Viipurin
Sanomat ylisti kirjoituksessaan seuraavasti: "Maaseudun teatteriseuroissa
on tämä merkkipäivä. Nyt alkaa toimia tuo monien puuhien ja ponnistusten
jälkeen toimeensaatu suomalainen Maaseututeatteri, jonka kannattajajoukkoon
taiteenharrastajat kautta maan ovat liittyneet... Teatteri kohottaa kansan
taiteellista aistia ja edistää kieltämme."
Vuonna
1899 Juho Lallukka valittiin Viipurin Maaseututeatterin johtokunnan
puheenjohtajaksi. Nyt kuitenkin uuden teatterin oli vaikea löytää uutta johtajaa,
kun Kansanteatterin johtaja August Aspegren kieltäytyi tästä tehtävästä.
Filosofian tohtori Kasimir Leinon kanssa johtokunta pääsi viimein sopimuksen ja
Leino aloitti tehtävässä marraskuussa 1899. Näyttelijät pestattiin etupäässä
muista teattereista ja sopimukset tehtiin kirjallisina. Sopimuksissa saatettiin
kirjata, millainen peruspuvusto näyttelijällä tuli olla omasta takaa.
Ensimmäisenä näytäntönä oli Minna Canthin Murtovarkaus.
Näytäntökauden
1901-1902 johtokunnan puheenjohtajana toimi arkkitehti Leander Ikonen. Juho
Lallukalla oli tuohon aikaan omia luottamustoimia paljon, mutta jälleen
seuraavaksi näytäntökaudeksi Lallukka valittiin johtokunnan
varapuheenjohtajaksi ja puheenjohtajaksi vuonna 1903. Tässä toimessa Lallukka
olikin sitten aina elämänsä loppuun asti eli kymmenisen vuotta. Kasimir Leino
hoiti johtajan toimensa kevääseen 1903 asti. Johtokuntaa työllisti varsinkin
teatterin heikko taloustilanne. Johtokunta joutui jatkuvasti etsimään
tulolähteitä teatterille; valtiolta saatu avustus ei riittänyt takaamaan
teatterin toimintaa yksin. Teatterin alkuvuosien budjetti oli noin 75 000
markkaa/vuosi ja valtion maksama avustus taas oli n. 10 000 markkaa/vuosi.
Kasimir
Leino (s. 17.11.1866 Paltamo ja k. 8.3.1919 Helsinki) eli oikeammin Kasimir
Agathon Lönnbohm syntyi komissionimaanmittari Anders Lönnbohmin ja Anna Emilia
Kyreniuksen kymmenlapsiseen suurperheeseen. Kasimir pääsi ylioppilaaksi vuonna
1884 ja valmistui vuonna 1888 filosofian kandidaatiksi sekä väitteli filosofian
tohtoriksi vuonna 1896. Jo ylioppilasaikanaan Kasimir Leino toimi Hämeen
Sanomat-lehden toimittajana sekä myöhemmin Valvoja ja Suomen Kuvalehti-lehtien
toimittajana ja Uusi Suometar-lehden taidearvostelijana. Teatterialan
kriitikkona hän myös kirjoitti nuorsuomalaisten Päivälehdessä. Vuoden ajan hän
ennätti toimia apulaisjohtajana Suomalaisessa teatterissa ja ohjata kaksi
näytelmää sinne, ennen kuin sai potkut vuonna 1896 Kaarlo Bergomilta. Leino
julkaisi tutkimuksensa näytelmäkirjailija Minna Canthista vuonna 1897. Leinon
väitöskirja vuodelta 1895 oli Prosper Mérimée. Elämäkerta ja teokset
kirjallisuushistorialliselta kannalta. Taidehistoriaa hän käsitteli teoksessaan
Hovimaalaaja Aleksander Lauréus ja hänen ympäristönsä vuodelta 1908.
Kasimir Leino.
Veljensä
Eino Leinon kanssa hän perusti Nykyaika-aikakausilehden ja toimi sen päätoimittajana.
Vuonna 1904 Leino perusti Suomen Näyttämön, joka toimi vain vuoden ajan. Vuonna
1886 Leino julkaisi ensimmäiset teoksensa Runokokeita ja kertomukset
Sukulais-rakkautta sekä Emmalan Elli. Kasimir Leino teki vuosina 1889-1890
matkan Saksaan, Ranskaan ja Englantiin tutustuen maiden taiteeseen ja
kirjallisuuteen. Matkan varrella hän kirjoitti novellikokoelman Elämästä.
Pienempiä kertomuksia (1889) ja uuden runokokoelman Ristiaallokossa (1890).
Muita runokokoelmia olivat Väljemmillä vesillä (1893) ja Runoja (1899) sekä
kokoelma hänen lyriikastaan vuonna 1908. Vuonna 1905 julkaistiin
kertomuskokoelma Testamentti ym. kertomuksia, sekä näytelmät Jaakko Ilkka ja
Klaus Fleming (runodraama 1901) ja Lehtolapsi (1905). Leinon suomennuksia
olivat mm. Henrik Ibsenin runodraama Brand (1896), Arthur Schnitzlerin
huvinäytelmä Kaksi kirjailijaa (1908) ja näytelmä Viimeiset naamiot (1908),
Alphonse Daudet'n Kuninkaita maanpaossa I-II (1907-1908) ja Guy de Maupassantin
Valittuja novelleja 1-2 (1907).
Kasimir
Leino eleli Viipurissa erakon elämää, mutta Lallukan perheen kanssa hän
ystävystyi ja ystävyys jatkui senkin jälkeen, kun Kasimir Leino jätti Viipurin.
Leino vierailikin usein Lallukoilla ja Juho Lallukka oppi Leinolta paljon
teatteriasioita. Teatterin kireä talous ajoi lopulta myös Leinon ja johtokunnan
välit kireälle. Vuoden 1902 lopulla johtokunta vähensi teatterin näytelmämäärää
ja jätti kiinnittämättä kaksi Kasimir Leinon suosittelemaa näyttelijää
teatteriin. Loukkaantunut teatterinjohtaja lähti Ouluun ja vahvisti toukokuussa
eronsa. Eron syynä hän mainitsi johtokunnan kanssa ilmenneet erimielisyydet. Teatterin
näyttelijöistä Aapo Pihlajamäki ja Hilda Martin seurasivat Leinoa Ouluun.
Juho
Lallukka johtokunnan puheenjohtajana joutui etsimään uutta teatterinjohtajaa.
J. H. Erkko ehdotti tehtävään Eino Leinoa, Pontus Arttia tai Kaarlo Halmetta.
Ensin mainitut kieltäytyivät, mutta Eino Leinon suosituksesta teatterinjohtajaksi
saatiin Kaarle (Kaarlo) Albert Halme (s. 4.12.1864 Hämeenkyrö ja k. 20.9.1946
Helsinki). Halme oli toiminut Turun lääninhallituksen ylimääräisenä kanslistina
ja nimismiehenä aikaisemmin, ja hän oli saanut perusteellisen
teatterikoulutuksen, mutta oli myös tarkka ja vaativainen tehtävissään. Kaarlo
Halme oli näytellyt Suomalaisessa Teatterissa ja siellä erimielisyyksien
johdosta siirtynyt Helsingin ruotsalaiseen teatteriin.
Kaarlo Halme.
Maanviljelijä
ja maakauppias David Sundgren ja hänen puolisonsa Eva Eufrosyne Uotila olivat
Kaarle Halmeen vanhemmat Hämeenkyröstä. Perheen sukunimi, Sundgren, on vuonna
1888 vaihtunut Halmeeksi. Virkamiesuransa aikoihin Kaarlo Halme aloitti
amatöörinäyttelijänä ja sai kiinnityksen vuonna 1888 Kaarlo Bergbomin Suomalaiseen
Teatteriin, jossa niitti mainetta lähinnä sankarirooleilla, kuten Kullervo,
Daniel Hjort, Othello ja Wilhelm Tell. Vuonna 1889 hän oli tukkilaissankari
Turkka Teuvo Pakkalan laulunäytelmän Tukkijoella ensi-illassa. Vuonna 1903
Kaarle Halme teki aloitteen Tampereen Teatterin perustamisesta, ja 10.5.1904
teatteri perustettiinkin Tampereelle. Kaarle Halme oli Tampereen Teatterin
ensimmäinen johtaja, mutta jälleen erimielisyyksien vuoksi hän jätti paikkansa
johtajana tammikuussa 1905 ja toimi Helsingissä tämän jälkeen vuosina 1905-1907
kaunoluvun ja puhetaidon opettajana. Vuonna 1907 Halme oli Helsingissä
perustamassa Kansan Näyttämöä ja toimi senkin ensimmäisenä johtajana vuosina
1907-1911. Eino Leinon kanssa Kaarle Halme perusti vuona 1912 Helkanäyttämön
Helsingin Seurasaareen, mutta tämä Helkanäyttämö toimi vain lyhyen aikaa.
Vuodet 1915-1922 Halme johti perustamaansa Näyttämö Kaarle Halmetta. Vuonna
1923 hän sai taiteilijaeläkkeen ja keskittyi näytelmien, romaanien ja
muistelmiensa kirjoittamiseen. Halme ennätti kirjoittaa 43 näytelmää ja hän
ohjasi neljä varhaista näytelmäelokuvaa vuosina 1913-1915: Nuori luotsi,
Verettömät, Vieraalla maaperällä ja Kesä.
Kaarlo
Halmeen aikana Viipurissa valmisteltiin Oskar Merikannon oopperaa Pohjan Neito.
Halmeen aika Viipurissa oli myös tuulista teatterissa erimielisyyksien vuoksi.
Ensimmäisen vuoden jälkeen Halme jätti joko tahallaan tai tahattomasti myöhässä
paperinsa uusimista varten, joten johtokunta alkoi neuvotella uudesta
johtajasta teatteriin. Johtajaksi löytyi Jalmari Finne, Juho Lallukan hyviä
tuttuja hänkin. Finne tuli johtajaksi aluksi vuosiksi 1904-1907.
Jalmari Finne.
Adolf
Jalmari Finne (s. 11.8.1874 Kangasala ja
k. 3.1.1938 Helsinki) oli kirjailija, suomentaja, tutkija ja teatterinjohtaja.
Hänen vanhempansa J. Gustaf Adolf Finne ja Vilhelmina Westerling pitivät
Kangasalan keskustassa kirjakauppaa. Perhe muutti kuitenkin vuonna 1885
Helsinkiin ja Jalmar pääsi Helsingin Suomalaisesta normaalilyseosta
ylioppilaaksi vuonna 1894. Jalmarin sisaruksia olivat näyttelijä Olga Wilhelmina
Poppius ja opettaja, kuvataiteilija Hilkka Finne. Jalmar Finne toimi
Suomalaisessa Teatterissa ohjaajana vuosina 1896-1903 ja teatterinjohtajana
Kansallisteatterissa kauden 1903-1904. Viipurin Maaseututeatterin johtajana
Finne toimi kahteen otteeseen; ensin vuodet 1904-1907 ja siten uudelleen kauden
1913-1914. Teatteriuransa jälkeen Finne keskittyi olemaan vapaa kirjailija. Hän
kirjoitti mm. romaaneja ja näytelmiä. Finnen suomennuksia ovat esim. Maurice
Maererlickin ja Maurice Leblancin romaanit sekä libretot Richard Wagnerin
oopperaan Valkyyria ja Fredrik Paciuksen Kaarle Kuninkaan Metsästys (Zacharias
Topeliuksen libretto). Historioitsijana Finne aloitti Suomen asutuksen
yleisluennot ja harrasti myös sukututkimusta. Kaarlo Halmeen mukana teatterista
erosi seitsemän näyttelijää ja heidän tilalle uusiksi näyttelijöiksi
Maaseututeatteriin tuli mm. Elli Malmi, Hilja Saastamoinen, Bruno Jorma, Naimi
Kari ja Maiju Ranta. Teatteriin saatiin nyt myös plastiikanneuvoja,
lausunnanopettaja sekä laulunopettaja.
Kova
isku teatterille oli vuonna 1904 tieto siitä, että se ei saisikaan enää
valtionapuna 10 000 markan apurahaa. Sitä päätettiin kuitenkin anoa uudestaan.
Vuonna 1904 Viipurin kaupunki antoi teatterille ensimmäisen avustuksen
mallasjuomayhtiön voittovaroista. Parissa vuodessa nousi kaupungin antama
avustus jo 5 000 markkaan ja tällä kertaa avustus maksettiin
anniskeluosakeyhtiön voittovaroista. Viipurin Maaseututeatterin vuotuiset
käyttömenot olivat tuolloin jo n. 90 000 markkaa. Jalmari Finne sanoutui kuitenkin
irti johtajan toimestaan vuoden 1906 lopulla. Eron syyksi hän ilmoitti olleensa
jo riittävän kauan Viipurissa. Finnen ensimmäisen kauden lopulla olivat
katsojaluvutkin laskeneet ja ainainen huolenaihe tuntui edelleen olevan rahan
riittävyys. Teatteri teki joka vuosi tappiollisen tuloksen. Jalmari Finnen
jälkeen johtajaksi saatiin Valle Sorsakoski.
Kauppaneuvos Juho Lallukka.
Vuodesta
1906 lähtien Viipurin Maaseututeatterin talous oli hyvin epävakaata vuotuisen
vajeen ollessa useita tuhansia markkoja. Juho Lallukka lainasi omista
varoistaan teatterille käyttövaroja. Ajoittain jopa koko teatterin toiminta
perustui tyystin Juho Lallukan taloudelliseen tukeen. Liikemies ja
tukkukauppias sai 56-vuotiaana kauppaneuvoksen arvonimen. Hakemus tehtiin
Pamaus-seuran toimesta ja Keisarillisen Majesteetin armollisesta käskystä
Keisarillinen Suomen senaatti vahvisti 28.4.1908 kauppaneuvoksen arvonimen,
jonka talousosaston varapuheenjohtaja Leo Mechelin varmisti
nimikirjoituksellaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti