Tänä
suvena Näsijärvellä on aloittanut liikennöintinsä m/s Nottbeck,
joka jo viime kesänä oston myötä siirtyi Valkeakoskelta
Näsijärvelle. Laivan omistaa Antti Varheenmaa, joka samalla on myös
aluksen kapteeni. Alus on liikennöinyt aiemmin Saimaan Leppävirralla
nimellä Princess of Saimaa ja Valkeakoskella se tunnettiin nimellä
Suvi-Ellen. Laivuri Varhenmaa on myös omistamassa Näsijärvellä
liikennöivää Intti-laivaa, joka valmistui vuonna 1902.
Alus
on rakennettu vuonna 1984 Savonlinnassa Makkosen telakalla. Laivan
matkanopeus on noin seitsemän solmua ja pituutta sillä on hieman
vajaa viisitoista metriä. Alus liikkuu Perkinsin dieselmoottorilla
ja miehistön määrä aluksella on 1-2 henkilöä. Laivan kahdella
kannella matkustajapaikkoja on yhteensä kuusikymmentäkolme. Alus on
täysin uudistettu vuonna 2012. Laivan turvavarusteina ovat kiinteät
pelastuslautat ja turvaliivit.
M/s
Nottbeck soveltuu omistajansa mukaan mm. pienempiin perhejuhliin.
Ruokailu tarjottavat ja juomat tulevat asiakkaiden mukana tai ne voi
tilata vaikkapa catering-yritykseltä. Alakannella on pöytäpaikkoja
35 paikkaa ja periaatteessa laivalla pystyy järjestämään 60
hengen puffet-ruokailun, mutta silloin osa matkustajista syö kyllä
laivan yläkannella.
Laivalla
ehdittiin liikennöidä viime syksynä Näsijärvellä muutama
tilausristeily, mutta varsinainen liikennekausi alkoi m/s
Nottbeckilla vasta tällä viikolla. Laiva liikennöi Mustalahden
satamasta tunnin mittaisia risteilyitä heinä-elokuussa joka
arkipäivä klo 11 ja 12. Näiden risteilyjen hinnat ovat kymmenen
euroa. Antti Varhenmaa neuvotteli satamamestari Matti Joen kanssa jo
reittiliikennettä Mustalahdesta Mältinrantaan ja Lapinniemeen,
mutta reittiliikenne ei toteutunut, sillä Tampereen kaupunki
vapautti Matti Joen tehtävistään. Nyt tulevaisuuden suunnitelmat
suuntautuvat lähinnä Santalahden tapahtumapuiston suuntaan, jonne
laiva voisi jatkossa kuljettaa asiakkaita.
Laivan
nimi viittaa Tampereelle päätyneeseen von Nottbeckien
kauppiassukuun, joka alkujaan oli lähtöisin Saksasta. Baltian
kautta suku kulkeutui aina Pietariin asti, josta Carl Nottbeck
liikekumppaninsa kanssa osti James Finlaysonin vuonna 1820 perustaman
tehtaan Tampereelta vuonna 1836. Ferdinand Uhde oli Carl Nottbeckin
luotettu edustaja Tampereella, joka omistajavaihdoksen jälkeen johti
tehdasta vuoteen 1860. Tämän jälkeen tehdasta johti vanhana
patruunanakin tunnettu Carl Nottbeckin poika, Wilhelm von Nottbeck.
Wilhelm von Nottbeck korjautti vanhan kruunun polttimon tilat
itselleen kodiksi. Tämän puuuhuvilan tilalle rakennutti patruuna
von Nottbeckin poika vuonna 1899 uusrenesasssityylisen Alexanderin
palatsin – joka tänään tunnetaan Finlaysonin palatsina, koska
palatsi toimi pitkään tehtaanjohtajien työsuhdeasuntona. Palatsin
suunnitteli arkkitehti Lambert Pettersson.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti