keskiviikko 27. helmikuuta 2019



Musiikinopettaja ja April Jazzin johtajan, Martti ”Mape” Lappalaisen (s. 22.11.1941 Kokkola ja k. 5.6.2011 Tammisaari) vuonna 1980 perustama Espoo Big Band teki levynjulkaisukeikan Tampereelle perjantaina 15.2.2019 nimellä ”Two Sets, Two Stories”. Matti Lappalainen perusti jo vuonna 1969 Tapiola Big Bandin, joka tänä vuonna siis täyttää 50 vuotta. Samaan aikaan konsertin kanssa osui saman talon, Tampere-talon suureen saliin, Iskelmä Gaala 2019. Espoo Big Band konsertoi Tampere-talon pienessä salissa klo 19.30 ja kapellimestarina illan konsertissa toimi Markus ”Marzi” Nyman (s. 12.1.1979 Lohja) ja konsertin loppupuolella solistina lauloi Mirja Mäkelä. Väliajan kanssa konsertti kesti lähes kolme tuntia. Seuraavana päivänä (16.2.) Espoo Big Band soitti samansisältöisen julkaisukonsertin myös Helsingin Savoy-teatterissa.



Maineikkaassa Espoon Big Bandin kokoonpanossa soittivat perjantaina saksofonistit: Ari Jokelainen, Petri ”Pope” Puolitaival, Manuel Dunkel, Jussi Kannaste ja Janne Murto. Trumpetit: Jukka Eskola, Tero Lindberg, Sami Pöyhönen ja Pemo Ojala. Pasuunat: Pekka Laukkanen, Heikki Tuhkanen, Jay Kortehisto ja Juho Viljanen. Komppiryhmässä soittivat Jarmo Saari (kitara), Lenni-Kalle Taipale (piano), Eerik Siikasaari (basso) ja Rami Eskelinen (rummut).



Espoo Big Bandin konsertin alkupuoliskon muodosti Marzi Nymanin sävellyskokonaisuus Espoo Suite, tilausteos, joka on sävelletty juuri tälle orkesterille ilman solisteja. Espoo Big Band on aikaisemmin tilannut teoksia mm. Jukka Linkolalta, Pekka Pohjolalta ja Jarmo Saarelta sekä Erik Lindströmiltä. Marzi Nyman on toiminut Espoo Big Bandin johtajana vuodesta 2012 lähtien. Marzi Nyman pitää itseään Duke Ellingtonin koulukuntaan kuuluvana sovittajana, jolle on hyvin tärkeätä tietää ja tuntea henkilöt, joille kirjoittaa musiikkia soitettavaksi. Tämän orkesterin kaikki soittajat ovat tulleet Marzi Nymanille vuosien saatossa hyviksi ystäviksi. Orkesterin ”vanhoista sankareista” esim. Eerik Siikasaari ja Rami Eskelinen soittivat Iiro Rantalan kanssa legendaarisessa jazztriossa (Trio Töykeät). Lenni-Kalle Taipaleelle Marzi Nyman on säveltänyt myös neliosaisen näköisteoksen (Portrait of the friend).



Nymanin tilausteos (Espoo Suite) koostuu erillisistä kappaleista, jotka löyhästi liittyvät Espooseen. Järjestyksessä ne ovat Quiet Flows the Aspen River, Brotherhood, Igor’s Lament, Moonshine Chase, Aria: ”Qui Dorme Mio Padre” sekä Finale: ”The First Generation” ja lopuksi vielä Espoo (hönö)blues. Teoksessaan Nyman pohtii Espoon hieman epämääräistä identiteettiä; kaupungissa esim. kadunviitat neuvovat Espooseen, jota ei kuitenkaan koskaan löydy (kaupungilla ei ole yhtä keskustaa). Yksi osa on sävelletty Igor Straviskyn hengessä. Moonshine Chase kertoo pirtutrokareista, jotka merenrannalla harrastivat liiketoimiaan. Marzi Nyman kirjoitti arian saxofonisti Ari Jokelaiselle. Jokelainen on myös baritonilaulaja, joka ottaa laulutunteja Juha Hostikalta, Dallapé-orkesterin vetäjältä. Kappale, Qui Dorme Mio Padre alkaa sillä, kun musiikki jo soi ja Jokelainen kävelee lavan eteen solistiksi foninsa kanssa ja laittaa saksofonin telineeseen lavalle sekä ryhtyy laulamaan pakahduttavaa laulua. Kappaleen aikana hän ei myöskään soita mitään, mutta kappaleen päätyttyä hän vie foninsa jälleen mukanaan pois lavalta.

Konsertin loppupuoliskolla solistina lauloi Merja Mäkelä aluksi oman sävellyksensä Riisut minut. Sanat lauluun sommitteli Irja Askola ja sovituksen teki Marzi Nyman. Toisena lauluna oli Pienellä tytöllä (alkup. Pienellä pojalla), jonka sävellys on Henrik Otto Donnerin ja sanat Jussi Ahtiaisen. Sovituksesta vastasi Mikko Hassinen. Kolmantena lauluna oli jälleen Mirja Mäkelän oma sävellys, Sinä levität kartan Sanna Karlströmin sanoihin ja Marzi Nymanin sovituksena. Ville Vannemaan sovituksen kuultiin sitten Mirja Mäkelän oma sävellys, Kevättalvi. So Far, So Me oli myös Mirja Mäkelän oma sävellys sekä sanoitus, johon Marzi Nyman sorvasi sovituksen. Vielä ennen yleisön vaatimaa ylimääräistä numeroa kuultiin All I Want, joka on Joni Mitchellin sävellys ja sanoitus sekä Marzi Nymanin sovitus.
Marzi Nyman toimii myös Tapiola Sinfonietan taiteellisena partnerina. Ehkä parhaiten Nyman tunnetaan kitaristina, sovittajana ja lauluntekijänä sekä jopa laulajana. Aikanaan Marzi Nymanille oli elämää muuttanut kokemus osallistua Oriveden Opiston kesäkursseille rumpalina. Täältä opistolta ovat peräisin hyvin monet vieläkin jatkuvat muusikoiden ystävyyssuhteet, joiden varaan hän vieläkin rakentaa tekemisiään musiikin parissa. Marzi Nymanille on tärkeää, että musiikki rakentuu yhdessä hyvien soittajien ja yleisön myötävaikutuksella.

Nyman soitti pianoa kymmenen vuotta, ennen kuin aloitti kitaran soittamisen. Tapiolan lukion musiikkilinjalla hän opiskeli kitaransoittoa Jarmo Saaren ohjauksessa. Lenni-Kalle Taipaleen yhtyeen jäsenenä soittaessaan Nyman oli näyttävästi mediassa esillä mm. Joonas Hytönen Show’ssa. Viime vuonna julkaistiin Marzi Nymanin toistaiseksi uusin, toinen soololevy, Kelluva katedraali. Soololevyn kovan komppiryhmän muodostavat Anssi Nykänen (rummut) ja Harri Rantanen (basso), joiden kanssa Marzi Nyman on soittanut jo Nylon Beatin – Nymanin ensimmäinen bändi, jossa soitti ammatikseen jo lukioaikanaan - ajoista lähtien.
Marzi Nyman aloitti musiikkiopinnot Sibelius-Akatemian jazz-osastolla vuonna 1998 ja hänet valittiin vuonna 2003 Porin Jazz Festivaalin vuoden taiteilijaksi. Teosto-palkinnon Nyman sai vuonna 2006 yhdessä Sampo Haapamäen kanssa ja hän sai myös jaetun Espoon kulttuuripalkinnon vuonna 2014. Vuonna 2006 EMI julkaisi Marzi Nymanin ensimmäisen oman soololevyn, Marzi.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti