World
Intellectual Property Organisation eli lyhennettynä WIPO on
Yhdistyneiden kansakuntien erityisjärjestö, jonka tehtävänä on
suojella ihmisten luovuutta, taidetta ja keksintöjä. Tärkeimmät
valvottavat pääalueet ovat tekijänoikeidet, teollisuusoikeudet ja
niiden lähellä olevat oikeudet. WIPO:on
kuuluu 187 jäsenvaltiota ja WIPO hallinnoi 23 erillistä alan
unionia. WIPO:n pääpaikka on Genevessä, Sveitsissä ja
henkilökuntaa siellä on yli 700 henkilöä. WIPO:lla on yli 200
kansainvälistä tarkkailijajärjestöä.
Teollisuusoikeuksia
Suomessa hallinnoi patentti- ja rekisterihallitus ja tekijänoikeuksia
opetusministeriö. WIPO:n ns. Bernin yleissopimus on Suomessa tärkein
kansainvälinen tekijänoikeutta suojaava yleissopimus. WIPO:n
ansiosta tekijänoikeuslaki on hyvin samantyyppinen lähes kaikissa
maissa. Lisäksi EU-maiden tekijänoikeuslainsäädäntöä
säännellään monin direktiivein, jotka jokainen EU-maa
yhteensovittaa oman lainsäädäntönsä kanssa.
Tekijänoikeuksilla
tarkoitetaan tekijän oikeutta kirjalliseen tai taiteelliseen
teokseensa, josta yleensä säädetään nykyään monilla tavoilla
kansallisissa lainsäädännöissä. Monissa maissa on säädetty
lakeja henkisen omaisuuden suojaamiseksi pääasiassa kahdesta eri
syystä. Tekijöiden teoksille on haluttu antaa moraalinen ja
taloudellinen asema, sekä myöntää maksavalle yleisölle oikeudet
teosten käyttämiseen. Toiseksi halitaan edistää luovuutta ja sen
tulosten jakamista, sekä tukea sellaista reilua kauppaa, joka johtaa
taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen. Tekijänoikeus
tuo tekijälle tietyin rajoituksin yksinomaisen oikeuden sanella
teoksestaan valmistusmääriä, saattaa teoksensa yleisön
saatavaksi, muutettuna tai muuttumattomana, muunnelmana tai
käännöksenä, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa sekä
käyttäen aivan toista tekotapaa. Joissakin maissa tekijänoikeus on
vain mahdollista lisensoida joksikin ajaksi tiettyyn, sovittuun
käyttöön. Useimmissa maissa kuitenkin tekijänoikeuden omistaja
voi valtuuttaa toisen oikeushenkilön taloudellisen oikeuden
hyödyntämisiin tai muihin toimenpiteisiin, kuten jälkituotantoon,
jakeluun tai lähettämiseen langallisesti tai langattomasti.
Suomessa oikeuden uutta haltijaa sitoo osin kumpikin menettely.
Suomessa, aivan kuten
monissa muissakin maissa tekijälle syntyy myös moraalisia
oikeuksia, joita ei voi siirtää ja joista voi luopua vain
rajoitetusti.
Tekijänoikeudet
ovat suojattuja 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.
Esityksiä, äänitallenteita, valokuvia ja radio- tai
televisiolähetyksiä suojelevat tekijänoikeuden lähioikeudet.
Tekijänoikeuden lähioikeuksien suoja-aika on 50 vuotta, ja se
lasketaan esitys-, tallentamis-, julkaisemis-, lähetys- tai
valmistamisvuodesta. Tuottajilla on tekijänoikeus myös
julkaisemattomaan teokseen. Euroopan parlamentti ja komissio
päättivät 12.9.2011 pidentää esittäjien ja äänituottajien
lähioikeuksien suojan 70 vuoteen. Direktiivi täytyy toteuttaa EU:n
kansallisessa lainsäädännössä vuoteen 2014 mennessä.
Taiteilijoita
ja tekijöitä ei kuitenkaan aina ole suinkaan suoleltu lain
voimalla. Vaikka ihmiset ovat olleet luovia jo tuhansia vuosia, alkaa
tekijänoikeuksien historia kuitenkin vasta sangen myöhään tähän
nähden. Tekijänoikeuksien eri oikeuksien alkuperää voidaan
jäljittää aina muinaiseen antiikin Kreikan aikoihin, juutalaiseen
Talmudin lakiin ja antiikin Rooman lakiin. Nykyään pidetään
ensimmäisenä tunnettuna tekijänoikeuspäätöksenä kuningas
Diarmait Mac Carbhaillin antama päätös noin vuodelta 555-561
Irlannista liittyen The Cathach-psalmikokoelmaan ja sen kopioihin.
Päätöksen pohjalta käytiin taistelu Battle of the Book, joka
vaati 3 000 uhria ja sitä pidetään ensimmäisenä
tekijänoikeuskiistana.
Antiikin
ajoilta on peräisin sana ”plagiaatti”, mutta tekijänoikeuksia
ei antiikin aikana käytännössä tunnettu. ”Vapaan miehen”
arvolle ei pidetty sopivana ottaa maksua teoksen käyttämisestä.
Aina keskiajalle asti henkisen tuotteen toistaminen oli täysin
luvallista ilman lupaa; siis myös tekijät eivät saaneet työstään
korvauksia. Tekijät saivat tyytyä maineeseensa ainoana
varallisuutenaan ja teoksia ei tuolloin vielä edes signeerattu.
Johannes Gutenberg.
Nykyisenlaisen
tekijänoikeuslain muovautuminen perustuu hyvin pitkälle
kirjapainotaidon kehitykseen. Kirjapainotaidon
eurooppalaisena keksijänä pidetään yläluokkaisen
kauppiasperheen nuorinta poikaa, Johannes
Gensfleisch zur Laden zum Gutenbergiä (s. 1398 Mainz ja k. 3.2.1468
Mainz), saksalaista keksijä ja metallimiestä. Gutenberg kehitti
kirjapainotaitoa ja perusti ensimmäisen kirjapainon oppipoikansa,
Peter Schöfferin ja
liikemies, kultaseppä
Johannes Fustin (s. noin
1400 Mainz ja k. 30.10.1466 Pariisi) kanssa
1400-luvun puolivälissä. Johannes
Gutenberg opiskeli luultavasti Erfurtin yliopistossa ja ainakin
maaliskuussa 1434 hän asui Strassburgissa, jossa hänen nimensä
löytyy kultaseppien luettelosta. Vuoteen 1444 Gutenberg asui
Strassburgissa, enimmäkseen St. Arbogastin luostarissa.
Gutenbergin oppipoika ja Johannes Fustin vävy, Peter Schöffer.
Vaikka
Gutenbergiä pidetään eurooppalaisen kirjapainotaidon keksijänä,
hän ei varsinaisesti keksinyt mitään sellaista, mitä ei
aikaisemmin olisi ollut jo olemassa. Hän kuitenkin yhdisti
taitavasti kaikki tarvittavat elementit toimivaksi tekniseksi
ratkaisuksi kirjanpainantaa varten. Aikaisemmin Euroopassa oli jo
painettu puuleimasimilla ja puulaatoilla kankaalle kuvia ja kuvioita
sekä paperille esimerkiksi pelikortteja ja pyhimystenkuvia.
Metallileimasimilla oli lyöty myös rahoja. Johannes
Gutenberg kehitti metalliset irtokirjakkeet, joita saatettiin käyttää
useaan kertaan painatukseen. Hän myös kehitti painimen, jolla
puristettiin painolevy tiukasti paperia vasten. Tähän hän sai
idean viinin puristamiseen käytetystä laitteesta, joka sisälsi
samantapaisen puristuskoneiston. Gutenberg kehitti samoin musteen,
jonka onnistui tarpeeksi vahvana aineena kiinnittämään metalliin.
Ennen Gutenbergin keksintöjä kirjat oli Euroopassa jäljennetty
käsin, usein tämä työ tehtiin luostareissa. Gutenbergin
keksimällä uudella tavalla oli mahdollista painaa nopeammin kirjoja
ja levittää paljon tehokkaammin tietoa renessassiajan Euroopassa.
Johannes Gutenberg palasi
vuonna 1448 Mainziin ja lainasi enoltaan Arnold Gelthuisilta rahaa
perustaakseen kirjapainon. Ainakin vuonna 1450 kirjapaino oli jo
toiminnassa ja siellä painettiin mm. saksalaisia runoja. Gutenberg
tutustui nyt varakkaaseen Johannes Fustiin ja sai tältä lainaksi
800 guldenia. Pariisissa
opiskellut ja itsensä kirjoja kopioimalla elättänyt Peter Schöffer
oli sieltä muuttanut Mainziin työskennelläkseen Gutenbergin
oppipoikana. Peter Schöffer kehitteli myös joitakin
kirjasinmerkkejä.
Kultaseppä ja liikemies Johannes Fust.
Johannes
Gutenberg avasi Hof Humbrectissa oman kirjakaupan, jolla oli
ilmeisesti suora yhteys hänen kirjapainonsa tuotantoon. Vuonna 1452
Gutenberg lainasi vielä lisää 800 guldenia Johannes Fustilta
painattaakseen Raamattuja. Vuosina 1454-1455 Gutenbergin kirjapainon
tuottavimpia liiketoimia oli tuhansien synnintunnustusten
painattaminen kirkolle. Gutenberg julkaisi vuonna 1455 42-rivisen
Raamatun, Biblia latina vulgatan, joka nykyään tunnetaan
Gutenbergin Raamattuna. Raamattuja painettiin 180 kappaletta, joista
useimmat painettiin paperille ja jotkut käsitellylle eläimen
nahalle eli pergamentille.
Johannekset
Gutenberg ja Fust riitantuivat vuonna 1455, kun Fust vaati
lainaamiaan rahoja takaisin Gutenbergilta. Gutenbergin velka oli
kasvanut 2 000 guldeniin. Gutenberg hävisi rahoista käydyn
oikeudenkäynnin marraskuussa 1455 ja oikeus määräsi, että
Gutenbergin kirjapaino ja kirjakkeet siirtyvät ensin Fustille ja
sitten tämän vävylle, Peter Schöfferille. Peter Schöffer oli
oikeudenkäynnissä toiminut Fustin todistajana. Johannes Fustille
siirtyivät kaikki oikeudet kirjapainon kirjamyynnistä ja puolet
kaikista painetuista Raamatuista.
Konkurssistaan
huolimatta Gutenberg avasi pienen kirjapainon ja painoi ilmeisesti
Raamattuja Bambergin kaupungissa vuonna 1459; näissä Raamatuissa ei
kuitenkaan ollut painoaikaa eikä Gutenbergin nimeä. Mahdollisesti
myös suuri katolinen sanakirja – 700-sivuinen ja 300 kappaleen
painosmäärä – olisi painettu Gutenbergin kirjapainossa Mainzissa
vuonna 1460. Mainz ryöstettiin kahden arkkipiispan kiistan aikana
vuonna 1462 ja Gutenberg pakeni kaupungista Eltvilleen. Arkkipiispa
Nassaun määräyksestä tammikuussa 1465 Gutenbergin saavutukset
huomioitiin ja hän sai arvonimen, joka sisälsi myös stipendin.
Johannes Gutenberg kuoli vuonna 1468 ja hänet haudattiin
fransiskaanikirkkoon Mainzissa.
Kirjanpainajien
riskinä oli tieto siitä, että joku muukin alkaisi kilpailla heidän
kanssaan painamalla samoja kirjoja toisaalla. Hallitakseen riskiä
kirjanpainajat alkoivat anoa ja saivat hallitsijoilta ns.
painatusprivilegejä, erillisoikeuksia ja
monipolioikeuksia painattamiinsa
teoksiin. Privilegin haltija sai oikeuden tietyllä alueella painaa
yksinoikeudella teoksiaan. Tiettävästi ensimmäinen privilegio
annettiin Venetsiassa vuonna 1469.
Nämä erillisoikeudet
yleistyivät Euroopassa hyvin pian ja Ruotsi-Suomen ensimmäinen
tunnettu erillisoikeus annettiin vuonna 1614.
Filosofi John Locke.
1600-luvulla
alkoi yleisesti levitä ajatus luonnonoikeuteen perustuvasta
tekijänoikeudesta, ihmisten oikeudesta omiin hengentuotteisiinsa.
Merkittävin henkilö tämän aatteen esilletuojana oli uuden ajan
filosofi, John Locke (s. 29.8.1632 Wrington, Somerset ja k.
28.10.1704 Essex). Locke
tunnetaan erityisesti tietoteoriastaan sekä
yhteiskuntafilosofiastaan ja hänet luetaan brittiläisiin
empiristeihin eli kokemusajattelun kannattajiin, joita olivat esim.
taloustieteilijä, historioitsija ja filosofi David Hume (s. 7,5,1711
Edinburg, Skotlanti ja k. 25.8.1776 Edinburg, Skotlanti) ja
irlantilainen piispa ja filosofi George Berkeley (s. 12.3.1685
Kilkennyn kreivikunta, Irlanti ja k. 14.1.1753 Oxford, Englanti).
John
Locke kehitti yhteiskuntafilosofiassaan vaihtoehdon Hobbesin
luonnontila-ajatukselle ja esitti yhteiskuntasopimusteorianaan, että
hallinto voi olla oikeutettu vain, jos se saa hallittavien
suostumuksen ja suojelee elämän, vapauden ja omaisuuden
luonnollisia oikeuksia. Jos
tällaista suostumusta ei ollut annettu, kansalaisilla oli oikeus
kapinaan. John Locken ajatuksilla oli mullistava vaikutus poliittisen
filosofian kehitykseen ja häntä pidetään edelleen yhtenä
merkittävimmistä liberalismin puolestapuhujista. Locken päätelmät
ja kirjoitukset vaikuttivat yhdessä skotlantilaisten
valistusajattelijoiden kirjoitusten kanssa Amerikan vallankumoukseen
ja itsenäisyysjulistukseen.
Locken
isä – nimeltään myös John Locke – oli maalaislakimies, joka
toimi myös kapteenina parlamentin joukkojen ratsuväessä Englannin
sisällissodan alkupuolella. Locken äiti, Agnes Keene, oli nahkurin
tytär. Kummatkin vanhemmat olivat ilmeisesti kalvinisteja. Pian
John Locken syntymän jälkeen perhe muutti Pensfordin kauppalaan,
lähelle Bristolia, jossa John Locke varttui Bellutonissa
Tudor-tyylisessä talossa. Locke lähetettiin vuonna 1647
arvostettuun Westminster schooliin Lontooseen Alexander Pophamin,
parlamentin jäsenen ja Locken isän aiemman komentajan,
rahoituksella. Valmistuttuaan John Locke pääsi Oxfordin yliopiston
Christ Churchiin. Kyvykkäänä oppilaana Locke oli närkästynyt
gollegen opetusohjelmasta. Locken mielestä nykyaikaisten filosofien,
kuten René Descartesin, lukeminen oli antoisampaa kuin yliopistossa
opetetun klassisen kirjallisuuden. Locke perehtyi jo Westminsteristä
tutun ystävänsä Richard Lowerin avustuksella muiden yliopistojen
ja Royal Societyn harjoittamaan lääketieteeseen ja kokeelliseen
filosofiaan eli luonnontieteeseen. Myöhemmin Lockesta tulikin Royal
Societyn jäsen.
John
Locke suoritti kandidaatin tutkinnon vuonna 1656, maisterin tutkinnon
vuonna 1658 ja lääketieteen kandidaatin tutkinnon vuonna 1674.
Locke oli opiskellut lääketiedettä laajalti ollessaan Oxfordissa
ja työskenteli merkittävien tiedemiesten, kuten Robert Boylen,
Thomas Willisin, Robert Hooken sekä Richard Lowerin kanssa. Vuonna
1667 Locke muutti Lordi Shaftesburyn kotiin Exeter Housessa Lontoossa
toimiakseen tämän henkilökohtaisena lääkärinä. Locke jatkoi
Lontoossa edelleen lääketieteen opintojaan Thomas Sydenhamin
ohjauksessa. Näillä opinnoilla oli suuri merkitys Locken
luonnonfilosofiseen ajatteluun. Näitä
ajatuksiaa hän julkaisi vuonna 1689 teoksessa An Essay Concerning
Human Understanding, jossa hän käsitteli inhimillisen tietämyksen
ja ymmärryksen perusteita. Essayn kuvaama keskustelu inhimillisen
ymmärryksen luonteesta käytiin Lordi Shaftesburyn kotona vuonna
1671, sillä tuolta ajalta on säilynyt kaksi teoksen luonnostelmaa.
Tuohon aikaan John Locke
toimi myös ministerinä kauppa- ja viljelysministeriössä
(Secretary of the Board of Trade and Plantations) sekä siirtomaa
asioissa (Secretary to the Lords and Proprietors of the Carolinas),
mikä helpotti häntä muotoilemaan ajatuksiaan kansainvälisestä
kaupasta ja taloudesta.
Lordi
Shaftesbury oli whing-puolueen perustajia ja hän myös vaikutti
merkittävästi Locken poliittiseen ajatteluun. Locke alkoi
osallistua politiikkaan kun Lordi Shaftesburystä tuli lordikansleri
vuonna 1672. Shaftesburyn
suosion hiipuessa vuonna 1675 Locke matkusteli muutaman vuoden
Ranskassa ja Englantiin hän palasi vuonna 1679, kun Shaftesburyn
suosio oli taas myötätuulessa. Näihin aikoihin ajoittuu Locken
kirjoittama – ilmeisesti Shaftesburyn yllyttämänä – teos Two
Treatises of Government, joka sai julkaisunsa vasta vuonna 1689.
Locke puolusti teoksellaan vuoden 1688 mainiota vallankumousta ja
samalla vastusti Sir Robert Filmerin ja Thomas Hobbesin absolutista
poliittista filosofiaa. Vaikka John Locke lukeutui whing-puolueen
puolelle, hänen edustamansa ajatukset luonnonoikeudesta ja
hallinnosta olivat vallankumouksellisia tuon ajan Englannissa. John
Locke joutui pakenemaan Alankomaihin vuonna 1683 epäiltynä
osallisuudesta Rye House-vehkeilyyn, vaikka suoranaista näyttöä
osallisuudesta ei ollutkaan. Alankomaissa hänellä oli nyt aikaa
täysin keskittyä kirjoittamiseen. Täällä syntyi mm. teos A
Letter Concerning Toleration.
John
Locke palasi Englantiin jälleen mainion vallankumouksen jälkeen
vuonna 1688 ja hänen kaikki merkittävimmät teoksensa julkaistiin
siellä lyhyen ajan sisällä. Vuonna 1691 John Locken läheinen
ystävä, Lady Masham, kutsui Locken Sir Francis Mashamin maatilalle
Essexiin, jossa Locke vietti viimeiset vuotensa vaihtelevan
terveydentilansa kanssa. Siellä maatilalla John Locke kävi
mielenkiintoisia keskusteluja mm. kirjailija
John Drydenin (s.
19.8.1631 ja k. 12.5.1700) ja
fyysikko, matemaatikko,
tähtitieteilijä, alkemisti ja filosofi
Isaac Newtonin (s.
25.12.1642 ja k. 20.3.1726) kanssa.
John Locke kuoli pitkään
sairastettuaan vuonna 1704 ja hänet haudattiin High Laverin kylän
kirkkomaalle, Harlowin itäpuolelle, Essexiin. Locke ei ollut koskaan
naimisissa eikä hänellä ollut myöskään lapsia.
Locke
puolusti kirjoituksillaan luonnontieteellistä tutkimusta
kokemusperäisenä tutkimusalana. Ajatukset ulkoisesta
todellisuudesta sekä omasta ruumiista ovat ns. yksinkertaisia
ideoita eli aistivaikutelmia, joita ulkoisen todellisuuden kappaleet
ovat synnyttäneet aisteihin. Locke uskoi mielen olevan ”valkoinen
paperi, vailla kirjoitusta”, jonka vasta kokemus ”kalustaa”.
Mielen sisällöt eivät kuulu sen synnynnäiseen varustukseen.
Ajatusta on kutsuttu nimella tyhjä taulu (lat. tabula rasa). John
Locke ei täysin kiellä rationalismia, sillä hän katsoo ihmisen
olevan tietoinen oman mielensä toiminnoista. Ihmisen tietoisuus
niistä on tiedon toisena lähteenä. Ymmärrys pystyy yhdistelemään
yksinkertaisia ideoita yhdistetyiksi ideoiksi. Locke ei kannattanut
empirismiä etiikassa eikä matematiikassa, sillä molemmat ovat
demonstratiivisia tieteitä.
Yhteiskuntafilosofiassa
John Locke lukeutuu ensimmäisiin yksilön oikeuksien puolustajiin.
Esittämässään poliittisessa teoriassa hän katsoo yksilön
perustavanlaatuisen ja luovuttamattoman oikeuden valtiovallan
oikeutettujen rajojen perusteiksi. Locke kannatti samoin luonnollisen
lain (natural law) perinteistä teoriaa. Locken mukaan moraalin
perusperiaatteet ovat objektiivisia ja ne tavoitetaan empiirisesti
käyttämällä järkeä todellisuuden tarkastelussa. Locke painotti
periaatetta, jonka mukaan kukaan ei saa riistää eikä vahingoittaa
toisen elämää, terveyttä, vapautta eikä omaisuutta. Toisia
ihmisiä tulisi puolustaa pidättymällä vahingoittamisesta.
Luonnollisen lain normatiivisen periaatteen vuoksi yksilön oikeus ei
ulotu pitemmälle kuin siihen, mistä jonkun toisen oikeus alkaa.
John
Locke kirjoitti paljon omistusoikeudesta. Omaisuus on omistajan ja
omistetun asian suhde. Yksilöllä on oikeus pitää hallussaan oleva
hyödyke vain sillä edellytyksellä, että hänellä on siihen
oikeus jollakin perusteella. Työnteko on Locken mukaan
omistusoikeuden syntymisen perusta. Hallussa olevat asiat ovat
omaisuutta, jos muilla ihmisillä on velvollisuus kunnioittaa niiden
hallussapitäjän oikeutta. Locke huomautti ohimennen ajatuksenaan,
että palvelijoiden isännälle tekemän työn hedelmät ovat isännän
omaisuutta. Omistamisessa siis yksilön oikeus edellyttää muiden
velvollisuutta. Tätä Locke piti kaikkien luonnollisten oikeuksien
tunnusmerkkinä. Locke samaisti toimijan siihen, mikä on
ihmisyksilössä ajatteleva minä ja jolle yksilön ruumis kuuluu
omaisuutena. Ihmisten fyysinen koskemattomuus on omistusoikeuden
kaltainen oikeus.
Maailman
ensimmäisenä tekijänoikeuslakina nykyään pidetään kuningatar
Annen aikaista Englannissa säädettyä lakia, ”An
Act for the Encouragement of Learning”, vuodelta
1710. Lain tarkoituksena oli
rohkaista oppineita kirjoittamaan ja julkaisemaan kaikkia hyödyttäviä
kirjoja. Tämä laki takasi tekijälle yksinoikeuden päättää
teosten kopioimisesta kirjoja painamalla.
Viimeinen
ja lopullinen vaihe tekijänoikeuksien historiassa kirjoitettiin
Ranskan vallankumouksen aikoihin, kun kaikki privilegiot kumottiin
vallankumouksen jälkeisessä lainsäädännössä. Vuonna
1791 säädettiin laki, joka takasi draamakirjailijoille
yksinoikeuden teostensa esittämiseen. Kaikkia kirjailijoita,
säveltäjiä ja taiteilijoita koskeva laki säädettiin vuonna 1793.
Nämä lait vahvistivat ajatusta tekijöiden luontaisesta
omistusoikeuden kaltaisesta oikeudesta – henkisestä
omistusoikeudesta – teoksiinsa. Tämä Ranskan tekijäkeskeinen
tekijänoikeuslainsäädäntö oli sittemmin esikuvana
mannereurooppalaiselle tekijänoikeuslainsäädännölle muullakin
sekä myös meidän
myöhemmin toteutuneelle tekijänoikeuslainsäädännölle Suomessa.
Painoasetuksessa vuodelta 1829 säädettiin meillä ensimmäisen
kerran tekijänoikeuksista.
Tekijänoikeus
alkoi saada suuremman merkityksen sanomalehdistössä ja
kirjallisuuden laajentuessa 1800-luvulla. Myös esittävien
taiteilijoiden luova työ perustuu teosten esittämiseen. Kun
esitysten tallentamistekniikka kehittyi, täytyi tekijänoikeudet
ulottaa koskemaan myös esittäviä taiteilijoita.
Tallentamistekniikoita kehittivät aikoinaan mm. Thomas Alva Edison
kehittämällä vuonna 1877 äänen tallentamismenetelmän ja Emil
Berliner, joka kehitti gramofonin vuonna 1887. Tällaiset tekniset
keksinnöt mahdollistivat esitysten toistamisen täysin ilman
esittäjän työpanosta. Teoksen esitys ei tämän jälkeen ollut
enää aikaan, paikkaan tai esiintyvän taiteilijan läsnäoloon
sidoksissa, vaan tallenteiden avulla esitys voitiin toistaa
rajattomasti. Tämä vaikutti myös hyvin dramaattisesti esiintyvien
taiteilijoiden työmäärään. Esimerkiksi
elokuvissa ei enää tarvittu esityksissä säestäjää, koska nyt
mykkäkuviin voitiin liittää näyttelijöiden ääni ja
musiikkiraita mukaan esitykseen.
Kansainvälinen
Bernin sopimus vuonna 1886 oli tässä suhteessa käännekohta.
Yhdysvallat pysytteli siitä huolimatta kansainvälisen
sopimusjärjestelmän ulkopuolella aina 1950-luvulle asti. Venäjä
ei kuulunut Bernin sopimukseen, joten Suomikin liittyi tähän
sopimukseen vasta vuonna 1928. Suomi ratifioi vasta vuonna 1986
Bernin yleissopimuksen ns. Pariisin sopimuskirjan. Kehityksen
vastapainoksi esittäville taiteilijoille päätettiin
myöntää yksinoikeuksia heidän esitystensä tallentamiseen ja
tallenteiden käyttöön. Aivan
ensimmäinen esittäviin
taiteilijoihin
liittyvä
säännöstö oli Englannissa vuonna 1925 annettu ”Dramatic and
Musical Performers’ Protection Act”. Siinä kiellettiin
tallentamasta esittäjän taiteilijan
suoritusta ilman hänen
kirjallista suostumustaan sekä levittämistä yleisölle tämän
kiellon vastaisesti valmistettuja tallenteita. Meillä
Suomessa esittävien
taiteilijoiden oikeudet lisättiin vuonna 1961 säädettyyn
lakiin tekijänoikeudesta kirjallisiin ja taiteellisiin teoksiin.
Lain esitöiden mukaan esittävän taiteilijan oikeuksien suojaamatta
jättäminen olisi johtanut taiteilijoiden
toimeentulomahdollisuuksien dramaattiseen
vähenemiseen.
Nykyään
Suomessa tekijänoikeus syntyy teokseen tekijälle, eli sille, joka
luo kirjallisen tai taiteellisen teoksen. Tekijänoikeussuojan
saamisen kannalta on tärkeintä, että henkisen luomistyön tuote on
itsenäinen ja tarpeeksi omaperäinen, ja että se ylittää
teoskynnyksen eli yltää teostasoon. Kirjallisena teoksena pidetään
nykyään myös mm. karttaa, selittävää piirustusta, graafista
teosta sekä tietokoneohjelmaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti