Professori
Antonius Gerhardus Michael (Ton) Koopman (s. 2.10.1944 Zwolle,
Alankomaat) on urkuri ja cembalon soittaja sekä kapellimestari. Hän
opiskeli musiikkitieteitä, urkujensoittoa ja cembalonsoittoa
Amsterdamissa; molempien instrumenttiensa soitossa hän saavutti Prix
d’Excellencen. Koopman on erikoistunut historiallisten soitinten
maailmaan varsinkin hänen lähestymiskulmansa on ollut filologinen
esitystapa erityisesti barokkimusiikkiin, ja varsinkin Johann
Sebastian Bachin musiikkiin. Nykyään hänet hänet on jo pitkään
tunnettu johtavana hahmona autenttista esitystapaa vaalivassa
tyylisuuntaliikkeessä.
Ton Koopman urkuja soittamassa.
Helsingin tuomiokirkko valmistui vuonna 1852.
Helsingin tuomiokirkon urkufasadi.
Cembalistina
ja urkurina Ton Koopman on kirtänyt konsertoimassa maailman
tunnetuimmissa konserttitaloissa. Suomessakin hän on käynyt
useamman kerran, mutta perjantain 6.3.2020 Helsingin Urkufestivaalin
avauskonsertti Helsingin tuomiokirkossa oli Ton Koopmanin kolmas
soolokonsertti Suomessa; edellisen kerran hän on pitänyt
soolokonsertin Suomessa vuonna 1991 ja sitä edellisen kerran joskun
1980-luvulla. Koopman on kolunnut lähes kaikki Euroopan
historialliset soittimet soittamassa. Jo 25-vuotiaana Koopman perusti
ensimmäisen barokkiorkesterinsa ja vuonna 1979 hän perusti
Amsterdamin barokkiorkesterin ja -kuoron. Tämä kuoro ja orkesteri
ovat nousseet maailmanlaajuiseen suosioon yhtenä parhaimmista
periodisoittimia käyttävistä kokoonpanoista. Varhaisbarokista
myöhäisklassismiin venyvällä ohjelmistolla he ovat esiintyneet
Amsterdamin Concertgebouw’ssa, Pariisin Théâtre
des Champs-Elyséessä ja Salle Pleyelissä, Lontoon Barbicanissa ja
Royal Albert Hallissa, Wienin Musikvereinissa ja Konserttitalossa,
Berliinin Filharmoniassa, New Yorkin Lincoln Centerissä ja Carnegie
Hallissa, Tokion Suntory Hallissa, kuin myös mm. Brysselissä,
Milanossa, Madridissa, Roomassa, Salzburgissa, Kööpenhaminassa,
Lissabonissa, Münchenissä ja Ateenassa.
Ton
Koopman toiminut Alankomaiden radion kamariorkesterin
pääkapellimestarina ja johtanut vierailevana kapellimestarina mm.
Wienin sinfoniaorkesteria, joka on perustettu Wienissä vuonna 1900.
Vuosina 1994-2004 Ton Koopmanin kunnianhimoisena tehtävänä oli
esittää ja levyttää kaikki Johann Sebastian Bachin kantaatit,
joita Bach aikoinaa sävelsi tiettävästi noin 350. Näistä on
meille säilynyt vähän yli 200 kantaattia. Koopman rekonstruoi
niiden kantaattien puuttuvat osat, jotka ovat osaksi kadonneet.
Bachin kantaattien kokonaislevytyksestä Koopman sai Deutsche
Schallplattenpreis-, BBC- ja Hector Berlioz-palkinnot. Koopman
oli myös ehdolla Grammy ja Gramophone-palkintojen saajaksi.
Tuomiokirkon saarnastuoli.
Tuomiokirkon urkujen soittopöytä.
Johann
Sebastian Bachin musiikin lisäksi Ton Koopman on pitkään ollut J.
S. Bachin edeltäjän Dieterich Buxtehuden musiikin esitaistelija ja
puolestapuhuja. Vuodet 2005-2014 Ton Koopman työsti Busxtehuden
sävellystuotannon kokonaislevytyksen kanssa. Tuotanto katta
kantaatteja, kamarimusiikkia, urku- ja cenbalosävellyksiä.
Kokonaislevytys koostuu 30 cd-levystä. Ton Koopman toimii myös
kansainvälisen Dieterich Buxtehude-seuran puheenjohtajana. Ton
Koopmanille on myönnetty kesäkuussa
2006 Leipzigin kaupungin
Bach-palkinto, Lyypekin kaupungin Buxtehude-palkinto ja Lontoon
kuninkaallisen musiikkiakatemian Bach-palkinto.
Helsingin Urkufestivaalin taiteellinen johtaja Pétur Sakari.
Ton
Koopman sai kunniatohtorin arvon Utrechtin yliopistosta vuonna 2000
ja hän on Lyypekin musiikkikorkeakoulun kunniaprofessori ja
Guangzhoun oopperatalon taiteellinen neuvonantaja. Vuonna 2003
Koopmanista tuli Alankomaiden Leijonan ritarikunnan ritari. Leidenin
yliopiston – perustanut Vilhelm I Oranialainen vuonna 1575,
Alankomaiden vanhin yliopisto – musiikkitieteen
professoriksi Koopman nimitettiin vuonna 2004. Hän on työskennellyt
myös Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa cembalonsoiton
professorina ja päässyt Lontoon Royal Academy of Musicin
kunniajäseneksi. Professori Koopman on levyttänyt useille eri
levy-yhtiöille, kuten Eratolle, Teldecille, Sonylle, Philipsille ja
Deutsche Grammophonille. Vuonna 2003 Koopman Challenge Classicin
alaisen oman levymerkkinsä Antoine Marchandin. Breitkopf &
Härtel on julkaissut Ton Koopmanin toimittaman nuottiedition
Händelin urkukonsertoista ja Carus Verlag on julkaissut hänen
editionsa Händelin Messias-oratoriosta ja Buxtehuden sävellyksestä
Das Jüngste Gericht.
Suomessa
professori Koopman on vieraillut vuodesta 1981 lähtien. Koopman on
toiminut Itinéraire Baroque-festivaalin taiteellisena johtajana ja
vuodesta 2019 lähtien Leipzigin Bach-Archive-tutkimuslaitoksen
puheenjohtajana. Organum-seura
järjesti 4.-5.3.2020 Kotkan kirkossa Ton Koopmanin mestarikurssin,
johon osallistui 20 oppilasta; oppilaista puolet olivat
aktiivioppilaita ja puolet passiivioppilaita. Tuomiokirkon
konsertissa perjantaina 6.3.2020 klo 19 Koopman soitti seuraavan
ohjelman:
DIETERICH
BUXTEHUDE
(1637–1707):
Preludi & Fuga in D, BUXWV 139
WIE SCHÖN LEUCHTET DER MORGENSTERN, BUXWV 223
Passacaglia in D, BUXWV 161
EIN FESTE BURG IST UNSER GOTT, BUXWV 184
Fuga in C, BUXWV 174
Preludi & Fuga in D, BUXWV 139
WIE SCHÖN LEUCHTET DER MORGENSTERN, BUXWV 223
Passacaglia in D, BUXWV 161
EIN FESTE BURG IST UNSER GOTT, BUXWV 184
Fuga in C, BUXWV 174
ANÓNIMO:
Batalha Famosa
PABLO BRUNA (1611–1679):
TIENTO SOBRE LA LETANÍA DE LA VIRGEN
C.Ph.E. BACH (1714-1788):
SONATA in D, WQ 70/5
1. Allegro di molto
2. Adagio e mesto
3. Allegro
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750):
Fantasia in G, BWV 572
NUN KOMM, DER HEIDEN HEILAND, BWV 659
WACHET AUF, RUFT UNS DIE STIMME, BWV 645
Fuga in G, BWV 578
Batalha Famosa
PABLO BRUNA (1611–1679):
TIENTO SOBRE LA LETANÍA DE LA VIRGEN
C.Ph.E. BACH (1714-1788):
SONATA in D, WQ 70/5
1. Allegro di molto
2. Adagio e mesto
3. Allegro
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750):
Fantasia in G, BWV 572
NUN KOMM, DER HEIDEN HEILAND, BWV 659
WACHET AUF, RUFT UNS DIE STIMME, BWV 645
Fuga in G, BWV 578
Ylimääräisenä
numerona vielä Johann Sebastian Bachin urkukoraalin
Orgelbüchleinista - ICH
RUF
ZU
DIR,
HERR
JESU
CHRIST
f-molli BWV 639.
Helsingin
Urkufestivaalin esiintyjinä tällä kertaa olivat Ton Koopmanin
lisälsi, Vincent Warnier (Ranska), Gunnar Idestam (Ruotsi), Ilpo
Laspas ja Anna-Maria Lehtoaho (Suomi) sekä Kadri Toomoja (Viro).
Suomalaista
urkumusiikkia on tuettu ja edistetty Organum-seuran vuodesta 1970
lähtien järjestämillä Helsingin urkupäivillä. Nyt ensimmäistä
kertaa järjestetty Helsingin Urkufestivaali tavoitellaan näkyvyyttä
ja kuuluvuutta koko Suomessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti