Lauantaina
7.9.1929 tapahtui Tampereen Näsijärvellä Siilinkarin edustalla
Suomen sisävesien synkin onnettomuus Kuru -nimiselle höyrylaivalle.
Näsijärvi on Suomen kuudenneksitoista suurin järvi. Kuru lähti
Mustanlahden satamasta matkalleen klo 15.15, vaikka tuulen voimakkuus
tiedettiin melko kovaksi jo silloin. Päätöksen matkalle lähdöstä
teki laivan kapteeni Onni Saarinen keskusteltuaan asiasta ensin
perämiehensä kanssa. Laivalla oli mukana kahdentoista hengen
miehistö sekä 150 matkustajaa.
Näsinselällä
Kuru keinui jo uhkaavasti pituussuunnassa ja laiva joutui hidastamaan
vauhtiaan aallokossa. Siilinkarin lähellä laiva lopulta joutui
ristiaallokkoon ja laivan koneet sammutettiin lopulta täysin. Aallot
pääsivät tunkeutumaan laivan kannelle sekä täytti kannen
vedellä. Laivan keula painui jo uhkaavasti alaspäin, mutta toinen
iso aalto pääsi sitten tunkeutumaan matkustajatiloihin hajotettuaan
matkustaman oven sitä ennen. Nyt laiva alkoi kallistua hieman
vasemmalle ja vasemmalta puolelta pääsi lisää vettä kääntäen
laivan sivutuuleen ja lopulta kaatamaan laivan kyljelleen.
Sekä
laivan kaatuminen että uppoaminen kävivät silminnäkijöiden
mukaan todella nopeasti ja vain hyvin harvat pääsivät
pelastautumaan onnettomuudesta. Noin puolet laivan matkustajista jäi
loukkuun laivan sisäosiin ja veden varaan joutuneistakin
valitettavan usean hukkuivat kylmässä vedessä. Yksi laivan
kolmesta pelastusveneestä jäi onnettumuuslaivan alle, toinen lähti
itsekseen ajelehtimaan ja kolmas laskettiin veteen matkustajien ja
kapteenin avulla. Tämäkin pelastusvene kuitenkin kaatui aallokossa,
mutta kolme matkustajaa pääsi turvaan kaatuneen veneen varassa.
Paikalle
tulleelle Tarjanne-laivalle saatiin pelastettua 13 henkilöä ja
hinaaja Näsijärvi sai korjattua kolme henkeä aalloista turvaan.
Lisäksi Suunta-niminen moottorivene rohkeasti pelasti aalloista
kaksi henklöä. Yksi henkilö pääsi omin avuin uimaan rantaan asti
pelastusvöiden avulla. Kaikkiaan Kurun onnettomuudesta pelastui 22
henkilöä. Etsintä onnettomuusalueella lopetettiin 29.9.1929 ja
vielä tuolloin oli kateissa kuusi henkilöä. Melkein 140 henkilöä
hukkui Kurun upottua Siilinkarin edustalla ja uhreille järjestettiin
joukkosiunaus Kalevankankaan hautausmaalla. Onnettomuuden
muistomerkiksi Näsinkalliolle pystytettiin myös patsas uhrien
muistoksi. Onnettomuuslaivan kapteeni todettiin tutkimuksissa
syyttömäksi onnettomuuteen ja hänet vapautettiin joulukuussa 1931
hovioikeudessa kaikista syytteistä.
Onnettomuuden
vuoksi Tampereen 150-vuotisjuhlia syyskuussa jouduttiin perumaan.
Samoin siirrettiin kuukaudella Hotelli Tammerin avajaisia samaisen
onnettomuuden vuoksi. Hotelli Tammerin suunnitteli
kaupunginarkkitehti Bertel Evert Strömmer (s. 11.7.1890 Ikaalinen ja
k. 18.4.1962 Tampere) ja rakennus edustaa klassismia. Hotelli tuli
maksamaan melkein kahdeksan miljoonaa markkaa. Hotelli Tammerin
ensimmäinen ravintoloitsija oli Alexander Adlivankin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti