maanantai 10. tammikuuta 2022

 Sibelius-Akatemia sai 1 000 000 dollarin lahjoituksen

Kulttuurienvälisen vuoropuhelun ja yhteistyön vahvistamiseen sai taideyliopisto Sibelius-Akatemia miljoonan dollarin – noin 880 000 euron – lahjoituksen Yhdysvalloista suomensukuiselta Elsa Brulelta. Brule teki lahjoituksensa Sibelius-Akatemian Global Music-koulutusohjelmalle, vaikka hänellä itsellään ei ole musiikillista taustaa olemassa. Lahjoitusvaroja hallinnoi suomalais-amerikkalaista kulttuuria Yhdysvalloissa vaaliva, vuonna 1953 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, Finlandia Foundation National. Aikaisemmin lahjoittaja Elsa Brule on tehnyt aktiivista hyväntekeväisyystyötä mm. lukutaidon edistämiseksi tukemalla esimerkiksi koulukirjastojen rakentamista ja entisöintiä Yhdysvalloissa sekä sen ulkopuolella. Yksi viimeisimmistä projekteista oli rakentaa ensimmäinen kunnallinen kirjasto Kambodžassa. Elsa Brule varttui Pohjois-Michiganin niemimaalla, jossa oli myös suomalaista kulttuuria maahanmuuttajien tuomana. Brulen isoisä muutti Itä-Suomesta 18-vuotiaana Yhdysvaltoihin välttääkseen joutumasta tsaarin armeijaan. Isoisä päätyi kuparikaivoksille Michiganiin ja myöhemmin hän omisti biergartenin Michiganin Hancockissa. Elsa Brulen äiti ja isoäiti syntyivät molemmat myös Yhdysvalloissa ja heidän suomalainen perintönsä ilmenee mm. elämänasenteessa ja pullan leivonnassa.



Filantrooppi Elsa Brulen kutsui Suomeen konsultti Erika Sauer. Elsa Brule on aina ollut utelias muita kulttuureja kohtaan ja osittain sitä saattaa selittää myös se, että hänellä on suomalaiset sukujuuret. Luultavasti tämän vuoksi hän samaistuu vähemmistökulttuurien tarpeeseen vaalia omia perinteitään. Hänen mukaansa maailman kutistuessa on yhä keskeisempää kunnioittaa ja vaalia erojamme; olemme kaikki samanlaisia monella ihanalla tavalla, mutta erot tekevät maailmasta mielenkiintoisemman. Elsa Brule tutustui Global Music-ohjelmaan Suomen vierailullaan vuonna 2019. Suomessa hän tutustui lähemmin Sibelius-Akatemiaan ja säveltäjä Sibeliuksen taiteilijakotiin, Järvenpään Ainolaan. Aluksi Brule ajatteli, ettei hänellä olisi mitään annettavaa musiikkikoulutukselle.

Suomen vierailullaan Elsa Brule kuuli esimerkkejä köyhempien maiden musiikinopiskelijoista, jotka olivat saaneet mahdollisuuden opiskella Sibelius-Akatemiassa. Tuolloin hän oivalsi, että musiikin kieli yhdistää ihmisiä kaikkialla. Opintomatkallaan Elsa Brule tuli niin vakuuttuneeksi upeasta instituutiosta (Sibelius-Akatemia), tiedekunnasta, musiikinopiskelijoista ja hallinnosta sekä uusista ideoista ja mahdollisuuksista, että hän innostui osallistumaan hankkeeseen tavalla, joka hyödyttäisi Sibelius-Akatemiaa, Suomea ja Yhdysvaltoja sekä auttaisi nuoria muusikoita ympäri maailmaa. Erityisen haltioissaan Elsa Brule oli kuullessaan Sibelius-Akatemian musiikinopiskelijoiden Hildá Länsmanin ja Viivi Maria Saarenkylän duo Vildá-nimellä esittämää saamelaismusiikkia.

Kaikki tämä johti Elsa Brulen ideaan projektista, jossa tuotaisiin yhteen Sibelius-Akatemian saamelaisopiskelijat ja New Mexicossa sijaitsevan Amerikan alkuperäiskansojen edustajille tarkoitetun koulun oppilaat. New Mexicon yksityiskoulussa ei ole erikseen musiikin opetusta, siksi kokemus oli koulun oppilaille myös uusi. Brule rahoitti nopeasti Hildá Länsmanin ja Viivi Maria Saarenkylän sekä Sibelius-Akatemian opettajien matkan New Mexicoon pitämään St. Joseph Mission Schoolin oppilaille työpajaa. Hildá Länsmanin ja Viivi Maria Saarenkylän luotsaamassa työpajassa koululaiset tekivät musiikkia vedestä. Elsa Brulen mielestä vesi on universaali ja yhdistävä tekijä sekä Lapissa että New Mexicon aavikolla. Vähemmistökielten ja -musiikin ylläpitäminen sekä siltojen rakentaminen saamelaisten ja intiaanikulttuurien välille innoittivat Elsa Brulea tukemaan vastaavia projekteja suuremmassa mittakaavassa.

Elsa Brulen lahjoitus mahdollistaa Sibelius-Akatemian laajennushankkeen vähemmistökulttuureja tukevaan toimintaan seuraavien viiden vuoden aikana. Tällä hetkellä Sibelius-Akatemian koulutuksessa on yli 25 eri kulttuuritaustasta muusikoita. Suomessa yhteistyöhankkeet maahanmuuttajien ja syrjäytymisvaarassa olevien yhteisöjen kanssa laajenevat ja kumppanuuksia on tarkoitus solmia Tansanian, Chilen ja Mosambikin kanssa. Toiminta laajenee myös muille Afrikan alueille. Tämän lisäksi stipendejä tarjotaan kansainvälisille musiikinopiskelijoille. Global Music-koulutusohjelma käynnistyi Sibelius-Akatemiassa kymmenen vuotta sitten. Yhäti monikulttuuristuvassa ja kansainvälistyvässä Suomessa kaivataan vuoropuhelua ja ympäristöjä, jotka edistävät eri taustoista tulevien ihmisten välistä ymmärrystä ja oppimista. Global Music-ohjelma on jo vakiintunut itsenäiseksi aineryhmäksi, joka kokoaa yhteen muusikoita moninaisista musiikki- ja kulttuuritaustoista kandidaatti- ja maisteriopintoihin sekä nuorisokoulutukseen.

Taideyliopisto Sibelius-Akatemian Global Music-ohjelman koulutus perustuu monikulttuurisen opiskelijayhteisön yhteistyölle. Parhaillaan on käynnissä projekteja Syyrian pakolaisleirillä, ympäristöaktivismin parissa Chilessä sekä Suomenlinnan vankilassa. Eräs opiskelija on jopa perustanut maahanmuuttajien orkesterin Helsingissä. Global Music-ohjelman johtaja, Nathan Riki Thomson kertoo tiedotteessaan seuraavasti: ”Musiikki ja taide ovat välineemme, ja kulttuurienvälinen yhteistyö toimii katalysaattorina uusille musiikillisille ja pedagogisille löydöille sekä kuuntelun, myötätunnon ja globaalin kansalaisuuden taitojen kehittämiselle. Niillä voi olla yhä suurempi merkitys rakentaessamme rauhanomaista tulevaisuutta maailmaamme.” Yhteisöprojekteista rakentuu kokonaisuutena lahjoittajan nimeä kantava huippuosaamisen keskus, Elsa Brule Center for Global Music and Community Engagement.

Sibelius-Akatemian dekaani, Emilie Gardberg kuvailee, että tavoitteena on tuottaa uutta taiteellista, pedagogista ja tutkimustietoa työn menetelmien kehittämiseksi ja vaikutusten mittaamiseksi. Tutkimusyhteistyötä tehdään kansainvälisten yliopistokumppanien kanssa. Taideyliopiston rehtori, Kaarlo Hildén lausuu: ”Kiitämme Elsa Brulea merkittävästä lahjoituksesta, jolla vahvistamme uuden muusikkosukupolven kasvua maailmaa muuttaviksi taiteilijoiksi. Se antaa meille myös mahdollisuuden kehittää ja uudistaa niitä tapoja, joilla taideopiskelijoita koulutetaan tulevaisuudessa.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti