Saksalainen
lukkoseppä ja poliitikko, Anton Drexler (s. 13.6.1884 München ja k.
24.2.1942 München), oli perustamassa Saksan työväenpuoluetta, joka
taas oli Saksan kansallissosialistisen työväenpuolueen edeltäjä.
Anton Drexler oli Saksan työväenpuolueen (Deutsche Arbeiterpartei,
DAP) puheenjohtaja vuosina 1920-1921, kunnes Adolf Hitler syrjäytti
hänet puheenjohtajan paikalta.
Anton
Drexler toimi lukkoseppänä Baijerin kuninkaallisten rautateiden
keskuskorjaamolla Münchenissä. Ensimmäisen maailmansodan alettua
Drexler vapautettiin kuitenkin terveydellisistä syistä
sotapalveluksesta. Maailmansodan loppupuolella vuonna 1918 Anton
Drexler perusti yhdessä työtovereidensa kanssa
kansalliskonservatiivisen, antimarxilaisen, antikapitalistisen ja
antisemiittisen yhdistyksen, Freier Arbeiterausschuß
für einen guten Frieden. Dexler perusti samoin myös
kansallismielisen työväen opintopiirin, Politischer Arbeitszirkel.
Tästä
työväen opintopiiristä syntyi sitten 5.1.1919 Deutsche
Arbeiterpartei (Saksalainen työväenpuolue) eli DAP. Työväenpuolueen
nimi muuttui 24.2.1920 Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei
(Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue) eli NSDAP ja puolueen
varapuheenjohtajaksi tuli Anton Drexler. Perustajajäsen ja
urheilutoimittaja sekä Thule-seuran jäsen, Karl Harrer (s.
8.10.1890 ja k. 5.9.1926), toimi tuolloin puolueen puheenjohtajana.
Adolf Hitlerin liityttyä 19.10.1919 puolueen jäseneksi, Hitler ei
alkuunkaan hyväksynyt Harrerin suunnitelmia kehittää puolueesta
salaseuraa, vaan Hitler halusi muodostaa puolueesta massojen
kansanliikkeen. Karl Harrer syytti Adolf Hitleriä suuruudenhulluksi,
mutta joutui lopulta luopumaan puheenjohtajuudestaan Hitlerin
painostaessa häntä. Karl Harrer jätti paikkansa puolueen
puheenjohtajana 5.1.1920 ja häntä seurasi puolueessa
puheenjohtajana Anton Drexler.
Adolf
Hitler alkoi yhä määrätietoisemmin ottaa itselleen puolueessa
valtaa; Hitlerin ollessa käymässä Berliinissä, puheenjohtaja
Drexler ja muutamat muut puolueen perustajajäsenet yrittivät
heikentää Hitlerin valtaa puolueessa kirjoittamalla syytekirjelmän,
jossa Adolf Hitleriä syytettiin diktatorisista otteista puolueessa
ja jopa juutalaismaisesta toiminnasta. Adolf Hitler nosti tämän
näyttävästi esille palattuaan Berliinistä ja vaati julkisesti
Anton Drexlerin eroamista paikaltaan. Omassa teoksessaan, Taisteluni,
Adolf Hitler kuvasi Anton Drexlerin yksinkertaiseksi työläiseksi,
armeijaa käymättömäksi ja sotaa kokemattomaksi, lahjattomaksi
puhujaksi, intohimottomaksi ja liian heikoksi johtamaan
työväenpuoluetta. Hitlerin mielestä puolueen johtoon kaivattiin
miestä, joka on ”nopea kuin vinttikoira, sitkeä kuin nahka ja
kova kuin Kruppin teräs”. Anton Drexler sai siirtyä
työväenpuolueen puheenjohtajan paikalta vuonna 1921 ja hänen
jälkeensä puolueen puheenjohtajaksi tuli Adolf Hitler. Anton
Drexleristä tehtiin samassa yhteydessä puolueen
kunniapuheenjohtaja.
Adolf Hitler.
Mein
politisches Erwachen-kirjoituksessa vuodelta 1919 Anton Drexler
julkaisi oman henkilöhistoriansa sekä ajatuksiaan politiikasta.
Drexler myös joutui lyhyeksi aikaa vankilaan epäonnistuneen
oluttupavallankaappauksen yhteydessä 8.-9.11.1923 Münchenissä.
Joksikin aikaan kansallissosialistinen puolue kiellettiin vuonna 1923
ja Drexler liittyi siksi aikaa Völkischer Blockiin eli Kansalliseen
liittoon, joka oli perustettu peitejärjestöksi
kansallissosialistiselle puolueelle. Anton Drexler valittiin
Kansallisen liiton listoilta edustajaksi Baijerin maapäiville.
Vuonna 1925 kansallissosialistinen puolue perustettiin uudelleen ja
Anton Drexler ei enää liittynyt sen jäseneksi. Anton Drexler
perusti aivan oman ”alkuperäisiä kansallissosialismia ihannoivia
aatteita” edustavan liikkeensä, Nationalsozialistischer Volksbund,
ei niinkään vastustaakseen Hitleria, vaan Hitlerin ympärille
kerääntyviä uusia kannattajia. Tämä Dexlerin uusi liike ei
menestynyt ja Adolf Hitler lakkautti liikkeen noustuaan valtaan
vuonna 1933. Anton Drexler liittyi sitten uudelleen
kansallissosialistisen puolueen jäseneksi ja vuonna 1934 Drexlerille
myönnettiin kansallissosialistisen puolueen verinen ansiomerkki.
Hiljalleen Anton Drexler hiipui pois politiikasta ja vuonna 1942
hänen kuolemaansa ei enää noteerattu valtakunnassa enää
mitenkään.
Pitkittyneen
oikeudenkäynnin jälkeen huhtikuussa 1924 Adolf Hitler tuomittiin
viideksi vuodeksi vankilaan Landsbergiin, josta hän kuitenkin
vapautui joulukuussa 1924. Vankilassa ollessaan Hitler sanelin
sihteereinä toimineille Emil Mauricelle ja Rudolf Hesselle
muistelmateoksensa ja poliittisen ohjelmajulistuksensa kahdessa
osassa, jotka julkaistiin vuosina 1925 ja 1926. Tässä
kaksiosaisessa teoksessaan Hitler täysin avoimesti julisti
ajatuksensa ja aikeensa kaiken maailman tietoisuuteen. Äimistelläänpä
vielä lopuksi Adolf Hitlerin vastauskirjettä sotilas Adolf
Gemlichille Münchenissä 16.9.1919, jossa jo Hitler täysin
avoimesti paljastaa ajatuksiaan:
Kunnioitettu
herra Gemlich,
Juutalaisten
nykyään muodostama vaara synnyttää suuressa osassa kansaamme
antipatioita heitä kohtaan. Tämä vihamielisyys ei kuitenkin
yleensä perustu selkeään käsitykseen juutalaisten vahingollisesta
toiminnasta.
Antipatiat
kumpuavat joko tietoisesti tai tiedostamattomasti henkilökohtaisista
kokemuksista sekä yksittäisten juutalaisten synnyttämistä
vaikutelmista, jotka ovat lähes poikkeuksetta epäedullisia. Tästä
syystä antisemitismin tulkitaan aivan liian usein perustuvan
tunteisiin. Tämä on kuitenkin virhe.
Antisemitismi
poliittisena liikkeenä ei voi eikä sen pidä perustua tunteisiin
vaan vain ja ainoastaan seuraavaksi mainitsemiini tosiasioihin.
Juutalaiset
ovat rotu, eivät uskonnollinen ryhmä. Juutalainen ei koskaan
luonnehdi itseään juutalaiseksi saksalaiseksi, puolalaiseksi tai
yhdysvaltalaiseksi. Hän kutsuu itseään aina vain saksan-, puolan-
tai amerikanjuutalaiseksi.
Niiltä
vierailta kansoilta, joiden keskuudessa juutalaiset elävät, he
eivät yleensä ole omaksuneet muuta kuin kielen. Saksalaisesta, joka
joutuu puhumaan Ranskassa ranskaa, Italiassa italiaa tai Kiinassa
kiinaa, ei silti koskaan tule ranskalaista, italialaista tai
kiinalaista. Samasta syystä juutalaisia, jotka asuvat täällä
keskuudessamme ja joutuvat siksi puhumaan saksan kieltä, ei voida
pitää saksalaisina.
Edes
Mooseksen uskonnon tunnustamista – riippumatta siitä, miten
välttämätön tuo uskonto rodun säilymisen kannalta on – ei
voida pitää ratkaisevana tekijänä määriteltäessä, onko joku
henkilö juutalainen vai ei-juutalainen. Tuskin on olemassa rotua,
jonka edustajat tunnustaisivat vain yhtä ainoaa uskontoa. Tuhansia
vuosia jatkunut sisäsiittoisuus, jota on usein harjoitettu hyvinkin
pienessä piirissä, on saanut aikaan sen, että juutalaiset ovat
säilyttäneet rotunsa ja luonteenpiirteensä paljon selkeämmin kuin
ne kansat, joiden keskuudessa he ovat eläneet.
Tämän
seurauksena keskuudessamme elää nykyään ei-saksalainen vieras
rotu, joka ei voi eikä halua luopua rodulleen ominaisista
piirteistä, tuntemuksista, ajattelusta tai pyrkimyksistä, Tästä
huolimatta tämän rodun edustajilla on täällä kaikki samat
poliittiset oikeudet kuin meillä itsellämmekin. Juutalaisten
kiinnostus kohdistuu aina aineelliseen omaisuuteen, ja sama pätee
heidän ajatuksiinsa ja tekoihinsa.
Tanssi
kultaisen vasikan ympärillä muuttuu raa’aksi taisteluksi
materiasta, vaikka sisimmässämme tiedämme, ettei se
todellisuudessa ole elämässä arvokkainta. Yksilön arvoa ei enää
määritäkään hänen luonteensa tai se, mitä hän on
yhteiskunnalle antanut, vaan pelkästään hänen omaisuutensa ja
rahojensa määrä.
Juutalaisten
toiminta on synnyttänyt rodullisen tuberkuloosin kansojen
keskuuteen. Käytännössä se on johtanut seuraavaan: Antisemitismi,
joka kumpuaa yksinomaan tunteista, tulee nyt ja aina ilmenemään
pogromeina. Järkeen perustuvan antisemitismin on sen sijaan
johdettava systemaattiseen lakiin perustuvaan juutalaisten oikeuksien
kumoamiseen – oikeuksien, joista juutalaise ainoina kaikista
keskuudessamme asuvista ulkomaalaisista nauttivat (viittaan tällä
lainsäädäntöön, jolla juutalaiset määritellään
ulkomaalaisiksi.)
Lopullinen
tinkimätön tavoitteemme on poistaa juutalaiset kokonaan. Molemmat
tavoitteet ovat saavutettavissa, mutta se edellyttää hallitusta,
jota leimaa kansallisen heikkouden sijaan kansallinen voima.
Kansamme
yhteinen tahto ei ole ollut synnyttämässä nykyistä tasavaltaa,
vaan tasvalta sai alkunsa kansassa syvää tyytymättömyyttä
aiheuttaneiden olosuhteiden viekkaasta ja häikäilemättömästä
hyödyntämisestä. Nuo olosuhteet eivät kuitenkaan liity millään
tavalla valtiomuotoon, ja ne ovat yhä olemassa – nyt kenties
selkeämmin kuin koskaan aikaisemmin. Osa kansasta on ymmärtänyt,
että pelkästään valtiomuodon muuttaminen ei voi muuttaa tai
kohentaa tilannetta. Se edellyttää kansakuntamme moraalisen ja
hengellisen voiman uudestisyntymistä.
Muutos
ei kumpua vastuuttomasta enemmistöstä, vastoottomasta lehdistöstä
tai ulkoa annetuista iskulauseista. Muutos voi syntyä vain
kansallismielisten johtajien määrätietoisesta ja vastuullisesa
toiminnasta.
Edellä
mainittujen asioiden vuoksi tasavallalla ei ole sen tarvitsemaa
kansakunnan henkistä tukea. Siksi maamme nykyisen johto joutuukin
etsimään tukea niiltä, jotka ovat ainoina hyötyneet ja hyötyvät
edelleen Saksan muuttuneesta tilanteesta ja jotka siitä syystä
toimivat vallankumouksen todellisina taustavoimina – juutalaisilta.
Huolimatta
juutalaisten aiheuttamasta uhkasta, josta maamme nykyiset johtajat
ovat lausuntojensa perusteella hyvinkin tietoisia, he ovat joutuneet
ottamaan vastaan juutalaisten omien etujensa varmistamiseksi
tarjoaman tuen, mutta sillä on ollut hintansa. Tuo hinta on
juutalaisten rohkaiseminen kaikin tavoin mutta myös harhaanjohdetun
kansan juutalaisveljiään vastaan käymän taistelun vaikeuttaminen
neutraloimalla juutalaisvastainen liike.
Kunnioittavasti,
Adolf
Hitler
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti