Kauneusihanteisiin,
tehokkuuteen ja virheettömyyteen tähdännyt länsimainen kulttuuri pohjautuu
helleenien ihanteisiin. Tämän kulttuurin äärimmäistä laitaa edusti jo muinoin Eurotas-joen
hedelmällisessä laaksossa vuoriston suojaamalla alueella Spartan valtio, jonka
ratkaisuna oli poistaa kaikki vialliset yksilöt yhteisöstään. Peloponnesolaissodasta
– joka käytiin vuosina 431-404 eaa. - muistamme Spartan ja tämä kaupunkivaltio
kävi sotia aina Afrikkaa myöten. Ensimmäinen peloponnesolaissota oli käyty jo
vuosina 460-445 eaa. Spartan armeijaa pidettiin antiikin Kreikan ylivoimaisesti
parhaiten koulutettuna armeijana.
Vuosisatojen
vieriessä kristinusko toi hyvin hitaasti vammaisten ihmisten kohteluun hieman
inhimillisyyttä. Sekä keskiajalla että uuden ajan lävitse vammaisten turvana
olivat melkeinpä ainoastaan yksityisten ihmisten armeliaisuus ja kirkon
kymmenykset, joilla saatettiin perustaa esimerkiksi ns. pyhänhengen huoneita ja
hospitaaleja. Varsinainen yhteiskunnallinen herääminen asian suhteen sai luvan
odottaa vielä vuosisatoja.
Ensimmäinen
asetus köyhäinhoidosta annettiin Suomessa vuonna 1852. ”Keisarillisen
Majesteetin armollinen asetusyhteisestä waiwaistenholhouksesta Suomen
Isoruhtinaskunnassa” liittyi läheisesti 1830-luvun katovuosiin, jolloin isot
kerjäläisjoukkiot alkoivat kiertää kaikkialla Suomessa. Tätä seuraava
vuosikymmentä voidaankin sitten jo pitää yhteiskunnallisen heräämisen aikana
Suomessa, jolloin sosiaaliset ongelmat ilmestyivät monien tarkastelujen
kohteiksi mm. yleisissä keskusteluissa ja sanomalehtien palstoilla.
Maanomistajia
koski suoraan vuoden 1852 asetus, joka sääti ruotielatuksesta. Vaivaistuen
puuttuessa kunnallinen vaivaishoitohallitus määräsi nyt ruotivaivaiset
maanomistajien huollettaviksi. Vaivaistupiin ei saanut majoittaa lapsia ja
mikäli lastenkotia ei ollut käytettävissä, määräsi asetus seuraavaa: ”Niin
pitkäksi aikaa kuin mahdollista on, yhteen ja samaan paikkaan elätettäwäksi ja
holhottawaksi tingattaman hyvintunnetuin ja päälleluotettawain personain
tykönä, jossa ne, nauttien muutoin kristillistä ylöskaswatusta ynnä saawat
tilaisuutta oppiaksensa sellaista käsityötä, maamiehentöitä eli muita
soweliaita askareita, joiden kautta he wastedes taitanewat itsensä elättää ja
aikaan auttaa sekä myös tulla kunnon jäseneksi kansakunnalle.”
Käytäntö
johti nopeasti siihen, että avun tarpeessa olevat lapset huutokaupattiin
alhaisimman hinnan tarjonneille talollisille. Tämä ”auksuuni” järjestettiin
yleensä joulun jälkiviikolle, ns. viattomain lasten päiväksi.
Vuonna
1879 tuli voimaan köyhäinhoitoasetus, jonka juuret pureutuivat 1860-luvun
nälkävuosiin. Aiemman asetuksen nähtiin tuolloin olleen liian anteliaan ja
köyhyyden vain oletettiin jatkuvasti lisääntyvän, sillä vaivaishoidosta oli
tehty jokaisen oikeus. Vallalla oli luulo, että köyhiä ei enää kiinnostaisi
työnteko, vaan he käyttäisivät vaivaishoitolainsäädäntöä jopa hyväkseen. Oli
vielä vaikea kuvitella, että väestön lisääntyminen saattoi myös lisätä
köyhyyttä vielä niin maatalousvaltaisessa Suomessa, jossa teollisuus haki vielä
omaa vuoroaan. Vuoden 1879 asetus jakaantui kahteen osaan: pakolliseen ja
vapaaehtoiseen. Kukaan ei voinut enää saada lakisääteistä yksinoikeutta silloin
vaivaishoitoon. Kuntien velvollisuus oli nyt auttaa turvattomia lapsia,
sairaita sekä muita työkyvyttömiä. Vain kaikkein valistuneimmat kunnat veivät
huoltotoimintaansa inhimillisempään suuntaan. Vaikka tämä asetus ei enää
mainitse ruodillakierrätystä, käytännössä ruotiasetus oli kuitenkin vielä
vuonna 1903 käytössä 32:ssa
maalaiskunnassa ja jatkui aina 1930-luvulle asti käytännössä.
Ennen
vuotta 1905 voimaan tullutta äänioikeuslakia oli Suomessa äänioikeus sidoksissa
varallisuuteen. Tämäkään lakiuudistus ei siis tuonut vammaisten asemaan mitään
uudistusta ja vieläpä tuolloin käytettiin vanhatestamentillista ajatusmallia
perusteluna vammaisten kohtelusta; vamma katsottiin yleisesti rangaistukseksi
jostakin menneisyydessä tapahtuneesta. Edelleen siis vammaisista huolehtiminen
oli pääosin armeliaisuuden varassa toimivaa ja yksityisistä riippuvaa.
Saksassa
ensimmäinen raajarikkoisten poikien hoivaan keskittyvä laitos oli J. von
Kurizin Mücheniin vuonna 1832 perustama laitos, johon hieman myöhemmin
hyväksyttiin myös tytöt hoidettaviksi. Laitoksen tarkoitus oli kasvattaa sekä
kouluttaa näistä lapsista taas yhteiskunnan toimivia jäseniä. Tanskassa myös
pastori Knudsen perusti vastaavanlaisen hoitolaitoksen vuonna 1873; tässä
laitoksessa ensin aloitettiin hoito lääketieteellisin keinoin erilaisiin
elimellisiin vajavaisuuksiin ja vasta sen jälkeen alkoi varsinainen
koulutusohjelma tähtäimessä yhteiskunnan jäsenyys.
Suomessa
vammaisasioita hoitivat tällä alueella tehokkaimmin nimenomaan naiset. Suomessa
tämä yhteiskunnallinen herääminen asian suhteen tapahtui 1840-luvulla. Tässä
samassa yhteydessä pöydälle nousi myös naisten asema yhteiskunnassamme,
koulutuksesta sekä päätöksenteossa. Naispioneerejamma oli mm. Fredrika
Runeberg, jonka johdossa Porvoossa perustettiin vuonna 1846 Suomen ensimmäinen
Rouvasväen Yhdistys. Sangen nopeasti ajatus alkoi levitä kaupungista toiseen ja
Rouvasväen Yhdistysten toimintakenttään kuuluivat pian myös mm. turvattomien
tyttöjen ottaminen jäsenistön koteihin, lastenkodin pito sekä alakoululaisten
tukeminen.
Neiti
Vera Hjelt matkusti Tanskaan ja tutustui pastori Knudsenin hoitolaitokseen.
Palatessaan Tanskasta Hjelt sai tuekseen pääkaupungista naisia ja miehiä omalle
hankkeelleen; hän perusti lokakuussa 1889 Helsinkiin Raajarikkoisten
Auttamisyhdistyksen. Tätä uutta yhdistystä tuki voimakkaasti mm. silloinen
vaivaishoidon ylitarkastaja Gustaf Adolf Helsingius (s. 15.2.1855 Turku ja k.
7.6.1934 Lohjan maalaiskunta). Gustaf Helsingius oli myös perustamassa Suomen
yleistä käsiteollisuusyhdistystä ja hän toimi molempien yhdistysten johtokunnan
jäsenenä ja puheenjohtajana useiden vuosien ajan.
Raajarikkoisten
Auttamisyhdistys aloitti toimintansa marraskuussa 1890 Raajarikkoisten
Työkouluna, jonka oppilaat saivat ammattiopetusta lähinnä käsitöissä.
Raajarikkoisten Auttamisyhdistys vaihtoi myöhemmin nimensä Raajarikkoisten
huoltolaitokseksi ja vielä myöhemmin se toimi nimellä Ruskeasuon koulusäätiö.
Vuonna
1891 perustettiin jo toinen raajarikkoisten lastenkoti Ouluun; sen perusti
Oulun Rouvasväen Yhdistyksen jäsen ja kapteeni Georg Carl Alexander Braxén
rouva Wenny Maria Braxén (s. 30.8.1862 Ylivieska ja k. 15.10.1915 Oulu).
Myöhemmin tämä lastenkoti tunnettiin Lohipadon erityiskouluna.
Vuonna
1907 tarkasteli komiteamietintö köyhäinhoito-ongelmaa seuraavasti: ”Kuitenkin
köyhänhoitoa on sen vuoksi annettava siinä muodossa, että todella tarvitseva,
sairas, vanhuuttaan heikko ja raajarikkoinen tyydytyksellä ottaa vastaan tarjotun
avun, mutta kevytmielinen, työhön haluton ja juomari ainoastaan viimeisenä
keinona vastenmielisesti kääntyy kunnallisen köyhäinhoidon puoleen.” Samainen
komiteamietintö jatkaa: ”Viime aikoina on opittu näkemään, että sokeista,
kuuromykistä, kaatuvatautisista, viallisista, raajarikkoisista ja heihin
verrattavista henkilöistä voidaan useassa tapauksessa, jos he saavat
tarkoituksenmukaista hoitoa, kehittää hyödyllisiä, työhön kykeneviä jäseniä.”
Edelleen
köyhäinhoito vaati varoja ja komitea oli kovin varovainen osoittamaan toimintaa
valtion niskaan, joten se päätti pysyä kunnallisen köyhäinhoidon varassa:
”Painavat syyt vastustavat, kuten tunnettua, köyhäinhoidon siirtämistä valtion
huostaan. Täydellä syyllä on huomautettu, että jos valtio ottaisi köyhäinhoidon
asiakseen, tulisivat köyhäinhoidon kustannukset kohoamaan, samalla kun
köyhäinhoito varmaankin kävisi leväperäisemmäksi.” Tarkoituksenmukainen hoito –
varmasti hyvää tarkoittava kohta komiteamietinnössä – jäi näin kuolleeksi
kirjaimeksi, koska vammaiset olisivat kaivanneet koulutuksessa ja hoidossa
erityistoimenpiteitä; edelleen heidän auttaminen jäi yhäti hyväntekeväisyyden
varaan.
1900-luvun
alkuvuosikymmenet eivät vammaishuoltoon juurikaan tuoneet uudistuksia mukanaan.
Vuonna 1922 ainoa uudistus oli vammaisille Köyhäinhoitolaki, jolla oli vahvasti
edelleen armeliaisuusluonteensa. Vuonna 1935 säädettiin työväentapaturmalaki ja
laki liikennetapaturmista, vuonna 1938 astui voimaan laki sotapalveluksessa
saadun vamman korvaamisesta. Nämäkään lait eivät kuitenkaan taanneet
vähimmäistoimeentuloa eivätkä auttaneet työ- ja ansiomahdollisuuksien
paranemista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti