sunnuntai 7. huhtikuuta 2024

Maailman tunnetuin taideväärentäjä Elmyr de Hory (10. osa) 

Elmyr de Horylla oli tuohon aikaan intressi keskittyä varsinkin Henri Matissen taiteen kopiointiin, koska Matisse oli kuollut vajaa vuosi sitten ja yleensä tämä tarkoitti taiteilijan töiden arvostuksen ja teosten hintojen nousua. Elmyr päätteli näin: ”Minusta hän oli tärkeä maalari, vaikka suuresti yliarvostettu. Hänellä oli laaja tuotanto, mutta siihen liittyi paljon sotkuja ja järjestelyjä ja epäilin, että kauppiaat pitäisivät suuren osan töistä poissa markkinoilta ja pysyttäisivät hinnat keinotekoisesti korkealla.”

Elmyr de Hory.

Toisinaana päätökseen saatetun kaupan jälkeen gallerian johtaja saattoi postittaa Elmyrille jonkun johtokunnan jäsenen tai ”museon ystävien” puolesta kirjeen, jossa hän tiedusteli olisiko Elmyrillä ”ehkä toista pientä Matissea, josta voisitte ajatella luopua”. Elmyr oli näissä tapauksissa aina valmis luopumaan omistaan. Usein kävi myös niin, että museoille lähetetyistä teoksista šekin maksoikin yksityishenkilö. Elmyr jatkaa: ”He kirjoittivat kertoen, kuinka iloisia he olivat piirustuksesta tai maalauksesta ja että jos joskus sattuisin tulemaan Philadelphiaan tai Brooklyniin tai San Diagoon tai mikä se sitten olikin, minun olisi ehdottomasti käytävä heidän luonaan. Minulla oli sievä luettelo ihmisistä, joille olisin voinut myydä kahden kesken, yksityisesti, mutta en koskaan käyttänyt sitä hyväkseni.”

Harvardin yliopisto.

Suurimman tyydytyksen Elmyr de Hory sai kuitenkin siitä, kun hän sai myytyä erään Henri Matissen tunnetun työn jäljennöksen – nimeltään Nainen, kukkia ja granaattiomenoita – Foggin vuonna 1895 perustettuun Harvardin yliopistoon vanhimpaan taidemuseoon. Foggin taidemuseota arvostetaan Amerikan mantereen yhtenä merkittävimpänä taidekouluna. Jos on Harvardissa opiskellut taidetta, on maailma avoinna Amerikan taidemaailmassa kaikkialle. Elmyr de Hory piti tätä saavutusta itselleen suurimpana mahdollisena tunnustuksena taidoistaan. Huomattavasti myöhemmin, kun kohu oli hänen nimestä noussut jo lehtien etusivuille, Elmyr kerskui Foggin pyytäneen häntä lainaamaan osaa kokoelmastaan - ainakin viittä piirustusta ja maalausta – Ranskan jälki-impressionistisen taiteen näyttelyyn. Hän itse vaatimattomuuttaan kertoi tyytyneensä pelkkään kunniaan ja kieltäytyneensä tästä pyynnöstä.

Agnes Mongan (s. 21.1.1905 ja k. 15.9.1996).

Tämähän oli tietysti Elmyrin sepittämä tarina. Sen sijaan Elmyr de Hory kyllä myöhemminkin lähetti Foggin taidemuseoon joukon Amedeo Modiglianin väärennettyjä piirustuksia ja yhden Pierre-Auguste Renoirin työn, jotka Elmyr lainasi mielellään taidemuseolle niiden ostoa ja näyttelyä varten – osoittaen näin omaa arvostustaan – kuten hän muotoili asian taidemuseolle laatimassaan kirjelmässä. Kävi kuitenkin niin, että eräs Amedio Modiglianin ja Pierre-Auguste Renoirin työt herättivät heti taidemuseon apulaisjohtaja Agnes Monganin epäilykset taideteoksista. Taidemuseo piti teoksia hallussaan kesän yli toivoen, että teoksien alkuperä selviäisi lopulta vääräksi. Taidemuseo ei kuitenkaan maininnut Elmyrille mitään epäilyistään. Museossa ei tunnettu Elmyr de Horyä henkilökohtaisesti ja näin ollen ei myöskään tiedetty, oliko omistaja tietoinen teosten arvosta. Elmyr ei ollut myöskään pyytänyt museon mielipidettä teoksista. Taidemuseossa oltiin varuillaan, koska siellä tiedettiin, mitä seurauksia olisi nimen loukkauksesta; siksi museo ei alkanut mihinkään toimiin.


Vihdoin Foggin taidemuseo palautti Modiglianit ja Renoirin työt takaisin Elmyr de Horylle. Museossa ei vielä tuolloin epäilty Elmyriltä ostetun Henri Matissen aitouden perään. Ajan oloon kuitenkin apulaisjohtaj neiti Agnes Monganista alkoi viheliäisesti tuntua siltä, että tämäkin teos oli väärennös. Taidemuseon eräs apulainen laati Henri Matissen piirustuksista luettelon. Samoin hän kokosi nipun valokuvia eri yksityiskokoelmissa ja taidemuseoissa säilytettävistä Henri Matissen piirustuksista. Nämä jaettiin sen jälkeen kahteen luokkaan: niihin, joiden he tiesivät varmasti olevan Henri Matissen tekemiä töitä ja niihin, joista ei voinut olla täysi varma niiden aitoudesta. Harmittavan monet piirustukset epäilyttävien teosten joukossa muistuttivat Elmyrin piirustuksia; näin lopulta Foggin taidemuseon oli pettyneenä myönnettävä ostaneensa taideväärennöksen.


Foggin taidemuseon tutkimukset eivät suinkaan sujuneet nopeasti, vaan niihin käytettiin vuosia aikaa. Tutkimusten aikana tukijat haastattelivat satoja taiteenkeräilijöitä ja -kauppiaita. Taidemuseon apulaisjohtaja Agnes Mongan paljasti myöhemmin seuraavaa: ”Kerran olimme kosketuksissa newyorkilaisen kauppiaan kanssa, joka kertoi meille Raynalin sananmukaisesti suoltaneen satoja Matissen töitä, joista useimmat olivat sarjoja, eri sarjojen monessa tapauksessa perustuessa aitoihin piirustuksiin. Newyorkilainen kauppias kertoi myös, että Raynal käytti monia nimiä ja että hän oli ollut tekemisissä Pariisin poliisin kanssa, mutta ei väärentämisestä. Sitä vastoin hän ei tiennyt, että väärentäjä oli yhä elossa – kauppias eli siinä uskossa, että hän oli vastikään kuollut. Eräs chicagolainen kauppias oli kaikessa viattomuudessaan ostanut monta piirustusta, samoin Knoedlerin galleria ja Modernin taiteen museo. Niitä oli kumpaakin puijattu niin kuin meitäkin. Itse asiassa me luetteloa tehdessämme löysimme vääriä Matissen piirustuksia ympäri maata itärannikolta länsirannikolle”.


Apulaisjohtaja Agnes Mongan käynnistämä tutkimus paljasti vain jäävuoren huipun väärennöksistä ja lopullinen paljastus antoi vielä odottaa noin kymmenen vuoden ajan itseään. Näinä Floridan vuosinaan Elmyr de Hory kyhäsi noin seitsemänkymmentä piirustusta ja maalausta, joilla hän tienasi yli 160 000 dollaria. Sangen pian Miami Beachille asettumisensa jälkeen Elmyr tutustui George Alberts -nimiseen kauppiaaseen. Alberts työskenteli paikallisessa liikkeessä, josta turisteille kaupattiin posliinia joka ei ollut oikeaa posliinia, hopeaa joka ei ollut oikeaa hopeaa, maalauksia, pitsejä jotka näyttivät ikivanhoilta, mutta eivät olleet sitä. Liikkeessä hyödynnettiin rikkaiden turistien typeryyttä. Heidän vaikeus oli vain siinä, että turistit eivät auttamatta vain kävelleet liikkeeseen sisään; heidän täytyi palkata aina joku kadulle houkuttelemaan turisteja ja kädestä pitäen tuomaan liikkeeseen huijattavaksi.


Kauppias George Alberts palkkasi Elmyrin kaverin, Jimmy Damionin yhdistetyksi houkuttelijaksi ja myyjäksi liikkeeseensä. Alberts oli havainnut ihastuen Elmyrin Lincoln Continentalin ja kiinnittänyt huomionsa Elmyrin autonkuljettajaan, jonka silmiä hän piti paitsi kauniina myös vilpittöminä. Kaupassa työskenteli kuudesta seitsemään myyjää ja osakasta, jotka menivät ja tulivat tuon tuosta. Kukaan ei koskaan tiennyt, kuka liikkeen oikein omisti. Jimmy Damion oli kuitenkin ainut henkilö, joka pääsi näkemään liikkeen kassakirjan. Tätä kautta myös Elmyr de Hory sai ujutettua liikkeen ikkunoille myytäväksi omia taulujaan. George Alberts maksoi tauluista Elmyrille, joka taas lypsi turisteilta tauluista melkoisen katteen itselleen.

Elmyr de Hory työnsä ääressä.

Floridaan asettuminen pitemmäksi aikaa mahdollisti Elmyr de Horylle myös öljymaalauksiin perehtymisen tuottoisasti. Hän oli aikaisemmin pistänyt merkille öljymaalausten potentiaaliset mahdollisuudet piirustuksiin ja akvarelleihin verrattuna; niistä saisi myös huomattavasti paremman hinnan myydessä. Aikaisemmin kiertolaisen elämää eläneelle Elmyrille oli ollut vain mahdotonta järjestää aikaa ja paikkaa rauhoittua tämän asian äärellä, jota työn tekeminen ehdottomasti vaati. Guassi- ja vesivärityöt kyllä myös kuivuivat hyvin nopeasti kuuman lampun alla, eikä viivapiirustus vaatinut kuivatusta ensinkään. Mutta öljymaalaus saattoi näyttää siltä, että se kuivahtaisi muutamassa päivässä; totuus oli kuitenkin se, että teknisesti se pysyi kosteana vuosikausia. Neulankärjellä tai jollakin terävällä instrumentilla voi helposti tutkia maalauksen tuoreuden. Toisaalta tärpättiin kasteltu pumpulipuikko poisti öljyväriä tehokkaasti.


Elmyr de Hory oli kuitenkin onnekseen aloittanut väärentäjänuransa alussa Amedio Modiglianin ja Henri Matissen kopioinnilla, jotka etupäässä tekivät tekivät piirustuksen suoraan kankaalle ohentaen maaliaan reilusti tärpätillä ja usein vieläpä hieroivat sen siveltimellä kankaaseen. Braquen ja Picasson – jotka työskentelivät paljon perinpohjaisemmin – työt saivat odottaa vuoroaan Miamin vuosiin saakka. Vielä kauemmin meni ennen kuin Elmyr de Hory kajosi Vlaminckin ja Derainin paksuihin öljyväriin; niiden vuoro tuli vasta Elmyrin asettautuessa Eurooppaan pysyvämmin.

Raoul Dufy (s. 3.6.1877 ja k. 23.3.1953).

Piirustuksia oli öljyvärimaalauksia huomattavasti helpompi valmistaa myös syystä, että Amerikasta sai vanhaa paperia helpommin kuin vanhaa kangasta. Elmyr oli onnistunut saamaan New Orleansista taidetarvikekaupasta useita lehtiöitä kallista ranskalaista paperia, papier d’archea, jota mm. Raoul Dufy ja Pablo Picasso suosivat töissään. Elmyr kokeili paperilla sen vanhentamista useilla tavoilla. Hän muisti lukeneensa jostakin, että kiinalaiset vanhesivat keinotekoisesti norsunluuta keittämällä sitä teessä. Hänkin siveli paperin kevyestä edellisen päivän teehen kostutetulla pumpulilla ja paperi kellastui silmissä oikein mukavasti.

lauantai 6. huhtikuuta 2024

Maailman tunnetuin taideväärentäjä Elmyr de Hory (9. osa)

Elmyr de Hory oli myynyt La Cienagalla toimivalle sisustajalle jo kymmenen omaa merimaisemaa kuvaavaa taulua ja ystävystynyt tämän sisustajan kanssa. Sisustaja tarjosi eräänä päivänä Elmyrille käytettyä vuoden 1946 mallia olevaa umpi-Chevroletia kolmesta isosta asetelmasta. Kaupat syntyivät ja Jimmy lupasi alkaa Elyrille autonkuljettajaksi. Jimmy lupasi vielä hankkia tämän vuoksi kuljettajan lakin ja harkaat käsineet. Auton hankkimisen jälkeen Elmyrin elämä ainakin joltakin osin helpottui; busseilla kulkeminen isossa Los Angelesin kaupungissa ei taulujen kanssa ollut kovin helppoa.

Elmyr de Hory Miami Beachissa.

Lopulta koitti Elmyrille sekin päivä, että kaupungin sisustusliikkeiden varastot olivat täynnä Elmyr de Horyn maalaamia kukka-asetelmia ja maisematauluja, joka tietysti tarkoitti hänelle sitä, että taulukauppa ei enää tuottanut. Melrose Avenuen asunnon vuokranmaksu oli jo myöhässä ja pankitkin jo kiinni perjantaina. Elmyrin oli jälleen pyörrettä sanansa ja lupauksensa; hän kaivoi esille maalaustarvikkeensa ja otti mallikseen taidelehden valokuvan. Tunnissa hän valmisti pienikokoisen Amedeo Modiglianin omakuvan, jota hän lähti kauppaamaan Ambassador-hotellissa sijaitsevaan Danzell Hatfield-galleriaan. Danzell Hatfield kieltäytyi ensin ostamasta piirustuksia, sillä hän oli kiinnostunut vain maalauksista. Hän kuitenkin kertoi, että hänen vaimollaan oli pieni kokoelma ja tämä saattaisi hyvinkin olla kiinnostunut taidemaalaajan omakuvasta.

James ja Marilynn Alsdorf.

Galleristi neuvotteli oman vaimonsa kanssa puhelimessa ja hetken päästä hän tiedusteli Elmyriltä piirustuksen hintaa. Tarkkaan mietittyään Elmyr sanoi hinnaksi kaksisataaviisikymmentä dollaria. Galleristi lupasi maksaa heti piirustuksesta kaksisataa dollaria käteisenä ja kaupat syntyivät sillä hinnalla. Tämä Elmyrin maalaama väärennös myytiin kuukauden kuluttua Chicagossa asuvalle James Alsdorfille, joka omisti yhden maailman suurimmista Amedeo Modigliani-kokoelmista. James Alsdorf avioitui vuonna 1952 Marilynn Alsdorfin (o.s. Bruder) kanssa. Yhdessä he he työskentelivät Alsdorf International Ltd:ssä, joka teki vienti- ja sijoitustoimintaa. James Alsdorf kuoli vuonna 1990 ja Marilynn Alsdorf menehtyi 94-vuotiaana vuonna 2019. Elmyr näki ilmoituksen neljä kuulautta myöhemmin sanomalehdessä, jossa kerrottiin, että oli löytynyt Modiglianin harvinainen omakuva, jota lehti kuvaili mestariteokseksi. Elmyr oli piirtänyt työnsä 1920-luvulla painetun kirjan reunoilta kellastuneelle takalehdelle. Elmyriä kiinnosti, millä hinnalla Alsdorfin taidekauppa oli toteutettu ja eräs tunnettu taidekauppian tiesi kertoa hänelle, että hinta oli ollut noin 4 000 dollaria.


Elmyr de Hory jatkoi jälleen omilla maisemamaalauksillaa kauppaa sisustuskauppiaiden kanssa, mutta nyt hänen oli laajennettava myyntialueensa paljon laajemmaksi kattamaan mm. Laguna Beachia, San Diegoa ja La Jollaa sekä Pasadenaan saakka. Pasadenassa hän tutustui pienen taidegallerian omistajaan, joka piti Elmyrin maisemakuvista; taidekauppiaalla vain ei ollut käteisvaroja, mutta hänellä oli liikaa autoja. Taidekauppias tarjosi Elmyrille useammasta taulusta maksuksi hopeanharmaata vuoden 1947 mallista Lincoln Continentalia, joka oli ollut hänen poikansa käytössä ennen armeijaan menoa. Auto oli arvokkaan näköinen ja erittäin hyvässä kunnossa. Elmyrin huonekaveri ja autonkuljettaja, Jimmy Damion, innostui tästä autosta kovasti.

Lincoln Continental vuosimalli 1947.

Kaupat lopulta syntyivät ja Elmyr pääsi vanhasta autostaan myös helposti eroon. Uusi auto vain sopi huonosti Melrose Avenuen ahtaaseen katukuvaan köyhän taiteilijan ajopeliksi. Elmyr uumoili, että tämänlaisella autolla ajajan myös täytyi elää hieman tasokkaampaa elämää. Kaverukset päättivät jättää Los Angelesin pölyt taakseen ja vaihtaa maisemaa; tällä kertaa auton nokka suunnattiin itää kohden ja matkan varrella oli tarkoitus pysähtyä suuriin taide- ja kulttuurikeskuksiin.

Ansonia hotelli Manhattanilla.

Matka itään päätyi vihdoin New Yorkiin ja tässä vaiheessa Elmyrillä oli vain muutama sata dollaria käteisvaroja jäljellä. Jimmy ja Elmyr asettuivat asumaan Ansonia-hotelliin 73. kadulle. Elmyr oli kaupungissa soitellut monille vanhoille ystävilleen ja saanut kutsun cocktailtilaisuuteen, jossa hänet esiteltiin Pariisissa saapuneelle taidekauppiaalle. Joku oli antanut ranskalaiselle taidekauppiaalle sellaisen tiedon, että Elmyr de Hory olisi coutier, yksityinen taidekauppias. Ranskalainen taidekauppias vei Elmyrin hieman sivummalle ja tiedusteli tältä tietäisikö tämä ketään, jolla olisi myytävänä Henri Matissen piirustuksia. Elmyr lupasi taidekauppiaalle tekevänsä tiedusteluja. Taidekauppias ilmoitti asuvansa hotelli Plazassa ja hän pyysi Elmyrin ilmoittamaan hänelle heti, jos hän kuulee jotakin uutisia.

Plaza hotelli New Yorkissa.

Elmyr palasi hotellihuoneeseensa Ansonissa ja teki kahden tunnin aikana kolme kokoarkin väärennöspiirustusta Henri Matissen töistä. Jo seuraavana päivänä Elmyr soitti ranskalaiselle taidekauppiaalle Plazaan ja kertoi kolmesta piirustuksesta. Tapaaminen sovittiin Plazaan ranskalaisen taidekauppiaan luokse; taidekauppias ihasteli kovin piirustuksia. Ranskalainen taidekauppias kysyi Elmyriltä piirustusten hintaa, joka hinta pitäisi myös Elmyrin välitysprosentin sisällään. Elmyr ilmoitti viisisataa dollaria per piirustus hinnaksi. Epäröimättä ranskalainen taidekauppias kirjoitti Elmyrille šekin 1 500 dollarista. Mitä ilmeisemmin ranskalainen taidekauppias pystyi myymään nämä Elmyrin valmistamat Matisse-väärennökset kaksinkertaisella hinnalla eteenpäin. Jo viikon päästä Jimmy Damion ja Elmyr de Hory lähtivät Lincoln Continentalillaan ajamaan verkkaisesti kohti Floridaan. He vuokrasivat Miami Beachin rannalta asunnon itselleen.


Miami Beachillä Elmyr alkoi kirjoittaa kirjeitä, jotka alkoivat tähän malliin:

Hyvä Herra,

Minulla on omistuksessani vuosilta 1920-1925 oleva Matissen tussipiirustus, joka esittää kukkakimpun koristaman pöydän ääressä istuvaa naista, ja henkilökohtaisista syistä haluaisin myydä sen. Mikäli sattuisitte olemaan kiinnostunut, lähetän teille ilomielin valokuvan…” Ensimmäisen kirjeensä hän lähetti St. Louisin kaupungin taidemuseoon. Heti kolmen päivän jälkeen taidemuseosta tuli sähke; he olivat hyvin kiinnostuneita Elmyrin tarjouksesta. Elmyr lähetti kuvasta valokuvan taidemuseoon ja kun kuva oli nähty taidemuseossa, vasta sen jälkeen sovittiin taulun hinnasta. Elmyr kertoi tapauksesta näin: ”Olin kuullut, että jos Yhdysvaltain postissa lähetti jotakin, mikä osoittautuisi jotenkin vääräksi, hallitus voisi saattaa lähettäjän vaikeuksiin. Niinpä lähetin kaiken aina rautateitse.” Viikon päästä siitä, kun taulu oli saapunut St. Louisiin museo myi taulun st. louisilaisen yksityiskeräilijälle ja raihat kaupasta lähetettiin Elmyr de Horylle Miami Beachiin. Seuraavan kahden vuoden aikana Elmyr de Hory elätti itsensä tällä tavoin kirjeitä ensin lähettämällä ympäri Yhdysvaltoja.


Elmyrillä oli tapana tuolloin aamuisin työskennellä suljetussa huoneistossaan yksin. Hieman aiemmin hän oli New Yorkissa ollessaan viettänyt aikaansa yleisessä kirjastossa monen päivän ajan tutkien kirjoista impressionistista, jälki-impressionistista ja fauvistista taidetta käsitteleviä taidekirjoja. Sen jälkeen hän kiersi viidennen avenuen kirjakaupat keräten itselleen kaikki ne teokset, jotka katsoi tarvitsevansa työnsä onnistumiseksi. Taidekirjoihin hän joutui sijoittamaan 400 dollaria. Nyt hänellä olikin sitten hyllyllinen taidekirjoja, joka toimi hänen käsikirjastonaan.


Elmyr oli puoleen päivään mennessä tehnyt työnsä; yleensä hän lähti tämän jälkeen Jimmyn kanssa rannalle uimaan. Iltaisin he yleensä katselivat televisiota tai poikkesivat toisinaan elokuvissa. Mutta viikonloppuisin ei työskennelty, vaan he saattoivat ajella Lincolnillaan mm. Palm Beachiin, Seminolen intiaanireservaattiin tai jopa Key Westin saarelle Floridan eteläkärkeen. Tälläinen elintapa olisi voinut hyvinkin pian ikävystyttää Elmyrin ellei se olisi ollut kovin tuottavaa.


Elmyr de Hory väärennöskokoelma laajeni käsittämään pian Matissen lisäksi myös Braquen, Picasson, Derainin, Degasin, Bonnardin, Vlaminckin, Modiglianin, Laurencinin ja Renoirin piirustuksia, guassitöitä, akvarelleja ja pieniä öljymaalauksia. Kaikki, mitä Elmyr kehtasi tarjota kirjeissään, sen hän myös myi. Tämän kahden vuoden kuluessa vain kahden piirustuksen perään kysyttiin niiden aitoudesta. Elmyt teki lisäksi pieniä muutoksia Renoirin piirustusten faksimilejäljennöksiin, jotka hän myöhemmin myi alkuperäisteoksina ostajille. Palautuksia hänen tauluistaan ei tullut koskaan.


Toisinaan taidemuseot pitivät Elmyrin lähettämiä töitä hallussaan kolmesta jopa kuuteen viikkoon, jotta he saivat hankittua tarvittavat asiantuntijalausunnot sekä hinta-arviot lopullista ostopäätöstä varten. Jos galleriasta kyseltiin puhelimella, kuinka myyjä oli saanut kyseisen työn haltuunsa, Elmyr vastasi näihin tiedusteluihin hyvin varovasti. Yleensä hänen vakiovastaus oli: ”Perheeni on hankkinut ne monta vuotta sitten Ranskasta…” Yleensä tämä vasta riitti rauhoittamaan kyselijän. Tätä samanlaista kaupankäyntiä Elmyr teki Miami Beachiltä Philadelphiaan, New Yorkiin, St. Louisiin, Chicagoon, Seatleen, Baltimoreen, Washingtoniin, Bostoniin, Clevelandiin, Detroitiin, Dallasiin ja San Franciscoon. 

torstai 4. huhtikuuta 2024

 Timo Kahilalainen, Just In Time 3.4.2024 Tampereen G Livelab

Just In Time.

Kummeli-ryhmää perustamassa ollut Timo Eero Kahilainen (s. 1963) julkaisi suoratoistossa 29.3.2024 ja cd- sekä lp-muodossa ensimmäisen 5.4.2024 omissa nimissä tehdyn äänitteen, Just In Time. Timo Kahilainen soitti kahden setin mittaisen levynjulkkarikeikkansa keskiviikkona 3.4.2024 Tampereen Muusikkojenliiton omistamassa G Livelabissa klo 19. Just In Time-äänitteellä soittavat ja laulavat Timo Kahilainen (koskettimet ja laulu), Heikki Markkula ja Timo Timonen (kitaroita), Gilbert Kuppusami (rummut, lyömäsoittimet ja laulu), Mikko Löytty (basso), Suvi Karjula (laulu), Susanna Borgenström (taustalaulu), Jenna Kaura-Aho ja Minja Möttönen (taustalaulut). Heikki Markkula ei soittanut keikkakokoonpanossa ja vahvistukseksi oli saatu keikalle toinen kosketinsoittaja, Tuukka Ojala ja rumpuihin Joonas Nieminen.

Timo Eero Kahilainen.

Timo Kahilaiselle oman levyn tekeminen on ollut pitkään jo haaveena. Lopulta haave toteutui, kun Timo Kahilainen tapasi oikeat ihmiset levyn tekemistä varten. Ratkaisevan potkun levyn tekemiselle antoi lopulta laulaja ja rumpali Gilbert Kuppusami. Timo Kahilainen oli tehnyt pöytälaatikkoon tukun kappaleita, joita hän pari vuotta sitten esitteli Gilbert Kuppusamille. Gilbert oli heti sitä mieltä, että näistä lauluista pitää tehdä levy. Omassa musiikissaan Timo Kotilainen palaa oman muusikonuransa alkuun, vuoteen 1979. Levyllä tarkkakorvainen voi kuulla vaikutteita mm. Steely Danin, Electric Light Orchestran ja The Beatlesin musiikista. Kuitenkin Just In Time-levyn musiikkia voi olla vaikea sovittaa yhteen ainoaan genreen, sillä siinä on aineksia ainakin Funkista, popista, jazzista ja yacht rockista. Vahva tanssillinen poljento tulee suoraan 1970-luvun musiikista. Timo Kahilainen laulaa levyllä ja myös keikalla muutaman kappaleen solistina, mutta varsinaiset solistit sekä myös taustalaulajat keikalla olivat Gilbert Kuppusami, Suvi Karjula ja Jenna Kaura-Aho, taustoja lauloi myös kosketinsoittaja Tuukka Ojala. Timo Kahilaisen pöytälaatikossa on vielä käyttämättömiä biisiaihioita, mutta niitä saamme toivottavasti kuulla joskus myöhemmin.

Basisti Mikko Löytty.

Basisti Mikko Löytty (s. 1961) kuuluu Löytyn veljesviisikon sarjaan (Mikko, Jaakko, Heikki, Sakari ja Olli), joista Olli Löytty (s. 4.8.1966 Swakopmund, Namibia) on tietokirjailija ja tutkija. Veljesten isä oli pastori, teologian tohtori ja kirjailija Seppo Kalervo Löytty (s. 18.5.1929 Urjala ja k. 22.3.2020 Tampere) ja äiti oli julistustyöntekijä, kirjailija ja kuvataiteilija Kirsti Helena Löytty (o.s. Saarimäki, s. 7.2.1929 Pohjois-Pirkkala ja k.16.8.2021 Tampere). Mikko on soittanut mm. veljiensä gospelmuusikko Jaakko Löytyn ja rumpali Sakari Löytyn orkestereissa sekä Pepe Ahlqvist & The Rolling Tumbleweed, Hurriganes, Herra Heinämäen Lato-orkesteri, Q.Stone ja SF-Blues. Yhteistyötä hän on tehnyt myös Mikko Kuustosen, Dave Lindholmin, Heikki Salon, Jukka Tolosen, Pepe Ahlqvistin, Heikki Silvennoisen, Eero Raittisen, Janne Louhivuoren, Remu Aaltosen, Veli-Matti Järvenpään, Jarkko Rissasen ja Minna Kettusen kanssa.

Rumpali Joonas Nieminen.

Tällä vuosituhannella Mikko Löytty on vaikuttanut vuonna 2005 perustetussa Open Eye Bandissä, joka elokuussa 2008 julkaisi debyyttialbuminsa, Screaming Baby sekä Lohkareessa, joka on julkaissut parikin levyllistä musiikkia. Mikko Löytty opettaa myös bassonsoittoa. Hän on julkaissut neljä omaa sooloalbumia: Tänä iltana (2003), Minkäs sille voi (2006), Koivu ja tähtiniitti (2014) ja Höyhen (2018). Mikko Löytty on tuottanut joitakin levyjä, kuten Kikka Laitisen Sinistä-levyn.

Laulaja ja lyömäsoittaja Gilbert Kuppusami.

Intian valtameren Mauritiuksen saarella syntynyt laulaja ja rumpali, Gilbert Kuppusami, on asunut ja esiintynyt Etelä-Afrikassa, Malesiassa, Singaporessa, Thaimaassa, Australiassa, Yhdysvalloissa ja Ranskassa ennen Suomeen tuloa. 18 vuotta sitten hän löysi Singaporesta suomalaisen vaimon, jonka kanssa he asuvat nyt Tampereen Kalkussa ja heillä on kaksi tytärtä. Muusikon uransa hän aloitti laulajana jo 17-vuotiaana. Lauluharrastus oli alkanut jo lapsuudessa kirkkokuorossa ja hyvin pian tulivat myös rummut ja muut lyömäsoittimet mukaan kuvioon. Yli 30-vuotisella muusikonuralla hän on soittanut mm. The Police-yhtyeen Andy Summersin ja afrobeat-legenda Tony Allenin kanssa.

Kitaristi Timo Timonen.

Gilbert Kuppusami teki jo kuukausi Suomeen muuttonsa jälkeen keikkoja Pauli Hanhiniemen kanssa pitkin Suomea. Jo samana vuonna hän teki viikon matkan Lappiin, jolloin hän ihastui Suomen luontoon. Television ohjelmaformaatti, The Voice of Finland, vei Gilbert Kuppusamin hetkessä koko Suomen tietoisuuteen. Ohjelman myötä on tullut varmaan lisää keikkamahdollisuuksia ja hänen verkostonsa ovat musiikkimaailmaan laajentuneet. Gilbertillä on myös oma yhtye, Gilbert K Triologik, joka on julkaissut mm. singlen, Show Me How to Groove. Selkä & Issias-yhtyeen kanssa hän on tehnyt Ero-nimisen kappaleen, jossa hän laulaa suomeksi. Näiden töiden lisäksi hän soittaa rumpuja Jagger Edged Bonessa ja laulaa Dumb Stuff Bandissa. Kuppusamin perheen kesämökki on Länsi-Teiskossa hiljaisen järven rannalla; siellä Gilbert nauttii saunomisesta ja suomalaisesta luonnosta. Hän ei voisi kuvitella enää asuvansa suurkaupungissa ja siksi hän viihtyy hyvin luonnon keskellä Tampereen Kalkussa. Tampereen musiikkielämässä Gilbert Kuppusamin voit nähdä melko usein mm. Paapan Kapakassa, Kivessä. G Livelabissa tai Pispalan Kujakollissa.

Koskettimissa Tuukka Ojala ja kitarassa Timo Timonen.

Musiikkia harrastava 30-vuotias ohjelmasuunnittelija, Tuukka Ojala, on ollut syntymästään saakka näkövammainen. Kosketinsoitinten lisäksi Tuukka Ojala soittaa myös kitaraa ja bassoa. Hän kuuluu myös Trio Patina-yhtyeeseen. Harrastuksekseen hän mainitsee musiikin lisäksi myös lukemisen. Hän twiittaa ahkerasti ja hän on pitänyt Elämää ja esteettömyyttä-nimistä blogia netissä.

Laulajat Suvi Karjula ja Jenna Kaura-aho.

Laulajatar Suvi Karjula (s. 9.6.1987) muistetaan varmaan parhaiten In the Mood-yhtyeen laulusolistina ja osallistumisesta vuosina 2010 ja 2012 Seinäjoen Tangomarkkinoiden laulukilpailuun, jossa sijoituksina oli vuonna 2010 toinen sija ja vuonna 2012 kolmas sija.

Maailman tunnetuin taideväärentäjä Elmyr de Hory (8. osa) 

Elmyr de Hory vei mukanaan viisi Picasson klassisen kauden piirustusjäljitelmää Paul Rosenbergin tapaamiseen. Elmyr kuvaili näin: ”Tiesin että se oli vaarallista, mutta yhtäkkiä kaipasin haastetta. Valitsin Rosenbergin, koska syvällä sydämessäni halusin tietää: olenko vai enkö ole yhtä hyvä kuin he? Osaanko tehdä sen yhtä hyvin kuin he? Tiesin tietysti, että Picasso oli keksinyt yhtä ja toista uutta ja että minä vain seurasin hänen jälkiään – mutta jos Rosenberg, joka oli Amerikan parhaaksi tunnustettu Picasso-asiantuntija ja hänen teostensa myyjä ja joka oli viimeiset neljäkymmentä vuotta käsitellyt yksinomaan Picassoa – jos minun piirustukseni kelpaisivat tälle miehelle, se merkitsisi että ne laadullisesti olisivat yhtä arvokkaita kuin Picasson. Se olisi eräänlainen korkeimman auktoriteetin tunnustus. Paul Rosenberg osti kahden seuraavan viikon kuluessa kaikki viisi piirustusta.”


Tämän tapauksen jälkeen Elmyr de Hory lähti toista kertaa kiertämään Yhdysvaltoja. Kierros suuntautui ensin Floridaan ja sen jälkeen New Orleansiin. Varsinkin New Orleansin vanha kaupunki sai Elmyrin kaipuun Eurooppaan jälleen palaamaan. Elmyr vuokrasi rue Royalilta huoneiston itselleen ja viihtyi kaupungissa koko talven. Kevättä varten hän maalasi Matissen ja Modiglianin töitä varatoon. Hän ystävystyi kaupungissa myös näytelmäkirjailija Thomas Lanier ”Tennessee” Williamsin (s. 26.3.1911 Mississippi ja k. 25.2.1983 New York) ja Old Absinthe Housen yläkertaan majoittuneen kirjailija Robert Ruarkin (s. 29.12.1915 Wilmington, Pohjois-Carolina ja k. 1.7.1965 Lontoo) kanssa. Vuonna 1806 valmistuneen Old Absinthe Housen omistajalla oli pieni historiallinen museo ja hän tilasi Elmyr de Horylta maalauksen Café Lafittesta sekä sepän pajasta Bourbon Streetilla.


Elmyr de Hory sai myös New Orleansin kaupungilta töitä kolmen kuukauden ajaksi; hän tutustui ensin kaupungin pormestariin, Morrison deLessepsiin ja teki taidoillaa heti vaikutuksen pormestariin. Pormestari tarjosi Elmyrille hieman poikkeuksellista työtä kaupungissa. New Orleansin vanhassa kaupungintalossa oli joitakin tärkeitä historiallisia amerikkalaisia maalauksia, kuten mm. kuvia sisällissodasta, verestä ja liehuvista lipunriekaleista. Joukossa oli kenraali Leen ja Stuarti muotokuvat sekä muotokuva presidentti Abraham Lincolnista. Olipa teosten joukossa vielä yksi flaamilais-ranskalaisen taidemaalari Jean-Antoine Watteaun (s. 10.10.1684 Valenciennes ja k. 18.7.1721 Nogent-sur-Marne) maalaus. Näitä taideteoksia oli arvatenkin vuosikymmenten ajan laiminlyöty ja teokset olivat päässeet huonoon kuntoon, ne olivat likaisia ja hilseileviä. Pormestari tarjosi Elmyrille teosten entisöintityötä ja Elmyr otti tarjotun tehtävän mielellään vastaan. Elmyr työskenteli kolmen kuukauden ajan kaupungintalon pohjakerroksessa ja hän sai siitä 5 000 dollaria palkkiota. Lisäksi hän sai New Orleansin kunniakansalaisuuden ja sitä vahvistamaan pergamentti sekä kultaiset kaupungin avaimet.


Elmyr de Hory yritti konsulaatissa uudistaa kauan sitten vanhaksi mennyttä Ranskan passiaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Luultavasti Elmyr oli ainoa New Orleansin tai minkään muunkaan Yhdysvaltojen kaupungin kunniakansalainen, joka samaan aikaan oli myös karkulainen. Jostakin syystä Elmyriltä oli jäänyt huomioimatta se seikka, että hänellä olisi ollut oikeus hakea valtiottomille kansalaisille tarkoitettua Nansenin passia. Yhdysvaltojen viranomaisille Elmyr ei tohjennut esittää minkäänlaista anomusta, koska pelkäsi jonkun taidekauppiaan kielineen taulukaupoista. Hän oli lainsuojaton, jolla ei ollut harmainta aavistustakaan oliko hänen rikoksiaan alettu tutkia.


Elmyr lähti jälleen kirtämään ja nyt matka jatkui kohti pohjoista Kansas Cityn kautta; Kansas Cityssä hän vietti useamman kuukauden aikaansa. Hän myi kaupungissa yhden Henri Matissen sekä Pablo Picasson taideväärennökset William Rockhill Nelsonin taidegalleriaan ja Atkinsin taidemuseoon. Auguste Renoirin verevistä piirustuksista näköjään pidettiin St. Louisissa taas pidettiin enemmän. Chicagossa Elmyr tarjosi taideväärennöksiään fauvistikauden Derainin ja Vlaminckin akvarelleista.


Kiertäminen ja jatkuva matkustus selvästi uuvutti Elmyr de Horya, eikä hän lopulta kovasti edes pitänyt Yhdysvaltojen keskilännestä. Hotellihuoneiden peilistä katsoessaan hän löysi päästään aina lisää harmaita hiuksia. Kun hän pääsi lopulta takaisin Kaliforniaan, hän oli sekä henkisesti että fyysisesti väsynyt jatkuvaa petostaan kavahtaen; hän tajusi yllättäen, että oli kulunut jo neljä vuotta siitä, kun hän oli itselleen luvannut väärennösten tekemisen olevan vain väliaikainen ratkaisu. Tämän huomaaminen vain masensi häntä entisestään. Hän kamppaili itsensä kanssa kovasti; rahaa hän kuitenki tarvitsisi jatkossakin, siis mitä eteen? Taideväärennösten teossa hän oli jo täysiverinen ammattilainen, mutta itsenäisenä kuvataiteilijana vasta noviisi. Jälleen hän teki tunnontuskissaan päätöksen, että väärennökset saivat jäädä ja koittaisi omien siipiensä kantavuutta.


Elmyr de Hory vuokrasi Pershing Squaren läheltä huoneen ja keittokomeron; tilan vuokra oli yksitoista dollaria viikossa. Hän työskenteli täällä maalaten omia tauluja puolen vuoden ajan. Hänellä oli huoneessaan maalausteline ja maalaukset hän teki valmiiksi pohjustetuille kankaille, sillä ne olivat halvempia hankkia. Hän teki pieniä maalauksia ja oli omaan kädenjälkeensä sangen tyytyväinen. Puolen vuoden päästä hänen rahansa olivat jälleen lopussa, vaikka hän oli elänyt niukasti.


Elmyr de Hory otti teoksiaan mukaansa ja lähti myyntimatkalle muutamiin pieniin, mutta hyviin gallerioihin. Hän oli jälleen pukeutunut arvokkaasti yhteen Knizen 300 dollarin pukuunsa sekä Brooks Brothersin kenkiin ja paitaan, jonka taskussa olivat hänen nimikirjaimensa. Lopputulos tästä myyntimatkasta oli se, että galleristit kieltäytyivät ostamasta Elmyrin maalauksi tai edes järjestämästä hänen töilleen näyttelyä. Muutama galleristi olisi ottanut joitakin Elmyrin maalauksia ilman mitään takuita niiden ripustamisesta gallerian etuhuoneeseen. Elmyrille tämä oli valtava tappio paitsi rahallisesti, niin varsinkin henkisesti. Hän oli vilpittömästi kuitenkin uskonut myyvänsä edes jotakin taidettaan.


Jälleen Elmyr sulkeutui viikoksi työhuoneeseensa, ja teki sen aikana kokoelman mielestään kevyitä ja hyvin kaupallisia maalauksia: lennokkaita maisemia, palmuasetelmia, ruusuasetelmia ja ihastuttavia auringonlaskuja. Elmyr oli New Yorkissa muutamia vuosia aikaisemmin saanut samantyylisiä maalauksia kaupaksi sisustajille. Jälleen Elmyr lähti siististi pukeutuneena myyntimatkalle taulujensa kanssa La Cienaga Boulevardin sisustusliikkeitä Beverly Hillsissä. Sisustajat ostivat Elmyrin maalauksia kuin olisivat ostaneet maljakoita tai tuhkakuppeja. Hän sai osakseen hyvin töykeää kohtelua; häneen suhtauduttiin kuin kulkukauppiaaseen ja aina maalauksista tingittiin. Eräs sisustaja jopa osti useampia maalauksia Elmyriltä, mutta taulujen hinnat olivat vain kymmenissä dollareissa.


Tämä vuosi Los Anglesissa oli Elmyr de Hory elämässä melko erikoista aikaa; aikaa ei voi toisaalta kuvailla kovin onnettomaksi, vaikka ei hän kyllä rahoissakaan pyöriskellyt. Hän eli vaatimatonta elämää, mutta hän oli suhteellisen onnellinen ihminen tuona aikana. Hänellä ei ollut omaa autoa ja ruokansa hän laittoi asunnollaan etupäässä itse, koska varat eivät riittäneet käyntiin hienossa ravintolassa, joskus ehkä hamburilaisbaarissa kuitenkin saattoi herkutella. Los Angelesin yöelämä oman asuinpaikkansa lähistöllä Pershing Squarella oli Elmyristä kiinnostavaa seurattavaa. Täällä Elmyr ystävystyi Jimmy Damion-nimiseen entiseen merijalkaväen nyrkkeilymestariin, joka oli saanut potkut armeijasta, koska oli lyönyt ylempää upseeria. Elmyr ihastui häneen ja he päättivät maksaa vuokransa yhdessä.


Vuonna 1950 Elmyr de Hory oli jättänyt Chicagossa eräälle ranskalaiselle taidekauppiaalle useita piirustuksia. Samassa yhteydessä hän oli jättänyt myös suurikokoisen Derain-akvarellijäljennöksen. Katsellessaan muistiinpanoja hän löysi tämän tiedon ja päätti kysyä taulun perään taidekauppiaalta. Puhelimessa hän hoiti asian ja sai kuulla taidekauppiaalta, että tämä oli luullut Elmyrin kuolleen, kun ei ollut kuullut hänestä sen jälkeen. Kauppias ilmoitti, että taulua on kysytty jo monta kertaa, mutta hän ei ole voinut myydä sitä, koska he eivät olleet sopineet taululle mitään hintaa. Samalla hän ilmoitti Elmyrille, että jos tämä myy sen 400 dollarilla, hän saa kaupat tehtyä vaikka samana päivänä. Kaupat sovittiin puhelimessa em. hinnasta ja rahat taidekauppias lähetti Elmyr de Horylle heti.


Kahdessa päivässä rahat olivat Elmyrillä ja viikon kuluttua Jimmy Damion ja Elmyr de Hory muuttivat yhdessä suurempaan huoneistoon Melrose Avenuelle Griffith Parkin ja Hollywoodin väliin. Elmyr jatkoi maalaamista ja joka perjantai-iltapäivä kiersi sisustusliikkeitä myymässä kukka-asetelmiaan. Chicagosta saamansa rahasumman innoittamana Elmyr alkoi haaveilla omasta autosta. Yhteiselämä Jimmyn kanssa oli omiaan myös lisäämään taiteilija Elmyr de Horyn rahankäyttöä.

tiistai 2. huhtikuuta 2024

Maailman tunnetuin taideväärentäjä Elmyr de Hory (7. osa) 

Elmyr de Hory kuvaili myyntitaktiikkansa näillä sanoilla: ”En koskaan myynyt väkisin. Tulin takaisin sovittuna päivänä, puhelimme hetken ilmoista ja sitten olikin enää jäljellä hinnasta tinkiminen. Siihen asti kaikki oli liikkunut ehdottoman herrasmiesmäisellä tasolla. Ostajat ehkä juoruilivat eri kerääjistä ja viimeisimmistä näyttelyistä, puhuivat piirustuksen laadusta, siitä kuka olisi voinut olla sen mallina, kuinka köyhällä Modiglianilla oli tapana istuskella halvoissa kahviloissa ja tehdä luonnoksia viereisen pöydän prostuoiduista, kuinka surullista oli, että hän kuoli tuntemattomana ja niin edelleen. Mutta sitten tuli aika neuvotella hinnasta, ja sivistyksen pintakiilto oli kuin poispyyhkäisty. Vastapuoli muuttui omaksi itsekseen – turkkilaisen basaarin kauppiaaksi, joka tappelee kynsin hampain saadakseen ostetuksi halvalla ja myydyksi kalliilla. He muistuttivat minusta täsmälleen käytettyjen autojen kauppiaita. Käytetyn auton myyjä voi koettaa pettää toista, mutta ainakin hän osaa erottaa Fordin Cadillacista.”

Taideväärentäjä Elmyr de Hory.

Samana vuonna Elmyr de Horyn taideväärennöksiä myytiin New Yorkissa Kende-galleriassa pidetyssä huutokaupassa 57. kadulla. Samoin Elmyrin taideväärennöksiä myytiin sellaisille arvostetuille taidegallerioille, kuten mm. Niveaun galleriaan sekä M. Knoedler & Co:lle. Taidekauppias Klaus Perls muisteli myöhemmin: ”Hän saattoi yhtäkkiä ilmestyä paikalle kertoen, että oli juuri tehnyt pikamatkan Pariisiin, mistä oli ’kokoelmastaan’ ’löytänyt’ vanhan piirustuksen tai öljymaalauksen. Niinkin myöhään kuin kesällä 1967 käydessämme vaimoni kanssa eräässä Pariisin taidegalleriassa sen seinällä oli nähtävissä yksi noista Picasson Mies ja lammas-guasseista. Kysyin heti paikalla: ’Mistä olette saanut tuon de Horyn?’ Omistaja – valitettavasti en voi sanoa hänen nimeään – vastasi: ’Mistä te sen tiesitte? Miten te tunnette tuon nimen? Totta puhuen Picasso on antanut sen de Hory -nimiselle miehelle.’ Ja hän osoitti kohtaa, johon oli kirjoitettu kaiken kansan nähtäväksi Á mon ami Elmyr de Hory. Picasso.”


Tultaessa neljäkymmentäluvun loppuun Elmyr de Hory oli asunut jo monia vuosia vanhentuneen viisumin kanssa Yhdysvalloissa ja saanut siellä useita uusia ystäviä kansainvälisistä seurapiireistä. Tutustuessaan Elmyriin ihmiset huomasivat pian, että hän oli älykäs ja sukkela liikkeissään. Hän ui sujuvasti joukkoon tyylikkäänä herrasmiehenä millä tahansa Beekman Placen coktailkutsuilla ja hänen ehtymättömät ja kiinnostavat tarinansa sotaa edeltäneen ajan eurooppalaisylimystöstä keräsivät Elmyrin ympärille valpasta ja kiinnostunutta kuulijakuntaa kaikissa New Yorkin salongeissa. Hänen köyhyyttään selitti sopivasti hänen pakolaisuutensa.


Eräs Elmyrin parhaista ystävistä – Elmyr kutsui häntä Jean-Louisiksi suojatakseen hänen henkilöllisyyttään – oli äveriäs ranskalainen taiteenkeräilijä, joka oli perintönä saanut noin 10 miljoonan dollarin arvosta Pierre-Auguste Renoirin ja Edgar Degasin (s. 19.7.1834 Pariisi ja k. 27.9.1917 Pariisi) pastellitöitä. Hilaire-Germain-Edgar De Gas syntyi esikoisena varakkaaseen pariisilaisperheeseen; myöhemmällä iällään hän vasta vaihtoi sukunimensä kirjoitusasua. Hänellä oli neljä pikkuveljeä ja isä Auguste oli taiteesta kiinnostunut pankinjohtaja, joka tuki mielellään Edgarin piirtämisharrastusta. Hänen äitinsä oli New Orlensissa Yhdysvalloissa syntynyt Marie-Célestine, joka kuoli, kun Edgar oli 13-vuotias. Edgar opiskeli alkuun oikeustiedettä, mutta hän jätti opintonsa kesken omistautuakseen täysin maalaamiselle; isänsä varakkuuden vuoksi hän sai maalata täysin vapaasti vailla taloudellisia huolia.

Taidemaalari Edgar Degas vanhana.

Edgar Degas’n ensimmäinen taideopettaja oli Louis Lamothe. Edgar jäljensi maalauksia Louvressa, opiskeli vuosina 1856-1859 Italiassa sukulaistensa luona ja tutustui samalla renesanssimesrareiden taidetöihin. Vuonna 1859 hän palasi Pariisiin ja avasi kaupungissa oman ateljeen rue Madamella. Italiaan hän palasi senkin jälkeen monia kertoja: siellä hän teki paljon muotokuvamaalauksia sukulaisistaan sekä suuria historiallisia sommitelmia. Degas tutustui vuonna 1862 taidemaalari Édouard Manet’hen (s. 23.1.1832 Pariisi ja k. 30.4.1883 Pariisi), joka esitteli hänet ryhmälle nuoria taiteilijoita, joista myöhemmin tuli tunnettuja impressionisteja. Degas’n maalaukset kuvasivat noina vuosina usein teatteria ja musiikkiesityksiä. Hän oli maalannut aluksi pehmeästi taidemaalari Jean-Auguste-Dominique Ingresiä (s. 29.8.1780 Montauban ja k. 14.1.1867 Pariisi) muistuttavaan tyyliin ja säilytti klassiseen perinteeseen liittyvän ilmaisutavan, kunnes 1860-luvulla siirtyi impressionistiseen maalaussuuntaukseen.

Jean-Auguste-Dominique Ingres.

Edgar Degas’n isä kuoli vuonna 1874, minkä seurauksena Edgar joutui maksamaan pois isän pankin vararikon jättämät suuret velat. Tämän vuoksi Edgarin töytyi myydä kotitalonsa ja suuren osan yksityisestä taidekokoelmastaan. Hänen täytyi myös etsiä ostajia omillekin maalauksilleen, mitä hän ei aikaisemmin ollut juurikaan tehnyt. Edgar Degas osallistui siksi impressionistien näyttelyihin seitsemän kertaa vuosina 1874-1886. Hänen maalauksensa menivät hyvin kaupaksi, koska ne oli maalattu virtuoosimaisella tekniikalla. Iän myötä Degas’n näkö heikkeni, joten hän alkoi käyttää pastilliliituja ja keskittyä aiempaa enemmän kuvanveistoon. Vuoden 1908 jälkeen hän ei enää tehnyt paljonkaan taidetta ja neljä vuotta myöhemmin hän lopetti kokonaan. Hänen teoksensa Puomin ääressä harjoittelevia balettitanssijoita myytiin saman vuonna ennätyshintaan New Yorkissa. Degas kuoli 83-vuotiaana Pariisissa 27.9.1917.


Elmyr teki tämän ranskalaisen homoseksuellin taiteenkeräilijäystävänsä kanssa kerran automatkan länsivaltioihin nähdäkseen cowboyt. Elmyr paljasti tuolloin ystävälleen, että hän välillä tekee taideväärennöksiä saadakseen vuokransa ja muut laskunsa maksetuksi. Vilkkaan luonteensa vuoksi Elmyrin oli usein vaikea olla paljastamatta salaisuuttaan. Jean-Louis oli kuulemastaan tiedosta erittäin hämmentynyt ja alkuun kieltäytyi uskomasta Elmyrin kertomaa. Kun he saapuivat San Franciscossa hotellihuoneeseen, Elmyr todisti tämän asian ystävälleen piirtämällä nopeasti Matissen jäljitelmäpiirustuksen. Jean-Louis yritti puhua Elmyriä ympäri ja varoittaa kopionnin vaaroista. Elmyr vastasi siihen, että tämä oli hänen ainoa mahdollisuutensa ellei jostakin ilmaantuisi varakasta mesenaattia häntä elättämään.


Aikain kuluessa Elmyr de Hory kyllä paljasti suuren salaisuutensa taideväärennöksistä muutamille muillekin ystäville. Hänen onnekseen nämä ystävät pitivät asian kuitenkin omana tietonaan. Osa syytä saattoi tietenkin olla, että Elmyr yleensä vähätteli omia saavutuksiaan ja toisaalta ystävät eivät ottaneet hänen puheitaan täysin todesta. Yksi Elmyrin ystävä tarjoutui kerran, että hän perustaa Elmyrille oman taidegallerian länsirannikolle. Kun suunnitelmasta puhuttiin, kieltäytyi Elmyr jyrkästi tarjouksesta.


Näin Elmyr itse kertoi: ”Minulla ei ollut minkäänlaisia papereita eikä mitään asemaa. En voinut astua julkiseen elämään. En myöskään halunnut omaisuutta. Minusta ei ole koskaan tuntunut siltä, että suuret rahat, iso talo ja tavanomaiset velvollisuudet olisivat minulle hyväksi. Moinen tarve ilmeisesti puuttui minusta täysin. Kun Jumala jakoi aivoja, minä varmaan luulin, että hän puhui vaivoista ja sanoin: ’Anna niitä niin vähän kuin mahdollista.’ En koskaan ajatellut tulevaa aikaa. En suoranaisesti nauttinut epävarmuudesta, mutten liioin piitannut varmuudesta. Kai minä loppujen lopuksi laskelmoin, että jos joutuisin vaikeuksiin, joku kyllä auttaisi. Lähiystäviäni en koskaan käyttänyt hyväksi – jos pyysin heiltä jotakin, he tiesivät, ettei minulla ollut muuta mahdollisuutta, että olin tosi tarpeessa, eivätkä he ikinä kieltäytyneet. Siinä suhteessa minulla on ollut onnea. Minulla on lähes koko elämäni ajan ollut avuliaita ja hyviä ystäviä, ja jostain syystä tuntuu kuin sitä ei olisi suotu useimmille ihmisille.”

Taidekauppias Paul Rosenberg.

Elmyr de Hory kävi keväällä 1951 tapaamassa ranskalaista taidekauppiasta, Paul Rosenbergiä (s. 29.12.1881 ja k. 29.6.1959), joka omisti yhden suurimmista taidegallerioista New Yorkissa. Paul Rosenberg edusti Pablo Picassoa, Georges Braquea ja Henri Matissea. Sekä Paul Rosenberg että hänen veljensä, keräilijä, kustantaja ja kirjailija Léonce Rosenberg (s. 12.9.1879 Pariisi ja k. 31.7.1947 Neuilly-sur-Seine) olivat maailman suurimpia modernin taiteen kauppiaita. Veljekset olivat juutalaisen antiikkikauppiaan, Alexander Rosenbergin, poikia ja isä Rosenberg oli perustanut yrityksensä jo vuonna 1878; vuoteen 1898 mennessä hänestä oli tullut tunnustettu impressionistisen ja post-impressionistisen taiteen jälleenmyyjä.

Kolme muusikkoa, Pablo Picasso 1921.

Alexander Rosenberg koulutti poikansa taidemaailmaan kustantamalla heille suuren opintokiertueen Lontooseen, Berliiniin, Wieniin ja New Yorkiin hakemaan kokemuksia ja luomaan kontakteja. Kiertueelta Paul toi mukanaan kaksi ostamaansa van Goghin piirustusta ja Manet-muotokuvan 220 dollarilla, jotka hän myi hyvällä voitolla isänsä taidegalleriassa. Kun isä jäi eläkkeelle, veljekset avasivat omat erilliset galleriansa Pariisin 8. kaupunginosaan.

 Antiikin Kreikan historiaa (2. osa)

Moni vähemmän varakaskin mies pystyi varustamaan itsensä huomattavasti halvemmilla kustannuksilla valtion sotajoukkoihin hopliitiksi ja sitä kautta vaatia itselleen tiettyjä poliittisia oikeuksia. Näin hopliitit käytännössä muodostivat uuden erillisen yhteiskuntaluokan, joka muodostui itsenäisistä pienten ja keskisuurten maatilojen omistajista.


Välimerellä Kreetan saari eli varhaisella pronssikaudella melkeinpä hyvin eristyksissä vielä uusista kulttuurivirtauksista. Paljolti tämä johtui siitä, että avomerenkulku ei ollut vielä tuolloin niin kehittynyttä, että olisi ollut säännöllisiä yhteyksiä Kreetan saaren ja varhaisempien kulttuurikeskusten välillä. Kreetalla oli kuitenkin paikallisia kukoistavia kulttuureja jo 6000-luvulta lähtien. Näistä kulttuureista on todisteena jäänyt runsaasti asutuskerrostumia varsinkin Knossoksessa. Knossosta on asutettu ilmeisesti jo neoliittisella kivikaudella 7000-3000 eaa.


Merenkulku virkistyi vallan merkittävästi uuden laivatyypin kehittymisen vuoksi kolmannen vuosituhannen lopulla eaa. Tästä johtuen alkoivat säännölliset yhteydet Aigeianmeren ympäristön, Syyrian ja Egyptin välillä toimia. Näiden yhteyksien vuoksi Kreeta muodostui myös hyvin tärkeäksi saareksi Välimerellä. Kreeta oli kyllin suuri saari kyetäkseen ylläpitämään merkittävää asujaimistoa sekä tuottamaan kauppatavaraa saarelta vientiin. Kreetan saari sijaitsi samoin erittäin edullisella paikalla ajatellen Syyrian, Egyptin, Manner-Kreikan ja Vähä-Aasian kauppareittien leikkauspistettä. Kreetalla oli vielä pronssikaudella huomattavat metsävarannot ja puutavara olikin tuolloin saaren tärkeimpiä vientiartikkeleita. Saaren muita hyvin tärkeitä vientituotteita olivat oliiviöljy, viini sekä villasta valmistetut kankaat. Samoin pronssin tuotanto saarella oli tärkeää, vaikka sen valmistuksessa tarvittava kupari täytyi tuoda Kyproksen saarelta. Samoin oli laita myös tinan kanssa, jota varten tuontia oli Iranista, Iberian niemimaalta sekä Keski-Euroopasta. Kreetan laivastoa pidettiin aikanaan maailmankuuluna laivastona; kreetalaiset tunsivat tuolloin olonsa saarella niin turvalliseksi, että heidän valtavia palatsejaan ei ollut millään tavalla linnoitettuja.


Kreetan ensimmäiset palatsit tuhoutuivat kuitenkin n. 1700- ja 1600-lukujen vaihteessa eaa. joko tuhoisan maanjäristyksen tai sotien johdosta, joka sai hyksojen vallan aikaan Egyptissä. Melko pian tuhoutuneet palatsit rakennettiin kuitenkin uudelleen vielä entistäkin komeimmiksi ja isoimmiksi; näiden lisäksi rakennettiin saaren itäosaan aivan uusi palatsikompleksi. Kreetan saarelta on palatsien ja niitä ympäröivien asutuskeskusten lisäksi havaittu myös pienempiä kaupunkeja, huviloita ja maatiloja. Näistä komplekseista kaikkein tunnetun lienee Faistoksen palatsikeskuksen välittömässä läheisyydessä sijainnut Hagia Triada, jonka arvellaan koostuneen kahdesta maaseuturakennuksesta eli villasta. Jokaisen palatsikeskukseen liittyi vuoripyhäkkö, johon keskusaukiolta oli suora näköyhteys.


Varsinkin mannermaalta saapuviin teki varmasti suuren vaikutuksen Knossoksen ja Faistoksen palatsien kompleksisuus. Nämä kreettalaiset palatsit lienevät antaneet käsitteen labyrinteistä. Oikeasti nimi juontaa kuitenkin kultissa ja koristeaiheissa laajasti käytetystä kaksoiskirveestä, jota kutsuttiin labrysseksi. Keskellä palatsikompleksia sijaitsivat pitkänomaiset aukiot sekä kulttitilat suurine portaikkoineen. Palatsien hallinnolliset tilat, asuintilat sekä työpajat ja varastot reunustivat monessa kerroksessa paltsipihan kaikkia sivuja. Valo sisätiloihin ohjautui osaksi pihalta sekä valokuilujen avustuksella. Seinämaalauksissa on kuvattu akrobaattisia härkätansseja, joita sisäpihalla ilmeisesti on suoritettu.


Löytäjien keskuudessa pienoisveistoksien ja seinämaalausten henkilöiden vaatetus herätti mielenkiintoista huomiota. Miehet esitettiin niissä usein ainoastaan lannevaatteeseen verhottuina, kun taas hovinaiset ja papittaret näytettiin niissä koristeellisissa asuissa, rinnat paljaina, mutta alaruumis pitkän hameen verhoamana. Theran (Santoriinin) hyvin säilyneet seinämaalaukset nuorukaisten ja naisten initaatioriiteistä antavat parhaan kuvan vaatetuksesta. Tasakattoinen pyöröhauta (tholos) yleistyi tuolloin perhehautatyyppinä, mutta kuiluhautoja oli myös ja ne kaivettiin peruskallioon. Manner-Kreikassa jäljiteltiin usein Kreetan saavutuksia. Kauppa- ja kulttuuriyhteydet Lähi-idän, Kyproksen ja Egyptin kanssa vilkastuivat merkittävästi; minolainen kauppa sekä asutus levittäytyivät Aigeianmeren saarille, kuten mm. Theralle ja Melokseen. Kreetalle tuotiin toisaalta metalleja sekä muita raaka-aineita ja saarelta vietiin siellä valmistettuja kultakoruja, sinettejä, kankaita ja muita valmiita tuotteita laajasti joka puolelle.


Kreetan loistelias myöhäspalatsikausi sai 1400-luvun puolivälissä eaa. äkillisesti lopun, kun mykeneläiset mannermaalta valloittivat Kreetan saaren ja tuhosivat ja polttivat sen loistavat palatsit. Ainoastaan Knossos rakennettiin uudestaan ja Kreetan saarta hallittiin sieltä käsin. Tuolloin yleistyivät megaron-tyyppiset rakennukset, joita tavattiin jo Thessalian myöhäsneoliittisissa keskuksissa ja Troijan vanhimmissa kerrostumissa. Nämä rakennukset koostuivat suorakaiteen muotoisesta päätilasta, jonka keskellä sijaitsi neljän pylvään reunustama tulisija. Päätilaa edeltää yksi tai useampia eteistiloja. Samoin hauta- ja keramiikkatyypit muuttuivat ja mykeneläinen lineaari B tuli käyttöön kirjoitusjärjestelmänä.


Kreetan saaren lopullinen valtaus helpottui, kun Theran tulivuoren purkaus aiheutti minolaisen merivallan heikentymisen. Minolaisen kulttuurin myöhäisimmät vaiheet ovat siksi vielä ainakin osittain hämärän peitossa.


Kaksi merkittävää esihistoriallisen ajan muutosta, viljanviljely ja eläinten domestikoiminen, näyttäisivät saaneen idässä alkunsa, josta ne tuotiin vuoden 6000 eaa. tienoilla Kreikkaan. Hyvin nopeasti tämän jälkeen neoliittisella kaudella ihmiset alkoivat valmistaa astioita poltetusta savesta. Kreikan neoliittisen kauden asuinpaikkoja tunnetaan kaikkialla, mutta selvästi eniten niitä löydettiin Thessalian hedelmällisellä ja laajalla tasangolla, kuten Sesklossa ja Diminissä. Sesklo on näistä kahdesta vanhempi alue, vuosilta 5000-4000 eaa. Alueella on ryhmä yksi- ja kaksikerroksisia taloja, joiden suojaksi on rakennettu polveileva linnoitusmuuri. Selvästi muita suurempi rakennus sijaitsi aivan kukkulan huipulla kielien yhteisön sosiaalisesta rakenteesta, riippuen toki siitä, ajatellaanko rakennus päällikön taloksi, yhteiseksi majoituspaikaksi vai temppeliksi. Sesklossa tehtiin tulenpunaisin kuvioin koristeltuja kauniita keramiikka-astioita ja savisia pienoisveistoksia, jotka usein esittivät runsasmuotoisia naishahmoja.


Vain muutaman kilometrin päässä idempänä Sasklosta sijaitseva Dimini eli kukoistuskauttaan myöhäisneoliittisella kaudella noin 4000-3000 eaa. Matalaa kukkulanlakea kehystää muurien sarja ja kukkulan laella on jälleen yksittäinen suuri rakennus. Muut alueen rakennukset sijaitsevat muurien välissä tai alempana rinteellä. Kreikan kymmenet muut pienet asuinpaikat ovat tarjonneet lisää tietoa neoliittisen ajan elämästä.


Ateenan asutuksen varhaisimmat jäänteet ovat peräisin neoliittiselta kaudelta noin 4000-3000 eaa. Silloinen asutus keskittyi Akropolis-kukkulalle, mutta viimeistään pronssikaudella noin 2000-1600 eaa. asutus näyttäisi levittäytyneen myös kukkulaa ympyröivälle tasangolle, kuten mm. Agoran alueelle. Ateenalaiset olivat omasta mielestään autoktoneja eli oman alueensa alkuperäisiä asukkaita. Kukkulan luolat ja Klepsydran lähde olivat käytössä jo ainakin 3000 eaa. Läheinen Kefisos- ja Eridanosjokien halkoma laaja tasanko oli hyvin viljavaa seutua. Tältä alueelta saatiin luonnontuotteina Laureionin kaivosten hopeaa ja lyijyä, Pentelikonin ja Hymettoksen marmoria, laadukasta keramiikkasavea sekä oliiviöljyä ja viiniä.


Kuningas Kekropsin hallituskaudella – hallitsi noin vuosina 1556-1506 - vuonna 1581 eaa. Ateenan katsotaan tradition mukaan perustetuksi. Ateena oli monien muiden Kreikan kaupunkivaltioiden tavoin alkujaan todennäköisesti kuningaskunta. Akropolin kukkulalla oli kuninkaanpalatsi noin 1400-1100 eaa. Attika liitettiin tradition mukaan Ateenan valtapiiriin Theseuksen aikana 1200-luvulla eaa. Ateena vaikuttaa selviytyneen mykeneläisen ajan päättymisestä muita keskuksia rauhallisemmin. Mantereen myöhäispronssikautinen kulttuuri tunnetaan mykeneläisenä kautena. Ateena ei tuhoutunut doorilaisvalloituksissa muiden mykeneläisten keskusten tavoin, mutta se koki silti kulttuurisen muutoksen ns. pimeiden vuosisatojen aikana.


Attikan vapaasyntyinen väestö jaettiin kolmeen sosiaaliseen luokkaan: vanhan yläluokan jäsenet (eupatridai), maanomistajat (geomoroi) sekä maata omistamattomat (demiurgoi), kuten mm. merimiehet ja käsityöläiset. Jo tämä merkitsi siirtymistä tietynlaiseen demokratiaan myöhemmän ateenalaisen käsityksen mukaan. Monet Attikan myöhemmistä ylhäisöistä – myös tyranni Peisistratoksen suku – tulivat mykeneläisajan lopulla Messenian Polyksesta Peloponnesokselta; Peisistratos pitikin itseään Pyloksen kuninkaan, Nestorin, jälkeläisenä.

maanantai 1. huhtikuuta 2024

Antiikin Kreikan historiaa 



Antiikin historian aikaa voidaan rajata useammallakin konventionaalisella tavalla sekä ajan että paikan suhteen. Antiikin maailman keskeiseen ydinalueeseen lukeutuivat kreikkalaisten heimojen asuttamat alueet Balkanin niemimaan eteläosissa, Aigeianmeren ja Joonianmeren saarilla ja Vähän-Aasian länsiosissa sekä itaalisten heimojen asuttamat alueet Apenniinien niemimaalla. Kreikkalaisen kulttuurin vaikutus levittäytyi miltei kaikkialle Välimeren pohjoisrannikolle ja Mustanmeren alueelle ja Aleksanteri Suuren sotaretketkien ja hellenististen valtakuntien ansiosta Lähi-idän vanhojen kulttuurikansojen keskuuteen. Roomalaiset samoin levittivät omaksumaansa ja kehittämäänsä hellenististä kulttuuria kaikkialle Välimeren rannikkoalueille sekä Keski-Euroopassakin aina Skotlannin rajalle ja Elben sekä Tonavan väliselle linjalle.



Antiikin historiaan voidaan ajallisesti rajata alkamaan ajankohtaan, jolloin arkeologisen aineiston lisäksi alkoi olla olemassa epäsuoria kreikkalais-roomalaisen kulttuurin ydinalueeseen liittyviä kirjallisia lähteitä tiedossamme. Silloin rajaus osuu pronssikauden alkuun, noin vuoteen 3 000 eaa. paikkeille. Tuolloin suurten jokilaaksojen kulttuureissa – niin Mesopotamiassa kuin Egyptissäkin – kehittyi samanaikaisesti kirjoitustaito, joka mahdollisti ensimmäisten varhaisten kirjallisten dokumenttien laadinnan. Kirjoituksissa alkoi ajan myötä näkyä kreikkalaista maailmaa kuvaavia hajanaisia tietoja, mikä osoitti selkeästi alkaviin kulttuuri- ja kauppasuhteisiin. Aigeianmeren saarilla 2 000-luvulla eaa. vallinnutta kykladista kulttuuria pidetään Euroopan ensimmäisenä korkeakulttuurina. Ei ole tiedossa, että tällä kulttuurilla olisi ollut kirjoitustaitoa hallussaan. Kreikkalaiset kutsuivat noin 30 pientä saarta Kykladeiksi, sillä ne näyttivät muodostavan ikään kuin ”kehän” (kyklos) jo kivikaudella pyhänä pidetyn Delossaaren ympärille.


Kreikkalaisiksi tunnetut ihmiset alkoivat asuttaa Välimeren itäosaan työntyvää kivistä ja vuoristoista Balkanin niemimaan kärkeä sekä satoja pieniä saaria niemimaan rannikolla. Myöhemmin he levittäytyivät vielä ja rakensivat siirtokuntia lähes koko Välimeren ja Mustanmeren alueelle perustaen kaupunkeja, jotka ovat tänäkin päivänä olemassa. Kreikkalaisten kotimaa muodostuu matalista, mutta hyvin jyrkistä vuorista, jotka erottavat monet rannikkolaaksot ylätasangoista. Maantieteelliset olot ovat kaikkea muuta kuin yhtenäisiä ja koko historiallisen kukoistuskautensa ajan kreikkalaisten poliittinen rakenne perustui pieniin itsenäisiin kaupunkivaltioihin (polis). Polis hallitsi rajallista määrää viljelykelpoista maata, jota vuoristoinen maasto ja jyrkät harjanteet erottivat ja suojelivat naapureista. Kaupungit harrastivat järjestelmällistä yhteistyötä keskenään. Koska yhteydenpito maitse oli vähintäänkin haasteellista, kreikkalaisista tuli pikemminkin oivaa merenkulkukansaa. Loputtoman pitkiltä ja hyvin rikkonaiselta rantaviivalta kreikkalaiset usein lähtivät tutkimaan vähitellen laajenevaa maailmaansa.


Tämän kulttuurin ensimmäisessä vaiheessa eli vuosina 3200-2700 eaa. käytettiin kalastusvälineiden, teräaseiden ja leikkaavien työkalujen valmistusmateriaaleina usein runsaasti obsidiaania ja vulkaanista lasia, jota löytyi käyttöön varsinkin Melossaarelta. Tietyillä saarilla – kuten Keros, Lemnos ja Syros - oli runsaasti myös malmiesiintymiä, joten erilaisia metalleja otettiin tuolloin käyttöön. Kauden asuinpaikkoja ei ole juurikaan tutkittu ja siksi tämän aikakauden tiedot perustuvat lähes ainoastaan hautalöytöihin; ajan arkkitehtuurista ei valitettavasti tiedetä juuri mitään, mutta kulttuuriaineisto kaudelta löytyy kyllä runsaasti. Hautalöytöjen perusteella aineiston erilaisuus viittaa vahvasti siihen, että tälläkin aikakaudella on esiintynyt vahvaa sosiaalista eriarvoisuutta.


700-luvulla eaa. kuninkaiden valtakausi oli monissa valtioissa joko päättynyt tai muuttunut seremonialliseksi. Kreikankin poliittisia ja yhteiskunnallisia olosuhteita muuttivat ratkaisevasti kaupan kasvu ja yleinen vaurastuminen. Todellinen poliittinen valta oli tietysti ylimystöllä (aristoi, ’parhaat ihmiset’), jonka mahti perustui valtaviin maanomistuksiin, sotilaalliseen ylivoimaan sekä perinteiseen arvovaltaan ja sukuun. Väestönkasvu oli pelko ylimystölle, koska se merkitsi köyhien ja tyytymättömien ihmisten määrän lisääntymistä; siksi ylimystö suosi asutusliikettä. Kaupan ja siirtolaisuuden kasvun pitkäaikaisemmat vaikutukset olivat samoin ylimystölle vähintäänkin yhtä tuhoisia. Kreikkalaiset kaupankävijät veivät maasta viiniä, oliiviöljyä ja keramiikkaa sekä metallitöitä. Kaupankäynti vaurastutti ja loi hyvinvointia kauppiaiden lisäksi myös ei-aristokraattisten maanomistajien joukossa ja merkitsi näin uusien vaikutusvaltaisien ryhmien muodostumista.


Ensimmäiset kolikkorahat lyötiin n. 600-luvun lopulla ja nämä valtion takaamat jalometalliset maksuvälineet tulivat Kreikkaan Lyydiasta, Vähä-Aasiasta. Kolikoissa käytetty metalli oli elektron, kullan ja hopean seos. Vanha sanonta: ”Rikas kuin Kroisos” viittaa suoraan yhteen Lyydian kuninkaista. Välimeren alueella rahan käyttö yleistyi ja levisi nopeasti kreikkalaisten kaupunkivaltioiden ja siirtokuntien alkaessa lyödä omia rahoja. Raha helpotti kaupankäyntiä ja sen avulla oli helpompi siirtää omaisuutta, joka mursi vanhaa maaomistusta ja siihen liittyviä uskollisuuden siteitä. Tärkeimmäksi rahametalliksi muodostui hopea, mutta rahoja tehtiin myös kullasta ja kuparista. Tetradrakma (4 drakmaa) oli 400-luvulla eaa. Ateenassa erittäin merkittävä kaupparaha. Vasta Aleksanteri Suuren valtakunnan aikaiset rahat syrjäyttivät sen seuraavalla vuosisadalla. Antiikin Kreikan rahoille oli tunnusomaista hyvin korkea taiteellinen kvaliteetti.


Muutoksen tuulissa aristokraatit tietysti yrittivät pitää lujasti kiinni vanhoista etuoikeuksistaan sekä vallastaan. Vähitellen heidän asemaansa kuitenkin heikentyi, sillä teknologia meni eteenpäin ja sotataktiikassa tapahtui myös suuri muutos. Aristokraatit olivat varustaneet noin vuoteen 700 eaa. saakka ratsumiehiä sodankäyntiin, mutta nyt astuivat sotilaiksi jalkaväkijoukot, jotka olivat aseistettuja ja haarniskoilla sekä kilvillä varustettuja; heitä kutsuttiin hopliiteiksi. Aristokraateilla ei ollutkaan enää ylivalta-asemaa sodankäynnissä. Nimi "hopliitti" tulee kreikankielisestä sanasta hoplon (ὅπλον, monikossa hopla, ὅπλα), joka tarkoittaa jalkaväen sotilaan suojavarustuksen yksittäistä osaa tai myös hopliitin koko varustusta. Usein sanotaan virheellisesti, että hopliittien nimi pohjautuisi heidän käyttämäänsä pyöreään kilpeä, mutta muinaisten kreikkalaisten keskuudessa kilpi oli nimeltään aspis.

Hopliitti.

Ensimmäiset hopliitit olivat köyhiä maanviljelijöitä, mikä muodostui ongelmaksi armeijoiden ylläpidolle, sillä sotilaat joutuivat olemaan suurimman osan vuodesta pelloillaan viljelemässä maata. Siksi Makedonian kuningas ja Aleksanteri Suuren isä Filippos II perusti maailman ensimmäisen palkka-armeijan. Arviolta noin kaksikymmentä prosenttia hopliiteista oli varakkaita miehiä, jotka hankkivat varusteensa itse ja liittyivät vapaaehtoisesti kaupunkivaltioiden armeijoihin. Tunnetuimmat hopliitit olivat kotoisin Ateenasta ja Spartan kaupunkivaltioista ja he hankkivat maineensa lukuisissa persialaissotien ja peloponnesolaissodan maataisteluissa.


Hopliitit olivat Kreikan kaupunkivaltioiden armeijoiden raskasta jalkaväkijoukkoa, joiden suojavarustuksena olivat pronssista taottu rintapanssari ja säärisuojat, nahasta tehdyt sandaalit, kankaasta kudottu lyhyt hame ja pronssista valmistettu kypärä. Kypäristä kaikkein tunnetuin malli oli poskisuojilla varustettu ns. korinttilainen malli. Koska kaikkien hopliittien varusteet olivat kaupunkivaltiosta riippumatta hyvin samanlaisia, oli hopliiteilla taistelun tiimellyksessä vaikeuksia erottaa oman puolensa ja vihollisen puolen sotilaita. Hopliittien täydellinen suojavarustus saattoi painaa jopa yli 20 kilogrammaa, minkä vuoksi hopliitit pukeutuivat haarniskaan vasta juuri ennen taistelun alkua.


Pyöreä kilpi oli hopliittien tunnistettavin piirre; kilven halkaisija oli noin metrin levyinen. Kilpi suojasi tehokkaasti sotilaan koko yläruumista nuolilta, keihäiltä ja miekaniskuilta. Kilpi valmistettiin yleensä puusta, mutta sen keskellä oli pronssinen kupu, jolla aseensa menettänyt hopliitti kykeni lähitaistelussa nuijimaan vihollisensa hengiltä. Usein hopliitit maalasivat kilpiinsä sympoleiksi kaupunkivaltionsa tunnuksen tai onnea tuottavan silmän ja esimerkiksi peloponnesolaissodassa spartalaiset koristelivat kilpensä lambda-kirjaimella. Spartalaisen hopliittien ohjesääntö kielsi kilpensä menettänyttä sotilasta poistumasta taistelutantereelta ennen kuin hän oli löytänyt kilpensä. Kilven paino vaihteli 8-37 kilogramman välillä.


Dory-keihäs oli hopliittien ensisijainen ase; se oli noin 2,1-2,7-metrinen keihäs, joka oli tarkoitettu vihollisen jalka- ja ratsuväen torjumiseen falangimuodostelmassa (muinaiskreikkaa φάλαγξ, falanks, taistelujärjestys, sananmukaisesti puupölkky). Keihäs oli pituutensa vuoksi kömpelö ja hyödytyön lähitaistelussa, joten hopliitit oli aseistettu myös yhden käden ksifos-miekalla. Koska lyhytteräisellä miekalla ei saanut raskaasti panssaroidun vihollishopliitin rintavarustusta puhkotuksi, hopliitit koulutettiin viiltämään vihollista kaulaan tai kasvoihin, sillä viilto taivutti kypärän pehmeän pronssin. Myöhemmin hopliittien varustukseen ilmestyi myös kahden käden miekkoja, mutta tällöin sotilaat joutuivat luopumaan keihään käytöstä, sillä keihäs olisi hankaloittanut painavan miekan vetämistä huotrasta.