Seuraava
tarina kertoo Eino Leinon nopeasta teatterikokeilusta Helsingin Seurasaaressa
vuonna 1912. Hän sai houkuteltua mukaansa sankarihahmojen näyttelijän ja
ohjaajan Kaarle Halmeen. Leino oli jo pitkään hautonut mielessään omaa
teatterihanketta, mutta annetaanpa Einon itse kuvailla näkemystään omasta
teatterista:
"Niin
monissa muodoissa kuin Kalevalan aiheita ja henkilöitä on koetettukin
näyttämöllä esittää, on tämä kysymys kirjallisesti katsoen kuitenkin vielä
jäänyt ratkaisemattomaksi. Eipä liene pieni niidenkään joukko, jotka ovat
taipuvaisia pitämään kokonaan mahdottomana koskaan saadakaan mitään ratkaisua
asialle.
Kuitenkin
vaatii se sitä vaatimalla. On aivan luonnollista, että kansa tahtoo myöskin
näyttämön kohottavassa ja kirkastavassa valaistuksessa nähdä niitä runollisia
ihannehenkilöitä, jotka sen mielikuvitus on synnyttänyt, ja yhtä luonnollista
on, että suomalaiset kirjailijat uudestaan ja yhä uudestaan palajavat
kalevalaisen tarumaailman iäti tuoreille luonnonlähteille. Kyseenalaiseksi jää
siten ainoastaan tapa, miten tämä tarumaailma parhaiten voisi tulla
hedelmälliseksi suomalaiselle näyttämötaiteelle ja suomalaiselle
näyttämökirjallisuudelle.
Olen jo kauan
aikaa ollut sitä mieltä, jota näen myöskin tanskalaisen Kalevala-tutkijan
Ohrtin kannattavan, että Kalevalan henkilöt ovat jo sellaisinaan valmiita
kiteytyneitä taideteoksia eivätkä siis siedä enempää, jatkavaa tai
viimeistelevää kirjallista käsittelyä. Jos mieli ajatella niitä näyttämälle
siirretyiksi, täytyy niiden saada puhua omaa kieltään, käyttää omia sanojaan,
ja ennen kaikkea esittää omia alkuperäisiä luonnepiirteitään, rauhassa kaikilta
nykyaikaisilta, selittäviltä tai symbolisoivilta toisinnoilta. Se on sen uuden
kalevalaisen näyttämötyylin ensimmäinen kulmakivi, jonka luulen keksineeni.
Toinen johtuu
edellisestä. Jos mieli koettaa saada näyttämöllä aikaan puhtaasti
kansarunollista mielialaa, täytyy Kalevalan tapausten ja henkilöiden
esittämiseksi luopua useimmista nykyaikaisen teatterin ominaisuuksista. On
luovuttava ulkonaisen todellisuuden vaatimuksesta, pidettävä yksin kiinni
sisällisestä totuudesta ja vedottava yleisön mielikuvitukseen. Meidän ei
tarvitse kuulla teatteri-ukkosta, joka kerta kun sanotaan, että ukkonen käy, ei
nähdä reslarekeä, joka kerta kun joku Kalevalan sankari 'kohennaikse
korjahansa'. Me vain kuvittelemme niin tapahtuvan. Runous voittaa siitä,
kauneusvaikutus hienostuu, se ei maksa mitään eikä tuota pienimmälläkään
näyttämöllä eikä ahtaimmassakaan katsomossa mitään vaikeuksia. Siis pelkkiä
hyviä puolia, joiden vastapainoksi en vuosikausienkaan epäilyjen avulla ole onnistunut
vielä yhtään huonoa löytämään.
Mutta
nykyaikainen teatteri on myöskin eräs valmis kokonaisuus, kuten Kalevalakin,
josta on vaikea johtaa mitään enempää. Rikkoa voidaan sen sääntöjä, särkeä sen
viivoja ja järkyttää sen perustuksia, kuten nykyaikaisen draaman kehitys muissa
maissa on sen osoittanut, mutta mitään uutta, oleellisesti ja myönteisesti
uutta, siihen tuskin voitaneen lisätä enää. Se täytyy hyväksyä tai hyljätä
kokonaan. Jälkimmäinen on se ainoa vaihtoehto, mikä näiden rivien kirjoittajan
mielestä on Kalevalaan nähden voinut tulla kysymykseen.
Mutta jos
hylkää jotakin, täytyy olla myös mitä panna sijaan. Ja niin on Kalevalan
näyttämölle sovittamista varten täytynyt luoda kokonaan uusi näyttämö ja uusi
teatteri-ympäristö, joka ei ollenkaan tavoittelekaan nykyaikaisen teatterin
ominaisuuksia.
Olen
koettanut kuvitella, miten muinaiset suomalaiset itse olisivat Kalevala-taruja
näyttämöltä esittäneet, jos heidän kulttuurinsa olisi itsenäisesti kohonnut
sille asteelle ja säilynyt vapaana ylivoimaisten, vieraiden kansallisuuksien
vaikutukselta. Se olisi epäilemättä tapahtunut suurten uhrijuhlien yhteydessä.
Näyttämön taustan olen sentähden ajatellut esittävän uhrikarsikkoa. Sen edessä
olevaa vapaata paikkaa voimme nimittää vaikka helkanurmeksi. Suomalainen
maisema sivuille, toiselle metsä, toiselle järvi, ja kalevalainen näyttämö on
valmis. Runolaulajat istuvat laulupaasillaan, alkavat kertoa näkymättömälle
uhrikansalle muinaisia muisteloitaan, piirtävät muutamalla hahmoviivalla
sielunsilmiemme eteen erinäisiä henkilöitä ja - ihme tapahtuu! Ihme, todellinen
ihme. Sillä nyt rupeaa 'metsä liikkumaan'.
Tarkoitan
vainajien karsikkoa. Se rupeaa elämään, sieltä alkavat astua esille menneet
sukupolvet, Väinämöiset, Ainot ja Joukahaiset, eivät realistisina näyttelijöinä
enää, vaan asianomaisten runolaulajien mielikuvina. Ne puhuvat, ne liikkuvat,
ne toimivat, ne kärsivät ja kuolevatkin, kuten näyttelijät ylimalkaan, mutta ne
koskettavat tuskin maata jalallaan. Sillä niiden valtakunta ei ole tästä
maailmasta. Ne ovat runokuvia, ne kuuluvat kansan mielikuvituksen kultapilvien
palteille, josta ne vain hetkeksi ovat meidän kurjien kuolevaisten iloksi alas
astahtaneet. Siksi ei tarvita myöskään mitään näyttämömuutoksia. Runolaulajat
kertovat vain yksinkertaisesti, että näyttämö muuttuu ja silloin se muuttuu.
Eepillinen aines täten tulee ja vahvistaa draamallista. Kun näyttelijät
vaikenevat, jatkavat lausujat jälleen juonta, mutta seuraavat koko ajan
jännityksellä kuviteltujen tapausten kulkua.
Tämä on uuden
kalevalaisen näyttämön - joka sekin toistaiseksi elää vain miettijänsä
mielikuvituksessa - sielullinen pohja ja perustus. Sitä voidaan olosuhteiden
mukaan laajentaa ja supistaa, kaunistaa ja koristaa, kenties vielä suurestikin
kehittää, mutta sen ytimenä on ja pysyy eepillisen ja draamallisen aineksen
veljellinen vuorovaikutus. Lyyrillinen aines jää pääasiallisesti vain
asianomaisten vuorosanojen runollisen kauneuden varaan. Mutta senkin edustajana
voi silloin tällöin Kanteletar itse näyttämölle ilmestyä.
Näin menetellen
voidaan esittää koko Kalevala, koko muinaissuomalainen sankaritarusto, ainakin
sen pääkohdat, muutamien tuntien kuluessa, kaikki samalla näyttämöllä, vaikka
ilman väliaikojakin, jos niin tahdotaan. Se ei maksa juuri mitään ja on samalla
kirjallisesti arvokkaampaa kuin kaikki ne kirjailijain omalle jälkiluovalle
fantasialle perustuvat yritykset, jotka tähän saakka ovat Kalevalaa näyttämöltä
tulkinneet. Vieläpä tahtoisin väittää sen olevan täysin niiden nykyaikaisten
uudistuspyrintöjen tasalla, joilla muissa maissa on koetettu puhaltaa elävää
henkeä kuoleviin teatterimuotoihin, taikka oikeammin pieni askel niistä eteenpäin.
Näin suureksi
ja paljon suuremmaksi ajattelen minä kalevalaisen näyttämön taiteellista
merkitystä, vaikka luonnollisista syistä sitä toistaiseksi tuskin uskallan
muille tunnustaa. Kuitenkin olen tämän sisällisen vakaumukseni voimassa
tohtinut suunnitella yhdeksän ientä näytelmää sisältävän sarjan 'Kalevala Näyttämöllä', joka täten yleisölle
tarjotaan. Paljon on tietysti täytynyt jättää pois, lyhennyksiä tehdä ja
vuorosanoja toisin sovitella, mutta yhtään omaa sanaa tai luonnepiirrettä
lisäämättä. Se, mitä yleisö täten saa nähdä näyttämöltä, on todellakin
Kalevalaa. Ehkäpä sen ikuiset kauneudet siten voivat entistä syvemmälle ja
laajemmalle tunkeutua.
Se on ollut
ainakin sovittajan innostava johtotähti. Yleisö itse päättäköön, missä määrin
se on hänet oikeaan opastanut."
Eino Leino
suunnittelee mielessään Helkanäyttämöä osakeyhtiöksi, joka saisi avustusta
yleisistä varoista.
"Helkanäyttämö
pyörii yhä mielessäni. Kyllä olisi kovin edullista startata se ensi keväänä.
Tiedäthän nimittäin, kuinka silloin ovat taideolot täällä. Valtionavun
puutteessa taitavat kuolla useimmat teatterit ja orkesterit. Jumalan sormi, vai
mitä? Tulee ainakin olemaan vapaita taiteilijoita joka maantiellä
Suomessa." Ystävät' Korkeasaarella. Antaisi kolme näytelmää kerrallaan.
Siten tulisi saman päivän kuluessa koko Kalevala esitetyksi.
Kaikki,
joille olen puhunut jutusta, ovat pitäneet sitä hyvänä. Sille ehkä voisi saada
kaupungin avustusta... Toiset pitävät sitä aivan suurena ideana, puhuvat
Bayreuthista, Oberammergausta j.n.e. Olen itsekin toivorikas."
"Helkanäyttämö-ajatus
on nyt kehittynyt niin pitkälle, että jätän näinä päivinä anomuksen Kaupungin
valtuustolle. Pyydän Seurasaarella sijaa esittääkseni näytelmiäni vapaassa
luonnossa ja toivon, että saan vielä vähän avustustakin yleisistä varoista.
Ellei kaupungilta, niin Senaatista. Kaikissa tapauksissa on se juttu nyt
ajettava onnelliseen satamaansa.
Halme tulee
yliohjaajakseni. Saan hänen naisensa (Rva Rantasen ja nti Terhon). Samoin erään
uuden nousevan tähden suomalaisen kirjallisuuden taivaalla Hilja Aaltosen, joka
tänä keväänä julkaisee erinomaisen lyyrillisen esikoiskokoelmansa Weilin &
Kumpp:nin kustannuksella."
"Hauskaa,
että olet Helkanäyttämöön innostunut. Pohjan neidin osa on varmasti sinun. Jos
se sinua miellyttää. (Leino kirjoittaa kirjettään L. Onervalle.)
Harjoitusten
olisi tarkoitus alkaa heti toukokuun alusta. - Vappuna minusta siis tulee
kesätirehtööri. Eihän se aivan sama ole kuin jos olisi savu- tai
rottainspehtoriksi päässyt, mutta sentään aina jotakin! Voit arvata muuten
millainen Vappu siitä tulee.. Toivon, että Helkanäyttämö syö yhteisen
päivällisen silloin Seurahuoneella.
Luultavasti
olet nähnyt suomal. sanomalehdissä uutisen O. T:iön perustamisesta, Kallela,
Setälä, Matti Äyräpää ja Salminen etunenässä. Se oli minun diplomaattinen
shakkivetoni, ettei itse aina tarvitsisi näkyä. O. Y:iössä tule minulla olemaan
ehdoton äänten enemmistö... Kaikki lehdet ovat yritystä kannattaneet. Samoin on
Mörne ja Nya Pressenissä kirjoittanut kauniin alikerran 'Kalevalasta
Näyttämöllä'. Merkit ovat hyvät. Valtuuston päätös vain viipyy vielä.
Itse katselen
ihmetellen, miten siitä, josta vuosien varrella olemme niin usein kahden
puhelleet, nyt on sukeutunut n. s. julkinen asia, joka miehen ja naisen
mielikuva."
Leino
esittelee teatterihankettaan innostuksen vallassa useille ihmisille ja saa
vähitellen mukaansa tarvittavan määrän henkilöitä teatterin kannattajiksi. Hän
suunnittelee kuumeisesti jo näyttelijöitä eri rooleihinkin. Asiat etenevät ja
lopulta päästään perustamaan itse teatteria. Seuraavassa on lainaus teatterin
yhtiösopimuskirjasta:
"Täten
suostumme me allekirjoittaneet keskenämme perustamaan teatterin ylläpitämistä
varten osakeyhtiön nimeltä "Helkanäyttämö Osakeyhtiö", jossa
vastuunalaisuus yhtiön veloista on siten rajoitettu kuin osakeyhtiöstä
toukokuun 2 p:nä 1895 annettu laki säätää, ottaen itse ainoastaan osan
osakkeista ja antaen muiden jälkeenpäin merkitä loput. Samalla kuin nyt
hyväksymme tähän myötäliitetyn yhtiöjärjestyksen, otamme siinä kukin seuraavan
määrän osakkeita:
Helsinki,
helmikuun 12 p:nä 1912.
A.
Gallén-Kallela, Alberga, 1 osake, kuvaaja. Väinö Salminen, Helsinki, 1 osake,
maisteri. E. N. Setälä, Helsinki, 1 osake, professori. Matti Äyräpää, Helsinki
1 osake, professori.
Yhtiöjärjestyksessä
oli 12 pykälää, joista kaksi ensimmäistä meni näin:
1 &:
"Helkanäyttämö Osakeyhtiön" tarkoituksena on suomenkielisen,
kansanomaisen taideteatterin ylläpitäminen kielen vaalimista, omintakeisen,
suomalaisen näyttämötyylin luomista ja kiteyttämistä sekä suomalaisen sivistyselämän
yhtenäistyttämistä varten. Yhtiön kotipaikka on Helsingin kaupunki.
2 &:
Yhtiön osakepääoma, jonka tulee olla kokonaan maksettuna yhden vuoden kuluessa
yhtiön perustavasta kokouksesta ja yhden viidesosan ennen tätä kokousta, on
kaksi tuhatta (2,000) markkaa jaettuna kahteenkymmeneen sadan (100) markan
osakkeeseen.
Sitten kun
ylempänä määrätty pääoma on täysin maksettu, voidaan yhtiökokouksen päätöksen
mukaan osakepääomaa lisätä aina viiteenkymmeneen tuhanteen (50,000) markkaan
asti, antamalla uusia sadan (100) markan osakkeita, joitten arvo suoritetaan
yhden vuoden aikana siitä lähtien kun niiden antaminen on yhtiökokouksessa
päätetty."
Suomen
senaatti antoi anomukselle hyväksynnän 23.2.1912 ja osakeyhtiön perustavassa
kokouksessa Eino Leino merkitsee itselleen 11 osaketta. Seuraavat henkilöt
merkitsivät kukin itselleen yhden osakkeen: johtaja Kaarle Halme, johtaja Väinö
Päiviö, professori Robert Kajanus, toimittaja E. Katila, maisteri Väinö
Salminen, taiteilija A. Gallen-Kallela, tohtori K. O. Vikman ja professori E.
N. Setälä. Professori Matti Äyräpäätä ja kuutta muuta osakasta lukuun ottamatta
muut osakkaat olivat paikalla perustavassa kokouksessa.
Helkanäyttämö
Oy:n perustamiskokouksessa kokouksen avasi Eino Leino ja hän selosti
avauksessaan yhtiön tulevaa toimintaa sekä Helsingin valtuustolle jätetystä
avustusanomuksesta; jos avustus saataisiin, olisi teatterin olemassaolo
turvattu. Leino ilmoitti kokousväelle, että Anniskeluyhtiö on jo luovuttanut
ulkoilmateatterille käyttöön erään niemen Seurasaaresta. Professori Kajanus
toimi kokouksen varsinaisena puheenjohtajana ja Väinö Päiviö pöytäkirjurina.
Teatterin johtokuntaan valittiin varsinaisiksi jäseniksi Eino Leino, Kaarle
Halme ja K. O. Vikman, ja varajäseniksi Väinö Salminen ja E. Katila sekä
tilintarkastajiksi prokuristi O. Lampinen ja neiti M. Bohm, varamieheksi Aarni
Kouta. Rouva Ellinor Ivaloa pyydettiin kokouksessa ulkoilmateatterin pukusuunnittelijaksi
ja hän lupautui tehtävään. Akseli Gallen-Kallela taas lupasi auttaa teatterin
lavastusten rakentamisessa ja suunnittelussa. Näyttelijöiksi uuteen teatteriin
kiinnitettiin: Hilma Rantanen, Tyyne Halme-Enroth, Mandi Terho, Esteri Hilska,
Emilia Mehtonen, Vilho Ilmari, Kaarlo Nissinen, Jaakko Korhonen, Juho
Kalliomäki, Aarne Ylermi ja Martti Aronen.
Seurasaaren
Helkaniemessä oli Helkanäyttämön avajaisnäytäntö helluntaina 26.5.1912 klo 18.
Esitettävät teokset olivat Maailman luominen, Aino ja Sammon taonta.
Pääsylippuja myytiin 899 kappaletta. Seuraavana päivänä, helluntai-maanantaina,
annettiin myös kolme näytäntöä, klo 14, 16 ja 18. Nytkin yleisöä oli mukavasti
paikalla. Hyvin pian näyttelijöille kävi kuitenkin selväksi, että näytteleminen
maan pinnalla ilman lavaa on raskasta ja hankalaa. Näyttelijöiden ääni ei
myöskään tahtonut riittää vuorosanoissa ilman näyttämökoroketta. Näyttelijät
joutuivat taistelemaan tuulta ja meren ääniä vastaan saadakseen äänensä
kuuluviin. Katsotaanpa, kuinka nimimerkki M. K. (Matti Kivekäs) kuvaa esitystä
Helkaniemessä Helsingin Sanomissa:
"Limonadi-
ja korvapuustikulttuurille tarjotaan tästä lähtien Kalevalakulttuuria.
Puolikulttuurille totista, henkevää ja täysiveristä kansankulttuuria. Pystyykö
nyt jälkimmäinen sysäämään syrjille edellisen, siinä on kysymys, joka ajatuksia
eniten askarruttaa Helkaniemeltä palatessa.
Kalevala on
sulettu kirja. Sitä luetaan kouluissa ja sitä levitellään kansan keskuuteen
sanoin ja selityksin. Mutta sitä ei ymmärrä kuin harvat. Onko se yleisö sitä
ymmärtävä, joka pyhäisinä iltapäivinä keräytyy lepopäiväänsä viettämään
Seurasaarelle kahvipannuineen ja riippumattoineen? Sehän lienee ainakin
pyrkimyksen määrä, ja jos siitä pyrkimyksestä satoa saadaan, niin on
Helkanäyttämö luettava kulttuurimme kulmakiveksi... Herääkö meissä sitä
katsellessa kipeä tunto elämämme kierosta suhteesta ydinterveeseen,
täysveriseen ja pilaantumattomaan kansankulttuuriin?... Koko helsinkiläinen
kulttuuri maistuu limonadilta ja vetiseltä vehnäleivältä. Ei kuitenkaan Helkanäyttämön
rinnalla, vaan Kalevalan. Kalevalasta me sanomme ylpeillen: meidän Kalevalamme.
Mutta Helkanäyttämö on vielä Eino Leinon. Siitä puuttuu jotakin, joka tekisi
sen kaiken kansan omaksi. Sikäli kuin se voi tulla kaikkien omaksi. Se voi
kuitenkin tulla useampien omaksi kuin Kalevala, sillä ajatus on erinomainen. Se
kaipaa vain kehittelyä ja parannuksia. Ne kyllä selviävät käytännössä."
Näytäntöjä
Helkanäyttämöllä oli tarkoitus antaa koko kesän ainakin lauantaisin ja
sunnuntaisin. Melko pian alkoi näyttämö kokea kuitenkin vastoinkäymisiä.
Sääolosuhteen olivat haasteellisia ja alkuinnostuksen jälkeen yleisö ei enää
jaksanut olla kiinnostunut Kalevalan aiheista. Kaupungin valtuusto ei myöskään
heltynyt avustuksiin teatterille, joten lavasteet jäivät myös melko
vaatimattomiksi näytännöissä. Eino Leino piti kuitenkin määrätietoisesti omista
näkemyksistään tiukasti kiinni, vaikka ohjaaja Kaarle Halme esitti
käytännöllisiä muutosehdotuksia hänelle teatteriin.
Eino Leino
oli tunnetusti hyvin aktiivinen innostuessaan ja pistäessään alkuun ideoitaan.
Pian hänen innostuksensa kuitenkin asioiden suhteen saattoi laimentua ja jopa
lopahtaa; mielellään hän antoi myös toisten jatkaa silloin eteenpäin, itse
vetäytyen syrjään. Hänelle riitti hyvin se, että oli saanut toimia idean isänä.
Leinolla oli jälleen kova kiire syöksyä kohti uusia seikkailuita ja kokemuksia
sanataiteen maailmassa.
Helkanäyttämö
Oy:n ylimääräinen yhtiökokous järjestettiin 8.6.1912 hotelli Apollossa ja läsnä
olivat kokouksessa ainakin Eino Leino, Matti Äyräpää, Kaarle Halme ja Väinö Päiviö.
Kokouksessa ratkaistiin pitkälle näyttämön kohtalo, sillä kesän näytännöt
päätettiin ainakin siltä kesältä lopettaa 20.6.1912 lukien. Eino Leino
julkaisee itse kesäkuun viimeisenä päivänä sanomalehdessä uutisen
Helkanäyttämön lopetetusta toiminnasta ja selosti lehdessä vielä näyttämön
vaiheita. Kaupungin valtuusto osoitti Helkanäyttämölle toimintapaikan, mutta
anottua apurahaa ei näyttämö valtuustolta saanut. Teatterin osakkaat olivat
kuitenkin varsinkin alkuun tehneet teatterille taloudellisia uhrauksia esim.
puvuston hankintaan. Varsinkin professori Matti Äyräpää oli kunnostautunut
talousasioissa.
Leino ilmaisi
kirjoituksessaan asian niin, että Helkaniemen "taidekausi" oli nyt
auttamattomasti päättynyt: "Toivottavasti ei kuitenkaan ainiaaksi. -
Alekirjoittaneen mieltä on koko tässä asiassa kiinnittänyt ennen kaikkea
'Kalevala näyttämöllä', siis vähemmän itse ulkoilmateatteri ulkoilmateatterin
vuoksi kuin ulkoilmateatteri Kalevalan kauneuksien levittämiseksi."
Helkänäyttämö
Oy oli kuitenkin vielä olemassa 28.2.1913 asti, jolloin Catanissa kokoontuivat
Eino Leino, Matti Äyräpää, Kaarle Halme, Klaus de Pont ja Väinö Päiviö. He
toimittivat vielä johtokunnan ja tilintarkastajien vaalit; johtokunta
valtuutettiin myös realisoimaan teatterin omaisuus mahdollisimman edullisella
tavalla. Päätettiin myös vielä hakea valtuustolta apurahaa seuraavan kesän
mahdollisia näytäntöjä varten. Apurahaa ei koskaan tullut, mutta ei kyllä
tullut myöskään seuraavan kesän näytäntöjäkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti