torstai 21. elokuuta 2025

 Olli Antero Ahvenlahti (18. osa)

Olli Antero Ahvenlahti.

Televisiossa Olli Ahvenlahden oma jazzyhtye esiintyi ensimmäisen kerran huhtikuussa 1975. Ohjelma oli TV2:n Iltatähti -niminen musiikkiohjelma. Vielä saman vuoden heinäkuussa Olli Ahvenlahden Quintet esiintyi myös Porin Jazzissa. Tässä kokoonpanossa soittivat tuolloin Ollin lisäksi Pekka Pöyry, Bertil Lövgren, Ilkka Willman ja Reiska Laine. Ollin yhtyeen keikkaohjelmistossa oli tuolloin musiikkia John Coltranelta ja Herbie Hancockilta, mutta myös yhtye soitti juuri valmistuneelta Ahvenlahden ensimmäiseltä soololevyltä Olli Ahvenlahden sävellyksiä. Samaisena vuonna Olli Ahvenlahti jätti yliopisto-opintonsa kesken. Aika vain ei kerta kaikkiaan riittänyt kaikkeen mielenkiintoiseen ja koko ajan kuitenkin Olli Ahvenlahden tehtävät musiikkipuolella lisääntyivät. Jo vuotta aikaisemmin Ahvenlahti jätti Sibelius-Akatemian opinnot kesken; hän oli siirtynyt kirkkomusiikkiosastolta koulumusiikin osastolle, mutta kummastakaan hän ei lopulta valmistunut.


Viimeisinä vuosinaan Sibelius-Akatemiassa Olli Ahvenlahti ennätti nähdä, kuinka oppilaitos aloitti jo orastavan jazzopetuksen, josta myöhemmin kasvoi merkittävää toimintaa. Olli Ahvenlahti oli jonkin aikaa mukana jazzosaston tuntiopettajana. Osastolla oli tuolloin kolmekymmentä oppilasta ja kahdeksan opettajaa. Opetuksessa oli tuolloin ryhmäsoittoa, fraseerausta, improvisointia, sovitusta, sävellystä sekä instrumentin soittoa. Yhteissoittoa harjoiteltiin kvintetti- ja big ensemble -kokoonpanoissa. Osastolla harjoiteltujen teosten säveltäjinä olivat mm. Chick Corea, Gato Barbieri, Donald Byrd ja Olli Ahvenlahti.

Liisa Paatso.

Ennen 1970-luvun puoliväliä Olli Ahvenlahti ennätti tavata jo tulevan aviopuolisonsa, näyttelijä Liisa Christina Paatson (o.s. Huuskonen, s. 2.11.1945 Helsinki ja k. 23.4.2018). Liisa Paatson ura alkoi ensin tanssijana. Hän kävi tanssija ja koreografi Airi Tellervo Säilän (oik. Säilä-Salin, s. 29.4.1907 Helsinki ja k. 1.8.1991 Espoo) balttikoulun lapsena sekä esiintyi Esko Elstelän Punainen Mylly -revyyteatterissa Helsingissä 1960-luvulla. Vuosina 1964-1967 Liisa Paatso suoritti Teatterikoulun ja sen lisäksi hän opiskeli balettia. Vuosina 1967-1973 Paatsolla oli kiinnitys Turun kaupunginteatteriin ja vuosina 1973-1974 tamperelaiseen Ahaa Teatteriin, minkä jälkeen Paatso alkoi vapaaksi taiteilijaksi. Liisa Paatso vieraili mm. Teatteri Jurkassa ja Helsingin kaupunginteatterissa. Liisa Paatso oli avioliitossa näyttelijä Antti Ilari Paatson (s. 4.8.1943 Helsinki ja k. 29.9.1990 Sääksmäki) kanssa vuosina 1965-1971 ja näyttelijä Rinna Pauliina Paatso (s. 5.8.1969 Turku) on heidän tyttärensä. Liisa Paatsolle myönnettiin taiteilijaeläke vuonna 2015.


Olli Ahvenlahti ja Liisa Paatso tapasivat töidensä vuoksi; Yleisradion Fabianinkadun studiolla tehtiin radiokuunnelmaa, johon Olli Ahvenlahti oli palkattu säveltämään musiikkia. Neljä vuotta Ollia vanhempi Liisa Paatso asui kolmevuotiaan Riina-tyttärensä kanssa kahden, joten Ollista tuli vähitellen Riinan isäpuoli. Noihin aikoihin Liisa Paatso työskenteli Tampereella Ahaa Teatterissa ja näyttelijäkollega Pertti Tapani Melasniemi (s. 24.11.1947 Helsinki) – Melasniemikin työskenteli Tampereella silloin – oli saattelemassa paria toistensa tutustumiseen. Liisa Paatso asui Pertti Melasniemen vuokraamassa talossa Ylöjärvellä. Olli alkoi ajalle Ylöjärven suuntaan aika ahkerasti. Liisa Paatso kuitenkin syntyi Helsingin Käpylässä ja oli vannoutunut käpyläläinen; Liisan lapsuudenkoti sijaitsi Pohjolankatu 1:ssä ja Liisan isoäiti, Aili Huuskonen, omisti Käpylän Sampsantiellä kuuluisan elokuvateatteri Rion 1930-luvun alusta lähtien. Rio sijaitsi Käpylän ensimmäisessä kivitalossa, joka valmistui vuonna 1921 rautatien virkamiehille asuintaloksi. 125-paikkainen elokuvateatteri toimi tässä talossa vuoteen 1972 saakka.

Käpylän elokuvateatteri Rio toimi tässä talossa.
Elokuvateatterin oviaukon edessä ovat Aili Huuskonen, koneenhoitaja Taito Huuskonen (lierihatussa) ja oikealla vahtimestari Kalevi Huuskonen.


Olli Ahvenlahti halusi edelleen kehittyä jazzmuusikkona ja siksi hän päätti lähteä opiskelemaan Yhdysvaltoihin Bostoniin Berklee College of Musiciin. Samassa opistossa olivat aikaisemin opiskelleet mm. Heikki Sarmanto ja Eero Koivistoinen. Olli Ahvenlahti oli jo oppinut Eero Koivistoiselta paljon asioita ja nämäkin opit olivat lähtöisin Berkleestä. Pianisti, säveltäjä, sovittaja ja opettaja Lawrence Berk (s. 10.12.1908 West End, Boston ja k. 22.12.1995 Brighton, Boston) perusti yksityisen opiston Schillinger House of Music -nimellä Bostonissa, Massachusettissa vuonna 1945. Vuonna 1954 Berk muutti opiston nimeksi Berklee School of Musiciksi oman poikansa Lee Berkin mukaan. Musiikkikoulu sai college-oikeudet vuonna 1973 ja koulu muutti saman tien nimensä Berklee College of Musiciksi.

Berklee College of Music.

Koulun perustamisen aikoihin käytännössä kaikki muut musiikkiopistot antoivat ainoastaan taidemusiikin opeteusta. Berklee päätti alusta saakka keskittyä pop- ja rockmusiikkiin sekä jazzin opetukseen. Nykyään koulussa on noin 4 100 opiskelijaa ja 520 henkilökuntaan kuuluvaa. Koulun lukukausimaksu on noin 20 000 dollaria vuodessa. Koulun tutkinnot kestävät neljä vuotta. Berklee College of Musicissa opiskelleita muusikoita olivat mm. Chick Corea, Gavin DeGraw, Al DiMeola, Raoul Björkenheim, Jan Hammer, Quincy Jones, John Mayer, Pat Metheny, Steve Vai, Joe Zawinul, Howard Shore, John Myung, John Petrucci, Mike Portnoy, Aimee Mann ja Jukka Syrenius.


Berkleehen täytyi pyrkiä ja Olli Ahvenlahti hyväksyttiin kyllä opiskelijaksi sinne. Samaan aikaan Suomesta lähtivät sinne opiskelemaan Paroni Paakkunainen perheensä kanssa ja Mike Koskinen. Olli lähti ilman perhettään ja hän säästi matkaa varten ensin rahaa, mutta hän sai myös jonkun matka-avustuksen. Yhdysvalloissa opiskelu ei ole halpaa, sillä lukukausimaksuilla täytyy kattaa koulun ylläpito ja opettajien palkat. Unisono -yhtyeen toiminta hyytyi yhtyeen kantavien voimien lähtöön Yhdysvaltoihih. Juuri valmistuneen albumin julkistamiskonsertista tulikin Paroni Paakkunaisen ja Olli Ahvenlahden Yhdysvaltoihin lähdön lähtökonsertti. Molemmat miehet matkustivat Bostoniin New Yorkin kautta.

Gary Burton.

Olli Ahvenlahdelle Berkleen ajan merkittävin anti oli henkilökohtainen tutustuminen muutamiin opiston varsin nimekkäisiin opettajiin, varsinkin jazzpianisti ja -vibrafonisti, säveltäjä sekä opettaja Gary Burtoniin (s. 23.1.1943 Anderson, Indiana, Yhdysvallat). Gary Burton kehiti pianistisen neljän vasaran tekniikan vaihtoehdoksi vallitsevalle kahden vasaran tekniikalle. Burton tunnetaan samoin jazz-fuusion uraanuurtajana ja duettoformaatin popularisoijana jazzmusiikissa. Gary Burton on myös hyvin merkittävä ihminen musiikkikasvatuksessa 30 vuotta kestäneen opettajauransa vuoksi Berklee College of Musicissa. Gary Burton aloitti musiikin opiskelun kuusivuotiaan ensin marimballa ja vibrafonilla. Pianonsoiton hän aloitti myös kuusivuotiaana. Burton on kertonut jazzpianisti Bill Evansin olleen hänen esikuvansa.

Bill Evans.

Tämän lisäksi Ahvenlahti näki Bostonin Paul’s Mall -jazzklubilla neljänä iltana jazzpianisti Bill Evansin trion soittavan kolme settiä illassa. Bill Evans oli hyvin hiljainen kaveri ja pianon ääreen istuttuaan hän ei puhunut juuri mitään. Olli Ahvenlahti hakeutui jokaisena iltana mahdollisemman lähelle Bill Evansia seuraten hänen toimiaan. Joka ilta Evans laittoi taskustaan kellon pianon koneistoon seuratakseen, ettei setti venynyt yli 45 minuutin pituiseksi. Setissä trio soitti jazzstandardeja sekä Bill Evansin säveltämää musiikkia. Olli Ahvenlahdelle nämä klubikeikat olivat merkittäviä kokemuksia. Bill Evansin elämässä oli hyvin vaikeita kokemuksia 1950-luvun levytysten jälkeen. Jazzpianisti Evans kärsi suurista huumeongelmista vuosikymmeniä ennen kuin kuoli vain 51-vuotiaana syyskuussa 1980.


Berklee College of Music oli Olli Ahvenlahdelle suuri pettymys. Koulussa oli kova tunku oppitunneille, sillä koulun maine oli vankka ja opiskelijoita oli siksi paljon. Koulu ei myöskään nauttinut julkista rahoitusta, joten musiikkikoulu haali paikalle mahdollisimman paljon opiskelijoita. Koska opiskelijoita oli valtavasti, ei tarpeeksi hyviä opettajia ollut kaikille tarjolla. Paroni Paakkunaisen opiskelu oli yhtä takkuista kuin Ollinkin. Paroni Paakkunainen huomasi jopa olevansa joitakin opettajiaan taitavampi soittotaidoissa. Opiskelu oli kuitenkin kallista ja hänellä oli lisäksi vielä perhe elätettävänään. Hän menetti myös tulojaan, koska ei voinut ottaa vastaan Suomesta tarjottuja työtehtäviä.


Olli Ahvenlahti saapui Bostoniin syyskuun alussa ja puolentoista kuukauden kuluttua, lokakuun puolivälissä, hänet nähtiin jälleen Helsingissä soittokeikalla. Ahvenlahdella oli myös perhettä elätettävänään ja hän oli jo Helsingissä päässyt musiikkialan studiotöihin, radioon ja tv-töihin hyvin kiinni. Olli Ahvenlahti oli jo myös aloittanut menestyksellä keikkailun mm. Vesa-Matti Loirin kanssa. Olli Ahvenlahden oli siis välttämättä tehtävä valinta ja hänen valintansa perustui vahvasti taloudelliseen näkemykseen.

Vesa-Matti Loiri.

Suomeen palattuaan paikalliset lehdet kirjoittivat Olli Ahvenlahdesta, että syy paluuseen olisi ollut Berkleen liian täydet oppitunnit. Olli Ahvenlahden olisi kannattanut suunnitella opetusohjelmansa paljon huolellisemmin jo etukäteen. Vasta Bostonissa Olli Ahvenlahti havaitsi paikan päällä, että molemmat suurelle orkesterille sovittamista opettavat kurssit olivat jo täytetyt hakijoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti