkujen soittopöytää alemmaksi ja kauemmaksi soittimesta.
Tätä muutostyötä Heikki Seppälä ei pitänyt pelkästään
onnistuneena ratkaisuna, koska tämä aiheutti vaikeuksia
kirkkokuoron sijoitukselle. Urkujen äänikertavalintaa Heikki
Seppälä kuvaili ajan romanttisiin pyrkimyksiin sopivaksi ja melko
orkestraaliseksi. Nämä nykyiset Tampereen tuomiokirkon pääurut
ovat maamme neljänneksi isoimmat urut ja professori, urkutaiteilija Gustaf Edvard Enzio Forsblom (s. 14.3.1920 Lohja ja k. 10.2.1996 Vantaa) on kehunut näitä urkuja maamme parhaiksi romanttisiksi uruiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti