Oscar Petersonin isä, Daniel Peterson – pianisti ja harrastelijatrumpetisti
– oli hänen ensimmäinen
musiikinopettajansa. Oscarin sisar, Daisy, opetti Oscarille klassista
pianonsoittoa. Oscar Petersonin päiväohjelmaan kuuluivat jatkuvat asteikkojen
harjoitukset ja klassiset pianoetydit. Pianisti Unkarista, Paul de Marky (s.
25.5.1897 ja k. 16.5.1982 Montreal), oli Oscar Petersonin opettaja jo Oscarin
lapsuudessa. Unkarilainen pianovirtuoosi ja musiikinopettaja István Thomán (s.
4.11.1862 ja k. 22.9.1940) opetti Budapestissa Paul de Markya pianonsoitossa.
Thomán oli itse pianovirtuoosi ja säveltäjä Franz Lisztin (s. 22.10.1811 ja k.
31.7.1886) oppilas. Paul de Marky debytoi Budapestissa vuonna 1921 ja muutti
Kanadaan vuonna 1924. Paul de Marky esiintyi Toronton TCM Concert Hallissa
ensimmäisen kerran 9.10.1926, mutta asettui asumaan Montrealiin. Hän soitti
Cesar Frankin Sinfoniset muunnelmat Montreal Orchestran avajaiskonsertissa
12.10.1930 Douglas Clarken johdolla.
Paul de Marky esiintyi ahkerasti
Euroopassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa pianosolistina. Hän myös opetti vuosina
1927-1937 McGill Consissa. Hän jäi eläkkeelle esiintymisistä vuonna 1950, mutta
opetti pianonsoittoa yksityisesti Pointe-Clairessa (Montrealin esikaupunki)
vuoteen 1972 asti varsinkin nuoria oppilaita. Doug Riley, Robert Cram ja Samuel
Levitan ovat Oscar Petersonin ohella olleet Paul de Markyn oppilaita. Oscar
Petersonia kiinnosti klassisen musiikin ohella erityisesti myös perinteinen jazz
ja boogie-woogie; hän opiskeli nuorena samoin monia ragtime- kappaleita.
Yhdeksänvuotiaana Oscar Peterson hallitsi pianoa jo niin hyvin, että hän herätti
huomiota ammattimuusikoissa. Oscar Peterson soittikin pianoa useiden vuosien
ajan neljästä kuuteen tuntia päivittäin.
Vain 14-vuotiaina vuonna 1940 Oscar
Peterson voitti Canadian Broadcasting Corporationin järjestämän kansallisen
musiikkikilpailun. Tämän voiton jälkeen hän lopetti koulun Montreal High
Schoolissa ja ryhtyi ammattipianistiksi. Hän soitti mm. viikottaisessa
radio-ohjelmassa sekä hotelleissa ja musiikkisaleissa. Oscar Peterson oli
teini-ikäisenä Johnny Holmesin orkesterin jäsen. Vuosina 1945-1949 Oscar
Peterson levytti Vivtor Recordsille ja työskenteli triossa. Jo 20-vuotiaana hän
oli kypsä teknisesti ja loistava tuottamaan kekseliäitä melodioita pianistina.
Oscar Petersonilla oli nuoruudesta lähtien paha niveltulehdus ja myöhemmin
hänellä oli vaikeuksia napittaa omaa paitaansa.
Yhdysvaltalainen
jazzlevytuottaja ja konserttipromoottori Norman Granz (s. 6.8.1918 ja k.
22.11.2001) kuuli taksissa matkalla Montrealin lentokentälle paikallisen klubin
radio-ohjelman, jossa Oscar Peterson soitti pianoa. Norman Granz pyysi
taksikuljettajan viemän hänet tälle paikalliselle klubille, jotta hän voisi
tavata tämän jazzpianistin. Norman Granz esitteli Oscar Petersonin New Yorkin
Jazz filharmonikkojen konsertissa Carnegie Hallissa vuonna 1949. Norman Granz
oli Oscar Petersonin managerina suurimman osan tämän urasta. Oscar Peterson
ylisti Norman Granzia hänen ja muiden mustien jazzmuusikoiden puolustamisesta
1950- ja 1960-luvuilla rotusortoa vastaan.
Vuodesta 1950 lähtien Oscar Peterson
soitti kontrabasisti Raymond Matthews Brownin (s. 13.10.1926 ja k. 2.7.2002)
kanssa. Kaksi vuotta myöhemmin he saivat seurakseen vielä jazzkitaristi Barney
Kesselin (s. 17.10.1923 ja k. 6.5.2004). Kesselin kyllästyttyä kiertämiseen
keikoilla, hänet korvasi jazzkitaristi Mitchell Herbert Ellis (s. 4.8.1921 ja k.
28.3.2010). Trio soitti yhdessä vuoteen 1953 saakka. Oscar Peterson työskenteli
myös sellaisten kuuluisien jazzmuusikoiden kanssa, kuten Samuel Jones (s.
12.11.1924 ja k. 15.12.1981), Niels-Henning Ørsted Pedersen (s. 27.5.1946 ja k.
19.4.2005), Joe Pass (synt. Joseph Anthony Jacobi Passalaqua, s. 13.1.1929 ja k.
23.5.1994), Irving Conrad Ashby (s. 29.12.1920 ja k. 22.4.1987), William James
”Count” Basie (s. 21.8.1904 ja k. 26.4.1984) ja Herbert Jeffrey Hancock (s.
12.4.1940). Studioäänityksissä ja julkisissa esiintymisissä Oscar Peterson piti
heidän trioaan Brownin ja Ellisin kanssa stimuloivimpana ja tuottavimpana
työympäristönä. 1950-luvun alussa Oscar Peterson aloitti esiintymisen myös
triona Ray Brownin ja jazzrumpali Charlie Smithin (s. 15.4.1927 ja k. 15.1.1966
New Haven, Connecticut) kanssa. Melko pian jazzrumpali Smithin tilalle trioon
tuli kitaristi Irving Ashby, joka oli soittanut Nat King Colen (Nathaniel Adams
Coles, s. 17.3.1919 ja k. 15.2.1965) Triossa. Nat King Cole oli amerikkalainen
laulaja, jazzpianisti ja näyttelijä, joka levytti yli sata kappaletta. Hänen
trionsa oli esikuva pienille jazzyhtyeille ja Nat King Cole näytteli myös
elokuvissa ja televisiossa sekä esiintyi Broadwaylla. Hän oli ensimmäinen
afroamerikkalainen mies, joka isännöi amerikkalaista televisiosarjaa ja laulaja
Natalie Maria Colen (s. 6.2.1950 ja k. 31.12.2015) isä. Swingkitaristi Ashby
korvattiin pian Barney Kesselillä. Tämän trion viimeinen äänitys, On the Town
with the Oscar Peterson Trio, nauhoitettiin livenä Sam Bergerin omistamassa
jazzklubi Town Tavernassa, Torontossa 1.-5.7.1958 ja julkaistiin samana vuonna
levynä Verve-levymerkillä, jonka tuotti Norman Granz. Tällä levyllä kitaraa
soittaa Herbert Ellis.
Vuonna 1958 Herbert Ellisin jälkeen trioon tuli rumpali
Edmund Leonard Thigpen (s. 28.12.1930 ja k. 13.1.2010), joka vaikutti triossa
vuoteen 1965 asti. Sekä Brownin että Thigpenin soittoa voi kuulla Oscar
Petersonin ja heidän albumeillaan Night Train ja Canadiana Suite. Vuonna 1965
Brown ja Thigpen vaihtuivat triossa basisti Sam Jonesiin ja rumpali Louis
Hayesiin (s. 31.5.1937). Rumpali vaihtui myöhemmin vielä Bobby Durmaiksi (s.
3.2.1937 ja k. 6.7.2008). Tällä kokoonpanolla trio esiintyi vuoteen 1970 asti.
Vuonna 1969 Oscar Peterson äänitti studioalbumin, Motions and Emotions, jonka
kappaleiden sovituksista vastasi saksalainen sovittaja, säveltäjä ja
kapellimestari, Claus Ogerman (synt. Klaus Ogermann, s. 29.4.1930 ja k.
8.3.2016). Claus Ogerman muistetaan hyvin myös töistään Billie Holidayn, Antonio
Carlos Jobimin, Frank Sinatran, Michael Breckerin ja Diana Krallin kanssa.
Tuolla studiolevyllä on mm. orkesterisovitukset The Beatlesin kappaleista
Yesterday ja Eleanor Rigby. Syksyllä 1970 julkaistiin Oscar Petersonin triolta
albumi, Tristeza on Piano, jonka jälkeen Jones ja Durham lähtivät triosta.
Seuraavaksi Oscar Peterson kokosi trion kitaristi Joe Passin ja basisti
Niels-Henning Ørsted Pedersenin kanssa. Tämä maailmankuulu trio jäljitteli
1950-luvun trion menestystä Brownin ja Ellisin kanssa ja trio antoi ylistettyjä
esityksiä monilla festivaaleilla. Tämän trion albumi, The Trio, voitti vuoden
1974 Grammy-palkinnon parhaana yhtyeen jazz-esityksenä. Kokoonpanoon tuli
vahvistukseksi vuonna 1974 englantilainen rumpali Martin Drewn (s. 11.2.1944 ja
k.29.7.2010). Oscar Peterson kävi esiintymässä 22.4.1978 Eurovion laulukilpailun
väliajalla suorassa lähetyksessä, joka tuli Palais des congrés de Parisista.
Tämä kvartetti kiersi sekä levytti laajasti eri puolilla maailmaa. Kitaristi Joe
Pass kertoi vuoden 1976 haastattelussa: ”Ainoat kaverit, joita olen kuullut,
jotka ovat lähellä soittimensa täydellistä hallintaa, ovat Art Tatum (Arthur
Tatum Jr., s. 13.10.1909 ja k. 5.11.1956) ja Oscar Peterson”.
Oscar Peterson oli
avoin kokeelliselle yhteistyölle jazzmuusikoiden, kuten tenorisaksofonisti Ben
Websterin (Benjamin Francis Webster, s. 27.3.1909 ja k. 20.9.1973), trumpetisti
Clark Terryn (Clark Virgil Terry Jr., s. 14.12.1920 ja k. 21.2.2015) – soittanut
yli 900 levytystä – ja vibrafonisti Milt Jacksonin (s. 1.1.1923 ja k. 9.10.1999)
– muistetaan Modern Jazz Quartetin jäsenenä – kanssa. Milt Jacksonin kanssa
Petersonin trio levytti vuonna 1961 albumin Very Tall. Oscar Petersonin
sooloäänitykset olivat harvinaisia, kunnes albumisarja Exclusively for My
Friends oli hänen vastineensa sellaisille pianisteille, kuten Bill Evans
(William John Evans, s. 16.8.1929 ja k. 15.9.1980) ja Alfred McCoy Tyner (s.
11.12.1938 ja k. 6.3.2020). Oscar Peterson äänitti Norman Granzin johtamalle
Pablo-levy-yhtiölle vuonna 1978 The Silent Partnerin (kanadalainen trilleri)
musiikin. Peterson soitti 1980-luvulla duona pianisti Herbie Hancockin kanssa.
Myöhemmin Oscar Peterson työskenteli vielä jazzpianisti Benny Greenin (s.
4.4.1963 New York) kanssa. Peterson äänitti 1990- ja 2000-luvuilla useita
albumeja Jack Lee Rennerin (s. 13.4.1935 ja k. 19.6.2019) ja Robert Woodsin (s.
8.7.1947) perustamalle Telarc International Corporatin-levy-yhtiölle.
Oscar
Peterson ei koskaan ollut laiha, hän painoi reilusti yli 100 kiloa ja se paino
myös haittasi hänen liikkumiskykyään. Hän poltti savukkeita ja piippua ja yritti
usein päästä eroon tavastaan, mutta lihoi joka kerta, kun lopetti polttamisen.
Hän myös rakasti ruoanlaittoa. 1990-luvun alussa hänelle tehtiin lonkan
tekonivelleikkaus. Leikkauksenkin jälkeen hänen liikkumisensa oli vaikeata.
Vuonna 1993 Oscar Peterson sai aivohalvauksen, joka vahingoitti hänen vasenta
puoltaan ja piti hänet esiintymisistä poissa kahden vuoden ajan. Vuonna 1993
tuleva pääministeri Jean Chrétien – Oscarin ystävä ja fani – tarjosi Oscar
Petersonille Ontarion luutnanttikuvernöörin paikkaa. Jean Chrétienin kertoman
mukaan Oscar Peterson kieltäytyi tarjouksesta aivohalvaukseen liittyvän huonon
terveyden vuoksi. Peterson oli naimisissa neljä kertaa. Hänellä on seitsemän
lasta kolmen vaimon kanssa.
Aivohalvauksen jälkeen vasemman käden soittokyky
palautui jossakin määrin takaisin, mutta enää hänen soittonsa ei ollut entisen
vertaista. Vuonna 1995 Oscar Peterson palasi satunnaisiin esiintymisiin ja hän
äänitti Telarcille. Vuonna 1997 Oscar Peterson sai Grammy-elämäntyöpalkinnon
sekä International Jazz Hall of Fame-palkinnon urastaan. Oscar Petersonin
ystävä, kanadalainen poliitikko ja amatööripianisti Robert Keith Rae (s.
2.8.1948) lausui: ”Yhden käden Oscar oli parempi kuin kuka tahansa kahdella
kädellä soittava”. Oscar Petersonista tehtiin yhdessä Niels-Henning Ørsted
Pedersenin, Ulf Wakeniuksen ja Martin Drewn kanssa DVD, A Night in Wien (Verve)
vuonna 2003. Hän jaksoi vielä jatkaa kiertuettaan Yhdysvalloissa ja Euroopassa,
mutta lepäsi reilusti konserttien välillä. Vuonna 2007 Oscar Petersonin terveys
heikkeni; hän peruutti suunnitelmansa esiintyä Toronto Jazz-festivaaleilla sekä
hänen kunniakseen järjestetyillä Carnegie Hallin konsertissa. Oscar Peterson
kuoli 23.12.2007 munuaisten vajaatoimintaan kotonaan Mississaugassa, Ontariossa.
Elokuvaohjaaja Barry Michael Avrich (s. 9.5.1963 Montreal) ohjasi ja tuotti
dokumenttielokuvan jazzikoni Oscar Petersonista nimellä Black + White, jonka
maailmanensi-ilta oli 12.9.2021 Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla.
Oscar
Peterson opetti pianonsoittoa ja improvisaatiota Kanadan Torontossa.
1960-luvulla hän yhdessä työkavereidensa kanssa perusti ja johti Advanced School
of Contemporary Musicia Torontossa viiden vuoden ajan, mutta koska koulu ei
saanut valtion rahoitusta ja keikkakiireiden vuoksi koulun toiminta lakkasi.
Myöhemmin 1990-luvun alussa Oscar Peterson mentoroi Yorkin yliopiston
(Torontossa) jazzohjelmaa ja oli yliopiston kansleri usean vuoden ajan. Peterson
julkaisi jazzpiano-etydejä pianoharjoittelua varten. Hän rohkaisi omia
oppilaitaan harjoittelemaan ja opiskelemaan säveltäjämestari Johann Sebastian
Bachin (s. 31.3.1685 ja k. 28.7.1750) musiikkia, erityisesti Das wohltemperierte
Klavieria (24 preludia ja fuugaa), Goldbergin muunnelmia (aaria ja 30
muunnelmaa) sekä Die Kunst der Fuga (14 fuugaa ja neljä kaanonia), sillä aivan
jokaiselle vakavasti otettavalle pianistille nämä kappaleet olivat
välttämättömiä hallita. Oscar Petersonin oppilaita olivat mm. Berry Green ja
Oliver Theophilus Jones (s. 11.9.1934 Little Burgundy, Montreal). Oliver Jones
opiskeli kahdeksanvuotiaana Oscar Petersonin sisaren, Daisy Peterson Sweeneyn
opastuksella.
Oscar Petersonin omaan soittotyyliin vaikuttivat mm. jazzpianisti
Theodore Shaw Wilson (s. 24.11.1912 ja k. 31.7.1986), Nat King Cole, pianisti ja
säveltäjä James Price Johnson (s. 1.2.1894 ja k. 17.11.1955) sekä luonnollisesti
Art Tatum. Kun Oscar Petersonin isä soitti Tatumin Tiger Rag-kappaletta levyltä,
Oscar pelästyi niin, että lopetti pianon soittamisen useiksi viikoiksi. Oscar
Peterson itse kertoi näin: ”Tatum pelotti minut kuoliaaksi, en koskaan ollut
enää ylimielinen pianonsoiton kyvystäni.” Art Tatumista ja Oscar Petersonista
tuli hyviä ystäviä, vaikka Oscar Peterson oli aina ujo siitä, että häntä
verrattiin Art Tatumiin ja Oscar soitti hyvin harvoin Art Tatumin seurassa
pianoa. Peterson otti Art Tatumin pianismista ja estetiikasta vaikutteita omaan
soittoonsa, erityisesti venäläisen säveltäjä, pianovirtuoosi ja kapellimestari
Sergei Vasilyevich Rahmaninovin (s. 1.4.1873 ja k. 28.3.1943) pianokonsertoista.
Oscar Peterson muisti aina kiittää omaa sisartaan, pianonsoiton opettaja Daisy
Peterson Sweeneyn ohjauksesta klassisen musiikin pariin ja varsinkin Johann
Sebastian Bachin musiikin pariin. Pianisti ja kouluttaja Mark Eisenmanin
mielestä eräät Oscar Petersonin parhaista levytyksistä on laulaja Ella Jane
Fitzgeraldin (s. 25.4.1917 ja k. 15.6.1996) ja trumpetisti David Roy Eldridgen
(s. 30.1.1911 ja k. 26.2.1989) kanssa tehdyt levytykset. Turhaan ei Oscar
Petersonia pidetä yleisesti yhtenä maailman suurimmista jazzpianisteista. Duke
Ellington (Edward Kennedy Ellington, s. 29.4.1899 ja k. 24.5.1974) kutsui Oscar
Petersonia ”kosketinsoittimen maharajaksi”, mutta yleisesti hänen ystävänsä
kutsuivat häntä tuttavallisesti ”OP”:ksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti