Kustaa
Hiekka teki suurimman omaisuutensa kiinteistöillä. Tampereelle
muutettuaan ja avioiduttuaan Henrika Karolina Areniuksen kanssa,
Kustaa työskenteli vaimonsa omistamassa kultasepänliikkeessä
mestarina. Tuoreen avioparin koti sijaitsi tämän kultasepänliikkeen
rakennuksen yläkerran vuokrahuoneistossa. Taloa kutsuttiin ns.
kasarmin taloksi ja se sijaitsi Aleksis Kiven kadun ja Puutarhakadun
kulmassa. Kultaliikkeen takatilassa sijaitsi verstas ja sen jatkona
asuntona oli kolme huonetta ja keittiö.
Nahkurinleski
Kristina Lindströmiltä Kustaa Hiekka osti vuonna 1883 tontin nro 83
ja tällä tontilla sijainneet rakennukset osoitteessa Kauppakatu 8.
Tontti sijaitsi Tampereella Kuninkaankadun ja Kauppakadun
kulmauksessa ja oli ehdottomasti kaupungin parhaita liikepaikkoja.
Kustaa Hiekka siirsi kultasepänliikkeensä välittömästi tähän
uuteen paikkaansa. Vuonna 1893 tällä Hiekan omistamalla tontilla
oli jo 11 vuokralaista; siellä sijaitsivat mm. työläisten kauppa
ja Holltin kellokauppa. Hiekka puolisoineen asui myös tontilla
olevassa puutalossa.
Vuonna
1885 Kustaa Hiekka kartutti kiinteistövarallisuuttaan, kun hän osti
huutokaupasta osoitteesta Kauppakatu 22 (nykyisin Pirkankatu 6)
vastapäätä adventtina 1881 vihittyä Aleksanterin kirkkoa,
sijainneen tontin. Paikalliset asukkaat eivät pitäneet Hiekan
kauppaa kovinkaan onnistuneena, sillä tontti sijaitsi ”kaukana
keskustasta” - kaupunki päättyi Hämeenpuistoon – ja tämän
lisäksi tontilla sijaitsi suuri ja syvä sorakuoppa, joka syksyisin
ja keväisin lainehti vettä. Kustaa Hiekka rakennutti kuitenkin
tontille koulurakennuksen ja vuokrasi tämän puurakennuksen
Tampereen Suomalaiselle Tyttökoululle. Tämä koulu tunnettiin
pitkään Lindellin (eli Kustaa Hiekan) kouluna. Tontilla oli myös
koulun vahtimestarin asunto. Koulu vuokrattiin vielä myöhemmin
kansakoululle ja senkin jälkeen vielä oppikoululle. Tämä
puurakennus purettiin lopulta vuonna 1927 ja sen tilalle rakennettiin
tamperelaissyntyisen arkkitehti Jalo Oiva Antti Viljasen (1880-1944)
suunnittelema kivitalo klassiseen henkeen.
Melko
pian Kustaa Hiekka alkoi omistamalleen tontille Kuninkaankadun ja
Kauppakadun kulmaan suunnitella uutta, koko kulmauksen kattavaa
neli–, osittain viisikerroksista rakennusta. Rakentamisvaiheen hän
aikoi toteuttaa osissa ja rakennustyöt alkoivatkin Kuninkaankadun
puolelta tonttia. Kaupunginarkkitehti Lambert Petterson piirsi vuonna
1890 ensimmäisen vaiheen piirrustukset. Tämä rakennus toteutuikin
Kuninkaankatu 24:n osalta, mutta rakennusvaiheessa paljastui, että
jatkorakentaminen ei ollut mahdollista liian suurten
perustamisvaikeuksien johdosta; talon maapohja selvitettiin liian
pehmeäksi. Kivitalon valmistuttua, Hiekka vaimoineen muutti taloon
asumaan. Talo oli puulämmitteinen eikä siinä ollut hissiä. Hiekan
Henrika-vaimo moitti talon kylmyyttä ja Kustaa sai taas aiheen
suunnitella uutta asuinrakennusta.
Vuonna
1895 – aivan 40-vuotispäivänsä kynnyksellä – kultaseppä
Kustaa Hiekka sai omalle tontille rakennuttamansa puutalon valmiiksi
omistamansa koulurakennuksen viereen, vastapäätä Aleksanterin
kirkkoa. Rakennus edusti ns. nikkarityyliä ja Hiekan perheen
käytössä oli näin seitsemän huonetta ja keittiö sekä
palvelijanhuone. Puutalossa oli korkea perusta ja sen portaat olivat
jyrkkiä astella. Kadun puolen julkisivulla oli useita kookkaita
ikkunoita, joten talo oli myös suhteellisen valoisa, mutta myös
vetoisa asua. Väljien kellaritilojen alla sijaitsi vielä Hiekan
viinikellari ja myöhemmässä vaiheessa vielä maitokauppa. Tässä
talossa kultaseppä Hiekka järjesti isoja juhlia ja pian talon
ruokasali havaittiin liian pieneksi; taloa päätettiin laajentaa.
Pihan puoleinen sivu sai parvekkeen, josta portaita pitkin pääsi
laskeutumaan puutarhaan. Puutarhaan istutettiin marjapensaita ja
omenapuita. Pihassa oli myös hevostalli. Talo huoneita sisustettiin
huolellisesti ja talon nurkissa sijaitsivat joko kulmikkaat tai
pyöreät posliiniset kaakeliuunit. Ruokasalin barokkikaluston veisti
tamperelainen puuleikkaaja Nikolai Andrejeff (1860-1916). Seinät ja
sisäkatot verhoiltiin kasvi- ja eläinaiheisilla kuvioilla ja
geometrisillä kuvilla. Maalatut, pilvitaivaalla leijailevat,
romanttiset enkelihahmot kuvittivat eteistä. Ruokasalia koristi
kasettikatto ja se oli paneloitu.
Kustaa
Hiekka haaveili Helsinkiin muutosta vuoden 1910 vaiheilla; tätä
tarkoitusta varten hän hankki vuonna 1911 Kulosaaresta kolme
vierekkäistä tonttia. Hiekka tilasi arkkitehti Elias Paalaselta
barokkityylisen huvilarakennuksen piirustukset, mutta ei koskaan
toteuttanut rakennushanketta. Hän myi Kulosaaren tontit insinööri
Stenbergille myöhemmin. Vielä vuonna 1916 Kustaa Hiekka hankki
huutokaupasta tontin Pyynikinharjun itäpäästä ja hän kuvitteli
rakennuttavansa tälle tontille talon. Taloa suunniteltiin usean
piirustuksen voimin, mutta kultaseppä Hiekka tuli lopulta siihen
tulokseen, että tontti sijaitsi liian kaukana Tampereen keskustasta.
Hiekka myi tämän ostamansa tontin apteekkari Hagbergille vuonna
1922, joka rakennutti tälle tontille arkkitehti Jarl Eklundin (s.
20.2.1876 Kirkkonummi ja k. 30.8.1962 Helsinki) suunnitteleman
huvilan.
Kauppaneuvos
Rafael Haarlan kaupunkikodiksi valmistui vuonna 1924 arkkitehti ja
professori Johan Edward (Jussi) Paatelan (vuoteen 1906 Pavén, s.
27.2.1886 Helsinki ja k. 30.5.1962 Helsinki) suunnittelema
graniittipalatsi Hatanpään valtatien varteen Tampereelle.
Kauppaneuvos Haarla ja Kustaa Hiekka olivat hyviä ystäviä ja
Hiekka mieltyi Haarlan graniittipalatsiin niin paljon, että innostui
pyytämään ystäväänsä, arkkitehti ja ammattikoulutarkastaja
Jalo Oiva Antti Viljasta (1880-1944) suunnittelemaan asuin- ja
museorakennuksen omistamalleen tontille, jolla oli asunut puutalossa
vuodesta 1895 lähtien. Viljanen oli Tampereella syntynyt ja hän
opiskeli aikoinaan Hämeen museon stipendiaattina Hämeessä ja
Suomen Muinaismuistoyhdistyksen stipendiaattina Pohjois-Karjalassa.
Oiva Viljanen matkusti opintojen perässä vuonna 1907 Pariisiin ja
Italiaan. Arkkitehdiksi valmistuttuaan Viljanen työskenteli Suomen
Kultaseppä Oy:ssä Turussa. Vuonna 1908 Viljanen oli pystyttämässä
yhdessä taiteilija Gabriel Engbergin kanssa Hämeen museoon
näyttelyä, joka esitteli Kustaa Hiekan ja tuomari Evert Tähkäpään
maailmanympärysmatkalta keräämiä esineitä. Oiva Viljanen
suunnitteli Hiekan asuin- ja museorakennuksen ajan muodin mukaiseen
klassismin henkeen korostaen vielä asketismia ja symmetriaa.
Tontilla ollut puinen asuinrakennus purettiin vuonna 1927 ja uusi
kivitalo valmistui vuonna 1928 Hiekan tontille. Arkkitehti Viljaselle
myönnettiin teollisuusneuvoksen arvonimi vuonna 1938 ja Viljanen oli
myös vapaamuurari samassa Suomi Loosi 1:ssä, johon kuului mm.
säveltäjä Jean Sibelius. Viljanen on suunnitellut myös Porin
kauppahallin rakennuksen, joka valmistui vuonna 1927 osoitteessa
Yrjönkatu 12.
Kelloseppä Kustaa Kallio.
Vuonna
1899 yhdistivät kultasepänliikkeensä Gustaf Lindell, Karl Hägglund
ja Wilhelm Pettersson perustaen Suomen Kultaseppä Oy:n.
Loppuvuodesta 1898 he laativat jo yhtiösopimuksen ja yhtiön
ensimmäinen kokous järjestettiin 27.3.1899. Kustaa oli jo
toukokuussa 1898 lähtenyt Laitilassa syntyneen kelloseppä Kustaa
Kallion (1875-1913) kanssa kellojen hankintamatkalle Sveitsiin ja
Saksaan; matkan tarkoitus oli paitsi kellojen hankinta
perustettavalle liikkeelle, myös hintoihin tutustuminen. Kelloseppä
Kustaa Kallio sai vielä liikkeen perustamisvuonna johdettavakseen
yrityksen Helsingissä avatun liikkeen. Kustaat Kallio ja Hiekka
tekivät vielä yhdessä vuonna 1906 matkan Milanon
maailmannäyttelyyn.
Kustaa
Hiekka lähti Sveitsiin vuonna 1899 houkuttamaan Onni F. Hammaria
tulemaan Suomen Kultaseppä Oy:n palvelukseen. Hammar työskenteli
tuolloin Sveitsissä Zenith-tehtaan palveluksessa. Kellojen
valmistuksen aloitti siellä Georges Favre-Jacot vuonna 1865 ja
tehtaalla kellot kalibroitiin itse. Zenith-kellot tunnetaan
maailmalla laadusta ja suorituskyvystä. Zenith on saanut kellojen
valmistajana yli 1 500 palkintoa tarkkuuskilpailuissa. Onni Hammar
palasi Suomeen vuonna 1900 ja hänestä tehtiin Suomen Kultaseppä
Oy:n Helsingin liikkeen johtaja, jossa hän lopulta toimi aina
1930-luvulle asti.
Jo
vuonna 1892 Hiekka matkaili Frankfurtin kupeessa sijaitsevassa
Hanaussa ja vieraili ensimmäisen kerran Wiesbadenin kylpylässä,
jonne hän vielä matkusti yhdeksän kertaa. Hanaussa hän kohtasi
tamperelaisen kultaseppä Kaarlo O. Lindellin, joka Tampereen
Käsityö- ja tehdasyhdistyksen matka-avustuksen turvin opiskeli
paikkakunnalla. Kaarlo Lindell raportoi sittemmin opintojensa
etenemisestä Hiekalle kirjeitse. Kaarlo Lindell oli ensimmäinen
suomalainen opiskelija Hanaun vuonna 1880 perustetussa akatemiassa.
Opintojen jälkeen Kaarlo Lindell oli Kustaa Hiekan
kultasepänliikkeessä töissä. Kun Suomen Kultaseppä Oy
perustettiin, Kaarlo Lindell nimitettiin johtamaan Tampereen
sivuliikettä ja vuonna 1902 hänen hoitoonsa annettiin yrityksen
Turun pääliikkeen toiminta sekä yhtiön toimitusjohtajana
toimiminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti