lauantai 4. heinäkuuta 2020




Tänä suvena Näsijärvellä on aloittanut liikennöintinsä m/s Nottbeck, joka jo viime kesänä oston myötä siirtyi Valkeakoskelta Näsijärvelle. Laivan omistaa Antti Varheenmaa, joka samalla on myös aluksen kapteeni. Alus on liikennöinyt aiemmin Saimaan Leppävirralla nimellä Princess of Saimaa ja Valkeakoskella se tunnettiin nimellä Suvi-Ellen. Laivuri Varhenmaa on myös omistamassa Näsijärvellä liikennöivää Intti-laivaa, joka valmistui vuonna 1902.

Alus on rakennettu vuonna 1984 Savonlinnassa Makkosen telakalla. Laivan matkanopeus on noin seitsemän solmua ja pituutta sillä on hieman vajaa viisitoista metriä. Alus liikkuu Perkinsin dieselmoottorilla ja miehistön määrä aluksella on 1-2 henkilöä. Laivan kahdella kannella matkustajapaikkoja on yhteensä kuusikymmentäkolme. Alus on täysin uudistettu vuonna 2012. Laivan turvavarusteina ovat kiinteät pelastuslautat ja turvaliivit.



M/s Nottbeck soveltuu omistajansa mukaan mm. pienempiin perhejuhliin. Ruokailu tarjottavat ja juomat tulevat asiakkaiden mukana tai ne voi tilata vaikkapa catering-yritykseltä. Alakannella on pöytäpaikkoja 35 paikkaa ja periaatteessa laivalla pystyy järjestämään 60 hengen puffet-ruokailun, mutta silloin osa matkustajista syö kyllä laivan yläkannella.

Laivalla ehdittiin liikennöidä viime syksynä Näsijärvellä muutama tilausristeily, mutta varsinainen liikennekausi alkoi m/s Nottbeckilla vasta tällä viikolla. Laiva liikennöi Mustalahden satamasta tunnin mittaisia risteilyitä heinä-elokuussa joka arkipäivä klo 11 ja 12. Näiden risteilyjen hinnat ovat kymmenen euroa. Antti Varhenmaa neuvotteli satamamestari Matti Joen kanssa jo reittiliikennettä Mustalahdesta Mältinrantaan ja Lapinniemeen, mutta reittiliikenne ei toteutunut, sillä Tampereen kaupunki vapautti Matti Joen tehtävistään. Nyt tulevaisuuden suunnitelmat suuntautuvat lähinnä Santalahden tapahtumapuiston suuntaan, jonne laiva voisi jatkossa kuljettaa asiakkaita.



Laivan nimi viittaa Tampereelle päätyneeseen von Nottbeckien kauppiassukuun, joka alkujaan oli lähtöisin Saksasta. Baltian kautta suku kulkeutui aina Pietariin asti, josta Carl Nottbeck liikekumppaninsa kanssa osti James Finlaysonin vuonna 1820 perustaman tehtaan Tampereelta vuonna 1836. Ferdinand Uhde oli Carl Nottbeckin luotettu edustaja Tampereella, joka omistajavaihdoksen jälkeen johti tehdasta vuoteen 1860. Tämän jälkeen tehdasta johti vanhana patruunanakin tunnettu Carl Nottbeckin poika, Wilhelm von Nottbeck. Wilhelm von Nottbeck korjautti vanhan kruunun polttimon tilat itselleen kodiksi. Tämän puuuhuvilan tilalle rakennutti patruuna von Nottbeckin poika vuonna 1899 uusrenesasssityylisen Alexanderin palatsin – joka tänään tunnetaan Finlaysonin palatsina, koska palatsi toimi pitkään tehtaanjohtajien työsuhdeasuntona. Palatsin suunnitteli arkkitehti Lambert Pettersson.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti