Suomen
kuntien heikot talousnäkymät jatkavat edelleen viipyilyään.
Kuntatalouden tila on ollut jo jonkin aikaa miinuksen puolella; viime
vuonna sentään alamäki loiveni eikä pelättyä pohjakosketusta
saavutettu, mutta kuitenkin edelleen huonoa kehitystä ei saatu
taittumaan. Noin 75 % Suomen kunnista teki viime vuonna negatiivisen
tuloksen. Miinukselle jäi viime vuonna siis 25 kuntaa enemmän kuin
edellisenä vuotena.
Maamme
pienten kuntien talousvaikeiksistaa on kohuttu paljon viime vuosina,
mutta uutena piirteenä yhtälöön on ilmestynyt myös suurten
kaupunkien talouksien jääminen monesti miinukselle. Tässä
suhteessa Suomi jakautuu kuitentenkin selvästi; Helsinki on suurista
kaupungeista tässäkin suhteessa aivan omilla talousluvuillaan.
Monet suuret kaupunkimme, kuten Tampere, Turku, Oulu, Lahti, Pori ja
Jyväskylä, painivat kymmenien miljoonien eurojen talousvaikeuksissa
omien maakuntiensa keskuskaupungeissa.
Tiettyjen
kuntien talousluvuista löytyy kertaluonteisia eriä, joita ilman
kuntien kokonaiskuva talouslukujen suhteen olisi vielä kehnompi.
Esimerkiksi Riihimäki, Sotkamo ja Kajaani pomppasivat Helsingin
rinnalle suurimpina voittoa tuottavina kaupunkeina ja tämä tapahtui
yritysmyyntien avulla. Kainuun kunnat muuttivat osuutensa rahaksi
myymällä energiayhtiö Loiste Oy:n. Tämä operaatio tuotti kuntien
kassaan 200 miljoonaa euroa. Riihimäen kaupunki taas löi lihoiksi
omistamansa kaukolämpöyhtiön. Kuopion kaupunki kirjasi
kirjanpitoonsa laskennallista voittoa, koska sen vesilaitos
yhdistettiin Siilinjärven kanssa ja yhtiöitettiin.
Tällaiset
yksittäiset myyntierät eivät kuitenkaan poista sitä todellista
ongelmaa, joka on yhä kasvava kuilu kuntatalouden tulopuolen ja
rahoituksen välille ratkennut. Maamme kuntien toimintamenot
lisääntyivät vuonna 2019 3,9 prosenttia. Samaan aikaan verotulot
kasvoivat kunnissa 2,6 prosenttia, mutta valtionosuudet lisääntyivät
vain 2,1 prosenttia. Vuosikatteen kautta tarkasteltuna laski viime
vuoden aikana vuosikate peräti 56 kunnassa. Tämä tarkoittaa
käytännössä, että juuri näillä kunnilla on melkoisia
vaikeuksia saada rahaa investointeihin, lainojen lyhennyksiin tai
sijoituksiin. Viime vuonna kunnat ottivat lainaa lisää 2,4
miljardia euroa, siis todella paljon. Kuntaliitto itse laskee, että
tällä vauhdilla kuntien ja kuntainliittojen lainat kasvavat 9,6
miljardiin euroon kolmessa vuodessa. Tämä kasvuvauhti taas uhkaa
kaataa raiteiltaan hallituksen laatiman suunnitelman vakauttaa
julkinen talous tasapainoon vuoteen 2023 mennessä.
Kuntaliitto
varoittaa vakavasti hallitusta tulevasta kehityksestä ja katsoo,
että kuntapuolella ei todella ole mitään jaettavaa. Maan
hallituksen täytyisi löytää pysyviä keinoja menojen kasvun
hillitsemiseksi sekä veropohjan perälaudan vuotamiseen. Kunnat
odottavat mm. kauhulla Sanna Marinin hallituksen lupaamaa
hoitajamitoituksen kasvun seurauksia. Kuntien mielestä valtio kyllä
helposti velvoitteita lisää kunnille, mutta kuinka nämä
velvoitteet rahoitetaan jää hyvin usein epäselväksi.
Kunnan
peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 63 a §:n (alussa
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 9 §) mukaan
kunnan ja valtion tulee yhdessä selvittää kunnan mahdollisuudet
turvata asiakkailleen lainsäädännön edellyttämät palvelut sekä
ryhtyä toimenpiteisiin palvelujen edellytysten turvaamiseksi,
Velvoite syntyy, jos rahoituksen riittävyyttä tai vakavaraisuutta
kuvaavat kunnan talouden tunnusluvut ovat olennaisesti ja toistuvasti
koko maan vastaavia tunnuslukuja heikommat ja ovat kahtena vuonna
peräkkäin alittaneet valtioneuvoston asetuksella (1405/2010)
säädetyt raja-arvot. Arviointimenettely koski Manner-Suomen kuntia.
Tunnuslukujen
mukaiset raja-arvot määrittyvät seuraavasti: Kunnan taseen
kertynyt alijäämä oltava vähintään 1 000 €/asukas
viimeisimmässä ja vähintään 500 €/asukas edeltäneessä
tilinpäätöksessä. Kriteeri täyttyy, jos kahdessa viimeisimmässä
tilinpäätöksessä myös kaikki 6 seuraavaa tunnusluvun raja-arvoa
ylittyy tarkastelujaksona.
1.
Vuosikate oli negatiivinen ilman harkinnanvaraista valtionosuuden
korotusta.
2.
Tuloveroprosentti on vähintään 0,5 prosenttiyksikköä korkeampi
kuin painotettu keskiarvo.
3.
Lainakanta per asukas ylittää maan keskiarvon enentään 50 %.
4.
Taseessa on kertynyttä alijäämää.
5.
Omavaraisuusaste on alle 50 % ja
6.
Suhteellinen velkaantuneisuus vähintään 50 %.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti