perjantai 26. toukokuuta 2017



Lauantaina 7.9.1929 tapahtui Tampereen Näsijärvellä Siilinkarin edustalla Suomen sisävesien synkin onnettomuus Kuru -nimiselle höyrylaivalle. Näsijärvi on Suomen kuudenneksitoista suurin järvi. Kuru lähti Mustanlahden satamasta matkalleen klo 15.15, vaikka tuulen voimakkuus tiedettiin melko kovaksi jo silloin. Päätöksen matkalle lähdöstä teki laivan kapteeni Onni Saarinen keskusteltuaan asiasta ensin perämiehensä kanssa. Laivalla oli mukana kahdentoista hengen miehistö sekä 150 matkustajaa.

Näsinselällä Kuru keinui jo uhkaavasti pituussuunnassa ja laiva joutui hidastamaan vauhtiaan aallokossa. Siilinkarin lähellä laiva lopulta joutui ristiaallokkoon ja laivan koneet sammutettiin lopulta täysin. Aallot pääsivät tunkeutumaan laivan kannelle sekä täytti kannen vedellä. Laivan keula painui jo uhkaavasti alaspäin, mutta toinen iso aalto pääsi sitten tunkeutumaan matkustajatiloihin hajotettuaan matkustaman oven sitä ennen. Nyt laiva alkoi kallistua hieman vasemmalle ja vasemmalta puolelta pääsi lisää vettä kääntäen laivan sivutuuleen ja lopulta kaatamaan laivan kyljelleen.

Sekä laivan kaatuminen että uppoaminen kävivät silminnäkijöiden mukaan todella nopeasti ja vain hyvin harvat pääsivät pelastautumaan onnettomuudesta. Noin puolet laivan matkustajista jäi loukkuun laivan sisäosiin ja veden varaan joutuneistakin valitettavan usean hukkuivat kylmässä vedessä. Yksi laivan kolmesta pelastusveneestä jäi onnettumuuslaivan alle, toinen lähti itsekseen ajelehtimaan ja kolmas laskettiin veteen matkustajien ja kapteenin avulla. Tämäkin pelastusvene kuitenkin kaatui aallokossa, mutta kolme matkustajaa pääsi turvaan kaatuneen veneen varassa.

Paikalle tulleelle Tarjanne-laivalle saatiin pelastettua 13 henkilöä ja hinaaja Näsijärvi sai korjattua kolme henkeä aalloista turvaan. Lisäksi Suunta-niminen moottorivene rohkeasti pelasti aalloista kaksi henklöä. Yksi henkilö pääsi omin avuin uimaan rantaan asti pelastusvöiden avulla. Kaikkiaan Kurun onnettomuudesta pelastui 22 henkilöä. Etsintä onnettomuusalueella lopetettiin 29.9.1929 ja vielä tuolloin oli kateissa kuusi henkilöä. Melkein 140 henkilöä hukkui Kurun upottua Siilinkarin edustalla ja uhreille järjestettiin joukkosiunaus Kalevankankaan hautausmaalla. Onnettomuuden muistomerkiksi Näsinkalliolle pystytettiin myös patsas uhrien muistoksi. Onnettomuuslaivan kapteeni todettiin tutkimuksissa syyttömäksi onnettomuuteen ja hänet vapautettiin joulukuussa 1931 hovioikeudessa kaikista syytteistä.


Onnettomuuden vuoksi Tampereen 150-vuotisjuhlia syyskuussa jouduttiin perumaan. Samoin siirrettiin kuukaudella Hotelli Tammerin avajaisia samaisen onnettomuuden vuoksi. Hotelli Tammerin suunnitteli kaupunginarkkitehti Bertel Evert Strömmer (s. 11.7.1890 Ikaalinen ja k. 18.4.1962 Tampere) ja rakennus edustaa klassismia. Hotelli tuli maksamaan melkein kahdeksan miljoonaa markkaa. Hotelli Tammerin ensimmäinen ravintoloitsija oli Alexander Adlivankin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti